מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עד כאן לשונו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

עד כאן לשונו

הודעהעל ידי אריך » ד' פברואר 24, 2016 10:40 am

ידוע שהפוסקים לפעמים מעתיקים לשון עם סיום: עכ"ל, ואין הכוונה לציטוט לשוני. כמדומה שהדבר מצוי מאד במג"א.

השאלה היא אם מתקבל על הדעת שמצטטים לשון באופן מדוייק, ומכניסים תוספת, ומסיימים: עכ"ל.
כלפי מה הדברים אמורים?
בדרכי משה הארוך יו"ד סי' תב, ז מעתיק מהמרדכי: עוד כתב המרדכי דף שצ"ו ע"ב, מי שמת לו מת ולא נודע לו אין חובה שיאמרו לו ואפי' באביו ואמו, וע"ז נאמר מוציא דבה הוא כסיל. מיהו אם שואל עליו אין לו לשקר ולומר חי הוא, שנאמר מדבר שקר תרחק, אלא יש להודיעו ברמז בעלמא עכ"ל.

המשפט "אלא יש להודיעו ברמז בעלמא" לא נמצא במרדכי, לא בדפוסים ולא בכתבי יד עד כמה שמצאתי, ולא במקור הדברים - הל' שמחות למהר"ם. אז כיצד מסיים הרמ"א: עכ"ל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' פברואר 24, 2016 12:40 pm

ראה במצ"ב, אם כי דווקא בדוגמה ההיא יש לפקפק מכיוון שלרמ"א היה או"ה הארוך בכת"י ונוסחו שונה לפעמים מנוסח החיבור הנדפס, כפי שכתב על כך רי"י מיללער בחצי גבורים.
קבצים מצורפים
טל חיים כללי הוראה.jpg
טל חיים כללי הוראה.jpg (87.9 KiB) נצפה 1463 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 24, 2016 12:42 pm

היה כאן אשכול ישן בעניין (מלפני שנה וחצי בערך), ובהתייחסות מיוחדת לרמ"א, והביאו שם (לזכרוני), את דברי הרמ"א בהקדמתו, שהוא כותב ש"עד כאן לשונו" הוא גם כששינה מעט.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי אריך » ד' פברואר 24, 2016 1:39 pm

אודה למי שימצא זאת ויצרף קישור.
אני מנסה לחפש בפורום ב'חיפוש', והולך לאיבוד. איך עושים חיפוש במילים ברצף בלבד? ניסיתי עם מקף ועם גרש בתחילה ובסוף, ללא הצלחה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 24, 2016 1:52 pm

אריך כתב:אודה למי שימצא זאת ויצרף קישור.

אפשר גם לצטט ולכתוב בסוף עכ"ל...

יעקובי
הודעות: 1101
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי יעקובי » ד' פברואר 24, 2016 7:06 pm

לבנתיים, עד שימצא האשכול המבוקש ויצורף הקישור, נעתיק לשון הקדמת הדרכי משה:
...כי דעתי היה לקצר ולהבר האוכל מתוך הפסולת, בכל היכולת, לכן לפעמים שמרתי הטעמים ולא המלות, ולפעמים הנחתי הפרטים ולקחתי הכללות, כי ידוע כי זהו עיקר המכוון בכוונתינו, ומ"מ כתבתי על האמר ההוא עד כאן לשונו, אע"פ ששיניתי את טעמי לפני אבי מלך, כי מלת לשון נאמר על ג' חלקים ובשלשה דרכים הולך, נאמר על האבר הנקרא לשון והוא ידוע, ונאמר על ענין השמועה כמו שנאמר אל עם אשר לא תשמע לשונו, ושמתיו ג"כ על כוונת המדבר ורצונו, כי הלשון הוא קולמוס הלב, ומוציא לחוץ רעיונו, ולכן כתבתי עד כאן לשונו.

אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

Re: עד כאן לשונו

הודעהעל ידי אריך » ד' פברואר 24, 2016 9:46 pm

ייש"כ ליעקובי שהטריח להעתיק את לשון הרמ"א (ולא רק את תוכן דבריו..).

החידוש בדוגמה שלנו, שלא מדובר על שינוי לשוני ושמירה על תוכן הדברים/ עזיבת הפרטים ונקיטת הכללים, אלא על הוספה. שהרי דברי המרדכי עצמם הם שאין לשקר ולומר חי, ולא כתב מה כן לעשות. ואולי כוונתו שבמקרה כזה מותר לומר במפורש שהוא מת בכדי לא לשקר. ואולי לא מהני לרמוז, כי רמיזה היא ג"כ הוצאת דיבה? אין זו אלא עצה של הרמ"א עצמו (ואכן מוכח כן בגמ' בפסחים שמותר לרמוז, אבל אינו כתוב במרדכי). וחזינן שגם על זה שייכת הקדמת הרמ"א הלזו.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 406 אורחים