ואילך משל הקב"ה'. נאמרו בכך מספר פירושים. והנה רבנו חננאל בפירושו השני מפרש:
מכאן ואילך משל הקב"ה, שאם בא להדר המצוה ביותר משליש בדמיה, כל זה מיגיעו שחייו קודמין להידור מצוה, אבל
אם זימן לו הקב"ה ממון שלא מיגיעו ובקש להדר המצוה ביותר משליש הרשות בידו
מספר נקודות בדבריו טעונות עיון:
א. לכאורה עולה שמדמים שהשיג ביגיעו אין לו רשות להדר ביותר משליש. נמצא נפקותא גדולה לדינא, ולכאורה יש
לעיין מעתה מהו הבסיס שנחשב 'מוצא שתי ספרי תורות לקנות' (לשון רש"י), או בתקופה זו שני אתרוגים, האם הדבר
נקבע לפי הסוחר אצלו הוא רגיל, או ע"פ השוק כולו. ב'אוצר מפרשי התלמוד' ב"ק שם (אוצ.168) הע' 10 מציינים
ל'מטה יהודה' סי' תרנ"ו שדן בשאלה זו. ושו"ר שתמה ע"כ הגאון בעל מועדים וזמנים שליט"א, ומ"מ הדבר צ"ע.
ב. המונח 'חייו קודמין' מתייחס דרך כלל לצרכי האדם והוצאותיו, ולא להכנסתו ולפרי עמלו, כאן מבואר שיש במסירת
עמל יגיעו משום מסירת חייו, ו'חייו קודמין להידור מצוה (ביותר משליש)'. האם מצינו מקורות נוספים להתייחסות זו. כי
שמא נוכל לקבוע לפי מקורות אחרים אם סברא זו נאמרת רק ביחס ליגיע כפים ולא לכל עבודה.
ג. האם מלגת אברך הלומד תורה ונתמך כספית בידי הציבור ונדיבי עם נחשבת כשכר יגיע כפים, או שכיון שאין
השכר על לימוד התורה, ואדרבה עוד מחזיק הוא את הרבים בזכויותיו, הרי זה כמי שזימן לו הקב"ה ממון שלא מיגיעו.
וה"ה לכל מלמד תורה שאינו נוטל שכר על עצם הלימוד 'מה אני בחינם...' אלא שמשלמים לו שכר בטלה וכדו' אם
נחשב 'שכרו' כיגיעו הקודם להידור מצוה.