מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' נובמבר 04, 2014 9:25 pm

משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל
א' הדברים זרים ומוזרים, דאף אם נסכים שיש מקומות שהחת"ס הביא דברי אגדהף האם בשל כך מיעט המ"ב להביא את כלל פסקי החת"ס?
אשמח לדעת האם יש מקור נוסף לשמועה זו בשם החזו"א.
ב' ולעצם הדבר יש לברר האם באמת המ"ב מיעט להביא את פסקי החת"ס?

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' נובמבר 04, 2014 9:41 pm

כמדומני שמרנא הח"ח מיעט יחסית בכלל להביא ספרי שו"ת במשנ"ב

קטןודל
הודעות: 64
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 2:45 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי קטןודל » ג' נובמבר 04, 2014 10:55 pm

גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מענה לשון » ג' נובמבר 04, 2014 11:04 pm

67 הזכרות חת"ס במ"ב , ביה"ל ושה"צ [רובם ככולם מתשובותיו]
הגר"א - 2740
חיי אדם ונשמ"א [בן דורו ומחותנו של הגר"א] - 1100
הגר"ז [בן דורו של הגר"א] - 983
שו"ת באר שבע [לפני 500 שנה] - 11
שו"ת אבני נזר [נולד ב- 1839 שנת פטירת החת"ס שהיא גם שנת לידת הח"ח] - 0
רע"א [בן דורו וחמיו של החת"ס] - 579 מתוכם 381 מה שכ' להדיא שהם מחידושיו של הרע"א, וכ-40 שהם מתשובותיו.
שאגת אריה - 24
שואל ומשיב [נולד 1810] -12
נודע ביהודה [נולד 1713] - 37 + צל"ח -24 + 80 דגול מרבבה = סה"כ 141
האור שמח [בן דורו של הח"ח] - 1

ולניתוח חובבני:
הנה ההשוואה הראויה היא בין הרע"א לחת"ס ששניהם היו בני אותו דור כמעט, שניהם גדולים בתקופתם, שחיברו גם חידושי ש"ס וגם תשובות והגה' לשו"ע, כאשר מהרע"א מביא פי 8, האם זה אומר שיש כאן יד מכוונת, לא בהכרח.
שהרי מהנוב"י שהיה לפניהם ומענקי דורו, ואף הוא הרבה בחי' על הש"ס ובתשובות וכד' הביא רק 141 הזכרות, היינו רק פי 2 מהחת"ס.
והשאגת אריה והשואל ומשיב שמספר הופעותיהם מועט ביותר ודאי לא לפי היקף מפעל חייהם.
מהאבני נזר שהיה בן דורו לא הביא כלל, ואף מהאור שמח הביא רק פעם אחת ואף הוא מחמת המעשה הידוע.
האם ניתן בכל זאת להסיק שמיעט להביא ספרי שו"ת - גם זה לא בהכרח, הגם שכן נראה בכל מה שקשור לרע"א שהזכיר את חידושיו פי 10 מתשובותיו, מנגד דווקא לגבי החת"ס הביא רק את תשובותיו ולא מחידושיו.

כל האמור לעיל יכל בקלות להיות חלק מפרויקט חדש של בני בראון על המ"ב ויחסיו עם גדולי דורו ודורות עבר, ואף יכל להוות את הבסיס לחקר 'מדעי' כל שהוא באקדמיה כל שהיא.
אולם ברצינות, סוף דבר קשה לעמוד על הבדלים מהותיים ולהסיק תובנות על סמך ספר רציני שמביא את הנראה לו להלכה, ואת מה שנמצא לפניו, ולא שוקל שיקולי רייטינג ופופולאריות וחשבונות כאלו ואחרים, אולם אם בכל זאת נרצה להסיק משהו מן הסטטיסטיקה דלעיל עולה 2 דברים ברורים, המ"ב מיעט להביא את גדולי דורו כמעט לחלוטין. וכן הערצתו והסתמכותו על הגר"א מופלאה.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ד' נובמבר 05, 2014 12:03 am


גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' נובמבר 05, 2014 12:59 am

אלכסנדרוס כתב:אשכול חשוב ופורה
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616


חסום באתרוג

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אדג » ד' נובמבר 05, 2014 2:04 am

נקודה מעניינת שהובא שם וז"ל:
אגב הזכירו כאן את ספרי השו"ת שהמ"ב מביא או לא מביא, כידוע ברוב המקומות בהם מביא המ"ב מספרי שו"ת הדברים נעתקים מהספר הקטן פתחי תשובה לאו"ח. ולפעמים על שיבושי שמות הספרים. לא מזמן ראיתי במ"ב בבה"ל שמביא מ'שו"ת רוח חיים', שבאמת אינו אלא ספר רוח חיים של ר' חיים פלאגי שאינו שו"ת כלל אלא מסודר על סדר השו"ע. ואכן בפתחי תשובה מובא פסקא זו בשם שו"ת רוח חיים.

---
ההשוואה בין השאגת אריה, שואל ומשיב וחת"ס אינה נכונה. אינו דומה שאגת אריה על ק"ח סימניו, לשואל ומשיב עם אלפי (?) תשובותיו והחת"ס עם 1225 תשובות ועוד מאות חידושים בהלכה.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי עט סופר » ד' נובמבר 05, 2014 9:05 am

נידון מגוחך ולו בגלל שלא היה למשנ"ב את אוצר החכמה, ואפילו לא פרוייקט השו"ת או די.בי.אס.
אי הזכרת ספר מוכיחה שסביר להניח שהספר לא היה קיים בראדין.
העובדה שהוא למד את שו"ת חת"ס או שואל ומשיב מכריכה לכריכה אם בכלל היה עותק בראדין אינה אומרת דבר
גם כשהוא מזכיר זה אומר שפעם הוא ראה בביקור בוילנא, או שהראה לו חכם אחד.
עכ"פ ספר שהמשנ"ב הזכירו 67 פעם בודאי אין לו טענות עליו

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 05, 2014 3:08 pm

עט סופר כתב:נידון מגוחך ולו בגלל שלא היה למשנ"ב את אוצר החכמה, ואפילו לא פרוייקט השו"ת או די.בי.אס.
אי הזכרת ספר מוכיחה שסביר להניח שהספר לא היה קיים בראדין.
העובדה שהוא למד את שו"ת חת"ס או שואל ומשיב מכריכה לכריכה אם בכלל היה עותק בראדין אינה אומרת דבר
גם כשהוא מזכיר זה אומר שפעם הוא ראה בביקור בוילנא, או שהראה לו חכם אחד.
עכ"פ ספר שהמשנ"ב הזכירו 67 פעם בודאי אין לו טענות עליו

טעות לומר שהח"ח פספס ספרים
הוא טרח ויגע להשיג גישה לכל ספר בכל נושא, והדברים ידועים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' נובמבר 05, 2014 9:40 pm

מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' נובמבר 05, 2014 9:48 pm

אמסטרדם כתב:מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.


מצד שני, הוא משיג עליו השגות עקרוניות מענינות על צורת הלימוד כגון "לא זו הדרך לשמוע לקח מפי רבותינו הראשונים ז"ל".

מענה לשון
הודעות: 177
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 7:56 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מענה לשון » ד' נובמבר 05, 2014 10:35 pm

צופר הנעמתי כתב:
אמסטרדם כתב:מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.


מצד שני, הוא משיג עליו השגות עקרוניות מענינות על צורת הלימוד כגון "לא זו הדרך לשמוע לקח מפי רבותינו הראשונים ז"ל".


שמעתי פעם אמרה מאוד מענינת של הגר"ח מבריסק על הרע"א והחת"ס, שאמר כך [אינני לוקח אחריות לא על התוכן ולא על הניסוח]:
שמעיקר הדין היינו צריכים להיות תלמידיו של החת"ס לגודל גדלותו, אולם כיון שהעיד החת"ס עצמו שדרכו של חותנו הגדול הרע"א שונה מדרכו שלו הרי שבהכרח אנו מבכרים את תורתו של הרע"א על פניו.
כמו כן יש לציין שהגר"ח אמר עוד שלרע"א יש בתורתו 8 סוגי לימוד שונים, ואחת מהם היא תורת בריסק.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' נובמבר 05, 2014 11:49 pm

אמסטרדם כתב:מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.


כמד' ברוב המקומות מביא את דבריו רק כדי להשיג, ואולי הוא גופא ראייה לחשיבותו בעיניו.

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' נובמבר 05, 2014 11:56 pm

קטןודל כתב:
גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

ומה נעשה שמרן הב"י כבר קדם להביא הזוה"ק המדובר להלכה ולמעשה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 06, 2014 12:00 am

בראנסוויל כתב:
קטןודל כתב:
גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

ומה נעשה שמרן הב"י כבר קדם להביא הזוה"ק המדובר להלכה ולמעשה.

הבית יוסף לא הביאו, ובזוהר שלפנינו ליתא, והמקור הוא תולעת יעקב בשם הזוהר. וראה ב"ח ר"ס ד וברכ"י ר"ס א.
אמנם הב"י מביא מהזוהר בענינים אחרים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 06, 2014 12:26 am

מענה לשון כתב:מהאבני נזר שהיה בן דורו לא הביא כלל, ואף מהאור שמח הביא רק פעם אחת.

אבני נזר ואו"ש נדפסו לאחר המ"ב.
כמה הלכות בעניני או"ח אתה מכיר מהאו"ש.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי עט סופר » ה' נובמבר 06, 2014 12:29 am

היא שיחתי כתב:
עט סופר כתב:נידון מגוחך ולו בגלל שלא היה למשנ"ב את אוצר החכמה, ואפילו לא פרוייקט השו"ת או די.בי.אס.
אי הזכרת ספר מוכיחה שסביר להניח שהספר לא היה קיים בראדין.
העובדה שהוא למד את שו"ת חת"ס או שואל ומשיב מכריכה לכריכה אם בכלל היה עותק בראדין אינה אומרת דבר
גם כשהוא מזכיר זה אומר שפעם הוא ראה בביקור בוילנא, או שהראה לו חכם אחד.
עכ"פ ספר שהמשנ"ב הזכירו 67 פעם בודאי אין לו טענות עליו

טעות לומר שהח"ח פספס ספרים
הוא טרח ויגע להשיג גישה לכל ספר בכל נושא, והדברים ידועים

טרח ויגע אינו אומר שבמשך כל אותם שנים שיגע על המשנ"ב הכל היה תחת ידו, ובודאי אינו אומר שידע את כל השו"ת בע"פ ולמצוא מקורם. יש במשנ"ב אכן כמות ספרים יחסית גדולה ונדירה יחסית לאותה תקופה, ובודאי למי שהתגורר בראדין, ולא בוילנא בסמוך לספריית הרש"ש וכיו"ב.
התרגלנו לפינוק של אוצר החכמה שהכל תח"י, ובהינף מקלדת גם נמצא מקורו, וע"כ תודה להרב רבי ארז ואשר עימו במלאכה, אך תנסה לדמיין את ימיו שדל הח"ח
אגב ידוע גם הסיפור המיוחס להרב מפונביז' שבביתו של הח"ח היו לו סה"כ ל"ו כרכים ולא היה אפילו ש"ס שלם, והח"ח נאנח על שבזבז זמנו לקנותם, אולי הסיפור נכון ואולי כדרכם של סיפורים לא, אך כך ידוע...

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 06, 2014 12:32 am

יעויין בהקדמת המ"ב "והביאור ההוא מלוקט מב"ח ודו"פ וא"ר....וגם מכמה ספרי שו"ת".

הקיק
הודעות: 395
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי הקיק » ה' נובמבר 06, 2014 8:44 am

בעניין הסתמכותו של רבנו המ"ב על הגר"א - יש לציין שלכאורה מרן הח"ח לא עומד בדיבורו: בסוף ההקדמה למ"ב הוא כותב שעיין בהרבה ספרים כדי להכריע במחלוקות האחרונים ולראות לאן הדין נוטה 'ובפרט בביאור הגר"א ז"ל שהוא אורן של ישראל ויתד שהכל תלוי בו וכדאי להכריע הדבר' - אך למעשה באינסוף מקומות אין הח"ח מכריע כהגר"א ולעיתים אפילו לא מביא את דעתו כלל. הלא דבר הוא? הק' יואל

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' נובמבר 06, 2014 3:04 pm

הקיק כתב:בעניין הסתמכותו של רבנו המ"ב על הגר"א - יש לציין שלכאורה מרן הח"ח לא עומד בדיבורו: בסוף ההקדמה למ"ב הוא כותב שעיין בהרבה ספרים כדי להכריע במחלוקות האחרונים ולראות לאן הדין נוטה 'ובפרט בביאור הגר"א ז"ל שהוא אורן של ישראל ויתד שהכל תלוי בו וכדאי להכריע הדבר' - אך למעשה באינסוף מקומות אין הח"ח מכריע כהגר"א ולעיתים אפילו לא מביא את דעתו כלל. הלא דבר הוא? הק' יואל

הג' ר' יואל
לכאורה כוונתו שבמקרה שהדעות שוות [היינו בג' החולקים או במניינם] אז כדאי להכריע ע"פ הגר"א
אבל היכן שרוב ברור של הדעות כנגדו בוודאי שיש לפסוק דלא כהגר"א, ודו"ק לשונו 'להכריע' ולא היכן שכבר 'מוכרע' ע"פ רוב ברור

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 06, 2014 9:44 pm

אמנם, כמדומני שבנו של מרנא הח"ח כתב שאביו נהג באופן אישי כאדוננו הגר"א בכל

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 07, 2014 12:35 am

בברכה המשולשת כתב:אמנם, כמדומני שבנו של מרנא הח"ח כתב שאביו נהג באופן אישי כאדוננו הגר"א בכל

אשמח לדעת מקור ברור [בלבד] לדברים אלו.
במכתבי ח"ח ובשיחות מדרכי אבי לא מצאתי. מלבד מה שכותב כשעוסק בדרך למודו של הח"ח שהיתה כדעת הגר"א, שדרכי הגר"א היו תמיד נר לרגלי אביו. וכן שאביו היה מומחה לפענוח ביאור הגר"א. ואין מכ"ז כל סמך לנ"ל כמובן.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' נובמבר 07, 2014 1:51 am

צופר הנעמתי כתב:
אמסטרדם כתב:מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.


מצד שני, הוא משיג עליו השגות עקרוניות מענינות על צורת הלימוד כגון "לא זו הדרך לשמוע לקח מפי רבותינו הראשונים ז"ל".

אודה לך אם תוכל לציין המקור.
במעשה איש מובא שאמר החזו"א זל שהח"ס ז"ל אמר לתלמידיו שיראת שמים ילמדו מחותנו ז"ל ואילו דרך הלימוד ילמדו ממנו, ואמר החזו"א שאנחנו לא עושים כן אלא הדרך הלימוד אנחנו ג"כ למדים מרע"א.

גם זו לטובה כתב:
אמסטרדם כתב:מה שראוי לציין הוא שהחזו"א מביא הרבה [יחסית] את הח"ס ז"ל.


כמד' ברוב המקומות מביא את דבריו רק כדי להשיג, ואולי הוא גופא ראייה לחשיבותו בעיניו.

נראה שהחזו"א החזיק אותו לאחד מעמודי הוראה מחמת המציאות שפשטו הוראותיו בישראל כידוע [הגאון מטשעבין ז"ל, לדוגמא, האריך לשבח תשובות ח"ס והיה בקי בהם בע"פ לרבות שמות השואלים - כתבואר ב"שר התורה"]. ולכן מוצא לנכון להביא אותו [גם כשחולק עליו].

תולעת-ספרים
הודעות: 90
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 6:04 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי תולעת-ספרים » א' נובמבר 09, 2014 5:03 pm

כל מי שלמד קצת תשובות חתם סופר, יודע שאין לדברים אלו כל אחיזה במציאות, בתשובותיו הוא לא עירב הלכה באגדה, אדרבה תביאו דוגמאות...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי משולש » א' נובמבר 09, 2014 8:08 pm

בברכה המשולשת כתב:אמנם, כמדומני שבנו של מרנא הח"ח כתב שאביו נהג באופן אישי כאדוננו הגר"א בכל

במשנ"ב הושמטו הרבה מאוד הלכות ומנהגים מהגר"א. מה שאני יכול לשלוף ברגע זה הכריעות בקדיש שהמשנ"ב לא מזכיר בכלל שדעת הגר"א היא לא לכרוע, וכן בעוד הרבה מנהגים.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' נובמבר 10, 2014 8:02 pm

אמסטרדם כתב:אודה לך אם תוכל לציין המקור.

מקוואות תנינא ז ג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14234
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 10, 2014 8:30 pm

משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:אמנם, כמדומני שבנו של מרנא הח"ח כתב שאביו נהג באופן אישי כאדוננו הגר"א בכל

במשנ"ב הושמטו הרבה מאוד הלכות ומנהגים מהגר"א. מה שאני יכול לשלוף ברגע זה הכריעות בקדיש שהמשנ"ב לא מזכיר בכלל שדעת הגר"א היא לא לכרוע, וכן בעוד הרבה מנהגים.


לא הבנתי. אני לא דברתי על המשנ"ב אלא על הנהגותיו של מרנא הח"ח באופן אישי

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' נובמבר 10, 2014 9:27 pm

צופר הנעמתי כתב:
אמסטרדם כתב:אודה לך אם תוכל לציין המקור.

מקוואות תנינא ז ג.

תודה רבה.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי יגאל10 » ב' דצמבר 22, 2014 12:18 am

מצטרף לשואל מה המקור שהחת"ס ז"ל עירב אגדה בפסקי הלכה.

בנוגע לעירוב קבלה בהלכה והכרעה כזוהר, וכקבלת האר"י, נגד פוסקי ה'נגלה', למשל, הוא כתב לשלילה בפירוש (או"ח. סי' נ"א? וסי' קצ"ז - שם הביא תמך לזה מנוהגם של ר"נ אדלר ושל ההפלא"ה זי"ע) והגר"ע יוסף זצ"ל בדברו אודות זה (רבות) ציין לחת"ס הנ"ל ולנכדו ההתעוררות תשובה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 22, 2014 12:22 am

ע"ע שבה"ל ח"א ס"ב.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 22, 2014 11:27 pm

מעניין איך מתייחסים חכמי ליטא לחידושו של החת"ס ז"ל [על הש"ס] שאתרוג מנומר שנעשה כך ע"י קיום המצוה נחשב הדר.
ועל דרך זה [?] יש בחת"ס עה"ת פר' ויצא שמותר לגזול מגוי [וכדומה].



-------------


הוגד לי משמיה דהגרי"ש ז"ל שדברי הלכה שבחת"ס עה"ת נכתבו להלכה למעשה - הידוע למישהו דבר זה?

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 6:22 am

קטןודל כתב:
גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

במחילה מהכותב. זהוא דברי הבל. הזוה"ק מובא בלי סוף בשו"ע ונו"כ.
חיפשתי באוצה"ח :"זוהר" וכן "זוה"ק" במאגר הספרים: שו"ע [הרגיל], וקיבלתי עשרות תוצאות !
אשמח לתגובות

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 6:34 am

מענה לשון כתב:67 הזכרות חת"ס במ"ב , ביה"ל ושה"צ [רובם ככולם מתשובותיו]
הגר"א - 2740
חיי אדם ונשמ"א [בן דורו ומחותנו של הגר"א] - 1100
הגר"ז [בן דורו של הגר"א] - 983
שו"ת באר שבע [לפני 500 שנה] - 11
שו"ת אבני נזר [נולד ב- 1839 שנת פטירת החת"ס שהיא גם שנת לידת הח"ח] - 0
רע"א [בן דורו וחמיו של החת"ס] - 579 מתוכם 381 מה שכ' להדיא שהם מחידושיו של הרע"א, וכ-40 שהם מתשובותיו.
שאגת אריה - 24
שואל ומשיב [נולד 1810] -12
נודע ביהודה [נולד 1713] - 37 + צל"ח -24 + 80 דגול מרבבה = סה"כ 141
האור שמח [בן דורו של הח"ח] - 1

ולניתוח חובבני:
הנה ההשוואה הראויה היא בין הרע"א לחת"ס ששניהם היו בני אותו דור כמעט, שניהם גדולים בתקופתם, שחיברו גם חידושי ש"ס וגם תשובות והגה' לשו"ע, כאשר מהרע"א מביא פי 8, האם זה אומר שיש כאן יד מכוונת, לא בהכרח.
שהרי מהנוב"י שהיה לפניהם ומענקי דורו, ואף הוא הרבה בחי' על הש"ס ובתשובות וכד' הביא רק 141 הזכרות, היינו רק פי 2 מהחת"ס.
והשאגת אריה והשואל ומשיב שמספר הופעותיהם מועט ביותר ודאי לא לפי היקף מפעל חייהם.
מהאבני נזר שהיה בן דורו לא הביא כלל, ואף מהאור שמח הביא רק פעם אחת ואף הוא מחמת המעשה הידוע.
האם ניתן בכל זאת להסיק שמיעט להביא ספרי שו"ת - גם זה לא בהכרח, הגם שכן נראה בכל מה שקשור לרע"א שהזכיר את חידושיו פי 10 מתשובותיו, מנגד דווקא לגבי החת"ס הביא רק את תשובותיו ולא מחידושיו.

כל האמור לעיל יכל בקלות להיות חלק מפרויקט חדש של בני בראון על המ"ב ויחסיו עם גדולי דורו ודורות עבר, ואף יכל להוות את הבסיס לחקר 'מדעי' כל שהוא באקדמיה כל שהיא.
אולם ברצינות, סוף דבר קשה לעמוד על הבדלים מהותיים ולהסיק תובנות על סמך ספר רציני שמביא את הנראה לו להלכה, ואת מה שנמצא לפניו, ולא שוקל שיקולי רייטינג ופופולאריות וחשבונות כאלו ואחרים, אולם אם בכל זאת נרצה להסיק משהו מן הסטטיסטיקה דלעיל עולה 2 דברים ברורים, המ"ב מיעט להביא את גדולי דורו כמעט לחלוטין. וכן הערצתו והסתמכותו על הגר"א מופלאה.


שמעתי מת"ח אחד, [שאני רגיל לכנותו "כהן שדעתו יפה"] [וד"ל...] שהרבה מקומות שהמשנ"ב מצא לנכון להכריע נגד דעת שו"ע הרב-הגר"ז הוא כותב סתם :"אחרונים", וחולק עליהם. אם מישהו יש לו דוגמאות: אשמח. אם לא - אותו ת"ח אמר לי בהזדמנות שיוכל להראות לי מקומות כאלו. וכשיזדמן בל"נ אעלה אותם לאשכול

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 6:45 am

קטןודל כתב:
גם זו לטובה כתב:משה מסטבאום- שמעתי מר' שלמה פישר- ידוע בשם החת"ס שערבוב הלכה ואגדה זהו כלאים, והלא הוא עצמו בתשובותיו מערבב הלכה ואגדה, ע"כ ענה הרב פישר בשם החזו"א שבגלל דבר זה מיעט הח"ח להביא את פסקי החת"ס במ"ב. עכ"ל

בדרך זה שמעתי פעם על מה שהמשנ"ב מביא באו"ח סי' א' בשם הזוה"ק שמפליג מאוד בעונש המהלך ד' אמות בלי נטילת ידים וגו', והחזו"א התבטא על זה שאין מקומו של זוה"ק בספר הלכה, הספר מיועד לפסקי הלכה ותו לא מידי

לגבי שמועה ספציפית זו, יעוין בספרו של יעקב ברוך פרידמן [נפשי יצאה בדברו], בראיון שקיים עם תלמידי הגרש"ז אוירבך זצ"ל[כמדומה הגר"א נבנצל, וחדב"נ הגרז"נ גולדברג] והביא אחד שם מהגרש"ז ששמע מר' ...בהר"ן שמועה איש מפי איש מהגר"א שמאז עקידתו על קידוש ה' של אברהם פוטוצקי הגר, נחלש כוחו של הסט"א, ואין צורך בנט"י ליד המיטה. [כמדומה הגר"א נבנצאל כותב שם שנוהג כן למעשה על סמך דברי רבו הגרשז"א.
אמנם תברא לגזיזיה [כמדומה נכדו דהגרש"ז] שמספר שסבו היה טורח ומביא לו "נעגיל - וואסער" ליד המיטה.
ייתכן, שכלפי הנ"ל ספציפית התבטא החזו"א שאין מקומו של זוה"ק בספרי הלכה.
אשמח לתגובות.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 6:53 am

אמסטרדם כתב:מעניין איך מתייחסים חכמי ליטא לחידושו של החת"ס ז"ל [על הש"ס] שאתרוג מנומר שנעשה כך ע"י קיום המצוה נחשב הדר.
ועל דרך זה [?] יש בחת"ס עה"ת פר' ויצא שמותר לגזול מגוי [וכדומה].



-------------


הוגד לי משמיה דהגרי"ש ז"ל שדברי הלכה שבחת"ס עה"ת נכתבו להלכה למעשה - הידוע למישהו דבר זה?

לידידי אמסטרדם ני"ו
מילדותי זכור לי דברי החת"ס האלו משמיה דהשפת-אמת מגור.
אחפש ואם אמצאהו אעדכן בל"נ.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' דצמבר 23, 2014 8:17 am

זיסע יונגאלע כתב:לגבי שמועה ספציפית זו, יעוין בספרו של יעקב ברוך פרידמן [נפשי יצאה בדברו], בראיון שקיים עם תלמידי הגרש"ז אוירבך זצ"ל[כמדומה הגר"א נבנצל, וחדב"נ הגרז"נ גולדברג] והביא אחד שם מהגרש"ז ששמע מר' ...בהר"ן שמועה איש מפי איש מהגר"א שמאז עקידתו על קידוש ה' של אברהם פוטוצקי הגר, נחלש כוחו של הסט"א, ואין צורך בנט"י ליד המיטה. [כמדומה הגר"א נבנצאל כותב שם שנוהג כן למעשה על סמך דברי רבו הגרשז"א.
אמנם תברא לגזיזיה [כמדומה נכדו דהגרש"ז] שמספר שסבו היה טורח ומביא לו "נעגיל - וואסער" ליד המיטה.
ייתכן, שכלפי הנ"ל ספציפית התבטא החזו"א שאין מקומו של זוה"ק בספרי הלכה.
אשמח לתגובות.

אינו מדויק, היה קבלה כזו בין גדולי ירושלים שא"צ כלל ליטול ידים בבוקר משום רוח רעה והגרש"ז כמובן פקפק בזה אלא שאמר שאולי אפשר לסמוך ע"ז כלפי החומרא שלא לילך ד"א בלא נט"י שהרי גם היא מקורה במסורת שאינה ברורה ועקבותיה לא נודעו, ושמועה אחרונה תבטל את תוקפה של שמועה ההיא, וצריך לזכור שכך הוא באמת מנהג ירושלים לילך ד"א בלא נט"י, ויתכן שמ"מ החמיר לעצמו.
לא ברור מה כת"ר רוצה מענין הזוהר, הרי כל החומרא דד"א אינה הלכתית ולכן דברי אגדה יכולים לעוקרה.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 9:41 am

סכינא חריפא כתב:אינו מדויק, היה קבלה כזו בין גדולי ירושלים שא"צ כלל ליטול ידים בבוקר משום רוח רעה והגרש"ז כמובן פקפק בזה אלא שאמר שאולי אפשר לסמוך ע"ז כלפי החומרא שלא לילך ד"א בלא נט"י שהרי גם היא מקורה במסורת שאינה ברורה ועקבותיה לא נודעו, ושמועה אחרונה תבטל את תוקפה של שמועה ההיא, וצריך לזכור שכך הוא באמת מנהג ירושלים לילך ד"א בלא נט"י, ויתכן שמ"מ החמיר לעצמו.
לא ברור מה כת"ר רוצה מענין הזוהר, הרי כל החומרא דד"א אינה הלכתית ולכן דברי אגדה יכולים לעוקרה.
[/quote]
ייש"כ גדול.
אשמח לעוד עדכונים ואסמכתאות למנהג ירושלים והתייחסות הגרשז"א ושאר גדולים לזה.
אמנם לגבי מש"כ הרב סכינא חריפא:
החומרא שלא לילך ד"א בלא נט"י שהרי גם היא מקורה במסורת שאינה ברורה ועקבותיה לא נודעו,
יעוין:
ב"ח אורח חיים סימן ד
"כתב בספר תולעת יעקב (סוד נט"י) דבזוהר איתא ההולך שחרית ארבע אמות ולא נטל ידיו חייב מיתה עיין שם ותימה למה לא כתב כן בית יוסף ונראה דלפי דרובא דרובא אינן יכולין ליזהר בכך ומוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין לכן לא כתבו":
ועמש"כ ע"ז המג"א.

מה שנכון נכון
הודעות: 11775
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 23, 2014 10:02 am

יבי"א ח"ה סוף ס"א.
ויש להוסיף עוד סניף חשוב לכל הנ"ל, כי בזמן הזה כמעט בטל ענין הרוח רעה, ויעבור והנה איננו. וכמ"ש הלחם משנה (פ"ג מה' שביתת עשור ה"ב), שלד' הרמב"ם אין רוח רעה שלפני נט"י שחרית מצויה בינינו. ע"ש. וזה כעין רוח רעה של שיבתא וזוגות שנתבטלו בזה"ז. וכמ"ש התוס' יומא (עז:). וכ"כ המהרש"ל בים של שלמה חולין (פ' כל הבשר סי' לא). וכ"כ המהר"ם בן חביב בתוס' יוהכ"פ (יומא עז:), והוכיח כן ממ"ש (בשבת קט) יד מסמא יד מחרשת וכו', ובזה"ז לא ראינו ולא שמענו מעולם כי מי שנגע בעיניו קודם נט"י נסתמאו עיניו וכו'. ע"ש. וכ"כ באליה רבה (סי' א סק"ד) ובמחצית השקל (ר"ס ד) בשם הדמשק אליעזר שאין רוח רעה זו מצויה בינינו. ע"ש. וכ"ה בשו"ת תשובה מאהבה ח"א (סי' יד). ע"ש. וכיו"ב כ' במנחת אהרן (כלל ב סי' ב), שאע"פ שמנהג העולם שלא להזהר במ"ש שלא יטול חלוקו מיד השמש וילבש, ואפ"ה לא אונה להם כל רע, י"ל שגם זה בכלל מה שאמרו שהדורות נשתנו, שכמה דברים שאמרו ז"ל שיש בהם סכנה והחוש מכחישם. [וע' בהגהות מרדכי פ' המוציא יין]. ואפשר דהוי כמו: זוגות שאמרו בהם (בפסחים קי:) כללא דמילתא דקפיד קפדי בהדיה ודלא קפיד לא קפדי בהדיה. ומ"מ שומר נפשו ירחק מהם. ע"כ. [ופשוט שההולך לישון אחר חצות, שאין רו"ר שורה עליו כ"כ, וכמ"ש הרש"ש בנהר שלום (ד"כ ע"א). והובא ג"כ בשלמי צבור (די"ז ע"ב). ובשו"ת לב חיים ח"א (סי' סט). ובשו"ת מכתב לחזקיהו (סימן ז). רשאי ללבוש בגדיו קודם נט"י שחרית].

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ג' דצמבר 23, 2014 10:29 am

זיסע יונגאלע כתב:
סכינא חריפא כתב:אינו מדויק, היה קבלה כזו בין גדולי ירושלים שא"צ כלל ליטול ידים בבוקר משום רוח רעה והגרש"ז כמובן פקפק בזה אלא שאמר שאולי אפשר לסמוך ע"ז כלפי החומרא שלא לילך ד"א בלא נט"י שהרי גם היא מקורה במסורת שאינה ברורה ועקבותיה לא נודעו, ושמועה אחרונה תבטל את תוקפה של שמועה ההיא, וצריך לזכור שכך הוא באמת מנהג ירושלים לילך ד"א בלא נט"י, ויתכן שמ"מ החמיר לעצמו.
לא ברור מה כת"ר רוצה מענין הזוהר, הרי כל החומרא דד"א אינה הלכתית ולכן דברי אגדה יכולים לעוקרה.

ייש"כ גדול.
אשמח לעוד עדכונים ואסמכתאות למנהג ירושלים והתייחסות הגרשז"א ושאר גדולים לזה.
אמנם לגבי מש"כ הרב סכינא חריפא:
החומרא שלא לילך ד"א בלא נט"י שהרי גם היא מקורה במסורת שאינה ברורה ועקבותיה לא נודעו,
יעוין:
ב"ח אורח חיים סימן ד
"כתב בספר תולעת יעקב (סוד נט"י) דבזוהר איתא ההולך שחרית ארבע אמות ולא נטל ידיו חייב מיתה עיין שם ותימה למה לא כתב כן בית יוסף ונראה דלפי דרובא דרובא אינן יכולין ליזהר בכך ומוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין לכן לא כתבו":
ועמש"כ ע"ז המג"א.[/quote]

קיבלתי בפרטי:
אצל החסידים הקפידו מאד על זה
אגרא דפרקא - אות ט
ט) קבלה מאת כבוד דודי זקני סבא קדישא מו"ה משולם זושא זצוק"ל, הא דאין רשאין לילך ד' אמות בלי נטילה בשחרית, אמר הוא ז"ל דיש ליזהר שלא להציג רגליו על הארץ בלא נטילה, כי בהציג רגליו על הארץ בלא נטילה אזי חס ושלום כל היום הרע (שבנפש הבהמיית) רודף אחריו להסיתו. ואמר ע"ז רמז הפסוק [תהלים לו ה] יתיצב על דרך לא טוב (אזי ח"ו) רע לא ימאס. והנה דבריו ז"ל ברוה"ק אינם צריכין חיזוק, ונ"ל הטעם לזה, דהנה בעוד הרוח מסאבא שורה על ידי האדם אין ליתן לו שיעור קומה, תתבונן בביטול הרע הראשון, קציצת רגלי נחש הקדמוני, ותתבונן בזה דבקדושה צריך ליתן מקום לקדושה בכל שיעור קומה בסוד וקמ"ת ועלית. ועיין בזהר פרשת נח דף ע"ב ע"א מ"ש רבי יהודה לההוא גברא דשאל לו שאילתא בהיותו מושכב עדיין, אמר לו דאורייתא בעי תקונא דגופא ולבושא, עיין שם ותבין הענין:[/quot

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: האם המ"ב ממעט להביא את פסקי החת"ס?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' דצמבר 24, 2014 1:35 am

זיסע יונגאלע כתב:
מענה לשון כתב:67 הזכרות חת"ס במ"ב , ביה"ל ושה"צ [רובם ככולם מתשובותיו]
הגר"א - 2740
חיי אדם ונשמ"א [בן דורו ומחותנו של הגר"א] - 1100
הגר"ז [בן דורו של הגר"א] - 983
שו"ת באר שבע [לפני 500 שנה] - 11
שו"ת אבני נזר [נולד ב- 1839 שנת פטירת החת"ס שהיא גם שנת לידת הח"ח] - 0
רע"א [בן דורו וחמיו של החת"ס] - 579 מתוכם 381 מה שכ' להדיא שהם מחידושיו של הרע"א, וכ-40 שהם מתשובותיו.
שאגת אריה - 24
שואל ומשיב [נולד 1810] -12
נודע ביהודה [נולד 1713] - 37 + צל"ח -24 + 80 דגול מרבבה = סה"כ 141
האור שמח [בן דורו של הח"ח] - 1

ולניתוח חובבני:
הנה ההשוואה הראויה היא בין הרע"א לחת"ס ששניהם היו בני אותו דור כמעט, שניהם גדולים בתקופתם, שחיברו גם חידושי ש"ס וגם תשובות והגה' לשו"ע, כאשר מהרע"א מביא פי 8, האם זה אומר שיש כאן יד מכוונת, לא בהכרח.
שהרי מהנוב"י שהיה לפניהם ומענקי דורו, ואף הוא הרבה בחי' על הש"ס ובתשובות וכד' הביא רק 141 הזכרות, היינו רק פי 2 מהחת"ס.
והשאגת אריה והשואל ומשיב שמספר הופעותיהם מועט ביותר ודאי לא לפי היקף מפעל חייהם.
מהאבני נזר שהיה בן דורו לא הביא כלל, ואף מהאור שמח הביא רק פעם אחת ואף הוא מחמת המעשה הידוע.
האם ניתן בכל זאת להסיק שמיעט להביא ספרי שו"ת - גם זה לא בהכרח, הגם שכן נראה בכל מה שקשור לרע"א שהזכיר את חידושיו פי 10 מתשובותיו, מנגד דווקא לגבי החת"ס הביא רק את תשובותיו ולא מחידושיו.

כל האמור לעיל יכל בקלות להיות חלק מפרויקט חדש של בני בראון על המ"ב ויחסיו עם גדולי דורו ודורות עבר, ואף יכל להוות את הבסיס לחקר 'מדעי' כל שהוא באקדמיה כל שהיא.
אולם ברצינות, סוף דבר קשה לעמוד על הבדלים מהותיים ולהסיק תובנות על סמך ספר רציני שמביא את הנראה לו להלכה, ואת מה שנמצא לפניו, ולא שוקל שיקולי רייטינג ופופולאריות וחשבונות כאלו ואחרים, אולם אם בכל זאת נרצה להסיק משהו מן הסטטיסטיקה דלעיל עולה 2 דברים ברורים, המ"ב מיעט להביא את גדולי דורו כמעט לחלוטין. וכן הערצתו והסתמכותו על הגר"א מופלאה.


שמעתי מת"ח אחד, [שאני רגיל לכנותו "כהן שדעתו יפה"] [וד"ל...] שהרבה מקומות שהמשנ"ב מצא לנכון להכריע נגד דעת שו"ע הרב-הגר"ז הוא כותב סתם :"אחרונים", וחולק עליהם. אם מישהו יש לו דוגמאות: אשמח. אם לא - אותו ת"ח אמר לי בהזדמנות שיוכל להראות לי מקומות כאלו. וכשיזדמן בל"נ אעלה אותם לאשכול


לא רק כשחולק על דבריו, אלא באופן כללי המ"ב מרבה הביא את דברי הגרי"ז בשם אחרונים, ושמעתי שבעיקר בחלק ו'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים