אנא פרש דבריך - רבי אבהו לומד שטו"א היא בכביצה משום שזהו מאכל הנאכל בבת אחת. מה הקושי לומר שביצה נאכלת בב"א רק בדרך גמיעה?
כלבאשבוע כתב:כיון שהכותרת היא: "הכרעה בין הראשונים להלכה ע"פ מדע ארכיאולוגי", רצוני לדעת כיצד מכריעים בעניין הכותל המערבי.
שהרי מחלוקת ראשונים בנושא זה, ושמעתי כמה וכמה שטוענים לצד מסויים בעקבות המדע האריכאולוגי,
למרות שגם הארכי' בעצמם חולקים בדעתם.
היש למישהו להוסיף בנושא?
תודה
אדג כתב:
לגבי הכותל: הדבר קרוב להאמור לעיל לגבי גודל הזיתים בעבר, רק באופן חמור יותר - מעולם לא נערך מחקר מקיף לארכיאולגיית הר הבית, מסיבות מובנות, כך שהידע הארכיאלוגי הוא אפסי ומבוסס בעיקר על הערכות והשערות.
אדג כתב:אין ספק, כי ביום שיחליט מי שיחליט על רצונו לבנות את בית המקדש בשלישית, אם לא יהיה לו נביא צמוד שינחה אותו על כל צעד ושעל, יהיה מוכרח להיעזר בארכיאלוג צמוד. וזכורני שקראתי במאמר אחד (אפשר בסיני, או בהמעיין. וייתכן שזכרוני בכזיב והיה זה במקום אחר בכלל), על דרכים אפשריות לזיהוי מקום המזבח באמצעות חפירות ארכיאולגיות.
הארכיאולוגיה, כמו כל תחום במדע נאמנת רק על מציאות ממשית בעין. תיאוריות כבר אינם מחייבות, בלא סימוכין של ממש.
אדג כתב:הסברתי. אני מקבל את המדע כשהוא מביא מסקנה יציבה ששני רגליה על הקרקע, ואין לה סתירה ממאמרי חז"ל שאינם ניתנים לפירוש אחר.
בכל אופן, גם המסקנא העולה מן המחקר ותוצאותיו חייבת להתאים לאיזה מן דעות הראשונים, ומה טוב לאיזה ממנהג קהילות ישראל. גם, תמיד יש להחמיר כמנהג העדה שאליו היהודי משתייך, אך יכול לעשות שאלת חכם. כך נראה לי.
לגבי המזבח, נראה שהארכיאולוגיה תוכל לשחזרו במדויק, ולכך הייתה כוונתי.
הפתרון שהצעת, דחוק, מהצורך של מקימי בית שני בנביא. (הסיבה שאני 'מעדיף' ארכיאולוגיה על נביא, כי מי יביא לי נביא?)
דראל כתב:דברי הנצי"ב - כנראה הכוונה למה שכתב בשו"ת משיב דבר ח"ה סי' יד.
דבריו של אדג כי "הרב ליאור הסתמך בצורה חד משמעית..." אינם מדויקים. הרב ליאור אמנם מסתייע קמעא בהערכה המדעית, אך לא מסתמך עליה. לאמור, לו היתה דעת התוס' הדעה היחידה, לא היה הרב ליאור חולק על דעתם.
תוך כדי דיבור כתב:ול'אדג' יש להוסיף עוד, שכידוע שיעור הכזית של הרא"ח נאה יוצא מחישוב הדרהם של הרמב"ם, שהעמיד אותו על 3.2 גרם לפי מדידותיו. אבל בימינו נעשו שוב מדידות ורבים הגיעו למסקנה שהשיעור המדוייק יותר הוא 2.8 גרם. ומזה יוצא ששיעור כזית של הרמב"ם הוא הרבה יותר קטן מה28 סמ"ק שהעמיד הרא"ח נאה. עיין בספרו של הרח"פ בניש.
חכם באשי כתב:בדיעבד כתב:מעניין, שבשנים אחרונות חפרו בסביבות מדבר יהודה וים המלח, וגילו כמה קיצוצי תפילין מתקופת תקומת בן כוזיבא,[השווה לפ' הניזקין: "מ' סאה קיצוצי תפילין של הרוגי ביתר"!] מהן מתאימים (בקירוב) לשיטת רש"י ומהן לרבינו תם.
עיין מאמרו של הרב שלמה גורן בספרו תורת המועדים (נמצא באוצר, כמובן).
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?161841&
בהֶקשר לכך יש לציין, שכמה חוקרים רצו לטעון, שתפיליהן של אנשי מדבר יהודה נוגדים את חז"ל במספר פרשיותיהן, אך לאחרונה הראה נ' נחמן (במאמרו 'התוכן והסדר של פרשיות התפילין מקומראן וההלכה של חז''ל; הדומה, השונה ומעט מסקנות היסטוריות', קתדרה, 112, תמוז תשסד, עמ' 19 ואילך), שאין הדברים נכונים, ולכל היותר אנשי מדבר יהודה שינו את גבולות הפרשיות. יעויין שם.
(את מאמרו של נחמן ניתן להוריד מהאתר של יב"צ)
דראל כתב:אדג כתב:אין ספק, כי ביום שיחליט מי שיחליט על רצונו לבנות את בית המקדש בשלישית, אם לא יהיה לו נביא צמוד שינחה אותו על כל צעד ושעל, יהיה מוכרח להיעזר בארכיאלוג צמוד. וזכורני שקראתי במאמר אחד (אפשר בסיני, או בהמעיין. וייתכן שזכרוני בכזיב והיה זה במקום אחר בכלל), על דרכים אפשריות לזיהוי מקום המזבח באמצעות חפירות ארכיאולגיות.
הארכיאולוגיה, כמו כל תחום במדע נאמנת רק על מציאות ממשית בעין. תיאוריות כבר אינם מחייבות, בלא סימוכין של ממש.
במקרה של המזבח לא יעזור כל ארכיאולוג, כיון שצריך נביא שיצביע על מקומו.
דראל כתב:השאלה היא מדוע אתה מוכן להסתמך על ארכיאולוג כתחליף לנביא, אך לא על מחקרים ארכיאולוגים הנאמרים כמסל"ת.
איש_ספר כתב: והשאלה כולה אינה מעשית לצערינו.
אוצר החכמה כתב:בקישור שהובא טוענים שהאמה לפי חשבונם 54 ס"משזה כבר יותר קרוב לשיעור חזו"א מאשר לר' חיים נאה.
וגם אם ד"ר בן ארי משוכנע עדיין לא מר בר רב אשי חתים עלה ואפילו אין זה דבר שהוסכם ע"י כל החוקרים בתחום, כך שלשמוח על תוספת ידיעה לעניין מידות הר הבית אפשר אבל לחשוב שנפשטו הספיקות והחששות, מזה זה רחוק.
אהא אתה חולק בישירות לדברי המהר"ץ חיות? "בודאי יכולים לכוין מקום המזבח ע"י סיוע והיכר של היסודות אשר נשארו עדיין בקרקע ואחר העיון בספרים הרבים המדברים מציור המקדש יכולים בנקל לבא למטרה המבוקשת וזה אמת", אתמהה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים