מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ד' יולי 17, 2019 3:41 pm

אשמח למקורות של עדויות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות. אם קיים מאמר בנידון - אשמח לדעת עליו.

תודה.

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יולי 17, 2019 4:12 pm

לא הבנתי מה בדיוק אתה מחפש, ועי' סנהדרין מו ע"א: ומעשה באחד וכו'.

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יולי 17, 2019 4:13 pm

כנראה תמצא משהו בספרו הרחב של אהרן קירשנבאום, בית דין מכין ועונשין: הענישה הפלילית בעם ישראל - תורתה ותולדותיה, ירושלים תשעג

ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ד' יולי 17, 2019 5:16 pm

חד ברנש כתב:לא הבנתי מה בדיוק אתה מחפש, ועי' סנהדרין מו ע"א: ומעשה באחד וכו'.

הדוגמא שהבאת מסנהדרין זה הכיוון אך לא מספיק. אני צריך מקור לכך שראוי היה לעונש ונענש, ולא די בכך שהשעה צריכה לכך.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 17, 2019 6:14 pm

ארזי הלבנון כתב:
חד ברנש כתב:לא הבנתי מה בדיוק אתה מחפש, ועי' סנהדרין מו ע"א: ומעשה באחד וכו'.

הדוגמא שהבאת מסנהדרין זה הכיוון אך לא מספיק. אני צריך מקור לכך שראוי היה לעונש ונענש, ולא די בכך שהשעה צריכה לכך.

בערב הפסח תלאוהו ליש"ו - בגמרא סנהדרין בהשמטות הצנזורה.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 17, 2019 6:16 pm

מלבד שני אלו שמפורשים בתורה, ושמעון בן שטח שתלה 80 נשים באשקלון.
ועוד שתי נשים בנות כהנים ששרפום בחבילי זמורות - אחת במשנה (או ברייתא) ואחת בגמרא סנהדרין.

דרומי
הודעות: 5161
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 17, 2019 6:25 pm

יש "מעשה באחד שרכב על סוס בימי יונים".

אוהב עמו
הודעות: 566
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' יולי 17, 2019 10:45 pm

שמעון בן שטח הרג עד זומם

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יולי 17, 2019 10:51 pm

אולי גם: סנהדרין ההורגת אחת לשבעים שנה נקראת קטלנית.

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 11:26 pm

בנו של שמעון בן שטח נהרג בבית דין.
עכן.

לבנון
הודעות: 480
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי לבנון » ד' יולי 17, 2019 11:52 pm

עדיות ו א
רבי יהודה בן בבא העיד וכו' ושנסקל תרנגול בירושלים על שהרג את הנפש.

ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' יולי 18, 2019 12:17 pm

אני מודה מקרב לב למסייעים!
רוב המקורות שהובאו מקורם בהוראת שעה, כפי שניתן לראות בפשט הסוגיא ובראשונים שם. מלבד המקרים שבתורה, ואלו שהתרחשו עם רבי יהודה בן טבאי ורבי שמעון בן שטח:

מכות ה, ב
תניא אמר רבי יהודה בן טבאי אראה בנחמה אם לא הרגתי עד זומם להוציא מלבן של צדוקים שהיו אומרים אין העדים זוממין נהרגין עד שיהרג הנדון אמר לו שמעון בן שטח אראה בנחמה אם לא שפכת דם נקי שהרי אמרו חכמים אין העדים זוממין נהרגין עד שיזומו שניהם ואין לוקין עד שיזומו שניהם מיד קבל עליו ר' יהודה בן טבאי שאינו מורה הוראה אלא לפני שמעון בן שטח וכל ימיו של ר' יהודה בן טבאי היה משתטח על קברו של אותו העד...



ירושלמי סנהדרין ה, ג:
"שמעון בן שטח היו ידיו חמומות אתא סיעת ליצנין, אמרי: הבו עיצה, ניסהוד על בריה וניקטליניה. אסהידו עלוי, ונגמר דינו ליהרג. מי נפק למיתקטלא אמרי ליה: מרי שיקרין אנן. בעא אבוי מחזרתיה. אמר ליה: אבא, אם ביקשתה לבוא תשועה על ידך, עשה אותי כאסקופה".


מקורות אלו, וגם אלו שבהןראת שעה, סייעו לי מאד.
אם יש מקורות נוספים - אשמח לקבלם.

שוב תודה לכולם.

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' יולי 18, 2019 12:34 pm

גם המקושש והמקלל נהרגו בבית דין.
(או שאתה מחפש רק מקורות מחז"ל)

ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' יולי 18, 2019 12:59 pm

חד ברנש כתב:גם המקושש והמקלל נהרגו בבית דין.
(או שאתה מחפש רק מקורות מחז"ל)

אכן, אליהם התכוונתי כשכתבתי: "מלבד המקרים שבתורה". אני מתמקד בחז"ל.

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' יולי 18, 2019 2:38 pm

סליחה, לא שמתי לב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 18, 2019 3:06 pm

בסנהדרין ס' ובתוס' שם ובתוס' שהובא במהרי"ק סי' ק' שדנו את רבשקה למיתה כשימצאוהו.
ועוד מסנהדרין, ר' יונתן שישב על קברו של בסו"מ

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 7:26 pm

עזריאל ברגר כתב:ועוד שתי נשים בנות כהנים ששרפום בחבילי זמורות - אחת במשנה (או ברייתא) ואחת בגמרא סנהדרין.

סנהדרין נב - משני צדי הדף.

ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' אוגוסט 12, 2019 8:48 am

איש_ספר כתב:בסנהדרין ס' ובתוס' שם ובתוס' שהובא במהרי"ק סי' ק' שדנו את רבשקה למיתה כשימצאוהו.
ועוד מסנהדרין, ר' יונתן שישב על קברו של בסו"מ

תודה!

תפוזי
הודעות: 20
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 4:56 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי תפוזי » ב' אוגוסט 12, 2019 11:20 pm

ראה קידושין פ ע"א:
א"ר שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר קפרא: דמעשה באשה שבאת לירושלים ותינוק מורכב לה על כתיפה והגדילתו ובא עליה והביאום לבית דין וסקלום, לא מפני שבנה ודאי אלא מפני שכרוך אחריה.

וכן גיטין נז ע"א:
רב מניומי בר חלקיה ורב חלקיה בר טוביה ורב הונא בר חייא הוו יתבי גבי הדדי, אמרי אי איכא דשמיע ליה מילתא מכפר סכניא של מצרים לימא וכו'. פתח אידך ואמר: מעשה ועמדו ארבעים מודיות בדינר נחסר השער מודיא אחת ובדקו ומצאו אב ובנו שבאו על נערה מאורסה ביום הכפורים והביאום לבית דין וסקלום וחזר השער למקומו.

וכן ירושלמי יבמות פט"ז ה"ו:
תמן תנינן: המסית זה הדיוט והניסית זה ההדיוט הא חכם לא, מכיון שהוא ניסית אין זה חכם מכיון שהוא מסית אין זה חכם. מכיון שהוא ניסית אי' זה חכם כיצד עושין לו להערים עליו, מכמינים עליו ב' עדי' בני אד' בבי' הפנימית ומושיבין אתו בבית החיצון ומדליקי' נר על גביו כדי שיהו רואין אותו ושומעין את קולו, שכן עשו לבן סטרא בלוד שהכמינו לו שני תלמידי חכמי' והביאוהו לב"ד וסקלוהו.

ארזי הלבנון
הודעות: 998
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ב' אוגוסט 12, 2019 11:46 pm

ייש"כ!

מקדש מלך
הודעות: 2300
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 14, 2019 12:44 pm

ארזי הלבנון כתב:
איש_ספר כתב:בסנהדרין ס' ובתוס' שם ובתוס' שהובא במהרי"ק סי' ק' שדנו את רבשקה למיתה כשימצאוהו.
ועוד מסנהדרין, ר' יונתן שישב על קברו של בסו"מ

תודה!

לא עיינתי כלל.
אבל בן סורר ומורה שנוי במחלוקת, כי יש סוברים שלא היה מעולם.
איך דנו את רבשקה שלא בפניו, והרי אין מקבלים עדים שלא בפני בעל דין? וזכור לי שנחלקו האם דאורייתא או דרבנן, ומה הדין בדיעבד.
ואמנם יש מקומות שהקלו בדיני ממונות, אבל צ"ע בדיני נפשות.
ועל כל פנים יתכן שהוא הוראת שעה.
והאם רבקשה קיבל על עצמו התראה, ובתוך כדי דיבור?
ואם כן, אולי הוא רק הוראת שעה?
ובכלל הרי רבשקה היה מסור להורגו וכל הקודם זכה מדין מומר.

ואכן ראיתי פעם באיזה ספר שטען שמיתת בית דין כדינה (שלא לצורך מיגדר מילתא והוראת שעה) קשה מאוד למצוא (ההוא טען בשם איזה גדול שאכן לא היה מעולם, אבל אני מעתיק רק את אשר נראה לי מדבריו).

ומימים ימימה קשה לי שהרי צריך לקבל על עצמו התראה, ואם כן לא יצוייר ההריגה אלא אם כן שיתף פעולה באופן נאות עם העדים, כשהם פועלים בצוותא על מנת להורגו. כמעט מאבד עצמו לדעת.

ומי שיוכל לברור בר מכל זה יבורך.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ד' אוגוסט 14, 2019 12:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 5161
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 14, 2019 12:48 pm

אבל למה הוצרכו להזהיר את בית הדין שלא ידון בחופזה ואמרו שמי שדן למיתה פעם בשבעים שנה זה כן בסדר?

משמע לכאורה שהיתה אפשרות מעשית להרבה יותר.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 14, 2019 2:35 pm

מקדש מלך כתב:
ארזי הלבנון כתב:
איש_ספר כתב:בסנהדרין ס' ובתוס' שם ובתוס' שהובא במהרי"ק סי' ק' שדנו את רבשקה למיתה כשימצאוהו.
ועוד מסנהדרין, ר' יונתן שישב על קברו של בסו"מ

תודה!

לא עיינתי כלל.
אבל בן סורר ומורה שנוי במחלוקת, כי יש סוברים שלא היה מעולם.

אכן זוהי דעת רבי יונתן, שחולק על דעת הסוברים שלא היה.
ויש שפירשו דבריו שלא כפשוטם, אלא שהתכוון שישב על קבר אבשלום בן דוד המלך. וכמדומני שנכב"ב.

לבי במערב
הודעות: 1260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוגוסט 14, 2019 4:18 pm

דרומי כתב:אבל למה הוצרכו להזהיר את בית הדין שלא ידון בחופזה ואמרו שמי שדן למיתה פעם בשבעים שנה זה כן בסדר?

מחלוקת היא התם (מכות ז, א), ולת"ק באחד לשבע שנים (וכ"פ ברמב"ם הל' סנהדרין פי"ד ה"י).
לפי פשוטו - לאו אזהרה היא, כ"א ציון עובדה.

אכן ישרו דברי מר, להצד באיבעיא שם ש"אחת לשבעים שנה" - "אורח ארעא היא". ועי"ע שם בשיפולי דפירקא.

עזריאל ברגר
הודעות: 5684
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 14, 2019 4:32 pm

לבי במערב כתב:לפי פשוטו - לאו אזהרה היא, כ"א ציון עובדה.

נראה שהרמב"ם לא למד כך, הן בהביאו דברים אלו להלכה, תוך הסתייגות וכו', והן בענין דומה - בהתייחסו לענין "בי דינא שריא", שבמשנה ובגמרא זה הוזכר רק כתואר "לא נעים", אבל הרמב"ם כתב להלכה שכל בית דין שהתיר שני דברים "אל ימהר להתיר דבר שלישי".

והרבה דברים שבחז"ל הוזכרו רק בלשונות כאלו של "מי שעושה כך וכך נקרא כך וכך" - בפוסקים הובאו בלשון של "צריך לעשות כך ואסור לעשות כך" (לדוגמא: תפילת מוסף אחרי שבע שעות).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3008
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' אוגוסט 14, 2019 11:03 pm

מפרופ' שמחה עמנואל למדתי שר' יוסף אבן אביתור (שחי בזמנם של רב שרירא ורב האיי) כותב באגרתו לר' שמואל הכהן, גאון ישיבת א"י:
וידע כבודו כי זק[ן] זקיני ירחמם אינ[ו הי]תה ידו תקיפה בספרד ולהגיד מעלותיו בין בתו בין בדבר אחר בל נוכל. והוא קיים ד' מיתות באספמיא מה שלא יתכן לזולתו בחוץ לארץ. ולשום שהיה שוט להלקאת הרשעים קראוהו שוט אנש. ודבר זה לשבח היה בפני צור ויצור

(לאגרת כולה ראה: י' מאן, 'עניינים שונים לחקר תקופת הגאונים', תרביץ, ו [תרצ"ה], עמ' 88-84)
דומני שיש חוקר שעסק בנושא של ענישת מוות בספרד בתקופת הראשונים (גם לקראת סוף התקופה).

תפוזי
הודעות: 20
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 4:56 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי תפוזי » ה' אוגוסט 15, 2019 4:41 am

בהמשך לקושייתו של "מקדש מלך", ג"א התקשיתי בדבר זה. שהרי לפי הכללים שהתבארו בהלכה מופרך כמעט לחלוטין שידונו אי פעם דין מיתת בי"ד "כהלכתה" (אם לא למגדר מילתא). ומנגד יש כמה מקורות שזה אירע בפועל.

וחשבתי לומר, שדיני ההתראה אינם מהדינים שהתקבלו במסורת ממשה, אלא הם התחדשו באחד הדורות ע"י בי"ד הגדול שבאותו הדור, כמבואר בהקדמת הרמב"ם למשנה שיש הלכות שלא התקבלו במסורת אלא התחדשו בסברה. ולפני כן באמת לא הצריכו דקדוקים כאלה בעניין ההתראה.

מה דעת החכמים דכאן?

חד ברנש
הודעות: 2904
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' אוגוסט 15, 2019 10:24 am

עדיאל ברויאר כתב:מפרופ' שמחה עמנואל למדתי שר' יוסף אבן אביתור (שחי בזמנם של רב שרירא ורב האיי) כותב באגרתו לר' שמואל הכהן, גאון ישיבת א"י:
וידע כבודו כי זק[ן] זקיני ירחמם אינ[ו הי]תה ידו תקיפה בספרד ולהגיד מעלותיו בין בתו בין בדבר אחר בל נוכל. והוא קיים ד' מיתות באספמיא מה שלא יתכן לזולתו בחוץ לארץ. ולשום שהיה שוט להלקאת הרשעים קראוהו שוט אנש. ודבר זה לשבח היה בפני צור ויצור

(לאגרת כולה ראה: י' מאן, 'עניינים שונים לחקר תקופת הגאונים', תרביץ, ו [תרצ"ה], עמ' 88-84)
דומני שיש חוקר שעסק בנושא של ענישת מוות בספרד בתקופת הראשונים (גם לקראת סוף התקופה).

בעניין זה יש לעיין בספרו של ר"ש אסף, העונשין אחרי חתימת התלמוד. מצוי באוצר.

לבי במערב
הודעות: 1260
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 15, 2019 4:33 pm

תפוזי כתב:וחשבתי לומר, שדיני ההתראה אינם מהדינים שהתקבלו במסורת ממשה, אלא הם התחדשו באחד הדורות ע"י בי"ד הגדול שבאותו הדור, כמבואר בהקדמת הרמב"ם למשנה שיש הלכות שלא התקבלו במסורת אלא התחדשו בסברה. ולפני כן באמת לא הצריכו דקדוקים כאלה בעניין ההתראה.

תלמוד ערוך הוא - מכות ז, א:
רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו [בסנהדרין לא הי' נהרג אדם מעולם] וכו': היכי הוו עבדי רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהו ראיתם טריפה הרג שלם הרג אמר רב אשי אם תמצא לומר שלם הוה דלמא במקום סייף נקב הוה בבועל את הערוה היכי הוו עבדי אביי ורבא דאמרי תרוייהו ראיתם כמכחול בשפופרת ורבנן היכי דיינו כשמואל דאמר שמואל במנאפים משיראו כמנאפים:

רש"י (שם) כתב:אם תמצא לומר שלם הרג. שיאמרו בדקנוהו לאחר מיתתו מכל שמונה עשרה טריפות:
ראיתם כמכחול בשפופרת. ואין עדים מסתכלין בכך שפופרת קנה חלול שנותנין בו כחול לכחול עינים מכחול הוא קיסם דק שבו נוטלין הצבע מתוך הקנה:
ורבנן. דמחייבי מיתה על הערוה היכי דייני באיזו עדות הם הורגים הואיל ולאו הכי בדקי:
משיראו כמנאפים. משינהגו ענין ניאוף ששוכבין בקירוב בשר ונוהגים כדרך תשמיש:

לענין
הודעות: 2294
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי לענין » ו' אוגוסט 16, 2019 1:54 am

תפוזי כתב:בהמשך לקושייתו של "מקדש מלך", ג"א התקשיתי בדבר זה. שהרי לפי הכללים שהתבארו בהלכה מופרך כמעט לחלוטין שידונו אי פעם דין מיתת בי"ד "כהלכתה" (אם לא למגדר מילתא). ומנגד יש כמה מקורות שזה אירע בפועל.

וחשבתי לומר, שדיני ההתראה אינם מהדינים שהתקבלו במסורת ממשה, אלא הם התחדשו באחד הדורות ע"י בי"ד הגדול שבאותו הדור, כמבואר בהקדמת הרמב"ם למשנה שיש הלכות שלא התקבלו במסורת אלא התחדשו בסברה. ולפני כן באמת לא הצריכו דקדוקים כאלה בעניין ההתראה.

מה דעת החכמים דכאן?


רבש"ע!
והלא ממקושש ילפינן לה.

יושב ירושלים
הודעות: 736
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: איתור מקורות לענישת בית דין באחת מארבע מיתות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' אוגוסט 18, 2019 6:49 pm

לענין כתב:
תפוזי כתב:בהמשך לקושייתו של "מקדש מלך", ג"א התקשיתי בדבר זה. שהרי לפי הכללים שהתבארו בהלכה מופרך כמעט לחלוטין שידונו אי פעם דין מיתת בי"ד "כהלכתה" (אם לא למגדר מילתא). ומנגד יש כמה מקורות שזה אירע בפועל.

וחשבתי לומר, שדיני ההתראה אינם מהדינים שהתקבלו במסורת ממשה, אלא הם התחדשו באחד הדורות ע"י בי"ד הגדול שבאותו הדור, כמבואר בהקדמת הרמב"ם למשנה שיש הלכות שלא התקבלו במסורת אלא התחדשו בסברה. ולפני כן באמת לא הצריכו דקדוקים כאלה בעניין ההתראה.

מה דעת החכמים דכאן?


רבש"ע!
והלא ממקושש ילפינן לה.

נו, ו..?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 26 אורחים