מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 22, 2014 1:01 am

כותב המג"א לאחר שהזכיר את המנהג (או"ח רסג, ס"ק יב): "אבל אין חכמה לאשה וכו',דלא חלקו חכמים...".

המג"א רומז בציטוטו לתגובת התנא ר' אליעזר בן הורקנוס לאישה ששאלה אותו שאלה בנוגע לעונשים השונים שניתנו על חטא העגל (ירושלמי סוטה, פרק ג, הלכה ד). ר' אליעזר השיב לה כך: "אין חכמתה של אשה אלא בפילכה". לבנו, שהעיר לו על תגובתו הבוטה, הסביר: יישרפו דברי תורה ואל יימסרו לנשים!

חשוב להעיר: המקבילה לסיפור זה בתלמוד הבבלי מתחילה במילים: "שאלה אשה חכמה את ר' אליעזר..." (בבלי יומא סו, ע"ב).

נוסף לכך יש לציין שהן בתלמוד הבבלי, הן בירושלמי מתוארות תשובותיהם של חכמים לשאלתה של האישה (בירושלמי התשובה מצוטטת מפי ר' אליעזר עצמו), כך שחכמים ראו כנראה חשיבות בבירור השאלה שהיא העלתה.

זאת ועוד, במחלוקת התנאים בשאלה האם מותר לנשים ללמוד תורה, חולק בן עזאי (משנה סוטה פרק ג, משנה ד) על גישתו של ר' אליעזר בן הורקנוס ("אין חכמה לאשה...), שאליה רומז המג"א בדבריו, וקובע כי חייב אדם ללמד את בתו תורה.[vi]


מכל שנכתב עולה כי מסקנתו של המגן אברהם, כי טעם "אין חכמה לאישה" מצדיק את ההימנעות מללכת בדרכה של מרת בילה ביחס לאופן הדלקת נרות יום טוב - עומדת על קרקע רעועה. ברוח זו כתב ר' שם טוב גאגין, רבה הספרדי הראשי של אנגליה בראשית המאה העשרים, בחיבורו "כתר שם טוב" (עמ' קעז, בהערה): "ואיך כתב המגן אברהם: אין חכמה לאשה וגו', כי זהו בנשים בעלמא, אבל לא בנשים חכמניות, ובנות צלופחד יוכיחו".



+++++חוסר הבנה שלה בדברי המג"א, היא מבינה בנחיתותה כי רבה שהמג"א חולק משום שמקור הדין זו אשה, ואין צורך לבאר את גודל השטות שבזה.

ועוד, היא לקחת את מטבע הלשון של המג"א ומנסה לערער את תוקפו ובכך לשמוט את הקרקע תחת פסק המג"א. אך גם אם נלך בדרכה המטופשת, נראה כי טעתה.
א) היא מניחה שהמג"א לקח את לשונו מהירושלמי, ואז היא בונה מזה מחלוקת בבלי וירושלמי, שהרי במקבילה הבבלית יש הקדמה, שהשואלת היא 'אשה חכמה', הוי אומר שהבבלי חולק על תשובתו של רבי אליעזר וסובר שיש חכמה לאשה מלבד בפלכה. ולא היא, הן משום שגם בבבלי יש את תשובתו של רבי אליעזר 'אין חכמה לאשה', ובעיקר משום שרק בבלי יש את תשובה זו, בירושלמי נוסח קצת שונה (אין חכמתה של אשה וכו'), וברור שהמג"א כוונתו לצטט את הבבלי, ומדוע בכלל שיחפש במרחק לחמו. ואחר שאנו רואים שאותה גב' ידעה גם ידעה על המקבילה הבבלית, ואף דייקה בלשונה, אין לנו לומר אלא שבכוונה הציגה את הירושלמי כמקורו של המג"א, כנסיון ליצור מחלוקת בבלי וירושלמי.
ב. אם יש תשובה לשאלה שהאשה העלתה, הוי אומר שרבי אליעזר והמג"א אינם צודקים? (ושוב, בהנחה שהמג"א התכוון ליותר ממליצה בעלמא)
ג. בן עזאי חולק. נו, והמג"א פוסק דלא כבן עזאי (ושוב, לא נגע ולא פגע, הכל להבנתה השגויה בדברי המג"א).
אבל מי אני שאתווכח עם אשת הלכה המסיימת את הקטע: 'מכל שנכתב עולה כי מסקנתו של המגן אברהם, כי טעם "אין חכמה לאישה" מצדיק את ההימנעות מללכת בדרכה של מרת בילה ביחס לאופן הדלקת נרות יום טוב - עומדת על קרקע רעועה'.
נערך לאחרונה על ידי איש רגיל ב ד' אוקטובר 22, 2014 11:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 22, 2014 1:02 am

יש להעיר שתי הערות על שני התנאים שמציב הרב שפרבר - יראת שמיים ושימוש תלמידי חכמים:

א. לעניות דעתי, אין ספק שהציפייה מאשת הלכה היא שתהיה לה מוטיבציה פנימית להגדיל תורה ולהאדירה בדרך של קידוש שם שמיים. אולם נשאלת השאלה: האם ניתן לשלול ממישהי את העיסוק בכך, בטענה שהיא לא ניחנה ביראת השמיים הרצויה? האם וכיצד אפשר לאמוד יראת שמיים של יהודי כלשהו, גבר או אישה? לעניות דעתי, קשה להגדיר מהי יראת שמיים, אולם כל הגדרה השואפת להיות מדויקת, חייבת לכלול תיאור של תהליך פנימי המתחולל במעמקי לבו ונפשו של האדם, אשר לזולתו אין ולא צריכה להיות דרך לעקוב אחריו או לאמוד אותו.

ייתכן אפוא שהרב שפרבר מתאר תנאי זה כדי שהדבר ייבחן באופן פנימי, כן וישר אך ורק על ידי האישה עצמה. נראה שאין זה סביר כי אישה המקפידה בקיום מצוות תיפסל מלשמש מורת הלכה משום שגורם חיצוני ימצא כי יראת השמיים שלה לקויה.

ב. שימוש תלמידי חכמים הנו תנאי מהותי בהכשרתו של מורה הוראה. חז"ל ביטאו זאת (בבלי ברכות מז, ע"ב) בתארם את עם הארץ כאדם ש"כרסו מלאה ש"ס ופוסקים", משמע: למד כמויות נכבדות של ידע, אך לא עסק בשימוש תלמידי חכמים. כלומר, הוא לא התחקה אחר דרכו המעשית של אדם שתורתו הנה תורת חיים, ולא נחשף ליישום ההלכה על ידי גדול התורה, במהלך חיי היום-יום.

בזאת יובן מדוע שימושם של מורי הוראה הנו חלק שלא ניתן לוותר עליו בהכשרתן של נשים תלמידות חכמים, השואפות לשמש פוסקות הלכה. אולם קיים קושי לקיים זאת בפועל. לכן, מטעמים מובנים, בבוא העת יהיה צורך לעגן את שימוש תלמידי החכמים על ידי הנשים הלומדות, בדרכים הראויות לכך.
נראה לי שהיא מציעה לוותר על התנאי של היראת שמיים רק כדי שהיא תוכל גם להורות....

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 22, 2014 1:03 am

מעבר לכך, מעורבות נשית ב"שיח ההלכתי" חשובה בעיניי גם ביחס לאלה שאינם מגדירים עצמם שומרי מצוות, משום שבתחומים מסוימים, כמו קביעת המעמד האישי, אפשרות נישואין, דרכי גירושין ועוד, חוק המדינה הוא חוק ההלכה, ומחייב גם את מי שאינם מכירים בסמכותה. "מפגש" זה של אזרחי המדינה שאינם שומרי מצוות עם ההלכה, מתרחש בדרך כלל ב"צמתים רגישים" בחייהם: חתונה, גירושין, פטירת בן משפחה ועוד. כאשר "מפגש" זה לא עולה יפה, עלולה להיווצר פגיעה קשה ברגשותיו של מי שהכפיפוהו להלכה, וכתוצאה מכך - מיאוס כל דבר המזוהה עם התורה, המצוות והערכים היהודיים, כפי שהם באים לידי ביטוי על ידי "הממסד הדתי".

לעניות דעתי, מעורבותן של נשים "דוברות הלכה" יכולה לתרום רבות בשני תחומים:

א. מעורבות הנשים באה לידי ביטוי ביחס אישי ותומך מצד "אשת התורה" המלווה את האדם ב"צומת" רגיש זה בחייו ומסביר את הנושא ההלכתי העומד בבסיס מצבו מסוים של הנזקק לשירותי הדת. מניסיוני, רגישות גבוהה לזולת, היוצרת דרכי גישה נעימות וְחיוביות כלפי מי שאיננו חלק מ"העולם הדתי" והיחס החם והחיובי אליו - בכוחם להפחית באופן משמעותי את ההתמרמרות והכעס שחש האדם לנוכח הלכות מסוימות המחייבות אותו כאזרח המדינה, שקשה לו לקבל את השלכותיהן על חייו הפרטיים.

ב. שותפות של נשים בקבוצות חשיבה דוגמת אלו שהוזכרו קודם, המתמקדות בהתמודדות עם סוגיות אקטואליות, עשויה להניב פירות רצויים. לדוגמה, החשיבה המשותפת על אודות אופן הליך הגיור הנכון מבחינה הלכתית, המתחשב בנתונים המאפיינים את תקופתנו.

יש פה בעיה תחבירית קשה (או הטעיה, לשיפוטכם), וכבר העירה אחת המגיבות שרואים על כתיבתה שלא למדה מעולם ברצינות לתואר.
אם יש בעיה בצורה שהחילוני מקבל את שירותי הדת, אכן תעזור פה גישה אנושית יותר, שאולי האשה יודעת להעניק יותר מהגבר. אך מה הקשר בין הקבוצות בהן היא חברה הדנות בסוגיות אקטואליות, אם עצם הדיונים או תוצאותיהן עוזרים לפתרון הבעיה האמורה, מה זה נוגע להשתתפותה בהן.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 22, 2014 1:03 am

אני חושבת שגם במובנים האלה נשים תופסות מנהיגות; בעיקר כי הציבור דוחף, בגלל בעיית ההנהגה החמורה שיש לנו. אין הנהגה פנים-דתית, אין הנהגה שלאורה נלך.
כדי להיות מנהיג רוחני צריך ידע עמוק ורחב בהלכה והבנה עמוקה של דרכי פסיקת הלכה, שמאפשרת לחדש וליצור. לצערי, אין מספיק רבנים כאלה עם כתפיים רחבות ועם מחויבות עמוקה למצוות, והבנה של תורה שבעל פה לצד הבנת המציאות. כדי להיות מנהיג צריך גם הבנה בסוציולוגיה, בפסיכולוגיה, בכלכלה;

אכן בעיית מנהיגות קשה, אין רבנים עם מחויבות עמוקה למצוות והבנה של התורה שבעל פה. ת'אמת, גם אני, אם הייתי 'ידיד' של הרב אילעאי עופרן הייתי כותב כך.
אבל בזה היא באמת צודקת, אין רבנים המבינים גם בסוציולוגיה וגם בפסיכולוגיה, והבודדים שכבר כן, בורים לגמרי בכלכלה. בדיוק פה נכנסות הנשים לתמונה, כל נשות קדומים וגבעת שמואל בקיאות בסוציולגיה, כלכלה ופסיכולוגיה, כל מה שחסר להם בשביל להנהיג את הציבור הדתי הם אי אלו קורסי ערב בהלכה בהם יקנו 'ידע עמוק ורחב בהלכה והבנה עמוקה של דרכי פסיקת הלכה', ו'כתפיים רחבות ועם מחויבות עמוקה למצוות, והבנה של תורה שבעל פה לצד הבנת המציאות', ואופס! יש לנו מנהיגות דתית! הידד! מלכה פיוטרקובסקי תוכל להסתכל לילדיה בעיניים ולומר להם שההלכה כבר לא מפלה נשים, ילדים ועובדים זרים (בכלל, ממתי מפלים עובדים זרים בקהילה הדלי"ת? הרי הם תמיד נלחמים בעד זכויות שוות לפלסטינים המועסקים בהתנחלויות).

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' אוקטובר 22, 2014 9:27 am

אוצר החכמה כתב:
וגם מעיז פניו לומר שחפץ באישות שלא לפו"ר


אע"פ שמעלת הצדיקים שאין כוונתם אלא לפרות ולרבות ולעשות רצון קונם ולמלא מצוות ה' עונתה לא יגרע , אינך יכול על זה להמציא איסור, והלוואי שכל מעשינו ובפרט דבורינו יהיו נקיים מכל עוון וכל חטאת ורק הכוונה לשם שמים בתכלית תחסר לנו.

א] כתב הרמב"ם [פכ"א מאיסו"ב ה"ט] אשתו של אדם מותרת היא לו לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר ואבר שירצה [ובא עליה כדרכה ושלא כדרכה] ובלבד שלא יוציא שכבת זרע לבטלה ואף על פי כן מדת חסידות שלא יקל אדם את ראשו לכך ושיקדש עצמו בשעת תשמיש כמו שביארנו בהלכות דעות ולא יסיר מדרך העולם ומנהגו שאין דבר זה אלא כדי לפרות ולרבות.
וכתבו התו' סנהדרין [נ"ח ב' ד"ה מי איכא] וקשה דבסופ"ג דיבמות חשיב שלא כדרכה מעשה ער ואונן וי"ל דלא אסיר אלא שעושה כך תדיר שלא תתעבר ותכחיש יופיה אבל אם רוב תשמישו כדרכה אלא שבאקראי מתאוה לה שלא כדרכה שרי עכ"ל.
והקשו בחרדים ובשל"ה מה בין אקראי לרוב תשמישו אם אסור משום הוז"ל ותירץ באליה רבה [או"ח סימן ר"מ] דלא דמי למעשה ער ואונן מכיון שאינו עושה כן שלא תתעבר, והיינו שבעצם דרך ביאה עוקר תורת הוצאת זרע לבטלה אפי' אם אינה ראויה להתעבר בכך ואעפ"כ אם מזלזל ומואס בפו,ר הדר שם מוז"ל למעשהו, וזה כמו שביארנו.
ב] וכתב הרמב"ם [פכ"א מאיסו"ב הי"ח] אסור להוציא שכבת זרע לבטלה לפיכך לא יהיה אדם דש מבפנים וזורה מבחוץ ולא ישא קטנה שאינה ראויה לילד.
וקשה מה ענין קטנה להוצאת זרע לבטלה שהרי ביאה גמורה היא כדרך כל הארץ ואין בה איסור אלא משום מיעוט פריה ורביה, ועיין ב"ח [אה"ע סימן כג] דשאני מעקרה שלא ידע בשעת הנישואין שהיא אינה ראויה להוליד, והיינו שעיקר האיסור במה שקובע את עצמו לא לפרות ולרבות בביאותיו ויש בזה סרך מוז"ל, וע"ש בפוסקים שהכל מודים שאם כבר נשאה שמותר לקיימה ולבוא עליה והיינו שהאיסור לא בביאה אלא בנישואין ואעפ"כ אסור משום מוז"ל, והנה יש בזה מחלוקות גדולות בפוסקים אם זה דין גמור או לא ואם זה דוקא כשאין לו אשה חוץ ממנה, מכל מקום מפורש ברמב"ם שהאיסור הוא משום הוז"ל, וכמו שביארנו.
ג] ובתוס' בכתובות דף ל"ט בשם רבינו תם כתבו דליתן מוך לפני תשמיש ודאי אסור שהרי הוא כמטיל זרע על העצים ועל האבנים, וצ"ע דסו"ס ביאה גמורה היא ואין המוך עושה חציצה בביאה ומאי שנא משלא כדרכה, ולפי המתבאר זה פשוט דכיון שבמעשה ביאתו עצמו שמצ"ע הזרע ראוי לעבר הם פועלים ע"י המוך השחתת הזרע הזה אסור.


ממוצא הדברים, פשיטא שיש דרגות בהוצאת זרע לבטלה- יש מנאף ביד ויש מקשה עצמו לדעת שזה החמור ביותר, ויש זורה בחוץ דמחד גיסא הוא חמור מן הקודמים שממאן בפו"ר [וכמ"ש העצי ארזים שאם אשתו מזומנת לפניו חמור יותר וע"ז מיירי בזוהר] ומאידך הוא קל יותר שיש כאן דרך תשמיש, ויש לשמש במוך שקל יותר ויש לישא קטנה שקל יותר וכו' וכו'.
ובודאי שבמקום הצורך אפשר להתיר גם לקיחת כדורים [גם בשביל הבעל – כי אם בשביל האשה הרי היא ודאי מותרת ליקח ושוב בעלה בודאי יהיה מותר לו לבוא עליה] אבל השיווי משקל המוחלט שהוצג כאן בין עיכוב נישואין ללקיחת כדורים אינו נכון.


כל זה לפני הסברא הפשוטה לחלק בין איחור גרידא לזלזול במצוה בפרט לאחר שדברי הרמב"ם ברור ממללו ולא יסיר מדרך העולם ומנהגו שאין דבר זה אלא כדי לפרות ולרבות.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' אוקטובר 22, 2014 10:25 am

עולה מן הארץ כתב:
סכינא חריפא כתב:המקור שלה מן הסתם כאן http://www.responsafortoday.com/vol4/11.pdf שהרי היא עצמה כותבת
ד"ר יעל לוין כתב:כאמור, אפשר להצביע על כך שפיוטרקובסקי עושה שימוש מובהק בתשובתו של הרב דוד גולינקין על נשים ואמירת קדיש. דבר זה בולט באופן מיוחד במה שנוגע לציטוטי קטעי מקורות זהים לאלה שגולינקין עצמו מביא, זאת באופן שכמוהו היא מצרפת אותן מילות הסבר בתוככי המקורות עצמם.
איש_ספר כתב:[גולניקין עצמו אינו קונסברטבי?]
לאור העובדה שהוא מצטט את אחד מגדולי הפוסקים הרפורמים, התשובה כנראה חיובית.


הרב דוד גוֹלִינְקִין (Golinkin; נולד ב-1955) הוא רב קונסרבטיבי, חוקר תלמוד והלכה ישראלי, פרופסור למשפט עברי והלכה, רקטור ונשיא מכון שכטר.

גולינקין נולד בשנת 1955 בארלינגטון שבוירג'יניה, ארצות הברית. בשנת 1972 עלה ישראל. הוא למד לתואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל ותעודת הוראה באוניברסיטה העברית בירושלים, וקיבל תואר שני ודוקטורט מבית המדרש לרבנים באמריקה, שם גם הוסמך לרבנות.

גולינקין משמש כיו"ר ועד ההלכה של כנסת הרבנים של התנועה המסורתית בישראל. ייסד את המכון לחקר ההלכה ויישומה, וכן ייסד ומנהל את המרכז לחקר האשה בהלכה במכון שכטר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי משולש » ד' אוקטובר 22, 2014 10:54 am

מעניין מתי יגיע השלב ש''רבניות'' ד''ליות יסדרו קידושין בנוסח "הרי אתה מקודש לי". (כמובן עם תשובות עמוקות ו'אמיצות' במסירות נפש נשית למען חירותן וכבודן של הנשים הדתיות)

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' אוקטובר 22, 2014 11:32 am

משולש כתב:מעניין מתי יגיע השלב ש''רבניות'' ד''ליות יסדרו קידושין בנוסח "הרי אתה מקודש לי". (כמובן עם תשובות עמוקות ו'אמיצות' במסירות נפש נשית למען חירותן וכבודן של הנשים הדתיות)


אנחנו כבר אחרי השלב הזה, אם אשה יכולה לגרש את עצמה מבעלה ע"י זיכוי, קל וחומר שיכולה לקדש את בעלה. וכל מה שכתוב בגמרא בקידושין שלא יכולה ומפורש בקרא כי יקח ולא כי תקח, זה רק אם לא היה אקט של זיכוי גמור, אבל אם יחליט בית דין שזה מצוה, אז היא יכולה לעשות את זה בשבילו.

חיפשתי בכל מאגרי התורה הממוחשבים, ולא מצאתי אפילו אחרון אחד שאומר שאשה לא יכולה לקדש את בעלה ע"י רבנית. מוכח שאין מי שחולק על זה, ואם תאמר מגמרא מפורשת, ויש לומר שהאוקימתא כדאמרן.
(אולי אם הייתי אשה, היו תומכים בדעתי כל הרע בנים והרע בניות).

אוהב אוצר
הודעות: 2988
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' אוקטובר 22, 2014 12:19 pm

עד כדי כך להשתבש? אני לא מבין איך אתם לא חסים על כבודכם ודנים בדברים של נשים כאילו היו מפוסקי הדור ממש שיבוש הדעת גמור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי משולש » ד' אוקטובר 22, 2014 4:27 pm

זה מזכיר לי שפעם ראיתי מודעה בבית כנסת של ד"לים שעומדת להתקיים הרצאה בנושא: "מאבקן של נשים במשך הדורות לקיום מצוות". אמרתי כמה נפלא. נשים מקיימות מצוות במסירות נפש. יש לנו ממי ללמוד, אמותינו הקדושות. בסוף התברר שהכותרת היתה צריכה להיות הפוך: "מאבקן של נשים נגד התורה והמצוות".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 22, 2014 9:56 pm

סכינא חריפא כתב:
אוצר החכמה כתב:
וגם מעיז פניו לומר שחפץ באישות שלא לפו"ר


אע"פ שמעלת הצדיקים שאין כוונתם אלא לפרות ולרבות ולעשות רצון קונם ולמלא מצוות ה' עונתה לא יגרע , אינך יכול על זה להמציא איסור, והלוואי שכל מעשינו ובפרט דבורינו יהיו נקיים מכל עוון וכל חטאת ורק הכוונה לשם שמים בתכלית תחסר לנו.

א] כתב הרמב"ם [פכ"א מאיסו"ב ה"ט] אשתו של אדם מותרת היא לו לפיכך כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה בועל בכל עת שירצה ומנשק בכל אבר ואבר שירצה [ובא עליה כדרכה ושלא כדרכה] ובלבד שלא יוציא שכבת זרע לבטלה ואף על פי כן מדת חסידות שלא יקל אדם את ראשו לכך ושיקדש עצמו בשעת תשמיש כמו שביארנו בהלכות דעות ולא יסיר מדרך העולם ומנהגו שאין דבר זה אלא כדי לפרות ולרבות.
וכתבו התו' סנהדרין [נ"ח ב' ד"ה מי איכא] וקשה דבסופ"ג דיבמות חשיב שלא כדרכה מעשה ער ואונן וי"ל דלא אסיר אלא שעושה כך תדיר שלא תתעבר ותכחיש יופיה אבל אם רוב תשמישו כדרכה אלא שבאקראי מתאוה לה שלא כדרכה שרי עכ"ל.
והקשו בחרדים ובשל"ה מה בין אקראי לרוב תשמישו אם אסור משום הוז"ל ותירץ באליה רבה [או"ח סימן ר"מ] דלא דמי למעשה ער ואונן מכיון שאינו עושה כן שלא תתעבר, והיינו שבעצם דרך ביאה עוקר תורת הוצאת זרע לבטלה אפי' אם אינה ראויה להתעבר בכך ואעפ"כ אם מזלזל ומואס בפו,ר הדר שם מוז"ל למעשהו, וזה כמו שביארנו.
ב] וכתב הרמב"ם [פכ"א מאיסו"ב הי"ח] אסור להוציא שכבת זרע לבטלה לפיכך לא יהיה אדם דש מבפנים וזורה מבחוץ ולא ישא קטנה שאינה ראויה לילד.
וקשה מה ענין קטנה להוצאת זרע לבטלה שהרי ביאה גמורה היא כדרך כל הארץ ואין בה איסור אלא משום מיעוט פריה ורביה, ועיין ב"ח [אה"ע סימן כג] דשאני מעקרה שלא ידע בשעת הנישואין שהיא אינה ראויה להוליד, והיינו שעיקר האיסור במה שקובע את עצמו לא לפרות ולרבות בביאותיו ויש בזה סרך מוז"ל, וע"ש בפוסקים שהכל מודים שאם כבר נשאה שמותר לקיימה ולבוא עליה והיינו שהאיסור לא בביאה אלא בנישואין ואעפ"כ אסור משום מוז"ל, והנה יש בזה מחלוקות גדולות בפוסקים אם זה דין גמור או לא ואם זה דוקא כשאין לו אשה חוץ ממנה, מכל מקום מפורש ברמב"ם שהאיסור הוא משום הוז"ל, וכמו שביארנו.
ג] ובתוס' בכתובות דף ל"ט בשם רבינו תם כתבו דליתן מוך לפני תשמיש ודאי אסור שהרי הוא כמטיל זרע על העצים ועל האבנים, וצ"ע דסו"ס ביאה גמורה היא ואין המוך עושה חציצה בביאה ומאי שנא משלא כדרכה, ולפי המתבאר זה פשוט דכיון שבמעשה ביאתו עצמו שמצ"ע הזרע ראוי לעבר הם פועלים ע"י המוך השחתת הזרע הזה אסור.


ממוצא הדברים, פשיטא שיש דרגות בהוצאת זרע לבטלה- יש מנאף ביד ויש מקשה עצמו לדעת שזה החמור ביותר, ויש זורה בחוץ דמחד גיסא הוא חמור מן הקודמים שממאן בפו"ר [וכמ"ש העצי ארזים שאם אשתו מזומנת לפניו חמור יותר וע"ז מיירי בזוהר] ומאידך הוא קל יותר שיש כאן דרך תשמיש, ויש לשמש במוך שקל יותר ויש לישא קטנה שקל יותר וכו' וכו'.
ובודאי שבמקום הצורך אפשר להתיר גם לקיחת כדורים [גם בשביל הבעל – כי אם בשביל האשה הרי היא ודאי מותרת ליקח ושוב בעלה בודאי יהיה מותר לו לבוא עליה] אבל השיווי משקל המוחלט שהוצג כאן בין עיכוב נישואין ללקיחת כדורים אינו נכון.


כל זה לפני הסברא הפשוטה לחלק בין איחור גרידא לזלזול במצוה בפרט לאחר שדברי הרמב"ם ברור ממללו ולא יסיר מדרך העולם ומנהגו שאין דבר זה אלא כדי לפרות ולרבות.



הפכת את כל העניין.
מה שהחמירו הפוסקים (הוצאת ז"ל ומוך) הקלת ומה שהתירו בשופי (עקרה) החמרת.
מה שעשו מצווה (לשאת שאינה בת בנים אם אינו יכול לישא בת בנים כגון שהוא זקן והיא ילדה) אסרת ומה שכתבו שהוא חסרון היינו שישהה בלא אשה (אפילו אינה ראויה להוליד ) הפכת למעלה.

המילים שהדגש ברמב"ם אינם עניין לדבר וכוונתו שלא יבעול שלא כדרכה כמו הפירוש הפשוט בדברים ומקורושנקרא שלא כדרך העולם מסנהדרין ק ב כמו שהביא בצ"פ.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' אוקטובר 22, 2014 10:08 pm

שום דבר לא הפכתי, סך הכל רציתי להוכיח שאיסור הוז"ל קשור לזלזול ועקירה של פו"ר.
אבל אם טעיתי כל כך אחזור בי, אינני רוצה לעמוד בשורה אחת עם הרבנית פיטרוקבסקי....

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 22, 2014 10:39 pm

אוהב אוצר כתב:עד כדי כך להשתבש? אני לא מבין איך אתם לא חסים על כבודכם ודנים בדברים של נשים כאילו היו מפוסקי הדור ממש שיבוש הדעת גמור.


הם סתם מתלוצצים.

גביר
הודעות: 2818
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי גביר » ד' אוקטובר 29, 2014 8:13 am

לאחרונה נדפסה תשובה בעניין אמירת קדיש בידי אישה בתוך "רב שיח" סימן כו [כרך א עמ' 55 ], מאת הרב רמי רחמים ברכיהו, רב הישוב טלמון, הכוללת מקורות בנושא מדבריהם של גדולי הדורות. ומסקנתו שמעיקר הדין יש להתיר אלא שהואיל וישנן כאלה שרצונן לומר קדיש נובע מרצון להתריס ולעורר פרובקציות אמירת קדיש בידי אשה, גם ממניע טהור, עלולה להוביל לתופעות שליליות, והדבר עלול גם לעורר מחלוקת [בייחוד בקהילות קטנות יחסית, הרב מתייחס לקהילתו, טלמון], אין לאשה לומר קדיש לבדה אלא להצטרף, אם רצונה בכך, לאמירת הקדיש של הגברים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 29, 2014 8:16 am

גביר כתב:לאחרונה נדפסה תשובה בעניין אמירת קדיש בידי אישה בתוך "רב שיח" סימן כו [כרך א עמ' 55 ], מאת הרב רמי רחמים ברכיהו, רב הישוב טלמון, הכוללת מקורות בנושא מדבריהם של גדולי הדורות. ומסקנתו שמעיקר הדין יש להתיר אלא שהואיל וישנן כאלה שרצונן לומר קדיש נובע מרצון להתריס ולעורר פרובקציות אמירת קדיש בידי אשה, גם ממניע טהור, עלולה להוביל לתופעות שליליות, והדבר עלול גם לעורר מחלוקת [בייחוד בקהילות קטנות יחסית, הרב מתייחס לקהילתו, טלמון], אין לאשה לומר קדיש לבדה אלא להצטרף, אם רצונה בכך, לאמירת הקדיש של הגברים.


סיפר לי חבר ת"ח שליט"א שכיהן כרב בקהילה בשכונה מאוד מודרנית, שביהכ"נ שלו הוא בית הכנסת היחידי האשכנזי בשכונה בו אין מתירים לנשים לומר קדיש אלא בלחש עם גבר האומר

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 29, 2014 8:33 am

העניין הוא שכל האמירה בלחש בצירוף לאחר יש בה בעייה בפני עצמה, כך שוודאי עדיף שלא לומר כלל. ואיני מבין למה לא מסבירים להם שעיקר עליית הנשמה בעולם העליון היא מה שצאצאיו עושים את רצון הבורא, ואפילו אם יש בזה צד הידור יותר שלא לאמר יהיה מזה נחת לנשמה בעולם האמת.
אבל בעצם אני לא מבין למה לא מסבירים את זה גם להרבה גברים העושים מלחמות וכל מיני עיקולי ופשורי כדי לעבור לפני התיבה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15704
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 29, 2014 3:14 pm

בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב:לאחרונה נדפסה תשובה בעניין אמירת קדיש בידי אישה בתוך "רב שיח" סימן כו [כרך א עמ' 55 ], מאת הרב רמי רחמים ברכיהו, רב הישוב טלמון, הכוללת מקורות בנושא מדבריהם של גדולי הדורות. ומסקנתו שמעיקר הדין יש להתיר אלא שהואיל וישנן כאלה שרצונן לומר קדיש נובע מרצון להתריס ולעורר פרובקציות אמירת קדיש בידי אשה, גם ממניע טהור, עלולה להוביל לתופעות שליליות, והדבר עלול גם לעורר מחלוקת [בייחוד בקהילות קטנות יחסית, הרב מתייחס לקהילתו, טלמון], אין לאשה לומר קדיש לבדה אלא להצטרף, אם רצונה בכך, לאמירת הקדיש של הגברים.


סיפר לי חבר ת"ח שליט"א שכיהן כרב בקהילה בשכונה מאוד מודרנית, שביהכ"נ שלו הוא בית הכנסת היחידי האשכנזי בשכונה בו אין מתירים לנשים לומר קדיש אלא בלחש עם גבר האומר

[אם מדובר בבקעה... כמדומה ששם זה בירת ה"מנייניים השוויוניים"...]

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 29, 2014 6:30 pm

איש_ספר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב:לאחרונה נדפסה תשובה בעניין אמירת קדיש בידי אישה בתוך "רב שיח" סימן כו [כרך א עמ' 55 ], מאת הרב רמי רחמים ברכיהו, רב הישוב טלמון, הכוללת מקורות בנושא מדבריהם של גדולי הדורות. ומסקנתו שמעיקר הדין יש להתיר אלא שהואיל וישנן כאלה שרצונן לומר קדיש נובע מרצון להתריס ולעורר פרובקציות אמירת קדיש בידי אשה, גם ממניע טהור, עלולה להוביל לתופעות שליליות, והדבר עלול גם לעורר מחלוקת [בייחוד בקהילות קטנות יחסית, הרב מתייחס לקהילתו, טלמון], אין לאשה לומר קדיש לבדה אלא להצטרף, אם רצונה בכך, לאמירת הקדיש של הגברים.


סיפר לי חבר ת"ח שליט"א שכיהן כרב בקהילה בשכונה מאוד מודרנית, שביהכ"נ שלו הוא בית הכנסת היחידי האשכנזי בשכונה בו אין מתירים לנשים לומר קדיש אלא בלחש עם גבר האומר

[אם מדובר בבקעה... כמדומה ששם זה בירת ה"מנייניים השוויוניים"...]


אכן

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוקטובר 29, 2014 8:53 pm

בבקעה יש את ביהכ"נ בו מכהן כרב הרב שמעון סופר, בנו של האדמו"ר מערלוי, כמדומני שאין זה ביכ"נ שויוני...

בברכה המשולשת
הודעות: 14213
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוקטובר 29, 2014 9:45 pm

סברתיי מעיקרא שכוונתי היתה מובנת, אך לאור ההערה החשובה אני למד שהניסוח שלי היה שגוי

תוכן
הודעות: 6252
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: משרכת דרכה -הרב יואל קטן על ספרה של הגב' פיטרוקבסקי

הודעהעל ידי תוכן » ד' דצמבר 14, 2016 7:28 pm

https://www.academia.edu/1862730/_A_Fem ... _Zaragoza_

על "רבנית" לנשים במאה הארבע עשרה בספרד.

מן הסתם היתה מה שנקרא באידיש זאגערקע. היינו מקריאה לנשים את הקטעים המתאימים בתפילה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים