מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ג' יוני 17, 2014 9:34 am

אפרקסתא דעניא כתב:עיין בדברי בר קפרא, וראה על מה נסובות עצותיו. כמו כן, הגר"מ שליט"א מבאר עצות רבות, כלכליות ובריאותיות, שנכתבו בתלמודים, ומראה כיצד רמוזים בהם דברים שבשורש ההוויה.
הגר"מ התבטא פעם בסגנון "כל ביאתי לעולם היא כדי להראות שדברי חז"ל הם תמיד בעצם ולא במקרה".

פירוש שיטתי היה מועיל מאוד, אך ביאורים רבים מפוזרים במהר"ל, מהרש"א, הגר"א, הגר"צ הכהן, וגם בספרי חסידות עמוקים כגון שם משמואל ועוד.
האם אך במקרה הרשימה שלך מתחילה במהר"ל ונשמטו ממנה הראשונים (אולי גם לך רק לא היה פנאי לחפש, כמו שכתב הרב אוצה"ח)? רצוני לומר, כבודו של הגרמ"ש במקומו מונח, אולם כדי להפוך את שיטתו ל"מסורת המקובלת מדור דור" צריך בסיס מוצק יותר, ובפרט לאור כל מה שנתבאר לעיל.

אנונימי
הודעות: 107
הצטרף: ה' אפריל 17, 2014 6:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אנונימי » ג' יוני 17, 2014 2:09 pm

הרב ברזילי שליט"א
אני שם לב שכל הדיון כאן סובב סובב סביב צירו בלא שום חידוש של ממש, אבל לע"ד עדיין לא הסברת את עצמך כה"צ
א] ההנחה שחז"ל קבעו בתלמוד דברי חולין והם נשארו גם אח"כ בתוקפם כדברי חולין גרידא, אתה מקבל את ההנחה בשיוויון נפש, ואני משתומם.
הגע בעצמך, איתא בספר חסידים שאסור להכניס דפים שכתוב בהם דברי חולין בתוך ספר קדש מפני בזיון הספר[ובכללם כמובן מרשמים רפואיים], ואילו חז"ל כללו דברי חולין בתוך הש"ס עצמו, אתמהה?!
ובנוסח אחר - האם לדעתך דברי הספר חסידים האלו לא קיימים לגבי הדפים שנזכרים בהם רפואות, כלומר שבין גיטין ס"ט ב' לע' א' מותר להניח מרשם תרופה מהרופא בקופת החולים השכונתית?
ב] מכיון שכפי הבנתי הוסכם כאן על ידך שעכ"פ לדברי ההלכה שבתלמוד ישנו תוקף לענין כך שאין לחלוק עליהם, ואילו דברי הרפואה והחולין שבתלמוד אינם מכלל התלמוד בעצם אלא נטפלים אליו [בכדי שיהיה מרגוע לת"ח בין הסוגיות החמורות כדברי הברדשי] ואותם לא קיבלו א"ע בית ישראל , ומכיון שאתה בעצמך הצבעת על נפקותות הלכתיות היוצאות מסוגיות אלו וכדבריך - לדוגמא, הזכרתי שם שמהסוגיא בשבת (ע"פ פירוש המאירי, הסובר שהרפואות שם הם חסרות ערך, וגם היו כאלה בזמן האמוראים) ניתן להביא ראיה להתיר ריפוי בתרופות פלסבו..
אני רוצה לשאול את השאלות הבאות -
אם יטען מאן דהוא שאע"פ שמסוגית הגמ' יוצא שמותר לשקר ולרפא בתרופות דמה, הוא עצמו חולק ע"ד התלמוד וסובר שאסור לרפאות בתרופת דמה, האם אז תקרא לו חולק ע"ד התלמוד או לאו ?
או לחילופין אם יטען מאן דהוא שאע"פ שרב אשי קבע בתלמודו את דברי אביי שאמרה לו אם כך וכך [ומזה למד מעכ"ת שאפשר לרפאות בתרופות כאלו], מ"מ יצא לו ממחקר היסטורי שאביי לא אמר מעולם ד"ז ושמועה לא נכונה שמע רב אשי, ולכן הוא חולק וסובר שאסור לרפאות בתרופות דמה, האם אז תקרא לו חולק ע"ד התלמוד או לאו ?
כמובן שביכולתך לנסח ניסוח דקדקני שימנע קושיות מעין אלו, ותאמר שעמ"י קיבל ע"ע את תוקפן של כל הנפקותות ההלכתיות שיהיה אפשר להוציא מדברי כל חלקי התלמוד.
וכעת אשאל עוד, כידוע שלימוד ההלכה אינו דומה למחקר אקדמאי, ודרך משל - כדברי החזו"א שאין להגיה את הספרים מכח כתבי יד [כמובן שהוראה זו י"ל גבולות ואכ"מ], אם יבוא אדם וימחוק מכח גירסא קדומה את מאמרו של אביי זה, ולכן יטען שבטלה הראיה שמותר לרפאות ברפואות מעין אלו ובאמת אסור, האם לימודו הוא כהלכה או שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?
כמובן שביכולתך לנסח ניסוח דקדקני שימנע קושיות מעין אלו, ותאמר שעמ"י קיבל ע"ע את תוקפן של כל הנפקותות ההלכתיות שיהיה אפשר להוציא מדברי כל חלקי התלמוד כאשר כולו נלמד באופן שווה.
אבל אם הנך סובר כך, הרי במילים אחרות אתה אומר שהטקסט כולו, כל התלמוד בבלי, על חלקי ההלכה האגדה והרפואה נתקדש בקדושה שווה, שיהיה יסוד ושורש לתורת ישראל ולאור כל חלקיו ילכו הכל לדורי דורות, ולכן יש מצווה ללמוד ולגרוס ולהגות ולשנן את כל חלקי הטקסט ה'קנוני' הזה על כולו, ולמצוה זו יש הקוראים גם 'תלמוד תורה'! ואין בדבריהם זרות כלל.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי דניאל » ג' יוני 17, 2014 2:23 pm

ברזילי כתב:
דניאל כתב:לפי דעתך המהרש"א היה צריך לומר שהרפואות נכתבו בש"ס כדי שידעו איך לרפאות חולים והיא ידיעה מאד חשובה וגם יש בה סרך מצות ונשמרתם כמ"ש בשם הגרח"ק במקום זה המהרש"א מסביר שזה להראות איך חז"ל ידעו הכל ושהכל נרמז בתורה. אח, הוא יותר מדי למדן!

תמהני שצריך להסביר לך דבר כזה פשוט. אם היה מדובר באימרה אחת אגב אורחא, כמו שאכן מפוזר בש"ס רבות, לא היה המהרש"א שואל על זה דבר. רק כאשר מדובר בסוגיא ארוכה כזו, מתעוררת השאלה, ואז התירוץ של תועלת צדדית אינו מספיק עוד, והוזקק המהרש"א לכיוון אחר. לא למדנות יתרה נדרשת כאן, אלא שיקול דעת פשוט.

סגנונך בחלק השני של ההודעה אינו ראוי לענ"ד

אף לו יהי כדבריך חזר הדין שהסברו של המהרש"א דחוק מאד אם נקבל אותו כהסבר יחיד.
בעניין מ"ש למלח הארץ אתה צודק ואני חוזר בי מסגנון הדברים.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ג' יוני 17, 2014 2:26 pm

אנונימי כתב:א] ההנחה שחז"ל קבעו בתלמוד דברי חולין והם נשארו גם אח"כ בתוקפם כדברי חולין גרידא, אתה מקבל את ההנחה בשיוויון נפש, ואני משתומם.
הגע בעצמך, איתא בספר חסידים שאסור להכניס דפים שכתוב בהם דברי חולין בתוך ספר קדש מפני בזיון הספר[ובכללם כמובן מרשמים רפואיים], ואילו חז"ל כללו דברי חולין בתוך הש"ס עצמו, אתמהה?!
ובנוסח אחר - האם לדעתך דברי הספר חסידים האלו לא קיימים לגבי הדפים שנזכרים בהם רפואות, כלומר שבין גיטין ס"ט ב' לע' א' מותר להניח מרשם תרופה מהרופא בקופת החולים השכונתית?
לענין בזיון הספר יש הבדל גדול בין הכנסת דפים חיצוניים לספר קודש, שבזה מחמיר הס"ח, לבין הכללת דברי חולין בספר עצמו. כמדומה שכמעט ולא יוצא היום ספר תורני שאין בו דברי חולין בהקדמה, בדפי ההקדשה וכדומה, האם כל אלה עוברים על דברי הס"ח? ומה לגבי אחרית דבר של שפ"ן הסופר בש"ס וילנא? אתה חותך זאת מהש"ס שאצלך בבית?

אנונימי כתב:ב] מכיון שכפי הבנתי הוסכם כאן על ידך שעכ"פ לדברי ההלכה שבתלמוד ישנו תוקף לענין כך שאין לחלוק עליהם, ואילו דברי הרפואה והחולין שבתלמוד אינם מכלל התלמוד בעצם אלא נטפלים אליו [בכדי שיהיה מרגוע לת"ח בין הסוגיות החמורות כדברי הברדשי] ואותם לא קיבלו א"ע בית ישראל , ומכיון שאתה בעצמך הצבעת על נפקותות הלכתיות היוצאות מסוגיות אלו וכדבריך - לדוגמא, הזכרתי שם שמהסוגיא בשבת (ע"פ פירוש המאירי, הסובר שהרפואות שם הם חסרות ערך, וגם היו כאלה בזמן האמוראים) ניתן להביא ראיה להתיר ריפוי בתרופות פלסבו..
אני רוצה לשאול את השאלות הבאות -
אם יטען מאן דהוא שאע"פ שמסוגית הגמ' יוצא שמותר לשקר ולרפא בתרופות דמה, הוא עצמו חולק ע"ד התלמוד וסובר שאסור לרפאות בתרופת דמה, האם אז תקרא לו חולק ע"ד התלמוד או לאו ?
או לחילופין אם יטען מאן דהוא שאע"פ שרב אשי קבע בתלמודו את דברי אביי שאמרה לו אם כך וכך [ומזה למד מעכ"ת שאפשר לרפאות בתרופות כאלו], מ"מ יצא לו ממחקר היסטורי שאביי לא אמר מעולם ד"ז ושמועה לא נכונה שמע רב אשי, ולכן הוא חולק וסובר שאסור לרפאות בתרופות דמה, האם אז תקרא לו חולק ע"ד התלמוד או לאו ?
כמובן שביכולתך לנסח ניסוח דקדקני שימנע קושיות מעין אלו, ותאמר שעמ"י קיבל ע"ע את תוקפן של כל הנפקותות ההלכתיות שיהיה אפשר להוציא מדברי כל חלקי התלמוד.
ככלל, אני מסכים עם המשפט האחרון שלך (בהסתייגות אחת, זה אמור רק בנפקותות שתוקפן אינו תלוי בנכונות העובדתית של הדברים, ככל שיתברר שאינם כאלה. למשל, אם הרמב"ם סובר שיש טעויות אסטרונומיות בדברי האמוראים, הוא לא בהכרח מחוייב לפסוק הלכה בחישוב המולדות ע"פ טעויות כאלה).

אנונימי כתב:וכעת אשאל עוד, כידוע שלימוד ההלכה אינו דומה למחקר אקדמאי, ודרך משל - כדברי החזו"א שאין להגיה את הספרים מכח כתבי יד [כמובן שהוראה זו י"ל גבולות ואכ"מ], אם יבוא אדם וימחוק מכח גירסא קדומה את מאמרו של אביי זה, ולכן יטען שבטלה הראיה שמותר לרפאות ברפואות מעין אלו ובאמת אסור, האם לימודו הוא כהלכה או שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה?
כמובן שביכולתך לנסח ניסוח דקדקני שימנע קושיות מעין אלו, ותאמר שעמ"י קיבל ע"ע את תוקפן של כל הנפקותות ההלכתיות שיהיה אפשר להוציא מדברי כל חלקי התלמוד כאשר כולו נלמד באופן שווה.
ראשית אעיר שההנחה כי שבאופן גורף אין לסמוך להלכה על הגהת הספרים על פי גירסא קדומה אינה מוסכמת, ואם לכל מי שאינו נוהג כחזו"א תקרא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, אפשר לפתור את השאלה שבאשכול באופן ישיר, ככל הנראה. מ"מ, להבנתי גירסא שונה בדברי אביי בסוגית הרפואות דינה כגירסא שונה בדברי אביי ביע"ל קג"ם ודומיהם, ככל שמדובר בנפקותות הלכתיות.

אנונימי כתב:אבל אם הנך סובר כך, הרי במילים אחרות אתה אומר שהטקסט כולו, כל התלמוד בבלי, על חלקי ההלכה האגדה והרפואה נתקדש בקדושה שווה, שיהיה יסוד ושורש לתורת ישראל ולאור כל חלקיו ילכו הכל לדורי דורות, ולכן יש מצווה ללמוד ולגרוס ולהגות ולשנן את כל חלקי הטקסט ה'קנוני' הזה על כולו, ולמצוה זו יש הקוראים גם 'תלמוד תורה'! ואין בדבריהם זרות כלל.
(א) משמעות המילה "נתקדש" כאן אינה ברורה לי. בפרט, אינני יודע קבלת התלמוד לענין האפשרות לחלוק עליו לדינא הוסיפה מדרגת קדושה יתרה בדברי התורה שבו. לדעתך, תלמוד ירושלמי קדוש פחות מהבבלי?
(ב) לגופו של דבר, כמו שכבר כתבתי כאן כמה וכמה פעמים, אני מסופק אם העובדה שניתן להסיק מסקנות הלכתיות בעקיפין מסוגית הרפואות די בה, לכשעצמה, להגדיר את לימוד הדברים כתלמוד תורה.
נערך לאחרונה על ידי ברזילי ב ג' יוני 17, 2014 2:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ג' יוני 17, 2014 2:29 pm

דניאל כתב:
ברזילי כתב:
דניאל כתב:לפי דעתך המהרש"א היה צריך לומר שהרפואות נכתבו בש"ס כדי שידעו איך לרפאות חולים והיא ידיעה מאד חשובה וגם יש בה סרך מצות ונשמרתם כמ"ש בשם הגרח"ק במקום זה המהרש"א מסביר שזה להראות איך חז"ל ידעו הכל ושהכל נרמז בתורה. אח, הוא יותר מדי למדן!

תמהני שצריך להסביר לך דבר כזה פשוט. אם היה מדובר באימרה אחת אגב אורחא, כמו שאכן מפוזר בש"ס רבות, לא היה המהרש"א שואל על זה דבר. רק כאשר מדובר בסוגיא ארוכה כזו, מתעוררת השאלה, ואז התירוץ של תועלת צדדית אינו מספיק עוד, והוזקק המהרש"א לכיוון אחר. לא למדנות יתרה נדרשת כאן, אלא שיקול דעת פשוט.

סגנונך בחלק השני של ההודעה אינו ראוי לענ"ד

אף לו יהי כדבריך חזר הדין שהסברו של המהרש"א דחוק מאד אם נקבל אותו כהסבר יחיד.
בעניין מ"ש למלח הארץ אתה צודק ואני חוזר בי מסגנון הדברים.

אני מסכים איתך שההסבר לכשעצמו לא נראה לי תירוץ מספיק. דווקא משום כך אומרת דרשני העובדה שלא כתב את הידוע לכל ומסור מדור לדור (לדבריכם), שיש טעמים על פי סוד לדברים, והעדיף את הדוחק הזה.

אנונימי
הודעות: 107
הצטרף: ה' אפריל 17, 2014 6:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אנונימי » ג' יוני 17, 2014 2:45 pm

ברזילי כתב:לענין בזיון הספר יש הבדל גדול בין הכנסת דפים חיצוניים לספר קודש, שבזה מחמיר הס"ח, לבין הכללת דברי חולין בספר עצמו. כמדומה שכמעט ולא יוצא היום ספר תורני שאין בו דברי חולין בהקדמה, בדפי ההקדשה וכדומה, האם כל אלה עוברים על דברי הס"ח? ומה לגבי אחרית דבר של שפ"ן הסופר בש"ס וילנא? אתה חותך זאת מהש"ס שאצלך בבית?

מקובלני שעל דמגוגיה אפשר לענות רק בדמגוגיה ולכן אשאיר את התגובה בזה לדמגוגים גדולים ממני, אני לא כל כך מוצלח בזה
ברזילי כתב:ככלל, אני מסכים עם המשפט האחרון שלך.

[ראשית אעיר שההנחה כי שבאופן גורף אין לסמוך להלכה על הגהת הספרים על פי גירסא קדומה אינה מוסכמת, ואם לכל מי שאינו נוהג כחזו"א תקרא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה, אפשר לפתור את השאלה שבאשכול באופן ישיר, ככל הנראה. מ"מ, להבנתי גירסא שונה בדברי אביי בסוגית הרפואות דינה כגירסא שונה בדברי אביי ביע"ל קג"ם ודומיהם, ככל שמדובר בנפקותות הלכתיות.

(א) משמעות המילה "נתקדש" כאן אינה ברורה לי. בפרט, אינני יודע קבלת התלמוד לענין האפשרות לחלוק עליו לדינא הוסיפה מדרגת קדושה יתרה בדברי התורה שבו. לדעתך, תלמוד ירושלמי קדוש פחות מהבבלי?

אינני יודע מה אני אמור להוסיף ולהסביר את שלא הסברתי.
רק אעיר שענין קבלת התלמוד לענין האפשרות לחלוק עליו לדינא הובאה רק לצורך דוגמא בעלמא, כי גם בלי האיסור הלזה יש משמעות לדעתו של כל חכם מחכמי ישראל גם אם חכם שווה לו יכול לחלוק עליו.
ברזילי כתב:(ב) לגופו של דבר, כמו שכבר כתבתי כאן כמה וכמה פעמים, אני מסופק אם העובדה שניתן להסיק מסקנות הלכתיות בעקיפין מסוגית הרפואות די בה, לכשעצמה, להגדיר את לימוד הדברים כתלמוד תורה.

לפחות הנך כבר 'מסופק' בזה, כך שהמצב כבר יותר טוב.
ולגופן של דברים אני אם הייתי שרוי ברציוניליות חסרת הרגש שתקפה אותך, הייתי אומר שרבינא ורב אשי קבעו את כל הסיפורים והענינים האלו בתלמוד, בשביל הא גופא, שכל מיני נפקותות שיוכלו לצאת מדברים אלו יצאו, בסוד שיחת ת"ח צריכה לימוד.
רק אסכם את דברי - שאחרי שחכמים נתנו מעמד לכל אותם ענינים להגרס ולשנן אותם בכלל התלמוד [ואפילו אם בשביל הנפקותות שבהם, הרי לא כל אחד יכול לברור הפסולת ולהוציא כל הנפקותות השיייכות מן הדברים, ודינם להגרס כפי תיבותיהם ומילותיהם] הרי בודאי יש למאמרים אלו שם תלמוד תורה בעצם.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ג' יוני 17, 2014 2:51 pm

מצטער, לא הבנתי דבריך מראש ועד כלה.
לענין הטענה שניתן ללמוד הלכות בעקיפין מן הדברים, הלא טענה הזו עצמה כבר נאמרה ונכפלה ושולשה וכו' וכו' (למשל כאן viewtopic.php?f=17&t=14179&start=120#p133837 ).
עדיין לא השתכנעתי שזו סברה מוכרחת, אבל אם המצב יותר טוב לאו מילתא זוטרתא היא.

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי שומר קישואין » ג' יוני 17, 2014 3:23 pm

בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סכ"ה כתב
פשוט על מי שקם בבוקר ויודע שבהזמן שעד התפלה ילמוד רק דברי בית שמאי ולבאר דבריהם צריך לברך ברכת התורה משום שהם גם כן דברי תורה ממש ותורת אמת וכן הוא בכל המחלוקת שבמתניתין וברייתות ובשני התלמודים בבלי וירושלמי ואף דברי הגאונים

כלבאשבוע
הודעות: 448
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי כלבאשבוע » ג' יוני 17, 2014 4:15 pm

לאלו הטוענים לחילוקים בתוך הגמרא בין מאמר למאמר.

שיבארו דברי הגמרא בבבא מציעא פ"ד.

אם על הרפואות יש להם ספקות מה יאמרו על הגמ' הנ"ל.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ג' יוני 17, 2014 11:31 pm

בשורה טובה לעולם התורה!

כידוע לכולכם ספרי האחרונים תופסים כמה וכמה ארונות, עד שאין יד אדם משגת להקיף את כולם, וזה מכבר הורגש הצורך בעולם התורה לתמצות של ספרות עניפה וברוכה זו. אשר על כן אזרתי כגבר חלצי ונטלתי המשרה על שכמי, ובשיתוף פעולה עם גדולי חכמי הדור סיכמנו ותמצתנו דברי רבותינו האחרונים לספר אחד המכיל כאלף עמודים!
לא יאומן כי יסופר גודל התלאה אשר הלאינו עצמנו על כל קוץ וקוץ, כדי להשמיט כמעט כל מה שנכתב, ולהביא לפני המעיין את התמצית שבתמצית הכוללת את השאר, כגרעין הכולל פירות רבים.
נתתי דם התמצית של חיי כדי להביא לפני הדורות הבאים את דם התמצית של תורת רבותינו האחרונים. עבודה של ששים שנה באה אל סיומה, עבודה המקפלת בתוכה מאות שנים של יגיעת התורה של רבותינו האחרונים. ספר זה אמנם מכיל חלקיק זעיר מהחידושים שנתחדשו בדורות אלו, אבל בטוחני כי ספר זה כולל את כל עיקר דבריהם, והוא יהיה הספר העיקרי המלמד את תורת האחרונים לדורות הבאים.
בנוסף, לשלימות המלאכה לבל יחזר המזג, שזרתי בו מדי פעם דברים בטלים שהעתקתי מן האנציקלופדיה, ובזה הלכתי בדרכם של רבינא ורב אשי מסדרי התלמוד, שכללו בו דברים בטלים מחכמי האומות וכפי שכתבו הפרשנים במקומם, ולא טרחתי להעתיקם כיון שכבר הובאו לעיל באשכול זה.

[במילים פשוטות: בהנחה שכל הראיות שהובאו שיש דברים בטלים בש"ס הן ראיות טובות, נשאלת השאלה (לא פירכא) מה ראו מסדרי הש"ס להוסיף פסולת (דברים בטלים) על ספר שכולו ניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק של אוכל מתוך אוכל (דברי תורה)?]

---

בקשר לשאלת פותח האשכול, האם יש חבר לשמועה בשם הגרד"ק- בנוסף לכל הראיות שהביאו החברים לעיל, עי' מש''כ האור שמח (ת"ת א,ב):
ולענ"ד נראה, דאף למ"ד מצוות אינן צריכין כוונה מ''מ בעי שיהיה יודע בעת קריאתו שמע שזהו דברי תורה ויוצא בה ידי חובת לימודה, ולכה"פ מה שלומד ד"ת צריך לדעת, ולכך אמר רבא מנחות צ"ט [אף דסובר מצוות אין צריכות כוונה] מצוה למידענהו לע"ה שבזה ידעו שלומדים ת"ת.
ונמצא שמי שסובר שאין בזה ד''ת, לא קיים מצוות ת''ת. ומצאנו חבר נוסף לזו השמועה, על דרך נבואה המגשימה את עצמה. והדברים שמחים כנתינתם מסיני/ויקיפדיה בעזרת נותן התורה החונן לאנוש בינה.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ד' יוני 18, 2014 9:27 am

הגיע לידי חיבורו המופלא של הרב ניים ושכיב, ואכן לא הצלחתי לעמוד על עקרונות העריכה שלו, ואכתוב מקצת מזעיר.

א. סידור הענינים בספרו טעון שיפור. הקשר בין ענין לענין אסוציאטיבי בלבד. לעיתים, הקשר היחיד בין פיסקה לפיסקה הוא שם החכם שאמר את שני הענינים.
ב. נושאים הלכתיים מרכזיים לא זכו להתיחסות אלא אגב אורחא, במקומות בלתי צפויים. כך, דיני ציצית ותפילין נמצאים אי שם באמצע הדיון על פרטי המנחות, וסדר קריאת התורה מופיע דווקא בסוף הלכות מגילה.
ג. קטעים שלמים בספר מופיעים בכמה מקומות ללא שינוי או כמעט ללא שינוי.
ד. לעיתים קטעים שלמים חוזרים על עצמם במקומות שונים עם מסקנות הפוכות!
ה. גם בתוך אותו ענין עצמו, מצוי כי מופיע קטע שלם פעמיים בשינויי עריכה קלים, כאילו לא החליט העורך באיזו משתי החלופות שלפניו ברצונו לבחור. לא תמיד ברור אם יש ההבדל בין החזרות תוכני או סגנוני.
ועוד, ועוד

מעבר לבעיות העריכה שציינתי, הנוגעות לתוכנו העיקרי של החיבור, יש עוד כהנה וכהנה בחירות עריכה איזוטריות:

1. באמצע הכרך על הלכות גיטין הועתקו עשרה עמודים מויקיפדיה. המערכת: הסיבה לכך היא הרצון להוכיח שהעורכים יודעים לגלוש באינטרנט.
2. בין בתרי הספר, שהוא הלכתי בעיקרו, מפוזרים זעיר שם זעיר שם, וורטים חסידיים על הפרשה. המערכת: העורך רצה לאפשר לקורא הפוגה אינלקטואלית בין הענינים ההלכתיים הסבוכים. יוער כי לא נמצאה שום שיטתיות באופן בו פוזרו ענינים אלה - לעיתים מדובר בחלק נכבד מן הכרך העוסק בדברי דרוש הטפלים לנושא של אותו הכרך, ומאידך יש כרכים בהם נעדרו כמעט לגמרי הפוגות כאלה.
3. לעיתים אותן הפוגות קלילות גולשות לסיפורים פנטסטיים. לדברי גורמים הקשורים למערכת מוצפן בהם מסר חבוי, בקוד בלתי ידוע. אגב, כמה מן האנשים עמם שוחחתי טענו שידוע להם הקוד אולם כל אחד מהם פענח את הצופן אחרת. מכל מקום, יהא אשר יהא אותו מסר מוצפן, למה לבחור במעטפת מוזרה כזו להצפנתו? ובעיקר, אם בעריכה עסקינן - מה הוא עושה בין דפי הספר הזה???

----

[במילים פשוטות: עקרונות העריכה של רב אשי שונים מאלה של זמננו, ולשם כך אין צורך להדרש לענין הרפואות שבתלמוד. גם בליבה ההלכתית של החומר שבש"ס העריכה, במושגים המקובלים בזמננו, איננה ניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק (לאחרונה התפרסם שעורכי האנצ"ת (האמיתית) מחפשים כותבים חדשים, ומבקשים לשלוח להם חומר תורני לדוגמא כדי להתרשם - אם מישהו ישלח להם את הבבלי, אני לא חושב שהוא יתקבל על סמך כישורי העריכה שלו). כמובן, אף אחד לא חושב שהכניסו בתלמוד "פסולת", אלא שיש מי שחושב שייתכן ונכנסו בו גם דברים טפלים לעיקר.]

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 18, 2014 12:10 pm

רבותי, הדברים חוזרים על עצמם. הרב ברזילי לאו קטלא קניא באגמא הוא ועומד חזק ויציב על עמדתו.
הענין הוא באמת פלאי. מצד ההרגשה כולנו מבינים שהש"ס ודברי חז"ל כולם דברי תורה נינהו. ואף דברי החכמות החיצוניות ומילי דעלמא שבחז"ל נתקדשו בקדושת התורה שבעל פה. ואני אומר את זה מתוך אמונה שלימה.
אבל הרב ברזילי לא מסתפק בהרגשות ונוסטלגיה, ובצדק. ההרגשות עד כמה שהם מוטבעות בנו, צריכות להתבסס על ראיות שכליות והסברים הגיוניים, וזה עדיין לא נאמר כאן.
שמישהו ירים את הכפפה ויביא הוכחה אמיתית לדברים הללו.
והגם שמצאנו בדברי האחרונים שכתבו שיש בכל הרפואות סודות נשגבים. עדיין אין זה ידיעה שכלית והוכחה חותכת ורשאי כל בר דעת לבקש ראיה לדבר.

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי שומר קישואין » ד' יוני 18, 2014 2:04 pm

פסקי הלכה [מחודשים] מספר גנזי הקדש לה"ר יחזקאל פיינהנדלר
סיפורי חז"ל אף אם הם מעובדים לילדים הרי הם כפירוש ותרגום לדברי חז"ל ויש בהם קדושה
סיפורי מעשיות על צדיקים וחסידים המעוררים ליר"ש ומידות טובות וכדו' אינם טעונים גניזה [הגרי"ש אלישיב]

דף שרשום עליו סגולות שונות אם מקורו הוא בדברי חז"ל טעון גניזה [ובהערה - כגון 'סגולה לילדים רייחניים שאמם תאכל בעיבורה אתרוג' שיש לזה מקור בחז"ל -כתובות ס"א.] ואם לא אינו טעון גניזה [ובהערה - כגון 'סגולה ללידה קלה לאכול מלוה מלכה']
[הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ]

פיוט שתיקנו גדולי הדורות והתקבל בכלל ישראל הרי הוא קדוש וטעון גניזה [ובהערה - גדר הדבר לענין גניזה שכל פיוט או תפילה שהתקבלו אצל עדה בעמ"י נחשבת לתפילה או פיוט וטעון גניזה]
[הגרי"ש אלישיב והגר"ש אויערבאך]

וכמה מרפסין איגרי הנהו שמעתתא.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ד' יוני 18, 2014 3:59 pm

ברזילי כתב:עקרונות העריכה של רב אשי שונים מאלה של זמננו, ולשם כך אין צורך להדרש לענין הרפואות שבתלמוד. גם בליבה ההלכתית של החומר שבש"ס העריכה, במושגים המקובלים בזמננו, איננה ניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק. כמובן, אף אחד לא חושב שהכניסו בתלמוד "פסולת", אלא שיש מי שחושב שייתכן ונכנסו בו גם דברים טפלים לעיקר.
לא הבנתי. גם בלי לתרץ קושיות על עקרונות העריכה מבחינת סדר, כפילויות וכדו', ברור שעמדה לפני העורכים כמות עצומה של ד''ת (ברור אפילו שהחידושים העצמיים של העורכים במשך ימי חייהם עולם באורכם על אורך הש"ס) והם בחרו במודע להשמיט כמעט הכל, ולכן מהות הספר הספר היא כן ניפוי וזיקוק.

---
שורבב פה דבר מה שאינו נוגע לשאלתי (שלא באה להוכיח את הדעה שיש סוד ברפואות שבש"ס, אלא לברר את הדעה שהן דברים בטלים), אבל יש לי הערות עליו:
ברזילי כתב:3. לעיתים אותן הפוגות קלילות גולשות לסיפורים פנטסטיים. לדברי גורמים הקשורים למערכת מוצפן בהם מסר חבוי, בקוד בלתי ידוע. אגב, כמה מן האנשים עמם שוחחתי טענו שידוע להם הקוד אולם כל אחד מהם פענח את הצופן אחרת.
הטענה שלהם היא לא שנמסר להם הפירוש האמיתי איש מפי איש עד רבינא ורב אשי, אלא שיש לפרש שלא כפשוטם של דברים. גם בהלכה יש מחלוקות איך לפרש, זה לא אומר שכל הפירושים הבל.
ברזילי כתב:מכל מקום, יהא אשר יהא אותו מסר מוצפן, למה לבחור במעטפת מוזרה כזו להצפנתו? ובעיקר, אם בעריכה עסקינן - מה הוא עושה בין דפי הספר הזה???
הקדמונים עונים על זה במפורש, ובודאי לא נעלמו מעיניך.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 4:34 pm

נלאיתי לקרוא את ההתפתחויות בעשרות ההודעות האחרונות באשכול, ובכל זאת אבקש להציג היבט אחר.

נניח שיש בכל הש"ס רובד פנימי של סוד, גם בחלקים שלפו"ר אינם נראים ד"ת. הנה הלכה ידועה היא שבתורה שבע"פ כו"ע מודו אין מקיימים מצות ת"ת כשהלומד אינו מבין העניין. כך שאם הוא לומד שור שנגח את הפרה, ואינו יודע שור מהו, נגיחה מהי ופרה מיהי, אינו אלא מעקם שפתיו כמעשה קוף בעלמא. ואף אם יודע יודע שור מהו, נגיחה מהי ופרה מיהי, ומקיים מצות ת"ת בהידור רב, עדיין אינו יוצא מצות ת"ת של הרובד הפנימי של משנה זו, שהרי לא נתכוון לדבר ולא הבין מהו הסוד שמרומז בה. ולכאו' הוא הדין נמי הכא, בחלק הרפואות של התלמוד למ"ד שיש בהם רובד פנימי של סוד, שבוודאי מי שיוצא בהם יד"ח מצות ת"ת אינו אלא מי שמבין את סוד הדברים ומתכוון להם, אבל מי שלא בא בסוד ה' ליראיו ולא ברירא ליה מהו הסוד ואיך הוא טמון בדברים, הכיצד יצא בלימודו זה מצות ת"ת בלא הבנה?

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 4:40 pm

וכי חסרים מקומות שלא ניתן להבינם אלא על פי סוד, ראה רמב"ן פרשת כי תשא ועוד הרבה כאלו. - ככלל יש מן הראשונים הסוברים שגם אם מבין קצת נחשב לתלמוד תורה, לשיטתך, ביטלת תלמוד תורה, מרוב רובם של בעלי בתים בישראל, שאינם משיגים את מה שהשיג הצפנת פענח.
--
כשיטתך: ראה רמב"ן בריש בראשית בזה"ל.
ו
התשובה, מפני שמעשה בראשית – סוד עמוק, אינו מובן מן המקראות, ולא יוודע על בוריו אלא מפי הקבלה עד משה רבינו מפי הגבורה, ויודעיו חייבין להסתיר אותו.

מאידך הרמב"ן בפרשת כי תשא כותב בזה"ל.
הפרשה הזאת אי אפשר להולמה למי שלא שמע בסתרי התורה


ובחיפוש קל ניתן למצוא המון מקומות בש"ס שאינן מובנים אלא לבעלי סוד.

ראה למשל במהרש"א חידושי אגדות מסכת ברכות דף ז עמוד א

אכתריאל כו'. בעלי הסוד כתבו שהוא רומז לכתר עליון והאל"ף שלפניו מורה על אין סוף אשר משם הבריכה העליונה שופעת טל לברכה ואל יק ה' צבקות שמותיו הקדושים ע"ש

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 5:02 pm

אאאא_ב כתב:ככלל יש מן הראשונים הסוברים שגם אם מבין קצת נחשב לתלמוד תורה. לשיטתך, ביטלת תלמוד תורה מרוב רובם של בעלי בתים בישראל, שאינם משיגים את מה שהשיג הצפנת פענח.

לשיטתי כל אחד מקיים מצות ת"ת לפי הבנתו. המבין הרבה מקיים הרבה, המבין מעט מקיים מעט, והמבין כלום מקיים כלום.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 5:18 pm

כל עוד הוא מבין פירוש המלות נחשב לו לת"ת ראה או"ח במ"א סימן נ ס"ק ב ובהלכות ת"ת להגר"ז פרק ב י"ב. - והדברים ארוכים.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 6:24 pm

אאאא_ב כתב:כל עוד הוא מבין פירוש המלות נחשב לו לת"ת ראה או"ח במ"א סימן נ ס"ק ב ובהלכות ת"ת להגר"ז פרק ב י"ב. - והדברים ארוכים.


הנך מוזמן להסביר לי מה מצאת שם לגבי תורה שבע"פ.

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אריסמנדי » ד' יוני 18, 2014 6:32 pm

רב האי גאון נשאל מחכמי קירואן בענין השם המפורש, ובתוך השאלה כתוב: ועוד שנראה מדברי רבותינו ממה שיש בו זכרון השם המפורש כגון מעשה דאשמדאי (גיטין ס"ח), "שדר לבניהו בן יהוידע ויהיב לי[ה] שושילתא דחקיק עלה שם ועזקתא דחקיק עלה שם" כו' ועוד בסוף "אתיוהו לשלמה ויהבו ליה עזקתא דחקיק עליה שם ושושילתא דחקיק עליה שם" וכו'.
ובתוך תשובתו כתב על זה: ותמהנו מאשר הזכרתם עזקתא דשלמה דכתיב עליה שם, האין אנו יודעים כי השם יעשו בו כמה דברים מופלאים, ואי אתם צריכין למעשה זה דאשמדאי שיש בו דברים שאינם נכונים. עכ"ל (הובאה באוצה"ג חגיגה יד: חלק התשובות עמ' 16 ואילך. הקטעים הנ"ל נמצאים בעמ' 17 ו-22).

וכוונת דבריו צ"ע, האם אכן נתכוון שבמעשה המובא בגמרא יש דברים שאינם נכונים? או שגירסת התלמוד של השואלים אינה נכונה? אם נתפוס כאפשרות הראשונה (ע"פ פשטות לשונו), האם לדעתו מקיימים בלימוד מעשה כזה מצוות ת"ת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי יאיר » ד' יוני 18, 2014 6:38 pm

האפשרות הראשונה משוללת הבנה והגיון אצלי.

וכי רב האי גאון יכל לחלוק על חכמי הגמ' ולטעון שאינם נכונים?! ועוד הרי שאין כאן ענייני רפואות וכדומה שיכל לסבור שאינם נכונים לתקופתו וכו'.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 6:51 pm

החוזר כתב:
אאאא_ב כתב:כל עוד הוא מבין פירוש המלות נחשב לו לת"ת ראה או"ח במ"א סימן נ ס"ק ב ובהלכות ת"ת להגר"ז פרק ב י"ב. - והדברים ארוכים.


הנך מוזמן להסביר לי מה מצאת שם לגבי תורה שבע"פ.

כתבתי לך אלא מ"מ ממה שזכרתי מפעם כאשר עסקתי בנושא, אך פטור בלא כלום אי אפשר, על כן אעתיק לך את לשונו של הגר"ז כפי שהם מועתקים אצלי.
אך [בתורה שבכתב] אם מוציא בשפתיו, אע"פ שאינו מבין אפילו פירוש המלות מפני שהוא עם הארץ הרי זה מקיים מצות ולמדתם.

הרי להדיא שאם מבין פירוש המלות פשוט ליה שהוא מקיים מצוות תלמוד תורה, ויש לעיין שם בכל העניין, ואפשר שאשלח לך מאוחר יותר באישי את כל מה שכתבתי בזמנו בנושא.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 6:58 pm

אאאא_ב כתב:אעתיק לך את לשונו של הגר"ז כפי שהם מועתקים אצלי.
אך [בתורה שבכתב] אם מוציא בשפתיו, אע"פ שאינו מבין אפילו פירוש המלות מפני שהוא עם הארץ הרי זה מקיים מצות ולמדתם.

הרי להדיא שאם מבין פירוש המלות פשוט ליה שהוא מקיים מצוות תלמוד תורה.


דיוק דחוק ואינו מוכרח כלל. כי להדיא פשוט ליה שהוא מקיים מצוות ת"ת במבין פירוש המילות של תורה שבכתב, ואילו הוא הוסיף וחידש שעם הארץ מקיים אפילו באינו מבין; אבל אין כל הכרע שכוונתו שבתורה שבע"פ מקיים במבין פירוש המילות בלבד. תדע שכן הוא, שהרי מהות תורה שבעל פה היא הבנת תורה שבכתב; ובעצם מבחינה מהותית אין לה "מילים" כלל, שהרי לא להיכתב ניתנה, אלא כל מהותה הוא המובן והמשמעות שלה.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 7:32 pm

ראה שם בסעיף י"ג -
במה דברים אמורים בתורה שבכתב אבל בתורה שבע"פ אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב לימוד כלל. ואף על פי כן יש לאדם לעסוק בכל התורה גם בדברים שלא יוכל להבין ולעתיד לבא יזכה להבין ולהשיג כל התורה שעסק בה בעולם הזה ולא השיגה מקוצר דעתו:


אגב, עתה שמתי לב למה שכותב שם בסעיף ב.
וכן בדרשות ההגדות להתבונן מתוכם מוסר השכל לידע את ה' כמו שאמרו חכמים רצונך שתכיר מי שאמר והיה העולם למוד דברי אגדה שמתוך כך אתה מכיר את הקב"ה ומתדבק בדרכיו כי רוב סודות התורה שהיא חכמת הקבלה וידיעת ה' גנוזים באגדות.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 18, 2014 7:36 pm

אאאא_ב כתב:
החוזר כתב:
אאאא_ב כתב:כל עוד הוא מבין פירוש המלות נחשב לו לת"ת ראה או"ח במ"א סימן נ ס"ק ב ובהלכות ת"ת להגר"ז פרק ב י"ב. - והדברים ארוכים.


הנך מוזמן להסביר לי מה מצאת שם לגבי תורה שבע"פ.

כתבתי לך אלא מ"מ ממה שזכרתי מפעם כאשר עסקתי בנושא, אך פטור בלא כלום אי אפשר, על כן אעתיק לך את לשונו של הגר"ז כפי שהם מועתקים אצלי.
אך [בתורה שבכתב] אם מוציא בשפתיו, אע"פ שאינו מבין אפילו פירוש המלות מפני שהוא עם הארץ הרי זה מקיים מצות ולמדתם.

הרי להדיא שאם מבין פירוש המלות פשוט ליה שהוא מקיים מצוות תלמוד תורה, ויש לעיין שם בכל העניין, ואפשר שאשלח לך מאוחר יותר באישי את כל מה שכתבתי בזמנו בנושא.

מוזר מאד:
בשו"ע הרב כתוב להדיא: במה דברים אמורים בתורה שבכתב, אבל בתורה שבעל פה אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב לימוד כלל. ומקורו שם מהמגן אברהם שכתב: אבל אם אומר המשנה ואינו מבין, אינו נקרא לימוד, לכן צריכים ללמוד הפירוש. עכ"ל.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 18, 2014 7:53 pm

אאאא_ב כתב:ראה שם בסעיף י"ג -
במה דברים אמורים בתורה שבכתב אבל בתורה שבע"פ אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב לימוד כלל. ואף על פי כן יש לאדם לעסוק בכל התורה גם בדברים שלא יוכל להבין ולעתיד לבא יזכה להבין ולהשיג כל התורה שעסק בה בעולם הזה ולא השיגה מקוצר דעתו:

מש"כ אע"פ כן יש לאדם וכו'. אין כוונתו שזה מצות תלמוד תורה, שהרי כמה מילים לפני כן כתב שאינו נחשב לימוד כלל. אלא מה יעשה מי שלא מבין. ע"ז כותב שאע"פ שאינו לימוד כלל, עכ"פ יעסוק בזה שלעתיד לבוא יוכל להבין. אבל פשוט דהשתא אינו לימוד כלל ואינו מקיים מצות ת"ת בזה.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 7:58 pm

אם כדבריך, שכל התורה שבעל פה מטרתה רק כדי להבין ותו לא, איך נפרש את מה שכותב שם בסעיף י"ב
וכל אדם צריך ליזהר להוציא בשפתיו ולהשמיע לאזניו כל מה שלומד בין במקרא משנה ותלמוד אלא אם כן בשעת עיון להבין דבר מתוך דבר וכל מה שלומד בהרהור לבד ואפשר לו להוציא בשפתיו ואינו מוציא אינו יוצא בלימוד זה ידי חובת מצות ולמדתם אותם.


ומה טעם יש בה שמצריך להוציא בפיו גם כשלומד תלמוד.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 18, 2014 8:08 pm

אאאא_ב כתב:אם כדבריך, שכל התורה שבעל פה מטרתה רק כדי להבין ותו לא, איך נפרש את מה שכותב שם בסעיף י"ב...
מה טעם יש בה שמצריך להוציא בפיו גם כשלומד תלמוד.

במצות ת"ת כתוב ודברת בם, משמע ליה להרב שצריך דיבור ממש. מה קשה?

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 8:23 pm

לא אמרתי שקשה.
ביקשתי להסב תשומת לבכם - שיש תועלת לנשמה בהגיית התיבות של התלמוד, וגם תורה שבעל פה כעין תורה שבכתב מעלה עשן כל שהוא.
מסקנות כל אחד יסיק לבד.
--
לאפוקי ממה שכתבו לעיל מזה.
ובעצם מבחינה מהותית אין לה "מילים" כלל, שהרי לא להיכתב ניתנה, אלא כל מהותה הוא המובן והמשמעות שלה.

אם כי שגם בלעדי הגר"ז לא ידעתי מניין לו שאין לה כלל מלים, ומה בכך שלא ניתנה להיכתב.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 8:34 pm

הקדמת הרמב"ם למשנה תורה:

כל המצוות שניתנו לו למשה בסיני – בפירושן ניתנו, שנאמר (שמות כד יב): "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה" – "תורה" זו תורה שבכתב, ו"מצוה" זו פירושה. וצונו לעשות התורה על פי המצוה, ומצוה זו היא הנקראת "תורה שבעל פה". [...] והמצוה שהיא פירוש התורה לא כתבה. אלא צוה בה לזקנים וליהושע ולשאר כל ישראל, שנאמר (דברים יג א): "את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם, אותו תשמרו לעשות, לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו". ומפני זה נקראת "תורה שבעל פה". אף על פי שלא נכתבה תורה שבעל פה, לִמדה משה רבינו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע – שלושתן קבלו ממשה. וליהושע שהוא תלמידו של משה רבינו, מסר תורה שבעל פה וצוהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו למד על פה.


במהותה תורה שבעל פה היא "פירוש" לתורה שבכתב. היותה "על פה" אינו עניין טכני בלבד, שלא הועלתה על הקלף בקולמוס, אלא שאינה אלא משמעות ופירוש לתורה שבכתב, ואין לה נוסח בפני עצמה. כך היה מלכתחילה, כאשר לא ניתנה להיכתב.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 8:40 pm

חבל שאתה כותב מבלי לבדוק.
הטעם שניתנה בעל פה יש בזה המון פירושים ובספר ברכת אברהם כתב על זה כארבעה דפים יעו"ש, כבודו אינו מסביר כלל מנין לו שלא קיבלה משרע"ה בנוסח שלנו, וראה משנה איזהו מקומן, שכך קיבלה משה מסיני. ועיין אור החיים הקדוש, שגם משרע"ה לא הבין הכל מה שקיבל עד שבא רבי עקיבא וכו'. באמת שאיני מבין אותך.

החוזר
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:15 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי החוזר » ד' יוני 18, 2014 8:45 pm

שפתי הרמב"ם ברור מללו. אין לי אפשרות להסביר טוב ממנו.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי המעיין » ד' יוני 18, 2014 9:16 pm

פלתי כתב:רבותי, הדברים חוזרים על עצמם. הרב ברזילי לאו קטלא קניא באגמא הוא ועומד חזק ויציב על עמדתו.
הענין הוא באמת פלאי. מצד ההרגשה כולנו מבינים שהש"ס ודברי חז"ל כולם דברי תורה נינהו. ואף דברי החכמות החיצוניות ומילי דעלמא שבחז"ל נתקדשו בקדושת התורה שבעל פה. ואני אומר את זה מתוך אמונה שלימה.
אבל הרב ברזילי לא מסתפק בהרגשות ונוסטלגיה, ובצדק. ההרגשות עד כמה שהם מוטבעות בנו, צריכות להתבסס על ראיות שכליות והסברים הגיוניים, וזה עדיין לא נאמר כאן.
שמישהו ירים את הכפפה ויביא הוכחה אמיתית לדברים הללו.
והגם שמצאנו בדברי האחרונים שכתבו שיש בכל הרפואות סודות נשגבים. עדיין אין זה ידיעה שכלית והוכחה חותכת ורשאי כל בר דעת לבקש ראיה לדבר.


הנושא המשעשע הזה מצליח להציא מחברי הפורום אמירות מוזרות לחלוטין.

וכי יש לכבודו ידיעה שכלית והוכחה חותכת שרב אשי בכלל היה קיים?

ומה עניין רגשות ונוסטלגיה לעניין (נוסטלגיה??).
השאלה כאן היא האם כשהרדב"ז אומר משהו כהנחה פשוטה וכעובדה האם צריך להביא ראייה נגדו או שפשוט אפשר לומר לא נראים לנו דבריו ולא מצאנום בראשונים כנראה שאך דמיונות בלבבו.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי פלתי » ד' יוני 18, 2014 9:38 pm

המעיין כתב:
פלתי כתב:רבותי, הדברים חוזרים על עצמם. הרב ברזילי לאו קטלא קניא באגמא הוא ועומד חזק ויציב על עמדתו.
הענין הוא באמת פלאי. מצד ההרגשה כולנו מבינים שהש"ס ודברי חז"ל כולם דברי תורה נינהו. ואף דברי החכמות החיצוניות ומילי דעלמא שבחז"ל נתקדשו בקדושת התורה שבעל פה. ואני אומר את זה מתוך אמונה שלימה.
אבל הרב ברזילי לא מסתפק בהרגשות ונוסטלגיה, ובצדק. ההרגשות עד כמה שהם מוטבעות בנו, צריכות להתבסס על ראיות שכליות והסברים הגיוניים, וזה עדיין לא נאמר כאן.
שמישהו ירים את הכפפה ויביא הוכחה אמיתית לדברים הללו.
והגם שמצאנו בדברי האחרונים שכתבו שיש בכל הרפואות סודות נשגבים. עדיין אין זה ידיעה שכלית והוכחה חותכת ורשאי כל בר דעת לבקש ראיה לדבר.


הנושא המשעשע הזה מצליח להציא מחברי הפורום אמירות מוזרות לחלוטין.

וכי יש לכבודו ידיעה שכלית והוכחה חותכת שרב אשי בכלל היה קיים?

ומה עניין רגשות ונוסטלגיה לעניין (נוסטלגיה??).
השאלה כאן היא האם כשהרדב"ז אומר משהו כהנחה פשוטה וכעובדה האם צריך להביא ראייה נגדו או שפשוט אפשר לומר לא נראים לנו דבריו ולא מצאנום בראשונים כנראה שאך דמיונות בלבבו.

ענין הרגשות והנוסטלגיה שאמרתי הוא שכשאתה רואה שהרדב"ז אומר משהו כהנחה פשוטה, ואתה מאמין אמונה תמימה למרות שלפי כח מחשבתך אתה מבין אחרת. אז ידיעת הדבר ההוא בא מתוך אמונה רגשית ותו לא. זה בסדר בשביל נשים וקטנים. אבל יש אנשים שרוצים גם להבין מנא לן ומאי טעמא וסברת הדבר. ואם אין הוכחה מחז"ל או מהשכל, אז ניאלץ להישאר באמונתנו התמימה כנשים וקטנים. וזה בסדר.
בודאי שיש הוכחה שכלית שרב אשי היה קיים. ואין צורך לענות על זה.
ואילו כשהרדב"ז יאמר משהו בלי שום מקור וראיה, מותר לי הקטן לשאול מנא ליה.
וכי לא תמצא שאחרוני האחרונים שואלים שאלות על הרדב"ז או על שאר גדולים? מותר לשאול ולבקש את המקור.

אאאא_ב
הודעות: 103
הצטרף: ב' פברואר 24, 2014 2:36 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אאאא_ב » ד' יוני 18, 2014 10:19 pm

תן לי להניח שאתה מסכים איתי שמשה קיבל תורה שבעל פה מסיני. ומסרה וכו' עד רבי הקדוש במידה וכך הם פני הדברים חובת ההוכחה היא עליך. מנין לך שמשה קיבל מהשם יתברך שמו נוסח שונה ממה שמסרה לנו רבי הקדוש. אם תוכל להיות קצת יותר ספציפי, ולהסביר לנו באיזה נקודה בדיוק השתבשו הדברים חלילה.

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי שומר קישואין » ד' יוני 18, 2014 10:24 pm

מצאתי
איתא במסכת עבודה זרה:

"ואמר רבא לעולם ליגריס איניש ואע"ג דמשכח ואע"ג דלא ידע מאי קאמר (פירש"י-שאין רבו יודע לפרש לו כלום) שנאמר גרסה (פירש"י-לשון גרש וכרמל שלא היה טוחן הדק אלא כריחים של גרוסות המחלקין חיטה לשנים או לארבע לצורך מאכל) נפשי לתאבה (פירש"י-מרוב תאותי לתורה הייתי שובר לפי היכולת אע"פ שאיני טוחנה הדק ליכנס בעומקה) גרסה כתיב ולא כתיב טחנה" (יט.)

והנה המגן אברהם כתב שאם אומר המשנה ואינו מבין אותה, זה אינו נקרא לימוד. והחיד"א הביא דברי הרב 'בינת יששכר' בשם אביו שחלק על המג"א מהגמרא שראינו לעיל שאמר רבא "ליגרס איניש אע"ג דלא ידע מאי קאמר", אלא שהחיד"א כתב שמזה אין קושיה, כיון שאפשר לומר שדברי רבא הם כשאינו יכול להבין, ודברי המג"א הם באדם שיש שכל בקודקודו ויכול להבין שאם קורא בלא הבנה אינו נחשב לימוד. ומ"מ סיים החיד"א שאם מבין פירוש המילים, אפילו אינו מבין הפירוש האמיתי שפירשו המפרשים – חשיב לימוד, אלא שבספרו כתב:

"לפחות בקריאת המשנה ישתדל להבין פירוש התיבות אף שלא יבין פירוש הענין באמת שאם לא יבין אף התיבות יש מי שכתב דאינו נחשב לימוד כלל"

(מורה באצבע, סימן ב' אות מג)

ומשמע שאינו חיוב שיבין פירוש התיבות, והנה בשו"ע הרב לגרש"ז מלאדי כתב:

"אך אם מוציא בשפתיו אע"פ שאינו מבין אפילו פירוש המילות מפני שהוא עם הארץ הרי זה מקיים מצות ולמדתם. ולפיכך כל עם הארץ מברך ברכת התורה בשחר לפני הפסוקים וכן כשעולה לספר תורה במה דברים אמורים בתורה שבכתב אבל בתורה שבעל פה אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב לימוד כלל. ואף על פי כן יש לאדם לעסוק בכל התורה גם בדברים שלא יוכל להבין ולעתיד לבא יזכה להבין ולהשיג כל התורה שעסק בה בעולם הזה ולא השיגה מקוצר דעתו" (הל' תלמוד תורה פ"ב הי"ב-הי"ג)

הרי דס"ל שבלימוד תורה שבכתב אפילו אינו מבין הוי לימוד תורה, אולם בשו"ת "חיים שאל" הביא החיד"א דברי המג"א שאם אינו מבין מה שלומד אינו נחשב ללימוד תורה והסכים עמו. וכתב הגר"א פאפו בספרו "פלא יועץ":

"וכבר כתבו הפוסקים שמי שיכול לפלפל בחכמה ולקנות ידיעה חדשה ומוציא הזמן בלימוד תהילים וזוהר לגבי דידיה חשיב ביטול תורה" (מערכת ידיעה)

ובהמשך הספר כתב:

"שמי שיכול ללמוד הלכות ופלפולים ועוסק בתהלים חשוב ביטול תורה לגבי דידיה" (מערכת תהילים)

ובפירוש "עץ יוסף" על העין יעקב הביא דברי רש"י 'שאין רבו יודע לפרש לו כלום' ופירש הגר"א אע"פ שקשה לו ממקום אחר, אבל כאן צריך לידע פשט הברור.

ובספר "כד הקמח" לרבנו בחיי תלמיד הרשב"א כתב:
"כבר ידוע שקריאת התורה מצוה גדולה היא אע"פ שלא יבין מה שקורא, כי פעמים שיקרא אדם פרשה מן התורה ולא יתבונן בעצמו שקרא כלל מתוך שהוא מחשב בדברים אחרים והוא שדרשו בע"ז (יט.) לעולם ליגרוס איניש אע"ג דלא ידע מאי קאמר, וקריאה זו קראוה חז"ל מצות קריאה ואע"פ שאינו מבין כל מה שקורא" (מערכת תורה דף צ"ג עמודה ג)

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי ברזילי » ד' יוני 18, 2014 10:32 pm

ניים ושכיב כתב:
ברזילי כתב:עקרונות העריכה של רב אשי שונים מאלה של זמננו, ולשם כך אין צורך להדרש לענין הרפואות שבתלמוד. גם בליבה ההלכתית של החומר שבש"ס העריכה, במושגים המקובלים בזמננו, איננה ניפוי אחר ניפוי וזיקוק אחר זיקוק. כמובן, אף אחד לא חושב שהכניסו בתלמוד "פסולת", אלא שיש מי שחושב שייתכן ונכנסו בו גם דברים טפלים לעיקר.
לא הבנתי. גם בלי לתרץ קושיות על עקרונות העריכה מבחינת סדר, כפילויות וכדו', ברור שעמדה לפני העורכים כמות עצומה של ד''ת (ברור אפילו שהחידושים העצמיים של העורכים במשך ימי חייהם עולם באורכם על אורך הש"ס) והם בחרו במודע להשמיט כמעט הכל, ולכן מהות הספר הספר היא כן ניפוי וזיקוק.
אתה צודק, כמובן, אך כוונתי היתה אך לזה שלא מדובר בניפוי וזיקוק לפי כללי העריכה המקובלים אצלנו (ובדומה, גם בענינים אחרים אין להשליך ממה שלא מקובל היום על מה שנהג אז)

ניים ושכיב כתב:
ברזילי כתב:מכל מקום, יהא אשר יהא אותו מסר מוצפן, למה לבחור במעטפת מוזרה כזו להצפנתו? ובעיקר, אם בעריכה עסקינן - מה הוא עושה בין דפי הספר הזה???
הקדמונים עונים על זה במפורש, ובודאי לא נעלמו מעיניך.
נכון מאד. גם על שאלתך הראשונה, למה הכניסו עניני רפואה, ענו הקדמונים כמו שנידון עד דק לעיל. חשבתי שאתה מוסיף ושואל רק משום שאם היינו מוצאים כזאת באנצ"ת היה הדבר לפלא, גם אחרי התירוצים שבקדמונים. כך הוא גם ביחס למה שזכרתי. כללו של דבר, עקרונות העריכה של עורכי התלמוד היו שונים מאד מהמקובל בזמננו, ומה שנראה לנו מוזר היה בעיניהם טבעי ולהפך. לכן, אין טעם לשאול הכיצד נהגו כך וכך בזמן שאנחנו היינו עושים אחרת.

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי שומר קישואין » ד' יוני 18, 2014 10:34 pm

לדעת הרב ברזילי למה לא משמיטים את הסימנים שבתלמוד מאחר שאין בהם כל תועלת [לדידן, ידועים דברי השל"ה]

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי דניאל » ד' יוני 18, 2014 10:36 pm

ברזילי כתב:אין טעם לשאול הכיצד נהגו כך וכך בזמן שאנחנו היינו עושים אחרת.
אוי, כמה תוספותים מחקת ברגעים אלו ממש.
באמת חבל שבעלי התוספות לא התייעצו איתך לפני שכתבו את פירושם והיית מסביר להם שאין טעם לשאול למה הגמרא כותבת כך וכך וכו' היית חוסך להם הרבה יזע ודמעות (או שאולי לא, כי הרי גם עליהם ניתן לומר שאין טעם לשאול וכו').

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: אם יש מצות ת"ת ברפואות בש"ס - בקשת מקור

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' יוני 18, 2014 10:43 pm

ברזילי כתב:ולענין סיום על גיטין - קודם צריך למצוא את המקורות בראשונים על שעשו סיום על מסכת גיטין... כשתמצא תיעוד כזה, נבדוק אם כתוב או לא כתוב שדלגו או לא דלגו (ולטעמי, כנ"ל, אין קשר הכרחי בין שאלת הדילוג לשאלה שבאשכול)

אפשר באמת לומר שיש קשר אדוק בין האינטואיציה שלך על מהות התלמוד כקיבוץ וליקוט של פיסות דברי תורה ודברי רפואה ומדע שהגו כמה דורות מן האמוראים לכך שלא מובן אצלך כל כך ענין ה'סיום' שכן הש"ס הוא ליקוט של מספר דברי תורה ולא ספר חתום ומוגדר.
באמצע הכרך על הלכות גיטין הועתקו עשרה עמודים מויקיפדיה. המערכת: הסיבה לכך היא הרצון להוכיח שהעורכים יודעים לגלוש באינטרנט.

בלהוטוטים שאלה נהפכת לתשובה, העיקר המנגינה....


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 378 אורחים