מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי א. חיים » ה' מאי 05, 2016 11:16 pm

מה שנכון נכון כתב:היכן ראה מר ששניתי משהו?
ס"ח לא מדבר על הזכרת אדם רשע, אלא רק על אמירת ד"ת מרשע בשמו. ואם כשאמרם לא היה רשע אין מקור מדבריו שיש בעיה לאומרם בשמו.
ההיתר הוא משום שנחשב לדעתי ולא לדעתם, אבל זה לא מסביר למה כותב הס"ח להקפיד שלא לומר בשמם, ואיזה חסרון יהיה אם יאמר מי אמרם. וע"כ כתבתי שכנראה טעמו כדי שלא ילמדו מזה היתר לילך ולשמוע ממנו.
ונקודה זו הוא מוסיף על התלמוד בחגיגה. [הוא מביא את הדרשה שעיקרה בחגיגה, ומוציא ממנה מדעתו פרט נוסף של הגבלה בהיתר].

והקושיא שלך עלי, במחילה ...

אודה למר אם יכתוב גם יישוב.

אינני יודע אם "אסור, להזכיר בסתם שם רשע, אא"כ הוא חוזר ד"ת בשמו, שזה נותן לו חשיבות אמיתית.

מה שנכון נכון
הודעות: 11900
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 05, 2016 11:16 pm

א. חיים כתב:
מה שנכון נכון כתב:היכן ראה מר ששניתי משהו?
ס"ח לא מדבר על הזכרת אדם רשע, אלא על אמירת ד"ת מרשע בשמו. ואם כשאמרם לא היה רשע אין בעיה לאומרם בשמו.
ההיתר הוא משום שנחשב לדעתי ולא לדעתם
, אבל זה לא מסביר למה כותב הס"ח להקפיד שלא לומר בשמם, ואיזה חסרון יהיה אם יאמר מי אמרם. וע"כ כתבתי שכנראה טעמו כדי שלא ילמדו מזה היתר לילך ולשמוע ממנו.
ונקודה זו הוא מוסיף על התלמוד בחגיגה. [הוא מביא את הדרשה שעיקרה בחגיגה, ומוציא ממנה מדעתו פרט נוסף של הגבלה בהיתר].

אבל הגמרא אומרת להיפך, שההיתר ד"לדעתי" מדבר כשהאומר הוא כבר רשע. ואכן בתגובה הקודמת שלך הסכמת שבהכרח שגם הספר חסידים מדבר באופן זה, ולכן כתבת:
ומיירי או בגדול [אם שייך אצלנו] או בשאר אדם שמשום מה יצא ששמע.
והבנתי שדיברת על הספר חסידים, שמדבר אפילו כשהאומר היה רשע. ותתקן אותי אם טעיתי בדבריך. ועכשיו אתה שוב חוזר לדעתך הראשונה.


המשפט השני שהדגיש מר אינו המשך של המשפט הראשון, אלא משפט חדש.
אם כשאמרם לא היה רשע אי"צ שום ילפותא ואין שום בעיה.
אם כעת הוא רשע ובכ"ז שמע ממנו ד"ת בגלל שהוא גדול [וזה ההיתר הנלמד מלדעתי] או ע"ד מקרה, מה יעשה מכאן ואילך יאמרם בשמו או לא? זה לא מבואר בחגיגה, ובזה מירי הס"ח. והוא מביא את מקור ההיתר, ומוציא ממנו הגבלה על שם האומר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11900
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 05, 2016 11:22 pm

א. חיים כתב:אינני יודע אם "אסור, להזכיר בסתם שם רשע, אא"כ הוא חוזר ד"ת בשמו, שזה נותן לו חשיבות אמיתית.

זה חידוש שצריך מקור. א"א להסתמך על הפסוק שם רשעים ירקב או על התלמוד ביומא. וכ"ש שאפילו את המקורות הללו לא הזכיר הס"ח.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי א. חיים » ה' מאי 05, 2016 11:25 pm

כמדומני ששנינו הבהרנו כ"א את דעתו, ומבחינתי הויכוח תם, אא"כ יובאו מקורות חדשים.

רודף_הנעלם
הודעות: 9
הצטרף: ב' אפריל 20, 2015 2:35 am

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי רודף_הנעלם » ב' אפריל 01, 2019 5:11 pm

צעיר_התלמידים כתב:אגב, האם בגדול אפשר לסמוך על בניהו? ראיתי בכתביו כל מיני סנסציות מוזרות כגון על חזרתו בתשובה של ישמעאל צבי בנו של ש"ץ והיותו רב בסרייבו בשם ר' יצחק צבי, או עלהגעתו של רי"י אלגאזי לאחר מותו, ועוד כהנה.

https://toladot.blogspot.com/2018/05/blog-post_30.html

תבונה1
הודעות: 120
הצטרף: ד' דצמבר 07, 2016 3:29 pm

Re: חשיפה - חכמים שהשתמדו בשאלוניקי

הודעהעל ידי תבונה1 » ג' אפריל 02, 2019 10:06 am

בעניין הנ"ל יש לציין ידיעה מעניינת שאף מצינו מקום בו [לדעה מסויימת] פוסקים להלכה כאלישע בן אבויה - "אחר".
בברכות ט,ב "אחרים אומרים עד שיכיר את חבירו", והתוס' כתבו שם דהאי אחרים לאו ר' מאיר הוא דהא ר' מאיר אמר משיבחין בין זאב לכלב, אמנם ברבינו פרץ שם [מובא בהערות של הוצאת עוז והדר] כתב די"א שהיינו "אחר", ועי' שם בגמ' דהלכה כאחרים - כלומר, "אחר".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים