אוצר החכמה כתב:גם כאן אפשר לטעון שמדובר דווקא באופן שאחרת לא היו מקדישין.
דניאל כתב:אוצר החכמה כתב:גם כאן אפשר לטעון שמדובר דווקא באופן שאחרת לא היו מקדישין.
לא הבנתי דברי כת"ר.
אם שייך שיזדכו המתים בשביל מעשים שעושים החיים מאי נפק"מ אם היה עושה מבלעדי זה או לא הרי יכול יתן צדקה ע"מ שיחיה בני וכו' ואם משום גורם יפה הקשה הרב הגהמ דמה עשה המת שייחשב גורם בזה?
אפילו את"ל ששייך מושג שכזה במי שאינו בנו, דאז אמרי' ברא מזכה אבא, היינו דוקא אם נחשב שהנפטר גרם זה הלימוד שאז נזקף הלימוד לזכותו מדין גורם. ובכן לא שייך זה הענין אא"כ לומד בזמן שלא היה לומד אחרת.
הרב ד״ד ליימאן טפל בזה כלאחר יד במאמרו הנודע בענין ליל ניט״ל, שהיו (או יש) כאלה שסברו טעם המנהג למנוע מלמוד באותו הלילה משום שלא תהא זכות הלמוד דידן בעד אותו האיש. ונחזי אנן- הרי אין אנו בניו, ואין הוא הגורם, ובכ״ז חששו לכך. שמע מינה....
אוצר החכמה כתב:ואפילו אם בעיניו זה לא נראה, מה שאיני יודע ל
הגהמ כתב:שמעתי מח"א ששמע מפי הרב ראובן פיינשטיין בנו של ר' משה, שאביו אמר בפירוש שגם המעשה המסופר על הגר"א - שכדי לזכות באתרוג הקנה לזולתו העוה"ב שעמד לרכוש על ידו - שאינו אמת ולא יתכן דבר כזה שהרי עוה"ב אינו ברשותו של אדם לעשות בו כרצונו.
(מן הענין להזכיר ויכוחו של הר"ב דבליצקי והר"י מונדשיין בדבר 'תלמידים טועים' במשנת הגר"מ פיינשטיין. ודי בזה למבין.)
שאלת מהו לידור צדקה בשביל מתים שכבר מתו, דיועיל להן מה שיעשה בשבילן אחר מיתתן.
תשובה. אין ספק בדבר כי לא יועיל ולא יצי1 מה שיעשה בשביל אדם אחרי מותו, כי כל אדם נדון לפי מה שהוא בעת מותו, כי לפי מעלתו והשגתו כשתפרד גופו מנפשו ישיג מעלה ויזכה לאור באור החיים, ואין לה תוספת מעלה ותועלת במה שיעשו אחרי כן להועילו ולהצילו מצרתו. וכבר אמר מבאר זה הענין בחכמת2, כל אשר תמצא ידך בכחך עשה כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה בשאול אשר אתה הולך שמה. יאמר כל אשר תמצא ידך בעודך חי שיש לך כח להשיג מעלות עשה. ועל דרך שאמרו רבותינו פרק שואל עשה בעודך בידך, ר"ל שיש בידו לעשות צדקה ולקיים התורה והמצוות, ואמרו כי לא יועילנו מה שיעשה אחריו בעבורו, ועל זה הזהירו ואמרו בעודך בידך, כאו' כל אשר תמצא ידך בכחך עשה שתשתדל להוציא זמנו בקייום התורה והתועלת נפשו, ולא יוציאנו בדברים גשמיים. ונתן טעם לדבר כי אין מעשה וחשבון ודעת וחכמה (כשואל) [בשאול], יאמר אי אפשר לעשות מעשה לתקן אחר המות את אשר עותו, גם חסרון לא יוכל להמנות זה להשלים לו חשבון המעלות אשר יחסר לו. ואם מת כסיל ובער אי איפש' לו אחרי כן להשיג דעת וחכמה לעלות נפשו בשאול אשר הוא הולך. ועל זה אמר החכם במסכת אבות יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העה"ב...
נהגו לידור צדקות ביום הכיפורים בעד המתים. (ומזכירין נשמותיהם, דהמתים ג"כ יש להם כפרה ביה"כ) (מרדכי).
דהמתים ג"כ יש להם כפרה ביוה"כ - כשנודרין בעבורן דאמרינן אלו היה חי היה נותן ג"כ צדקה [ואפילו אם היה עני היה טהור לב ורוצה ליתן] אבל בעבור רשע אינו מועיל [מ"א וש"פ] ואם התודה קודם מותו י"ל דיש לו כפרה וכצדיק חשוב [פמ"ג] ומסתברא דאם הבן נותן בעד אביו בכל גווני מועיל להקל דינו דברא מזכה אבא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 548 אורחים