מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהדורא קמא דרב אשי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 12, 2015 7:17 pm

ז"ל הרמ"ע מפאנו בסי' קז: הו"ד ביד מלאכי
אבל בשמושא רבא דתפלין נקטי ליה כותיה בחדא ופליג עליה בחדא וגרס התם האי מאן דבעי למעבד תפלין וכו' משוי פרשתא דקדש לימיניה וכו' דהינו ימין הכותב היינו ימין המניח, ופשיטא להו התם שסדר הפרשיות בבתים כסדרן בתורה דהויא לה והיה אם שמע לשמאל המניח. והדין שמושא רבא משמייהו דגאונים אתמר שדבריהם דברי קבלה עלייהו כתיב טובה חכמה עם נחלה כי המה ירשו את מורשיהם של רבנן סבוראי והרבה קונדרסין הגיעו אליהם ממהדורא קמא דרב אשי דאית בהו גלויי מלתא למאי דלא אתבריר בגמרא דילן להדיא. אמת שהר"י אל ברצלוני נסתפק על קצת דבריו כמו שהגיה עליהם מיהו הא בכמה הלכאתא גבראתא סמכינן עליה ומבעי לן למיחש ליה.

ובתש' סא כתב:
בעל הלכות כתב דהדר ביה רבי יוחנן לגבי רב והוא ובעל העטור פסקו כמותו שכל העור מציל חוץ מבית הפרסות, והרב אמר לא היו דברים מעולם ולא הדר ביה רבי יוחנן, ואפשר דבמהדורא קמא דרב אשי סברוה כדברי בעל הלכות, ומדלא אסיקו הכי בגמרא דילן - דהוא מהדורא בתרא נפה עצמה שמוציאה את הקמח וקולטת את הסלת - שמע מינה דאסתיים להו דקם ליה ר' יוחנן בשטתיה ולא הדר מנה, ובעלי התוס' והרא"ש פסקו כמותו, ואיכא מאן דפסק כשמואל ורבי ינאי, והרמב"ם הרשב"א והר"ן הוסיפו עליהם רבה בר בר חנא ופסקו כחמרי שלשתם.


קצת רקע: (לקט מקורות זעיר).
בגמ' שלהי ב"ב אמרי' "אמר רבינא מהדורא קמא דרב אשי אמר לן ראשון קנה, מהדורא בתרא דרב אשי אמר לן יחלוקו, והלכתא יחלוקו".
ופירשב"ם שם:
נמצא בתשובת רב האי ובפר"ח רב אשי חיה ששים שנה ובכל שנה מחזר לימודו בשני חדשי הכלה ניסן ותשרי ולכשהגיעו שלשים שנה סיים כל לימודו וכן עשה בשלשים שנים אחרונים ומהדורא קמא היינו שלשים שנים ראשונים ומהדורא בתרא הן שלשים שנים אחרונים.
ובאיגרת רש"ג כתב:
ונהג רב אשי רשוותא במתיבתיה קרוב לשתין שנין. והיינו דאמרינן בפרק מי שמת (קנו, א) במהדורא קמא דרב אשי אמר לן הכי ובמהדורא בתרא דרב אשי אמר לן באנפא אחרי, דהכי תקינו רבנן למתני בכל שתא ושתא תרתין מסכייתא הן חסר והן יתר, דהדר תלמודא כוליה בתלתין שנין. וכיון דרב אשי מלך לקרוב שתין שנין הוו הכי תרי מהדורי ושכיב בשנת תשל"ח.
ובס' העיתים סי' קסח כתב:
ופי' כלה שהיו מתקבצין כל החכמים פעמים בשנה באדר ובאלול ועוסקין בתנויי ומפלפלין בחכמה הישיבה כולה וכן שמענו כי רגילין רבנן למעבד עד השתא ואפילו בימי רבותינו הגאונים ולא אפשר לן למימר שבענין היום בלבד היו דורשין כי בוודאי באדר היו דורשין בפסחים וכן באלול בר"ה ויומא וסוכה, וחוץ מאלו שהיו ענין היום היו עוסקין באלול במסכת אחת מן התלמוד ובאדר באחרת עד שמשלימין כל התלמוד על הסדר הזה, ועל זה הסדר היא פירוש מה דגרסינן בבבא בתרא בסו"פ מי שמת אמר רבינא במהדורא קמא דרב אשי אמר לן ראשון קנה, במהדורא בתרא אמר לן יחלוקו והלכתא יחלוקו, ופי' מהדורא קמא ובתרא היא על דרך זה כי רב אשי האריך בישיבה ששים שנה והתלמוד כולו היא ששים מסכתות והיה לו שני מהדורות לכל מסכתא ומסכתא כי שתים למדו בכל שנה ושנה אחת באדר ואחת באלול ועל זו הדרך היא הא דגרסינן בסוף פרק היה קורא אמר רב אשי הני בני מתא מחסיא אבירי לב נינהו דהא קא חזו בשבחא דמתיבתא תרי זימני בשתא ולא מגיירי והני תרי זימני בשתא אינון אדר ואלול, ופי' ברור מזו שמענו כי שמענו שהיה יורד עמוד של אש מן השמים במתיבתא שם בכלה דאדר ובכלה דאלול וזה השבח שהיו רואים בני מתא מחסיא והואיל והיו רואים נס כזו ולא היו מתגיירים על זה היו אבירי לב והיינו דגרסינן בפרקא קמא דברכות אגרא דכלה דוחקא שהיו מתקבצין כל החכמים ובאין והיו יושבין בדוחק.



שאילתי,

האם יש בגאונים וכו' ציטוט ממהדו"ק? או התייחסות מפורשת לחילוק הלכה בין המהד'? כפי שקיבלו ממורישיהם של הסבוראים?


וע"ע -
viewtopic.php?f=7&t=14308&p=133780&hilit=%D7%A7%D7%9E%D7%90+%D7%93%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A9%D7%99#p133668


viewtopic.php?f=7&t=10675&hilit=%D7%A7%D7%9E%D7%90+%D7%93%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A9%D7%99#p99885

יבנה
הודעות: 3766
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי יבנה » ש' דצמבר 12, 2015 11:15 pm

אין לדברים בסיס כלל וכפי שהבאת בפירוש מהדורות דר' אשי, ובפרט לדברי האומרים דרב אשי שסידר את התלמוד לאו היינו רב אשי המפורסם, עי' תקופת הסבוראים וספרותה. ועי' עמודים של שפיגל, ובקישורים אלו
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=30583
http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hatalmud/a12-2.htm
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=4485

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 30, 2016 8:54 pm

מענין לענין,
ז"ל החת"ס חולין לג.
ועיין רמב"ם פ' יוד ממלכים ה' ט' וה' יוד שנראה שמחלק בין עכו"ם לבן נח שאותו קיבל עליו שלא לעע"ז וזה מותר לשבות ולקיים המצות שירצה ומזה מקבלים קרבנות ומלמדים לו תורה ומקבלים ממנו צדקה והשתא לק"מ מגוי ששבת מי איכא מידי דהרי גם גוי אם אינו עע"ז מותר לשבות. ומיושב ק' ש"ס ולחשבי' בהדי ז' מצות ונ"ל רמב"ם סמוך אש"ס נדרים ל"א ע"א עושים ואינם מצווים משמע גם אינם אסורים והלכה כסתם דנדרים דהוא בתרא טפי מסתם ש"ס דשארי מסכתות שהוא חיבור מאוחר

האם ידוע כך שמס' נדרים היא חיבור מאוחר? (ולמה?) והאם מקובל שזה טעם לפסוק (במחלוקת סוג') כמס' נדרים נגד שאר מסכתות?

שו"ר - ליכא מידי דלא רמיזא בפורום - viewtopic.php?f=7&t=24199&p=241959&hilit#p241959

שכניה בן יחיאל
הודעות: 113
הצטרף: ה' דצמבר 24, 2015 2:59 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי שכניה בן יחיאל » ה' מרץ 31, 2016 12:00 am

כיום יצא לאור מסכת הוריות כ"י פריז ע"י הרב דבילצקי - מכון אהבת שלום.

מי שלומד את הגמרא הרגילה בהשוואה לכ"י זה. רואה שרוב השינויים הגדולים הם, שהניסוח בכה"י יותר ברור, וגם קרוב יותר לסיגנון הרגיל של הש"ס. וברור גם שעורכי הנוסח שבכ"י פריז לא התכוונו לשנות במימרות שבגמ', ואולי זה מה שנקרא 'סברואים', יעוין שם בכל המסכת.

במסכת זו יכולים אנו ללמוד גם את הגמ' במהדורה שקדמה לעריכה הסופית, (מבלי להיכנס לשאלה מה שמות החכמים שעשו את העריכה הזו).

בשימושא רבא (וכמדומני שעליו מדבר הרמ"ע מפאנו), רואים שהיו לו את מימרות הש"ס בניסוח מעט שונה. וזה מה שכתב הרמ"ע שהיה לו מהד"ק של הש"ס., (הגם שאני לא יודע האם הוא חובר לפני החתימה הסופית של מימרות הש"ס ושל נוסחו).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' מרץ 31, 2016 12:33 am

עושה חדשות כתב:מענין לענין,
ז"ל החת"ס חולין לג.
ועיין רמב"ם פ' יוד ממלכים ה' ט' וה' יוד שנראה שמחלק בין עכו"ם לבן נח שאותו קיבל עליו שלא לעע"ז וזה מותר לשבות ולקיים המצות שירצה ומזה מקבלים קרבנות ומלמדים לו תורה ומקבלים ממנו צדקה והשתא לק"מ מגוי ששבת מי איכא מידי דהרי גם גוי אם אינו עע"ז מותר לשבות. ומיושב ק' ש"ס ולחשבי' בהדי ז' מצות ונ"ל רמב"ם סמוך אש"ס נדרים ל"א ע"א עושים ואינם מצווים משמע גם אינם אסורים והלכה כסתם דנדרים דהוא בתרא טפי מסתם ש"ס דשארי מסכתות שהוא חיבור מאוחר

האם ידוע כך שמס' נדרים היא חיבור מאוחר? (ולמה?) והאם מקובל שזה טעם לפסוק (במחלוקת סוג') כמס' נדרים נגד שאר מסכתות?

שו"ר - ליכא מידי דלא רמיזא בפורום - viewtopic.php?f=7&t=24199&p=241959&hilit#p241959


כאן - viewtopic.php?f=7&t=17121&p=#p163202

הובא מאמר הטוען להיפך, שרבותינו העדיפו שלא לפסןק כנדרים ונזיר במקום שיש סוגיות הפוכות נגדן.

ז"ל הכותב:

הפעולה העיקרית שנעשתה בעת חתימת התלמוד, היתה הכרעה הלכתית במחלוקות הקדומות. במאות סוגיות נוספה ההכרעה "והלכתא כרבי פלוני" או "והלכתא כך וכך". בסוגיות רבות אחרות עודכנה ההלכה לפי שינויי המציאויות, בנוסח "והאידנא שכך וכך, ההלכה היא כך וכך". לשונות אלו של "והלכתא", "והאידנא" נמצאות ברחבי הש"ס מעל מאתיים וחמישים פעמים, והן פרי מלאכתם של רב אשי ורבינא וחכמי דורם. למרבה הפלא, בחמש המסכתות בהן אנו דנים, נמצאת ההכרעה "והלכתא" פעמיים (!) בלבד, ואילו התוספת "והאידנא" אף לא פעם אחת!

ואכן, התייחסות הלכתית שונה למסכתות הללו, מצאנו כבר בדבריהם של קדמונים. רב האי גאון בספרו "המקח והממכר" (שער יז) פוסק שאסמכתא אינה קונה, ומוסיף: "ומה שאתה מוצא במסכת נדרים 'והלכתא אסמכתא קניא'... דעת ר' יוסי היא ואין לחוש לה". רב ניסים גאון שהתפלא על פסיקה זו, שלח אגרת לרב האי (תשובות גאונים קדמונים פו) ובה תמה: "קשיא לן, ממאי טעמא מבטלינן הלכתא", ונענה: "ודאי ליכא למיסמך עלה דלאו בדווקא אמירה" וכו' (שו"ת הגאונים חמדה גנוזה קלד). הרי לנו, שלמרות שהלכה זו היא אחת מהשתים עליהן נאמרה "והלכתא" במס' נדרים, סבור הגאון שאין לסמוך עליה, ויש לסמוך על מסכתות אחרות שבהן נפסק שאסמכתא אינה קונה. למרות שהגאון אינו מנמק מדוע, ניתן לשער שמכיוון שמסכת נדרים לא עברה את ההכרעה הסופית של רבינא ורב אשי, הרי שיש לסמוך יותר על מסכתות שכן זכו לשלב זה.

התייחסות דומה עולה גם מפסיקותיו של הרמב"ם. לדוגמא, במסכת נזיר (מו:) נאמר: "נזיר ממורט - ב"ש אומרים אינו צריך להעביר תער על ראשו, וב"ה אומרים צריך להעביר תער על ראשו". הרמב"ם (נזירות פ"ח ה"ה) פסק שנזיר ממורט אינו צריך להעביר תער על ראשו, ותמהו עליו מדוע פסק כבית שמאי? לדברינו נוכל לומר, שהרמב"ם העדיף להסתמך על הגירסא ההפוכה שבמסכת יומא (סא:): "נזיר ממורט - ב"ש אומרים צריך העברת תער וב"ה אומרים אין צריך העברת תער". מדוע העדיף הרמב"ם את גירסת יומא? הלא בדרך כלל מעדיפים את גירסת המסכת העיקרית בה עוסקת ההלכה הנידונה?! ייתכן שהסיבה היא ידיעתו שמסכת נזיר מוסמכת פחות להלכה, ביחס למסכתות שנחתמו ע"י רב אשי ורבינא.


וצ"ע ממה שנכתב כאן:

viewtopic.php?f=7&t=24199&p=241959&hilit#p241959

קאצ'קלה
הודעות: 1540
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' ינואר 09, 2017 10:15 pm

מעטים הם גדולי הדורות שתלו פסקי הלכה ושינויי נוסח במהדורא קמא דרב אשי, כפי שעשה רמ"ע מפאנו. לכן חשוב לי להוסיף מה שמצאתי בספר יוחסין כת"י ששון 755 עמ' 109 (העולה בדיוקו על שאר כתבי היד של ספר יוחסין, ויש בו הוספות רבות):
מר בריה דר' ישמעאל, והוא מתקיף על רב נחמן, בפרק תפלת השחר. ובגמרות אחרות אומר 'רבה בר שמואל'. וזה תימה, כי כן בכל התלמוד, בכל גמרא ראיתי נסחאות, ואינו [אולי צ"ל: ואם אינו] טעות מצד הסופר, אולי הם משני מהדורות שבתלמוד, וזה היה קשה לי מאד לכוין.

לכאורה התכוון לשתי מהדורותיו של רב אשי, שדעת היוחסין בזה כדעתו של הליכות עולם, שרב אשי ערך וחזר וערך את התלמוד הבבלי, כשהוא מתקן ומשנה בו דברים רבים.
אלא שדברי היוחסין - ששינויי נוסחאות בין השמות תלויים בשתי המהדורות הנ"ל - אינם נראה לי כלל, אם באמת התכוון לזה.

מעט דבש
הודעות: 4054
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' ינואר 09, 2017 11:36 pm

עושה חדשות כתב:מענין לענין,
ז"ל החת"ס חולין לג.
והלכה כסתם דנדרים דהוא בתרא טפי מסתם ש"ס דשארי מסכתות שהוא חיבור מאוחר

האם ידוע כך שמס' נדרים היא חיבור מאוחר? (ולמה?) והאם מקובל שזה טעם לפסוק (במחלוקת סוג') כמס' נדרים נגד שאר מסכתות?
שו"ר - ליכא מידי דלא רמיזא בפורום - viewtopic.php?f=7&t=24199&p=241959&hilit#p241959

יש לציין שכאן הובאו דברי התפארת ישראל באבות (פ"ב, בועז ב): "חובה על כל מחבר ספר לעשות מהדורא על החיבור... והרי גם רב אשי עשה מהדורא על הש"ס, וכמדומה לי שמסכתות נדרים, נזיר, ערכין, כריתות, תמורה, מעילה, תמיד, נחטפה השעה ולא נעשה עליהן מהדורא, ולכן באמת סגנון מסכתות הללו אינן כסגנון שאר הש"ס", עכ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 12761
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 22, 2017 9:38 pm

ר"י מיגאש ב"ב קל: כתב:שאל ואמרו לו הלכה לא יעשה מעשה עד שיאמרו הלכה למעשה. כי שמא לא עיינו בה לפי הצורך וכיון שאמרו לו הלכה למעשה ודאי לא אמרו אלא לאחר עיון ודקדוק גדול וזה התלמוד שלנו הלכה למעשה הוא שלא נכתב אלא לאחר עיון ודקדוק בכמה דורות ולאחר כמה מהדורי וכאילו אמרו לנו בו הלכה למעשה הוא שהרי לעשות בו מעשה כתבוהו.

יבנה
הודעות: 3766
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מהדורא קמא דרב אשי

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 22, 2017 9:53 pm

עושה חדשות כתב:
ר"י מיגאש ב"ב קל: כתב:שאל ואמרו לו הלכה לא יעשה מעשה עד שיאמרו הלכה למעשה. כי שמא לא עיינו בה לפי הצורך וכיון שאמרו לו הלכה למעשה ודאי לא אמרו אלא לאחר עיון ודקדוק גדול וזה התלמוד שלנו הלכה למעשה הוא שלא נכתב אלא לאחר עיון ודקדוק בכמה דורות ולאחר כמה מהדורי וכאילו אמרו לנו בו הלכה למעשה הוא שהרי לעשות בו מעשה כתבוהו.

איגרת רב שרירא גאון כתיבת התלמוד
באילן מיליא בסוף תלמודא דרא דבתר דרא הוה מתמרא, דכל דרא ודרא קבעין ביה בתלמודא מילי מן ספיקי דמתחדשן להו ומעשים ובעיי דמתבעו להו,
ודקו נמי דוקיי והויי דמוסיפין ומחדשין רבנן בתראי,
ולפום הכי איתוספא הוראה דרא בתר דרא עד רבינא, ובתר רבינא איפסיקא כדחזא שמואל ירחינאה דספריה דאדם הראשון דהוה כתוב ביה אשי ואבינא סוף הוראה.
ועוד כיוצ"ב שם, ולא שדור א' עשה כמה מהדורות בכתב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 372 אורחים