נדהמתי לראות טעות ברורה שנפלה בתוס' באחד הדפוסים כנראה בשנות ה-ש', ואחריו נמשכו כל הדפוסים עד ימינו; אך בדפוס שונצינו, ונציה רפ"א ועוד, נמצא הנוסח הנכון.
תוס' בבא בתרא סוף י"ג ב': וקשה לר"י דתניא במסכת סופרים וכו'.
כל רואה יתפלא, עד שתוס' מקשה ממסכת סופרים, היה לו להקשות קושיא הפוכה מהברייתא בדף י"ד ע"א "כל הספרים נגללין מתחילתן לסופן", אשר מפורש בזה להיפך מההיא דמסכת סופרים. וא"ת שתוס' גרסו כגירסת הר"ש והרא"ש שצויין בש"ס עוז והדר בדף י"ד - "כל הספרים נגללין לתחילתן" (ובאמת שהיא גירסת כל הראשונים שראיתי), א"כ מדוע לא הקשו משם, ומדוע הביאו לחמם מרחוק - ממסכת סופרים? ובאמת שכל הראשונים המדברים בזה הקשו מההיא דדף י"ד. ומאוד התפלאתי בזה עד שמצאתי ב"פני שלמה" שתמה בזה, ונדחק בזה, ע"ש. (ובוודאי שא"ל כמו שכתב שם בספר "נחלת משה" שמשום שתוס' ידעו שיש שתי גירסאות, לכן לא הקשו משם, דאין זה דרך התוס', יעויין לדוגמא בסוף אותו תוס' שהקשו מגמ' אחרת, וכתבו שלא קשה משום שרוב ספרים אין גורסים כן).
עד שראיתי בדפוסים הראשונים הנ"ל שתחת "מסכת סופרים" כתוב "בסמ' " - קיצור של "בסמוך", וא"כ ברור כשמש בצהריים שתוס' גורסים בדף י"ד כגירסת שאר ראשונים, ואכן הקשו משם ולא ממסכת סופרים. אלא שכנראה חכם אחד שהיה לפניו הגירסא שלנו לא הבין את דברי התוס', הלא "בסמוך" (היינו דף י"ד הנ"ל) כתוב להיפך ממה שכתבו התוס'? ולכן היה סבור שבמקור היה כתוב "במ"ס" (ראשי תיבות "במסכת סופרים") ונתחלפו האותיות ל-"בסמ' ", ולכן הגיה לבמסכת סופרים.
השאלה שרציתי לשאול היא: באיזה ש"ס בוצע "תיקון" זה לראשונה?