נוטר הכרמים כתב:לעל עצם הנושא של התאריכים ט' וי"ז בתמוז, ראיתי הבוקר בספר לששון ולשמחה של הגרי"פ גולדווסר שליט"א בסופו מאמר יפה.
ישבב הסופר כתב:דראל: אינני צריך להודיע לך שדברי האברבנאל הללו שנויים במחלוקת ואין הדעות שוות לענין זה, עד כדי שאם יש מכל הנ"ל להוכיח שהחת"ס לא סלד מלומר כדברי האברבנאל, די לנו בחידוש גדול שכזה.
ועוד, שאין דברי האברבנאל שהבאת השוואה אמיתית, כי אף אי נימא שאכן באו מגיהים ותיקנו את 'טעויותיו' של ירמיה בכתיב, לא העיזו להשתיל את תיקוניהם בגוף הספר אלא כקרי בעלמא, אבל שמרו על הספר להשאירו כאשר יצא מתחת ידי ירמיהו נביא ה'.
ישבב הסופר כתב:
מדבריך הראשונים היה. משמע שאינך מתפלא על דברי החת"ס לאור דברי האברבנאל, אז הערתי שאין שני החידושים זהים, אלא החת"ס מחודש יותר.
שבטיישראל כתב:ולענין החת"ס יצויין שהחת"ס מונה את חודש מנ"א כאילו יש ב' חדשים, דהיינו חודש "אב" עד ת"ב וחודש "מנחם" אחר ת"ב
היא שיחתי כתב:שבטיישראל כתב:ולענין החת"ס יצויין שהחת"ס מונה את חודש מנ"א כאילו יש ב' חדשים, דהיינו חודש "אב" עד ת"ב וחודש "מנחם" אחר ת"ב
ישנה אגדה ידועה (בשם החזו"א?) שהחת"ס כתב בכתובות וגיטין עד ט' אב ומי' מנחם אב
ושכך הוא מופיע בתשובותיו
אכן כבר הופרכה אגדה זו בכמה דוכתי וכן בתשובותיו אינו כן
ישבב הסופר כתב:ומוסיף רבינו החת"ס ואומר, שלפי כל הנ"ל לא טעה ירמיה בחשבונו כלל, ובאמת כתב ירמיהו בספרו שבי"ז הובקעה העיר, אלא שלקחו בני בבל הרשות לעצמם והגיהו וכתבו ט' במקום י"ז, עפ"י דברי נביאם יחזקאל! וכן הוא לפנינו.
האנוכי היחיד כאן שמשתאה על חידוש בסגנון הזה, מרבינו החת"ס זצ"ל?
היא שיחתי כתב:ישבב הסופר כתב:ומוסיף רבינו החת"ס ואומר, שלפי כל הנ"ל לא טעה ירמיה בחשבונו כלל, ובאמת כתב ירמיהו בספרו שבי"ז הובקעה העיר, אלא שלקחו בני בבל הרשות לעצמם והגיהו וכתבו ט' במקום י"ז, עפ"י דברי נביאם יחזקאל! וכן הוא לפנינו.
האנוכי היחיד כאן שמשתאה על חידוש בסגנון הזה, מרבינו החת"ס זצ"ל?
יש להוסיף לחידוש זה שיחזקאל שינה דברי ירמיהו שדברי הנביאים האחרים לא כולם נכתבו על ידי עצמם
ראה תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טו עמוד א
"ירמיה כתב ספרו וספר מלכים וקינות; חזקיה וסיעתו כתבו ישעיה, משלי, שיר השירים וקהלת; אנשי כנסת הגדולה כתבו יחזקאל ושנים עשר, דניאל ומגילת אסתר; עזרא כתב ספרו ויחס של דברי הימים עד לו"
ומה שנתבאר בגמ' שירמיה כתב ספרו צ"ל עיקר ספרו מלבד שינוי זה וכמבואר לעיל מינה תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
"משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה"
דאף שיהושע כתב שמונה פסוקים מ"מ נקרא שמשה כתב ספרו ע"ש עיקר הספר
או דבכל אופן הבבלי פליק אירושלמי בזה ויל"ע אם הוא ברייתא
ישבב הסופר כתב:היא שיחתי כתב:ישבב הסופר כתב:ומוסיף רבינו החת"ס ואומר, שלפי כל הנ"ל לא טעה ירמיה בחשבונו כלל, ובאמת כתב ירמיהו בספרו שבי"ז הובקעה העיר, אלא שלקחו בני בבל הרשות לעצמם והגיהו וכתבו ט' במקום י"ז, עפ"י דברי נביאם יחזקאל! וכן הוא לפנינו.
האנוכי היחיד כאן שמשתאה על חידוש בסגנון הזה, מרבינו החת"ס זצ"ל?
יש להוסיף לחידוש זה שיחזקאל שינה דברי ירמיהו שדברי הנביאים האחרים לא כולם נכתבו על ידי עצמם
ראה תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף טו עמוד א
"ירמיה כתב ספרו וספר מלכים וקינות; חזקיה וסיעתו כתבו ישעיה, משלי, שיר השירים וקהלת; אנשי כנסת הגדולה כתבו יחזקאל ושנים עשר, דניאל ומגילת אסתר; עזרא כתב ספרו ויחס של דברי הימים עד לו"
ומה שנתבאר בגמ' שירמיה כתב ספרו צ"ל עיקר ספרו מלבד שינוי זה וכמבואר לעיל מינה תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
"משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה"
דאף שיהושע כתב שמונה פסוקים מ"מ נקרא שמשה כתב ספרו ע"ש עיקר הספר
או דבכל אופן הבבלי פליק אירושלמי בזה ויל"ע אם הוא ברייתא
לא לא! יחזקאל לא ציווה לעקור דבר מדברי ירמיהו! יחזקאל אמר נבואתו שבא' אב נחרב ביהמ"ק, והם הלכו מעצמם והגיהו בכל מקום שנכתב אחרת, והם לא ידעו שלא כיוון יחזקאל אלא לענין מסויים. במטו מינך עיין שוב בדבריי לעיל, או דברי החת"ס בפנים. הם הגיהו בלי הורמנא, רק הסתמכו על נבואת נביאם יחזקאל.
היא שיחתי כתב:ומה שנתבאר בגמ' שירמיה כתב ספרו צ"ל עיקר ספרו מלבד שינוי זה וכמבואר לעיל מינה תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד עמוד ב
"משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב; יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה"
דאף שיהושע כתב שמונה פסוקים מ"מ נקרא שמשה כתב ספרו ע"ש עיקר הספר
או דבכל אופן הבבלי פליק אירושלמי בזה ויל"ע אם הוא ברייתא
ישבב הסופר כתב:הם הגיהו בלי הורמנא, רק הסתמכו על נבואת נביאם יחזקאל.
וּבַחֹ֤דֶשׁ הַֽחֲמִישִׁי֙ בְּשִׁבְעָ֣ה לַחֹ֔דֶשׁ הִ֗יא שְׁנַת֙ תְּשַֽׁע־עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לַמֶּ֖לֶךְ נְבֻכַדְנֶאצַּ֣ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֑ל בָּ֞א נְבוּזַרְאֲדָ֧ן רַב־טַבָּחִ֛ים עֶ֥בֶד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל יְרוּשָׁלִָֽם׃ וַיִּשְׂרֹ֥ף אֶת־בֵּית־ה'...
איש_ספר כתב:במשנה בפ"ג דתענית חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז, וחמשה בתשעה באב. בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר. ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל. בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר, ונחרשה העיר.
ולכאורה למה הובקעה העיר מנו לאחד, וחרב הבית מנו שתיים, והרי זה מתאים עם דברי תלמוד שלנו, שי"ז בתמוז הובקעה העיר רק בשניה ולא בראשונה, אבל לירושלמי שקלקול חשבונות יש כאן ובשניהם נבקעה העיר בי"ז קשה. האם עמדו ע"ז?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים