מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיכאל השר הגדול

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוגוסט 07, 2011 10:04 pm

איתא בחולין מ. (דף של יום שישי)
"השוחט לשום הרים, לשום גבעות, לשום נהרות, לשום מדברות, לשום חמה ולבנה, לשום כוכבים ומזלות, לשום מיכאל השר הגדול, לשום שילשול קטן - הרי אלו זבחי מתים".
ופירש"י
"מיכאל ושילשול קטן - כלומר לשום גדול שבכל הבריות או לשום קטן שבכולן".
דהיינו שהבין רש"י דזה לעומת זה נשנתה המשנה מיכאל הוא הגדול שבכל בריות ואילו שלשול הוא הקטן שבכולן.

ומזה נראה שפירש"י לתיבות "השר הגדול" היינו שהוא הגדול שבכל בריות, ויש להבין בתרתי חדא דמלאך אין לו גוף גשמי ואיך נמדוד גדלו, ועוד דהרי הוא פסוק בדניאל פרק יב פסוק א
וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל הָעֹמֵד עַל בְּנֵי עַמֶּךָ וְהָיְתָה עֵת צָרָה אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר
ומה עניין הפסוק לספר גדלו, ועל כרחך תפרש שעניין הגדול הוא ברוחניות, ואף רש"י נתכוון שהוא גדול שבכל בריות ברוחניות

ויש לעמוד מהו באמת פירושו של פסוק במה מיכאל נתכנה השר הגדול

ופירש המהרש"א בחידושי אגדות מסכת חגיגה דף יב עמוד ב
"ואמר שמיכאל השר הגדול כו' שע"כ נקרא השר הגדול בספר דניאל שהוא כהן גדול של מעלה במקדש שלמעלה וכדאמרינן בעלמא ירושלים של מעלה מכוון נגד ירושלים של מטה ואמר שהוא מקריב עליו קרבן בע"י הגיה בזה וכי תעלה על דעתך שיש לשם פרים וכבשים אלא מהו מקריב נשמתן של צדיקים וע"ז תקנו בתפלה ואשי ישראל כו' כמפורש בטור א"ח סימן ק"ך ".

ובספר ספר סודי רזיי חלק א אות נ כתב
"וכנגדן מיכאל השר הגדול שהוא ממונה על שרים הגדולים והוא ראש לכל המחנות " ומשמע קצת באופן אחר מהמהרש"א, דנקרא גדול על שם שהוא ממונה גדול
עוד כתב שם באות ס
"ומיכאל שר הצבא כהן הגדול בראשם, ולפי שמיכאל בימינו עף בעפיפה אחת כל העולם, ולפי שגבריאל בשמאלו בשתים. וגבריאל משולח כמו ליחזקאל ולדניאל, אבל מיכאל השר הגדול מושל על כל בני עליון, כתיב (דניאל יב, א) מיכאל השר הגדול, וכתיב (ויקרא כא, י) הכהן הגדול מאחיו אתיא גדול גדול לומר שהוא כהן גדול"
ומשמע דהוא שר הגדול על שם גדלותו שמושל על כל בני עליון, ומה דהוא כהן גדול הוא רק גזירה שווה המלמדת שמלבד שהוא מושל גדול הוא גם כהן גדול, ודלא כמהרש"א דהכהן גדול הוא גופא הטעם לכך שנקרא השר הגדול

ועי' עוד שם אות פ
"ואומר (דניאל יב, א) ובעת ההוא יעמוד מיכאל השר הגדול הוא נקרא גדול וישראל נקראו גדולים שנאמר (דברים ד, ז) מי גוי גדול, יבא גדול ויעמוד על גדול"

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 07, 2011 10:27 pm

הענין נמצא גם בסליחות לערב ראש השנה (ועריו"כ כמנהג אשכנז המערבית) בתחינה "תפילה תקח" לר' מאיר ב"ר יצחק ש"ץ דק"ק וורמיישא

"וְיַעֲמֹד הַמְשֵׁל הַשַֹר הַגָּדוֹל. בְּעַד בְּנֵי עַמּוֹ לְחַנֵּן רַע מֵחֲדֹל. תְּחִנַּת שַׁוְעָם לְהַכְתִּיר תֶּעֱרַב. לְמִזְבַּח מַעֲלָה כְּכָלִיל יִקְרָב"

ועי' בכל הפרשנים (וכ"ה בפי' של מהר"י קרא תלמידו של רמב"י ש"ץ לפיוט זו - הפי' נדפס בערוגות הבושם (ח"ג עמ' 361) ובטעות ייחסוהו לר' אברהם ב"ר עזריאל) דהכוונה להמלאך מיכאל

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 07, 2011 10:29 pm

הגישה הרואה במיכאל את השר הגדול הממונה על כל שׂרי ומלאכי מעלה נזכרה הרבה בספרות החיצונית (שחלקם הקטן תורגם בהשתדלות א' כהנא וכונס לספרו 'הספרים החיצונים' המצוי באוצר).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 07, 2011 10:30 pm

שבטיישראל כתב:ועי' בכל הפרשנים (וכ"ה בפי' של מהר"י קרא תלמידו של רמב"י ש"ץ לפיוט זו - הפי' נדפס בערוגות הבושם (ח"ג עמ' 361) ובטעות ייחסוהו לר' אברהם ב"ר עזריאל) דהכוונה להמלאך מיכאל


זו מניין לך?
אמת, כבר אורבך עצמו נסתפק עם הפירושים שנכללו בכרך השלישי של 'ערוגת הבשם' אכן יצאו מעטו של ר' אברהם בר' עזריאל, אך לבסוף הכריע שהוא המחבר. עי' דבריו שבראש כרך ג. ברם מדבריך אני למד, שיש לך מקורות חדשים בשאלה זו, הוציאם נא אלי ואברכך.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 07, 2011 10:33 pm

ידעתי שתתקוף אותי בכגון דא ....

דומני שהענין מבואר באר היטיב בספרו של גרוסמן על חכמי צרפת הראשונים

וכעת אין לי הספר תח"י ואיני זוכר את מקורו המדוייק
ומ"מ בטוחני שראיתי כתוב כן להדיא במיוחד על הפיק לתחינה "תפילה תקח" שהוא לר"י קרא (שהיה תלמידו של רמב"י ש"ץ והיה נוהג לפרש פיוטי רבו) ולא לר"א בר"ע

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוגוסט 07, 2011 10:35 pm

לא תקפתי, רק שאלתי.
(גם אני סברתי שגרוסמן דיבר בענין, אך כנראה במאמרו שבספר היובל לברויאר, עכ"פ רציתי ממך הפנייה מדוייקת)

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 07, 2011 10:39 pm

חכם באשי כתב:לא תקפתי, רק שאלתי.
(גם אני סברתי שגרוסמן דיבר בענין, אך כנראה במאמרו שבספר היובל לברויאר, עכ"פ רציתי ממך הפנייה מדוייקת)

את והב בסופה ואת הנחלים ארנון ....

לצערי אין לי הספר תח"י כך שלא אוכל לתת לך הפנייה מדוייקת - המדבור בספרו על חכמי צרפת הראשונים - עי' שם בערך של ר"י קרא

קב עזר
הודעות: 20
הצטרף: א' מאי 22, 2011 9:53 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי קב עזר » ד' אוגוסט 10, 2011 9:24 am

לא הצלחתי לסרוק את דפי הספר חכמי צרפת הראשונים עמ' 326 ועמ' 329,
ואעתיק דברי א. גרוסמן שם עמ' 326, נשתמר פירושו (ר"י קרא) לפיוט "תפילה תקח" (סדר הסליחות עמ' קטו),
ובהערה 244, לפיוט זה נשתמר פי' קדום אחר בכת"י והוא ככל הנראה של ר' שמעיה, פי' סתמי אחר לפיוט זה מצוי בערוגת הבשם ג'.
ובעמ' 329, אחר שדן בדברי א. אורבך הסיק שאין בינם ובין החיבור של ר' אברהם ב"ר עזריאל ולא כלום, חלקם הם של ר"י קרא וחלק אחר גדול יותר היא של ר' שמעיה.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מיכאל השר הגדול

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אוגוסט 11, 2011 12:08 am

ייש"כ
דומני שהוא מייחס את הפי' על הפיוט "תפילה תקח" לר"י קרא שהיה תלמידו של רמב"י ש"ץ
ואולי אני טועה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים