היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
היא שיחתי כתב:שבטיישראל כתב:כוונתי לא היה על הגר"ש גלבר או על שום אדם מסויים כי אם על ההשקפה הכללית של בני א"י (ובמיוחד אצל הבני תורה לעדת הליטאים) הנוטים לזלזל ברבנים ממוצא אמריקני, ותו לא מידי
האם לדעתך זלזלו גם בר' אהרון קוטלר? או שפשוט המציאות הותירה את הגדולים באר"י
צא ולמד מגדולי ארה"ב שמכופפים עצמם לגדולי אר"י
היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
צh33 כתב:היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
לאחרונה הועלה כל הקונטרס -שיש לציין נכתב בלשון מכובדת יחסית לשוטים דהיום- בפורום סו"ס ומשם תנבור ותקחנו.
גילוי כתב:היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
יש לי הכל אבל מפחד אני מאוצר החכמה שכמד' לא רואה בעיין יפה להביא את דברי הסטייפלער והגרד"ל כנגד השש"כ
אוצר החכמה כתב:אוצר החכמה כתב:ההקדמה באמת מדברת בהתקפה אישית ובלשון לא ראויה. אבל מעניין שבתוך הספר עצמו בדרך כלל (לפחות בכמה מקומות שראיתי) כותב בלשון סבירה אם כי חריפה, ודן בדברים לעניינם, ומבחינה זאת הספר מעורר טענות ודיונים ראויים בעצם כדרכה של תורה.
הגם הלום ראיתי אחרי רואי, שגם בתוך הספר יש ויש, שבאמת בחלק מהמקומות מדבר רק בלשון חריפה אבל במקומות אחרים מדבר ממש בחוצפה וזלזול.
שומר כתב:אין ספק שלשון קשה לא שיכת לדורנו אבל עוסקים בטפל ולא בעיקר עצם הדיונים בספר מה שכתב. הרב עובדיה מביא את המענה לאגרות וכותב עליו הוא צודק אבל לא צריך לכתוב בסגנון כזה
אוצר החכמה כתב:גילוי כתב:היא שיחתי כתב:אגב מה שהוזכר כאן
יש למישהו את מכתב הגרד"ל כנגד השש"כ?
האם היו עוד מכתבים בעניין? הסטייפלער כתב משהו או יצא משמו?
יש לי הכל אבל מפחד אני מאוצר החכמה שכמד' לא רואה בעיין יפה להביא את דברי הסטייפלער והגרד"ל כנגד השש"כ
אנו מונעים כאן מכתיבה שאינה ראויה אבל דברי בקורת כדרך ת"ח או דברים שנכתבו ע"י ת"ח וגדולים, אפשר להביאם, כך שגם אם מתחתי ביקורת זו היתה תחושה אישית שלי ולא פנייה כמנהל להמנע, אבל בכלל עיקר כוונתי היתה שעלינו להמנע מלהסחף אחר הויכוח או הדברים הנאמרים, ולהקל ראש בת"ח וק"ו בגדולי עולם, ולא לומר שאין מקום להביא את הדברים. גם יתכן שנזעקתי יתר על המידה, אבל כדאי גם בויכוח הזה על השש"כ להקפיד בכבודם וגדולתם של כל הת"ח המשתתפים בו. עם זאת אין שום מניעה לענ"ד להביא את הדברים ולדון בטענות לגופן.
מותיב ומפרק כתב:גופן של דברים כך היו..
בשעתו רצו לעשות מחאה אדירה לכבודו של מרן הגר"מ זצוק"ל, אך כשהגיעו הדברים לאזני ידיד נפשו חכימא דיהודאי ר"י קמנצקי מנע הדבר בעדם, באמרו "איר מאכט עם פאר א מאן דאמר"!!
אין ספק שאם אכן היו עושים פולמוס מזה, לא היו נחשבים כל אלה שיודעים על המענה לאגרות לידענים!!
למאי_נמ? כתב:מדוע הספר הנ"ל מזעזע יותר מהמלחמות שעשו כנגד השש"כ?
גילוי כתב:לא מצינו כמעט אצל רבותינו האחרונים שחלקו כ"כ הרבה ובקלות על כל גדולי הפוסקים, מלבד החזו"א, ומלבד שלא כל מה שמותר לחזו"א מותר לכל פוסק בישראל, החזו"א בדר"כ לא חלק אלא בדברים מוכרחים, והעיקר כתב תמיד בלשון נקיה, והאריך בזה במכתב המודפס בספר שלום יהודה עיי"ש לשונו הזהב
וע"כ ראוי לברר האם האגרו"מ דעת יחידאה בזה.
המעיין היטב בספר ארחות שבת יראה שדעתו של האגרו"מ חשובה בעינהם פחות מהגרשז"א וכד'-האם כך מקובל אצל כל הלומדים? כמד' שאצל מרן הגריש"א פסקיו של האגרו"מ היה קודש קדשים .
דוגמא להשגת מענה לאגרותהאגרו"מ פוסק שתינוק עם חום 37.6 מעלות מותר לחלל עבורו [איסור דאוריתא] וכאן זועק מענה לאגרות זעקה גדולה ומרה ע"פ מה פסק כן האגרו"מ הרי מלבד שאין נראה כן באחרונים, הרי כל בר דעת יודע שחום זה אינו מסוכן כלל אצל תינוקות, האם האגרו"מ שאל איזה רופא לפני שהכריע כן? או שמא רוה"ק מדברת מתוך גרונו?
לכ' צדקו דברי מענה לאגרות, ומהראוי לעיין היטב בסוגיא זו ללמד זכות על רבן של ישראל.
שבטיישראל כתב:כוונתי לא היה על הגר"ש גלבר או על שום אדם מסויים כי אם על ההשקפה הכללית של בני א"י (ובמיוחד אצל הבני תורה לעדת הליטאים) הנוטים לזלזל ברבנים ממוצא אמריקני, ותו לא מידי
עשוי לנחת כתב:עברתי מלמעלה על הספר, באמת צורם ומזעזע מאוד איך שתוקף ביומרנות את מרן האג"מ
בהקדמה מציין דוגמאות רבות ללשונות האג"מ שבהן הוא תוקף את גדולי הפוסקים, ראשונים ואחרונים.
הוא מעתיק למשל [יש עוד, אבל זו חריפה במיוחד]
כשראיתי את זה לא האמנתי ופתחתי אג"מ, ואכן כך כתוב שם.
אין לי חלילה צל של ספק באג"מ, ושלא יבינו לא נכון, אך תורה היא וללמוד אני צריך, איך כתב האג"מ לשון כזו על קדוש ה' הב"ח?
שלמה בן חיים כתב:גילוי כתב:לא מצינו כמעט אצל רבותינו האחרונים שחלקו כ"כ הרבה ובקלות על כל גדולי הפוסקים, מלבד החזו"א, ומלבד שלא כל מה שמותר לחזו"א מותר לכל פוסק בישראל, החזו"א בדר"כ לא חלק אלא בדברים מוכרחים, והעיקר כתב תמיד בלשון נקיה, והאריך בזה במכתב המודפס בספר שלום יהודה עיי"ש לשונו הזהב
וע"כ ראוי לברר האם האגרו"מ דעת יחידאה בזה.
המעיין היטב בספר ארחות שבת יראה שדעתו של האגרו"מ חשובה בעינהם פחות מהגרשז"א וכד'-האם כך מקובל אצל כל הלומדים? כמד' שאצל מרן הגריש"א פסקיו של האגרו"מ היה קודש קדשים .
דוגמא להשגת מענה לאגרותהאגרו"מ פוסק שתינוק עם חום 37.6 מעלות מותר לחלל עבורו [איסור דאוריתא] וכאן זועק מענה לאגרות זעקה גדולה ומרה ע"פ מה פסק כן האגרו"מ הרי מלבד שאין נראה כן באחרונים, הרי כל בר דעת יודע שחום זה אינו מסוכן כלל אצל תינוקות, האם האגרו"מ שאל איזה רופא לפני שהכריע כן? או שמא רוה"ק מדברת מתוך גרונו?
לכ' צדקו דברי מענה לאגרות, ומהראוי לעיין היטב בסוגיא זו ללמד זכות על רבן של ישראל.
אין לי מה לכתוב עליך חוץ מזה שכנראה רוח שטות נכנסה בך, למדת אגרות משה? ראית אותו חולק בקלות!!! על ראשונים חצוף שכמותך, לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב ולא לחינם אתה מצדיק את ידידך המענה לאגרות.
לומד אני זה שנים רבות בעיון עמוק באגרות משה ואין כמעט ספר שרוחש כבוד לכל דעה של אחד מן הראשונים כמו אגרות משה, אין לי צורך להביא לך דוגמאות, כי ראוי שתעשה כעת תשובת המשקל ותלמד את כל האגרות משה ותראה שטעית
אוצר החכמה כתב:לפי הבנתי זה קצת חלוק. אולי תבאר ביתר פירוט למה זה אותו עניין.
עשוי לנחת כתב:עברתי מלמעלה על הספר, באמת צורם ומזעזע מאוד איך שתוקף ביומרנות את מרן האג"מ
בהקדמה מציין דוגמאות רבות ללשונות האג"מ שבהן הוא תוקף את גדולי הפוסקים, ראשונים ואחרונים.
הוא מעתיק למשל [יש עוד, אבל זו חריפה במיוחד]
כשראיתי את זה לא האמנתי ופתחתי אג"מ, ואכן כך כתוב שם.
אין לי חלילה צל של ספק באג"מ, ושלא יבינו לא נכון, אך תורה היא וללמוד אני צריך, איך כתב האג"מ לשון כזו על קדוש ה' הב"ח?
ש. ספראי כתב:בהקדמת הספר 'מענה לאגרות'. ספר השגות חריפות נגד הגר"מ פיינשטין זצ"ל בעל ה'אגרות משה', מביא רשימת ציטוטים (נכונה. בדקתי אותה), בהם האגר"מ חולק על ראשונים (!!!).
לעומקו של דבר כתב:עשוי לנחת כתב:עברתי מלמעלה על הספר, באמת צורם ומזעזע מאוד איך שתוקף ביומרנות את מרן האג"מ
בהקדמה מציין דוגמאות רבות ללשונות האג"מ שבהן הוא תוקף את גדולי הפוסקים, ראשונים ואחרונים.
הוא מעתיק למשל [יש עוד, אבל זו חריפה במיוחד]
כשראיתי את זה לא האמנתי ופתחתי אג"מ, ואכן כך כתוב שם.
אין לי חלילה צל של ספק באג"מ, ושלא יבינו לא נכון, אך תורה היא וללמוד אני צריך, איך כתב האג"מ לשון כזו על קדוש ה' הב"ח?
צריך לשים לב, האג"מ כותב "תמיהני פה קדוש איך יאמר" שזו לשון הערכה, אך כתב גם "דברי הבל" על הדברים לגופם, זו אכן לשון חריפה אבל שמוקפת בכבוד לפה הקדוש דרבינו הב"ח.
===
הרבה מהלשונות שם הם שטויות ממש, הא נזעק מכל 'צריך עיון', 'תימה', 'ודלא', 'כדברי מסתבר יותר מדברי הב"ש', 'וטעם המג"א דחוק'.
ישבב הסופר כתב:לעומקו של דבר כתב:צריך לשים לב, האג"מ כותב "תמיהני פה קדוש איך יאמר" שזו לשון הערכה, אך כתב גם "דברי הבל" על הדברים לגופם, זו אכן לשון חריפה אבל שמוקפת בכבוד לפה הקדוש דרבינו הב"ח.
שמעתי מנכד של רצ"מ גינזברג זצ"ל ראש אגודת הרבנים, שהגרמ"פ רצה לדעת על מה יצא קצפו של בעל מענה לאגרת. ורצ"מ גינזברג אמר לו מפני שחלק על הב"ח בחריפות שם. הגרמ"פ השיב בתמיהה "וואס הייסט? איך שרייב דאך 'פה קדוש'!". מסתבר שכשהגרמ"פ אמר 'פה קדוש וכו'' הוא לא התכוון סתם למליצה אלא ללשון של הערצה וכבוד על אחד מגדולי האחרונים שכותב דבר שקשה להולמו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים