מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אפריל 18, 2016 6:56 am

יש כאלה ניבים וביטויים שאנו כ"כ מורגלים בהם שלעולם אין עוצרים לרגע לחשוב על מקורם והשתלשלותם עד שלפתע אנו נשאלים עליהם מילד קטן שלא הורגל בהם ואז כבר מתקשים להשיב תשובה ברורה. כזה אצלי הוא הביטוי התלמודי הנשמע בבית המדרש מאות פעמים בכל יום, והוא: 'יציאת ידי חובה' - פלוני יוצא בו ידי חובתו / מוציא אחרים ידי חובתם / יצא או לא יצא ידי חובתו, וכהנה וכהנה.

כשהתחלתי לחשוב על פשר הביטוי, חשבתי ש'חובתו' היינו חיובו, ומובנו 'פלוני קיים מה שמוטל עליו'. ואמנם נוכחתי לדעת שא"כ אין לי הסבר מתקבל למה נקרא חיוב - חוב? ועוד, כשמתבוננים בדבר קשה להסביר גם שאר המילים. מה ענין 'יציאה' לכאן, ומה הם 'ידי' חיובו?

לאחרונה ראיתי הביטוי מובא בשינוי קל כ"כ עד שכמעט לא הרגשתי בו, אבל משעמדתי עליו נדמה לי מיד שטמון בו פתרונו של הביטוי. כך הוא לשון רבנו אברהם בן הרמב"ם בשו"ת ברכת אברהם סי' ג' (ומובא בגליון הרמב"ם מהד' ר"ש פרנקל פ"ב מהלכות קרבן פסח): 'עבדינן ליה תקנתא להוציאו מחיובו', 'שזו היא תקנתו להוציאו מידי חובה'.

שימושו של ראב"ם מורה שאם שהמכוון בביטוי זה הוא אכן קיום חיוב המוטל עליו, הרי שמשמעותן המילולית של המילים היא: הוצאת האדם מידי (=מכלל) חובה שיתחייב כשלא יעשה המצוה. דומה לפי זה שביטוי זה הוא כעין מה שהיה אומר ר' עקיבא בסגנונו המיוחד: 'אין זו דרך מוציאתו מידי עבירה' (יבמות קיח., שם קיח:, בבא קמא קג:), או מה שאמרו בשבת (סד.) 'אם מידי עבירה יצאנו מידי הרהור לא יצאנו'.

אם מי מכם חו"ר הפורום הע"י יכול להוסיף דברים בזה לכאן או לכאן, או לציין לדברים מפורשים שכתבו בזה, אשמח מאד לשמוע חוו"ד.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אפריל 18, 2016 10:33 am

לדבריך כשכתוב בראשונים לכוון לצאת ידי חובה אין הכוונה לכוון לקיים את החובה, אלא לכוון להיפטר מן החובה. מי אומר שזו כוונה ראויה למ"ד מצוות צ"כ?

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי רבותיי » ב' אפריל 18, 2016 11:08 am

אפרקסתא דעניא כתב:לדבריך כשכתוב בראשונים לכוון לצאת ידי חובה אין הכוונה לכוון לקיים את החובה, אלא לכוון להיפטר מן החובה. מי אומר שזו כוונה ראויה למ"ד מצוות צ"כ?

מה זאת אומרת מי? הראשונים!

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אפריל 18, 2016 12:33 pm

או קיי. נתקן את הניסוח. לא מי אומר, אלא מה ההגיון. מה הסברא שמי שמצריך כוונה למצוות מצריך כוונה להיפטר מן המצווה במקום כוונה לעשות את המצווה?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אפריל 18, 2016 2:13 pm

גם אני אתקן הנוסח. בודאי ברבות הימים נתגלגל הדבר ומובנו של הביטוי בהקשרו הרגיל אכן הוא 'קיום מצוה', אבל דבריי אמורים על מוצאו המקורי של הביטוי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' אפריל 18, 2016 2:20 pm

כל עיקר הקושיא מהלשון חוב ולא חיוב הוא קושיא מהלשון שלנו על לשון חז"ל, ואינו קושיא כלל. בלשון חז"ל הלשון הנוהג בכל מקום הוא "חוב" כמו חובת היום, לעולם בהם תעבודו רשות ר"ע אומר חובה, מה חובתי ואעשנה וכהנה רבות (אינני יודע אם יש בכלל בלשון חז"ל "חיוב", ואין בר אילן תחת ידי לבדוק).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אפריל 18, 2016 3:08 pm

הגהמ כתב:גם אני אתקן הנוסח. בודאי ברבות הימים נתגלגל הדבר ומובנו של הביטוי בהקשרו הרגיל אכן הוא 'קיום מצוה', אבל דבריי אמורים על מוצאו המקורי של הביטוי.


כלומר, במשנה - "כל שאינו מחויב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן" - הכוונה אינו פוטרם מחיובם, אך בגמרא - "איתיביה היה קורא בתורה והגיע זמן המקרא אם כוון לבו יצא ואם לאו לא יצא מאי לאו כוון לבו לצאת" - היינו לקיים?!

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אפריל 18, 2016 3:13 pm

צופר הנעמתי כתב:כל עיקר הקושיא מהלשון חוב ולא חיוב הוא קושיא מהלשון שלנו על לשון חז"ל, ואינו קושיא כלל. בלשון חז"ל הלשון הנוהג בכל מקום הוא "חוב" כמו חובת היום, לעולם בהם תעבודו רשות ר"ע אומר חובה, מה חובתי ואעשנה וכהנה רבות (אינני יודע אם יש בכלל בלשון חז"ל "חיוב", ואין בר אילן תחת ידי לבדוק).


במשנה מצינו "חייב" ו"חב", ו"חב" ל' ירושלמי הוא דנקט לישנא קלילא. נראה שבהשפעת הארמית - חיובא - נקטו בד"כ בצורה "חייב".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 18, 2016 3:19 pm

לא הבנתי בעניותי את כל הדיון.
חב וחייב זה היינו הך.
כשאנחנו דנים בדיעבד על מה שקרה הדיון הוא האם האדם נפטר מחובתו, כי הדיון הוא עתה האם האדם עדיין חייב במצווה ולכן נקטו את הלשון הזו גם המקום שהשאלה היא לפני כי עיקר השאלה הנשאלת היא לאחר מעשה. לדוגמה האם קטן מוציא את הרבים ידי חובתם, לא השאלה היא האם ראוי שקטן יעבור לפני התיבה או יקרא את המגילה כי זה דיון נפרד אם הוא כבוד הציבור וכדומה, אלא עיקר השאלה היא אם עשה האם יצאו היינו האם נפטרו מחובתם. וכל כדומה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אפריל 18, 2016 4:05 pm

איך אתה מסביר את הגמרא בר"ה "מאי לאו אם כוון לבו לצאת" - מה זה לכוון לצאת?

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' אפריל 18, 2016 4:18 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
צופר הנעמתי כתב:כל עיקר הקושיא מהלשון חוב ולא חיוב הוא קושיא מהלשון שלנו על לשון חז"ל, ואינו קושיא כלל. בלשון חז"ל הלשון הנוהג בכל מקום הוא "חוב" כמו חובת היום, לעולם בהם תעבודו רשות ר"ע אומר חובה, מה חובתי ואעשנה וכהנה רבות (אינני יודע אם יש בכלל בלשון חז"ל "חיוב", ואין בר אילן תחת ידי לבדוק).


במשנה מצינו "חייב" ו"חב", ו"חב" ל' ירושלמי הוא דנקט לישנא קלילא. נראה שבהשפעת הארמית - חיובא - נקטו בד"כ בצורה "חייב".


זה נכון לגבי הפועל חב/חייב שבו בכל מקום הלשון היא חייב לעשות כך וכך, אבל לגבי השם הצורה שמופיע היא בדרך כלל חוב. הצורה חיוב אני מסופק אם קיימת בכלל, אבל בכל מקרה אין מה לשאול במיוחד על הלשון לצאת ידי חובתו שזו הלשון הרגילה.

(בעיקר קושיית הגמרא חב המזיק חייב המזיק מיבעי ליה קשה לי שהרי חב הוא פועל עבר וחייב הוא בינוני, וכאן בפשטות הוא במשמעות פועל עבר ולא בינוני).

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי לוצאטי » ב' אפריל 18, 2016 4:33 pm

עיין השגת ראב"ד על בהע"מ ברכות א ע"ב ברי"ף, ריטב"א ברכות ט ע"א, ריטב"א יומא לז ע"ב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 18, 2016 4:42 pm

אפרקסתא דעניא כתב:איך אתה מסביר את הגמרא בר"ה "מאי לאו אם כוון לבו לצאת" - מה זה לכוון לצאת?


ברור שהכוונה לקיים את המצווה, רק השאלה למה נקטו לשון לצאת, והתשובה היא, אולי ע"פ אותה דרך, שנקטו את לשון המינימום כלומר כוונתו צריכה להיות לפחות לקיום מצווה כזה שאחריו הוא פטור מחובתו.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אפריל 18, 2016 8:29 pm

תודה לכל המגיבים.

אכן ברור שלפעמים חיוב המוטל על האדם נקרא 'חוב' (כגון 'מה חובתו בעולמו') וא''כ באמת אין הכרח לפרש ידי חובתו כמו שפירשתי דהיינו חובה שיתחייב כשלא יעשה מצוה.

ואמנם בכל זאת נראה שעדיין יש לומר ש'לצאת' מתפרש מילולית (עכ''פ בהקשרו המקורי - בין שנפרש כן במשנה בין שלא) כהחלצו של העושה ממצב מסויים בו נמצא לפני שעשה מעשה המצוה. ובכן, הלשון המורגל יצא/לא יצא במובן של קיים המצוה/לא קיים המצוה היא מאותן לשונות המובנות לפי הקשרן שלא כהוראתן המילולית בדיוק.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הכהן » ב' אפריל 18, 2016 9:13 pm

הביטוי מתייחס לנפקא מינה המעשית אם יצא או לא, וזה היא אם הוא חייב לעשות או לא.
כפאוהו ואכל מצה יצא ידי חובתו = אינו צריך (ואינו יכול) לאכול שוב.
כפאוהו ואכל מרור לא יצא ידי חובתו = צריך (ויכול) לאכול שוב.

קיים את המצוה כלפי שמיא זה לא משהו מעשי.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' אפריל 18, 2016 11:01 pm

פלוני, ר' חיים, שעובד עם חוזרים בתשובה ומתקרבים לדת, סידר לאחד המתקרבים שיאכל בליל שבת אצל משפחה חרדית, והנה זמן לא ארוך לאחר תחילת סעודת ליל שבת מופיע הלה אצלו בפנים מכורכמות, כאוב ופגוע כולו: "מה עשיתי שככה התנהגו אלי..."
- "מה קרה?" נזעק מיודענו?
- "גירשו אותי החוצה, לעיני כולם..."
- "למה? איך וכיצד??!!"
"לא יודע, המארח עמד לעשות קידוש, ואז פנה אלי ואמר לי: רוצה לצאת לבד? או שאני אוציא אותך...".

[התנצלותי להרב הגהמ על ההפרעה]

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי רבותיי » ג' אפריל 19, 2016 8:47 am

מה המניעה לפרש שאדם צריך לכוון 'להפטר מחובתו'? הלא ענין הכונה במצוה הוא שלא יעשה את הפעולה בסתמיות או לצורך עצמו אלא יכוין שהוא עושה זאת מחמת שהוא מחוייב ע''פ תורה. כאשר הוא מכוין שהוא רוצה להפטר מן החיוב הרי בכלל כונה זו שהוא עושה זאת מצד החיוב ולא מצד סיבה אחרת. כמובן שראוי לכוין שהוא רוצה לקיים את המצוה ולא רק להפטר, אך ודאי די בכונה להפטר.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הגהמ » א' אוקטובר 23, 2016 5:27 am

כשמתבוננים בדבר קשה להסביר גם שאר המילים. מה ענין 'יציאה' לכאן?

לכאורה השימוש ב'יצא' במובן 'קיים' שורשו בקהלת ז:יח 'וירא אלקים יצא את כולם' (ראה פרש"י שם).

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: 'יצא ידי חובתו' - לפשר ביטוי שגרתי

הודעהעל ידי הכהן » ג' אוקטובר 25, 2016 1:41 am

ומה הפירוש "הישן תחת המיטה בסוכה לא יצא ידי חובתו"?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 232 אורחים

cron