מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת המן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אקספרס
הודעות: 49
הצטרף: ד' נובמבר 27, 2013 1:46 am

אכילת המן

הודעהעל ידי אקספרס » ד' נובמבר 27, 2013 11:48 pm

בפנים יפות פר' בהעלותך ד"ה ואת העם כותב: שהוא המן שנאמר בו בקרבך קדוש, מה כוונתו? היכן נאמר?


איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: אכילת המן

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' נובמבר 28, 2013 1:03 am

א. פני דוד במדבר פרשת חקת:
טו) ונפשנו קצה בלחם הקלוקל וישלח ה' בעם את הנחשים וכו'. אפשר דהם נצטערו שהמן היה נבלע באברים ואינו יוצא ממעיהם כמשז"ל וז"ש ונפשנו קצה בלחם הקלקל ונפשנו דייקא קצה שאינו נעשה הבירור והפסולת נשאר בקרבם. ולא ידעו דהנחש היה סיבה לערב הזוהמה בכל ועי"ז נעשה הבירור אבל המן בא מעל דמעל ואין רע יורד מן השמים כי קדש הוא ובקרבך קדוש ולא היה פסולת וכמ"ש בספ' עבודת הגפן. ולכן לקו בנחש כלומר דהנחש סיבה כי האכילה להוצאה נתנה ויבא ויפרע מהמדבר על המן שיש פסולת כמו שאר אכילה דהטיל זוהמא בכל והוא נח"ש ינח"ש משא"כ המן קדוש הוא:
ב. צרור המור דברים פרשת עקב:
מה ה' אלהיך שואל מעמך. אחר שכבר אתה מוכן וראוי לכל הדברים. כי אם היה שואל דבר זה מעם אחר היה דבר גדול. אחר שלא פסקה זוהמתם ואין הם הכנה. אבל מעמך שאתה עם קדוש ומוכן בקבלת התורה ובאכילת המן. אינו דבר גדול. וכן אם השם היה שואל דבר זה מעמך קודם מ"ת ואכילת המן וראיית הנסים. היה דבר גדול. אחר שלא היה לך הכנה. אבל עתה בזה העת שכבר אתה מוכן וראוי ופסקה זוהמתך ממך. מה ה' אלהיך שואל מעמך. ובזה הוא מדויק מאד מלת ועתה ישראל. שלא היה לו לומר אלא שמע ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך. וכן מלת מעמך מדוייק. באופן שלפי הכנתם לא היה שואל מהם דבר גדול. אחר שפסקה זוהמתם ועמדו על הר סיני. מה שלא עשה כן לכל גוי. וזהו שסמך מיד הן לה' אלהיך השמים ושמי השמים. רק באבותיך חשק ה' לאהבה אותם ויבחר בזרעם אחריהם. יותר מכל האומות במתן תורה ובעשיית הנסים והנפלאות:
ג. אלשיך שמות פרק טז:
והנה על ידי המן הקדוש ורוחני מאד, מתקדש החלק העליון על כולן, ומשם יתפשט איכותו בכולן:

אקספרס
הודעות: 49
הצטרף: ד' נובמבר 27, 2013 1:46 am

Re: אכילת המן

הודעהעל ידי אקספרס » ה' נובמבר 28, 2013 12:20 pm

תודה רבה!
באמת רואים במק"א שכוונתו שהדבר קדוש נכנס בקרבך, אך הלשון שנאמר בו בקרבך קדוש נראה קצת שבחז"ל מצוטט על המן, אולי באמת אני טועה וכוונתו שבמן מתקיים הרעיון של דבר קדוש שנכנס בקרבך.
גם באחרונים שציטט "איש רגיל" רואים שמשתמשים בתור ביטוי זה אך אינו חז"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 159 אורחים