מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שידוך לא הגון

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

שידוך לא הגון

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 19, 2010 3:54 am

רב שייעץ לשדך שידוך לא הגון (כגון שבני הזוג לא באותה רמה רוחנית וכדומה..) וכגון שלא בדק מספיק את הדברים, האם יתן על כך את הדין
או שמכיוון ש"זיווג משמים" ו-40 יום קודם יצירת הוולד וכו'..
ממילא גם אם לא היה מייעץ על כך, היה השידוך יוצא לפועל (כמו ששמעתי מהרב קנייבסקי שליט"א שהשידוך יוצא בכל מקרה אפי' במקרים שמתגלים "חסרונות" אצל אחד הצדדים ויש חשש שהשידוך יתבטל)..
[אא"כ אחד הצדדים "בורח" מסיבה מסויימת מה"שידוך משמים" שלו..]
מה דעת החכמים בנושא?..

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' אוגוסט 19, 2010 7:57 am

צ"ב מאי שנא מכל עצה שאינה הוגנת? הרי הכל נגזר משמים, ומאי שנא, בגלל שנגזר ארבעים יום קודם היצירה, ולא בראש השנה של אותו שנה? ומסברא ודאי שיתן על זה את הדין.

כבר כתב השע"ת שער ג פיסקא נד: וחייב אדם לחשוב מחשבות להעלות עצות הגונות ומתוקנות לחבירו, וזה אחד מעיקרי דרכי גמילות חסדים שנאמר שמן וקטרת ישמח לב ומתק רעהו מעצת נפש.

אגב, שמעתי מהגרמ"מ הלוי שולזינגר זצלה"ה שאמר בשם מרן בעל אבי עזרי זי"ע, שעל כל עצה שהוא נותן למאן דהו, הוא חושב שיצטרך לתת על זה דין וחשבון בעלמא דאתי, שאין זה עצה שאינה הוגנת...

סענדער
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 04, 2010 9:23 am

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי סענדער » ה' אוגוסט 19, 2010 8:40 am

החובה לבדוק אם השידוך הגון מוטלת על בני הזוג, ומן הסתם רק אחרי שבדקו נגשו אל הרב לעצה,
[והראיה שאינם באים אל הרב לשאול עם מי להשתדך אלא באים לשאלו על הצעה מסויימת שבחרו הם]
גם היה ידוע להם שהרב לא נפגש עם המדובר/ת ועצתו אינה אלא עקרונית, ואין להם אלא להלין על עצמם.
וגם אם חלילה השידוך אינו עולה כהוגן, מי אומר שהשידוך אינו הגון , ואולי אם יזככו מידותיהם ויאריכו אפם יעלה השידוך כהוגן.
ועוד אל לנו לשכוח את דברי הגמ' 'דיינו שמגדלות בנינו וכו'

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי בצלאל » ה' אוגוסט 19, 2010 9:44 am

מגיב ומניב כתב:אגב, שמעתי מהגרמ"מ הלוי שולזינגר זצלה"ה שאמר בשם מרן בעל אבי עזרי זי"ע, שעל כל עצה שהוא נותן למאן דהו, הוא חושב שיצטרך לתת על זה דין וחשבון בעלמא דאתי, שאין זה עצה שאינה הוגנת...

ואני לתומי סברתי שהוא לאו מפורש בתורה. רש"י ויקרא יט יד: "ולפני עור לא תתן מכשול - לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו, אל תאמר מכור שדך וקח לך חמור, ואתה עוקף עליו ונוטלה הימנו".
על הרב שך אכן מספרים שהקפיד באופן מיוחד בענין זה, ומספר ר' דן סגל שפעם אחת פסע לאחוריו באמצע תפילת העמידה וירד למשרד והתקשר לאחד ששאלו בדבר שידוך, כי נמלך בדעתו ונוכח שמקודם ענה לאותו פלוני באופן שגוי והשיאו עצה שאינה הוגנת. עד כדי כך.

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי בן_מנחם » ה' אוגוסט 19, 2010 12:13 pm

יאיר!
אני לא מבין את השאלה. מה זה יתן על כך את הדין, דיני שמים או דיני אדם?
ובכלל האם הרב היה השדכן, או שהגיעו אליו להתייעץ והביאו לפני אינפורמציה לא נכונה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 19, 2010 6:27 pm

מגיב ומניב כתב:צ"ב מאי שנא מכל עצה שאינה הוגנת? הרי הכל נגזר משמים, ומאי שנא, בגלל שנגזר ארבעים יום קודם היצירה, ולא בראש השנה של אותו שנה? ומסברא ודאי שיתן על זה את הדין.


יש"כ! אכן נ"ל כדבריך..(וכמו בכל דבר כגון גנב וכו' שנגזר שיגנב מפלוני אעפ"כ נענש הגנב).

סענדער כתב:החובה לבדוק אם השידוך הגון מוטלת על בני הזוג, ומן הסתם רק אחרי שבדקו נגשו אל הרב לעצה,
[והראיה שאינם באים אל הרב לשאול עם מי להשתדך אלא באים לשאלו על הצעה מסויימת שבחרו הם]
גם היה ידוע להם שהרב לא נפגש עם המדובר/ת ועצתו אינה אלא עקרונית, ואין להם אלא להלין על עצמם.


יפה אמרת..אך כאן מדובר שהיה ידוע (גם לרב, אם כי לא ברור לחלוטין) שאינם באותה רמה רוחנית ובכל זאת הרב יעץ להשתדך..

בצלאל כתב:
מגיב ומניב כתב:אגב, שמעתי מהגרמ"מ הלוי שולזינגר זצלה"ה שאמר בשם מרן בעל אבי עזרי זי"ע, שעל כל עצה שהוא נותן למאן דהו, הוא חושב שיצטרך לתת על זה דין וחשבון בעלמא דאתי, שאין זה עצה שאינה הוגנת...

ואני לתומי סברתי שהוא לאו מפורש בתורה. רש"י ויקרא יט יד: "ולפני עור לא תתן מכשול - לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו, אל תאמר מכור שדך וקח לך חמור, ואתה עוקף עליו ונוטלה הימנו".


בצלאל יפה..אך כמו בדוגמא שהבאת מרש"י הו"א דדוקא במקרה מעין זה שאתה מייעץ לו ע"מ להרויח או סתם כדי להפסידו ואילו כאן מדובר שהרב סבר שהוא צודק..

בן_מנחם כתב:יאיר!
אני לא מבין את השאלה. מה זה יתן על כך את הדין, דיני שמים או דיני אדם?
ובכלל האם הרב היה השדכן, או שהגיעו אליו להתייעץ והביאו לפניו אינפורמציה לא נכונה?


ודאי שהתכוונתי לדיני שמים..הרב לא היה השדכן אך הוא יעץ לחתן, החתן עדכנו לגבי הרמה הרוחנית ובכל זאת יעץ לו הרב להשתדך..

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי בן_מנחם » ה' אוגוסט 19, 2010 6:34 pm

יאיר כתב:ודאי שהתכוונתי לדיני שמים..הרב לא היה השדכן אך הוא יעץ לחתן, החתן עדכנו לגבי הרמה הרוחנית ובכל זאת יעץ לו הרב להשתדך..

אם הוא מאמין ברבו כמו חסידו ברבו, אז אין לו שאלות, ובוודאי כך היה משמים שישתדך ולבסוף יקרה מה שיקרה, וזה מה שהיה צריך להיות.

ואם לא, הרב הוא לפחות כטבח אומן שפטור מלשלם אם קלקל

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' אוגוסט 19, 2010 6:45 pm

בצלאל כתב:
מגיב ומניב כתב:אגב, שמעתי מהגרמ"מ הלוי שולזינגר זצלה"ה שאמר בשם מרן בעל אבי עזרי זי"ע, שעל כל עצה שהוא נותן למאן דהו, הוא חושב שיצטרך לתת על זה דין וחשבון בעלמא דאתי, שאין זה עצה שאינה הוגנת...

ואני לתומי סברתי שהוא לאו מפורש בתורה. רש"י ויקרא יט יד: "ולפני עור לא תתן מכשול - לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו, אל תאמר מכור שדך וקח לך חמור, ואתה עוקף עליו ונוטלה הימנו".
על הרב שך אכן מספרים שהקפיד באופן מיוחד בענין זה, ומספר ר' דן סגל שפעם אחת פסע לאחוריו באמצע תפילת העמידה וירד למשרד והתקשר לאחד ששאלו בדבר שידוך, כי נמלך בדעתו ונוכח שמקודם ענה לאותו פלוני באופן שגוי והשיאו עצה שאינה הוגנת. עד כדי כך.


אני לתומי סברתי, שאחרי שציטטתי את דברי רבינו יונה הנ"ל שזה חיוב גמור לחשוב מחשבות וכו', יבינו הקוראים המעיינים כי חידוש יש בדבר, שלא זו בלבד שביודעין ובכונה תחילה אין להשיא עצה שאינה הוגנת וליתן מכשול כמבואר בדברי רש"י, אלא שזהו חיוב גמור בקו"ע לשקול היטב את העצה הניתנת לחבירו שתהיה בגדר עצה הוגנת. על כך הובאה העובדא הנפלאה מהגרא"מ שך זי"ע, ובכן, מה עולתה נמצאה בהודעתי, מלבד שזה הובא בשם הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל, ראה הודעתך באשכול הסמוך (שנמחקה?).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 19, 2010 6:58 pm

בן_מנחם כתב:
יאיר כתב:ודאי שהתכוונתי לדיני שמים..הרב לא היה השדכן אך הוא יעץ לחתן, החתן עדכנו לגבי הרמה הרוחנית ובכל זאת יעץ לו הרב להשתדך..

אם הוא מאמין ברבו כמו חסידו ברבו, אז אין לו שאלות, ובוודאי כך היה משמים שישתדך ולבסוף יקרה מה שיקרה, וזה מה שהיה צריך להיות.

הוא מאמין ברבו אבל לא כל דבר בעולם שהרב יגיד לו הוא יעשה (כגון דבר לא הגיוני "לך למקום פלוני בשעה פלונית" בלי סיבה..)
בן_מנחם כתב:ואם לא, הרב הוא לפחות כטבח אומן שפטור מלשלם אם קלקל

אבל אני שאלתי בדיני שמים..

שומר מסורת
הודעות: 178
הצטרף: ש' יולי 31, 2010 9:57 pm

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי שומר מסורת » ה' אוגוסט 19, 2010 7:02 pm

לא מזמן שמעתי שיעור מהרב שפיץ [נמצא בקול הלשון] על דיני גרמי, והוא טוען שעל עיצה מרב אפילו אם הרב א"ל מפורש שלא ישמע לו, אבל הרב יודע שלמעשה הוא כן ישמע לו הוא חייב מדינא דגרמי!

אבןטובה

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' נובמבר 29, 2016 7:42 am

עי' מד' שוח"ט קפיטל א וכל אשר יעשה יצליח למי שנותן עצה רק לשם שמים כמו רבי אלזר בן ערך

לבנון
הודעות: 985
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי לבנון » ג' נובמבר 29, 2016 9:09 am

לא הצלחתי להבין מה הדיון כאן.
ממ"נ, אם הוא חושב שעצתו היא עצה טובה, זה מה שעליו לייעץ. והתוצאות אינם מעניניו. ולשון הרמב"ם בסה"מ (לאוין רצט), שאם ישאלך אדם עצה בדבר הוא נפתה בו ובאה האזהרה מלרמותו ומהכשילו אבל תיישירהו אל הדבר שתחשוב שהוא טוב וישר. עכ"ל. לא אמר שתיישרהו אל הדבר הטוב, אלא אל הדבר שתחשוב שהוא טוב. כי חוץ ממי שנאמר עליו, ועצת ה' היא תקום, מי יודע אם עצתו טובה היא אם רעה. וגם המתייעץ יודע את מגבלותיו, ואעפ"כ הוא שואל ממנו עצה לפי דעתו.
ואם הוא יודע שעצתו איננה עצה טובה, פשיטא שעבר על לאו דאור' ויתן ע"ז את הדין.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: שידוך לא הגון

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ג' נובמבר 29, 2016 9:33 am

לבנון כתב:לא הצלחתי להבין מה הדיון כאן.
ממ"נ, אם הוא חושב שעצתו היא עצה טובה, זה מה שעליו לייעץ. והתוצאות אינם מעניניו. ולשון הרמב"ם בסה"מ (לאוין רצט), שאם ישאלך אדם עצה בדבר הוא נפתה בו ובאה האזהרה מלרמותו ומהכשילו אבל תיישירהו אל הדבר שתחשוב שהוא טוב וישר. עכ"ל. לא אמר שתיישרהו אל הדבר הטוב, אלא אל הדבר שתחשוב שהוא טוב. כי חוץ ממי שנאמר עליו, ועצת ה' היא תקום, מי יודע אם עצתו טובה היא אם רעה. וגם המתייעץ יודע את מגבלותיו, ואעפ"כ הוא שואל ממנו עצה לפי דעתו.
ואם הוא יודע שעצתו איננה עצה טובה, פשיטא שעבר על לאו דאור' ויתן ע"ז את הדין.

צודק.
השאלה לסוג שדכנים בני זמנינו שהם נותנים לך שמות ואתה צריך לבדוק מי מה ואיך אבל בני הזוג
חשבו שהוא הציע אחרי בירור ולא סתם זרק שם,וסמכו עליו ולאחר מעשה האם יש להם עליו תרעומת
או שנאמר היה לכם לברר ואין בהצעה שלי המלצה אלא דיווח בלבד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים