◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוצר תאנה
הודעות: 10
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ב' אוקטובר 23, 2017 2:42 pm

ראיתי בכמה ספרים בשם המדרש, ואגדלה שמך - בתורה, ולא מצתי מקורו בשום מדרש.

אותה אבקש
הודעות: 76
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' אוקטובר 23, 2017 3:07 pm

איני יודע מקורו במדרש אך מעניין לציין לשפת אמת בפרשתן תר"נ ..."ואגדלה שמך
הוא בחינת התורה שהוא הנהגה עליונה למעלה" ובכל הקטע מאריך בענין.
אולי הביאור כדאי' בגמ' (פסחים) ואגדלה שמך זהו שאומרים אלוקי יעקב ויעקב - תורה כנודע.
ואכ"מ.

חיימקה
הודעות: 525
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ה' אוקטובר 26, 2017 11:52 pm

ספר חובות הלבבות שער ח - שער חשבון הנפש פרק ג
וכבר נאמר, כי הימים מגלות, כתבו בהם מה שתחפצו שיזכר לכם.

היכן נאמר?

מצפה
הודעות: 92
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

מציאת מקור - בשם הערוגת הבושם

הודעהעל ידי מצפה » א' אוקטובר 29, 2017 11:06 pm

מי יוכל לאתר המקור:
בשם הערוגת הבושם שאמר יעקב 'אפשר שעברתי מקום שהתפללו אבותי ולא התפללתי, יהב דעתיה למהדר וקפצה לו הדרך', 'מקום שהתפללו אבותי' זה ר"ה ויוה"כ, שאחריהם תופס האדם עצמו, וחושב 'אפשר שעברתי וכו' ולא התפללתי' כראוי, כמו שהתפללו הם. 'יהב דעתיה למהדר' בתשובה (כמו 'הדרי ביה'), 'וקפצה לו הדרך' שבשמחת תורה אפשר להשלים זה.
המקור נחוץ לי יען לא מובן מדוע 'קפצה לו הדרך' זה שמח"ת.
והמסייע תבוא עליו ברכת שמים.

דרומי
הודעות: 1652
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מציאת מקור - בשם הערוגת הבושם

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 29, 2017 11:08 pm

את המקור איני יודע, אולם מקופיא נראה שבשמח"ת שמחים וקופצים ופשוט

לענין
הודעות: 271
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 29, 2017 11:31 pm

תורת איש - מהרי''ש אונגר ח''א עמ' שפ''ו

ושא_נס
הודעות: 402
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » א' אוקטובר 29, 2017 11:48 pm

מחפש מקור בספרים שנדפסו עד שנת תע"ד, לכך שהחטא באכילת עץ הדעת גרם השכחה, וקודם האכילה מעץ הדעת לא היתה שכחה.
תודה רבה

מצפה
הודעות: 92
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה » ב' אוקטובר 30, 2017 12:09 am

לענין כתב:תורת איש - מהרי''ש אונגר ח''א עמ' שפ''ו

יישר כח

איש פלוני
הודעות: 140
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm

Re: חיפוש מקור המדרש

הודעהעל ידי איש פלוני » ב' אוקטובר 30, 2017 12:30 am

איש פלוני כתב:מצאתי כתוב "איתא דיש עקרב הנושך לחמה ולבנה ומיראתם ממנו הולכין בסדרן" מישהו יודע מה המקור?

הקפצה

צפנת פענח
הודעות: 108
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 10:59 pm

Re: בקשת מקור

הודעהעל ידי צפנת פענח » ב' אוקטובר 30, 2017 4:07 am

צפנת פענח כתב:"דאיתא בכתבי האריז"ל (?) דאף שכל המצוות שעשה האדם בימות החול בלא דחילו ורחימו לא פרחת לעילא (תיקוני זוה"ק דף כה:), אבל בהגיע יום השבת קודש עולים כל המצוות על ידי קדושת היום למעלה לשרשם ותיקונם".

האם מישהו יכול להצביע מקור לדברים הללו בכתבי האריז"ל?


כעת מצאתי בתפארת שלמה שהביא כן שהי' מרגלא בפומי' דרבו רבי ישעיה מפשעדברוז ז"ל לומר כן בשם המגלה עמוקות.
האם מישהו יכול להצביע מקור לדברים אלו במגלה עמוקות?

קאצ'קלה
הודעות: 668
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' נובמבר 07, 2017 3:50 pm

בספר כוכבי אור לר' חיים יצחק כהנא דף ח מובא:
...דבהרבה מקומות בפירוש המשניות מפרש נגד סוגיית הש"ס... ומי יודע רוח קדישין של אדונינו הרמב"ם ז"ל בזה. ואם בפסקי דינים שהשמיט, לא מצאו אנשי חיל במלחמה של תורה לבאר למה השמיטום, מכל שכן שלא נוכל לידע רוח קדשו בזה (כן הוא לשון התבואות שור ז"ל)...

מישהו יודע לציין לי מראה מקום מדויק בתבואות שור?

וונדרבר
הודעות: 570
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' נובמבר 08, 2017 12:16 am

קאצ'קלה כתב:בספר כוכבי אור לר' חיים יצחק כהנא דף ח מובא:
...דבהרבה מקומות בפירוש המשניות מפרש נגד סוגיית הש"ס... ומי יודע רוח קדישין של אדונינו הרמב"ם ז"ל בזה. ואם בפסקי דינים שהשמיט, לא מצאו אנשי חיל במלחמה של תורה לבאר למה השמיטום, מכל שכן שלא נוכל לידע רוח קדשו בזה (כן הוא לשון התבואות שור ז"ל)...

מישהו יודע לציין לי מראה מקום מדויק בתבואות שור?

עיין שמלה חדשה סימן ל"ו תבואות שור ס"ק מ"ד:
"ולענ"ד אין ללמוד מהשמטת הרמב"ם דמי יודע רוח קדישין דהרמב"ם לתת טעם להשמטותיו"
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 140&hilite

[דרך אגב, ראה שם סוף סי' י' סס"ק ל"ה שכתב תואר כזה על הרשב"א]

במסתרים
הודעות: 142
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

הקשה הרח"ו לאריז"ל

הודעהעל ידי במסתרים » ד' נובמבר 08, 2017 3:43 am

ישמח ישראל (אלכסנדר) כתב:שמעתי מכ"ק אאמו"ר זצללה"ה זי"ע בשם הר"ח וויטאל שהק' להאר"י הק' על הירושלמי (שבת סוף פ"ה) על המשנה פרתו של ר' אלעזר בן עזרי' היתה יוצאת ברצועה שבין קרני' שלא ברצון חכמים, אר"ח פעם אחת היתה יוצאת והשחירו שיניו מפני הצומות, ועי"ש בגמ' שאמרו לא שלו היתה אלא של שכינו היתה ומפני שלא מיחה נקראת על שמו, והק' אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי קיר, ואנן מה נעני אבתרי', והשיב לו אשר אנחה אחת מעומק הלב בזמן הזה יקר וחביב בעיני ד' יותר מהתעניתים והסגופים של הראשונים מחמת גודל הסתרת הפנים


מה מקורו?

בקרו טלה
הודעות: 1837
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: הקשה הרח"ו לאריז"ל

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' נובמבר 08, 2017 3:51 am

במסתרים כתב:
ישמח ישראל (אלכסנדר) כתב:שמעתי מכ"ק אאמו"ר זצללה"ה זי"ע בשם הר"ח וויטאל שהק' להאר"י הק' על הירושלמי (שבת סוף פ"ה) על המשנה פרתו של ר' אלעזר בן עזרי' היתה יוצאת ברצועה שבין קרני' שלא ברצון חכמים, אר"ח פעם אחת היתה יוצאת והשחירו שיניו מפני הצומות, ועי"ש בגמ' שאמרו לא שלו היתה אלא של שכינו היתה ומפני שלא מיחה נקראת על שמו, והק' אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי קיר, ואנן מה נעני אבתרי', והשיב לו אשר אנחה אחת מעומק הלב בזמן הזה יקר וחביב בעיני ד' יותר מהתעניתים והסגופים של הראשונים מחמת גודל הסתרת הפנים


מה מקורו?

מענין לענין
שער הגלגולים - הקדמה לח
פעם אחת שאלתי למורי ז"ל, איך היה אומר לי שנפשי היתה כ"כ מעולה כנז"ל, והרי הקטן שבדורות הראשונים, היה צדיק וחסיד, שאין אני מגיע לעקבו. ואמר לי, דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא. כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד מאד לאין קץ, מש"כ בדורות ראשונים. ואלו הייתי בדורות הראשונים, היו מעשי וחכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. ושחז"ל על נח תמים היה בדורותיו, ואלו היה בדורות צדיקים היה יותר צדיק, ולכן שלא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים:

גם זה יעבור
הודעות: 174
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

קנ"א טבילות

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ה' נובמבר 09, 2017 8:28 pm

בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?

גבול ים
הודעות: 626
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: קנ"א טבילות

הודעהעל ידי גבול ים » ה' נובמבר 09, 2017 9:07 pm

גם זה יעבור כתב:בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?

איני יודע מקורו, אבל עצם השייכות למנין קנ"א מפורש בשעה"כ בכוונות הטבילה, שהוא שם אקי"ק במילוי ההין העלה כמנין מקוה.

איש בער
הודעות: 290
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: קנ"א טבילות

הודעהעל ידי איש בער » ה' נובמבר 09, 2017 10:12 pm

קנ''א טבילות.png
קנ''א טבילות.png (8.87 KiB) נצפה 241 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 8245
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am

Re: קנ"א טבילות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' נובמבר 10, 2017 9:17 am

גם זה יעבור כתב:בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?


ראיתי היום אצל הגרב"צ מוצפי:

שאלה - 150769
מו"ר מביא שתיקון לבטל כעס לטבול 151 פעמים.האם הרב יכול לומר היכן זה מובא בפירוש?מובא מהאריז"ל שמקוה גי' קנ"א גימטריה כעס וכו', אך לא מצאתי את ענין מספר הטבילות.
תשובה
אמת הדבר כי בשער רוח הקודש די"ג ע"ד. ובשער היחודים ענף ג, פרק ו. כתב כי מקוה גימטריא קנ"א, והוא גימטריא שם אקי"ק במילוי יודי"ן [אלף, קי, יוד, קי], וכן כתב רבנו יעקב צמח ז"ל בספר נגיד ומצוה ענין תיקוני הפגמים.
אלא שהגאון רבנו יוסף חיים ז"ל בכמה מספריו כמו עטרת תפארת, ולשון חכמים חלק א סימן ע"ב, וכן בספרו עוד יוסף חי כתב תיקון לטבול קנ"א טבילות. וכן הוא בצוואת רבי משה חסיד מפראג ז"ל.

גם זה יעבור
הודעות: 174
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 1:33 pm

Re: קנ"א טבילות

הודעהעל ידי גם זה יעבור » ו' נובמבר 10, 2017 11:47 am

תודה רבה

קאצ'קלה
הודעות: 668
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' נובמבר 10, 2017 2:14 pm

בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

יבנה
הודעות: 1318
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 10, 2017 2:31 pm

קאצ'קלה כתב:בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

בהיברובוקס נמצאים כמה חיבורים שלו, מאמר מרדכי, חוברות החכמה התבונה והדעת, ומאמר הכנסת אורחים.
ובאוצר נמצאים גם חוברות יסוד הדעת, ועיקרי אמונה.
בדקת בהם?

קאצ'קלה
הודעות: 668
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' נובמבר 10, 2017 3:28 pm

יבנה כתב:
קאצ'קלה כתב:בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

בהיברובוקס נמצאים כמה חיבורים שלו, מאמר מרדכי, חוברות החכמה התבונה והדעת, ומאמר הכנסת אורחים.
ובאוצר נמצאים גם חוברות יסוד הדעת, ועיקרי אמונה.
בדקת בהם?

כן, כמובן. בעליל לא מצאתי. הגם שיתכן שנמצא באחד מהם.

פלוריש
הודעות: 464
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלוריש » ג' נובמבר 14, 2017 11:54 pm

אני מחפש מקור של אחד מגדולי תימן שכתב שאין חובה לחלוט את הבשר באפיה ובטיגון. תודה!

חלמישצור
הודעות: 466
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' נובמבר 15, 2017 12:26 am

פלוריש כתב:אני מחפש מקור של אחד מגדולי תימן שכתב שאין חובה לחלוט את הבשר באפיה ובטיגון. תודה!

בשו"ת שבאתר 'מורשת' התיר הרב רצון ערוסי חליטה בתנור, אך רק במצב בו הבשר אינו יושב על תבנית אלא על רשת, שיפוד, חצובה וכד', ומקבל חום מכל צדדיו. טיגון בשמן רותח ועמוק הוא מתיר לכתחילה. אידוי בתנור הוא מתיר בעדיפות שנייה. בשר טחון הוא אוסר בכל מקרה, אך מציין שיש מתירים בצלייה. עיי"ש בתשובות רבות.

להודות ולהלל
הודעות: 109
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' נובמבר 19, 2017 9:24 pm

האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

צופר הנעמתי
הודעות: 1539
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' נובמבר 19, 2017 9:25 pm

פעם בדקתי - אין מקור.

להודות ולהלל
הודעות: 109
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm

צופר הנעמתי כתב:פעם בדקתי - אין מקור.


למה בכל זאת רואים נשים שמקפידים על כך?

אותה אבקש
הודעות: 76
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' נובמבר 19, 2017 11:25 pm

כמדומני שראיתי בעבר המקור איני זוכר היכן הוא.
אך בספרו של הגרי"א כהנא ארחות טהרה [פרק י"ט] כתב בזה"ל "אשה מעוברת לא תלך להלויה ולא תלך לבית החיים בשום אופן".

מה שנכון נכון
הודעות: 7405
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 19, 2017 11:40 pm

להודות ולהלל כתב:האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

נשמת ישראל.PDF
(337.84 KiB) הורד 3 פעמים

השאלה מהו גדר 'מקור'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1539
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' נובמבר 19, 2017 11:44 pm

מה שנכון נכון כתב:
להודות ולהלל כתב:האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

נשמת ישראל.PDF

השאלה מהו גדר 'מקור'.

זהו מקור מפורש שאין מקור...
וכעי"ז בספרים אחרים שמביאים את זה, לפי מה שבדקתי אז.

זקן ששכח
הודעות: 2555
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' נובמבר 20, 2017 2:12 pm

רש"י שמות יט ה: ועתה - אם עתה תקבלו עליכם יערב לכם מכאן ואילך.
אודה למקור קדום לפתגם זה: 'מכאן ואילך יערב לכם'.
תודה רבה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוצרניק, ושא_נס, חלמישצור ו־ 28 אורחים