נוטר הכרמים כתב:לכאורה היה נראה כי 'רחם נא קהל עדת ישורון' שייך לנעילה כי זה הזמן ל'סלח ומחל עוונם', ולא מצינו סליחת עוונות בהו"ר.
דרשו רז"ל
[תענית ז:]:
אמר רבי תנחום בר חנילאי אין הגשמים יורדים אלא א"כ נמחלו עונותיהן של ישראל שנאמר (תהלים פה, ב) רצית ה' ארצך שבת שבות יעקב נשאת עון עמך כסית כל חטאתם סלה
וע"ש ברש"י שביאר הדרוש ד'רצית ה' ארצך' היינו בגשמים, אימת? כש'נשאת עון עמך וכו', ובאמת המעיין במזמור שם
[מזמור פה] יראה שזהו כל ענין המזמור שם לפי פשוטו, וביתר ביאור מתבאר דבר זה במזמור סה:
לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד שִׁיר. לְךָ דֻמִיָּה תְהִלָּה אֱלֹהִים בְּצִיּוֹן וּלְךָ יְשֻׁלַּם נֶדֶר. שֹׁמֵעַ תְּפִלָּה עָדֶיךָ כָּל בָּשָׂר יָבֹאוּ. דִּבְרֵי עֲוֹנֹת גָּבְרוּ מֶנִּי פְּשָׁעֵינוּ אַתָּה תְכַפְּרֵם [יוה"כ]. אַשְׁרֵי תִּבְחַר וּתְקָרֵב יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ נִשְׂבְּעָה בְּטוּב בֵּיתֶךָ קְדֹשׁ הֵיכָלֶךָ [סוכות]. נוֹרָאוֹת בְּצֶדֶק תַּעֲנֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ מִבְטָח כָּל קַצְוֵי אֶרֶץ וְיָם רְחֹקִים. מֵכִין הָרִים בְּכֹחוֹ נֶאְזָר בִּגְבוּרָה. מַשְׁבִּיחַ שְׁאוֹן יַמִּים שְׁאוֹן גַּלֵּיהֶם וַהֲמוֹן לְאֻמִּים. וַיִּירְאוּ יֹשְׁבֵי קְצָוֹת מֵאוֹתֹתֶיךָ מוֹצָאֵי בֹקֶר וָעֶרֶב תַּרְנִין. פָּקַדְתָּ הָאָרֶץ וַתְּשֹׁקְקֶהָ רַבַּת תַּעְשְׁרֶנָּה פֶּלֶג אֱלֹהִים מָלֵא מָיִם תָּכִין דְּגָנָם כִּי כֵן תְּכִינֶהָ. תְּלָמֶיהָ רַוֵּה נַחֵת גְּדוּדֶיהָ בִּרְבִיבִים תְּמֹגְגֶנָּה צִמְחָהּ תְּבָרֵךְ. עִטַּרְתָּ שְׁנַת טוֹבָתֶךָ וּמַעְגָּלֶיךָ יִרְעֲפוּן דָּשֶׁן [גשמים]. יִרְעֲפוּ נְאוֹת מִדְבָּר וְגִיל גְּבָעוֹת תַּחְגֹּרְנָה. לָבְשׁוּ כָרִים הַצֹּאן וַעֲמָקִים יַעַטְפוּ בָר יִתְרוֹעֲעוּ אַף יָשִׁירוּ.
המתבאר מזה לכאורה, שהסדר הוא שמתכפרים ביום הכיפורים וראויים להתקרב לשכון בחצרות ה' ועל ידי זה נענים על הגשמים, וכן מצינו בדברי רז"ל
[סוכה נג.] שבשמחת בית השואבה היו משוררים 'אשרי מי שלא חטא ומי שחטטא ישוב וימחול לו' ומקום של כבוד היה לרקידתם של בעלי התשובה, אשר לפי זה בודאי שהכפרה והבקשה על הגשמים הן כתרי רעין דלא מתפרשין.
הן אמת, אשר בימים כתיקונם בזמן שזכינו לראות ביום הכיפורים את חוט השני מתלבן, אין מקום בחג הסוכות
לבקש על הכפרה אלא
לשמוח בה, אבל לעת הזאת אשר חרב היכלנו ושמם בית חיינו ואין כפרתינו שלימה, ודאי מן הראוי להקדים לבקשת הגשמים בקשת סליחה ומחילה.