מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 944
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' דצמבר 01, 2019 5:30 am

אני מחפש דוג' של מנהגים שנהגו בהם בק"ק הספרדים היפך דעת רבינו האר"י ז"ל

בתודה מראש למסייעים

אבני גזית
הודעות: 632
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » א' דצמבר 01, 2019 7:58 am

כמדומה בהקדמת סידור תהילת יצחק טופיק מנה רשימה כזו

אליעזר בלוי
הודעות: 317
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' דצמבר 01, 2019 8:01 am

מעין ז' ליל פסח שחל בשבת

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » א' דצמבר 01, 2019 9:07 am

נקב אחד בטלית קטן

סגי נהור
הודעות: 3751
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » א' דצמבר 01, 2019 9:18 am

פיוטי ומזמורי משוררי ספרד במקום הקליר ודעימיה.

מקדש מלך
הודעות: 2532
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 01, 2019 9:50 am

אליעזר בלוי כתב:מעין ז' ליל פסח שחל בשבת

למיטב זכרוני אין זה מהאר"י אלא מהרש"ש.

אליעזר בלוי
הודעות: 317
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' דצמבר 01, 2019 11:56 am

אצל בני עדות המזרח היחס לרשש הוא כמו לארי אם לא יותר

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » א' דצמבר 01, 2019 9:06 pm

תלוי איפה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 944
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' דצמבר 01, 2019 10:12 pm

אבני גזית כתב:כמדומה בהקדמת סידור תהילת יצחק טופיק מנה רשימה כזו


כמובן שלא

לענין כתב:נקב אחד בטלית קטן


הטעם שלא נהגו כהאר"י ז"ל הוא כמ"ש בס' בן איש חי (ש"ר פר' נח אות טו) וז"ל:

העיד רבינו מהרח"ו ז"ל על רבינו האר"י ז"ל שהיה נוהג לעשות בט"ק דוקא ב' נקבים סמוכים זה לזה כעין נקודת צר"י בכל כנף מארבע כנפות, והיה מוציא חוטי הציצית דרך שני הנקבים ההם באופן שיהיו שני קצוות חוטי הציצית מתגלים בצד אחד החיצון. וסברה זו הביאה בס' האגור. אך רבינו האר"י ז"ל לא היה עושה כן בטלית גדול אלא רק בט"ק ומהרש"ו ז"ל העיד על אביו מהרח"ו שלא היה עושה כן אפילו בט"ק. ובודאי רבינו מהרח"ו ז"ל הבין מרבינו האר"י ז"ל שאין דבר זה מעכב, ורק רבינו האר"י ז"ל אחר שנהג בכך בילדותו כמנהג האשכנזים לא שינה, ולכך גם רבינו מהרח"ו לא שינה מנהגו. ואנחנו מנהגינו לעשות נקב אחד אפילו בט"ק. ושמעתי שגם אצל החסידים בירושלים ת"ו המנהג פשוט לעשת נקב אחד בין בט"ג בין בט"ק, ומסתמא כך היה מנהגו של רבינו הרש"ש ז"ל.


ואם כן אין זו דוגמא נכונה.

אליעזר בלוי כתב:אצל בני עדות המזרח היחס לרשש הוא כמו לארי אם לא יותר


מה שכתב "אם לא יותר" הכוונה שאפילו אם במקום שנראה שהרש"ש חולק על האר"י ז"ל נקטי' כהרש"ש, שבודאי ידע דעת האר"י ז"ל ומפרש לה באופ"א. ואכ"מ.


לענין כתב:תלוי איפה.


??
היכן מצינו אצל הספרדים (מלבד בעל השמנים) שנוקטים כהאר"י ז"ל במקום שהרש"ש מפרש או נראה כחולק על האר"י ז"ל?

ישראל אליהו
הודעות: 1518
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' דצמבר 01, 2019 11:09 pm

אצל הספרדים שהולכים בקו הקדום ע"פ החיד"א והבא"ח ורבני פורת יוסף,
הרש"ש יכול לפרש את האר"י אפילו במקום שפשט דברי האר"י נראה דלא כוותיה [כמו שהאר"י יכול לפרש את הזוהר דלא כפשוטו]. כי הוא עיין וחיקר ואיזן את תורת האר"י יותר מכל אחד אחר, והוא הסמכות העליונה לפרש את דברי האר"י.

כיום ישנם חכמים ששינו מהמקובל, ואם רואים מחלוקת בין הרש"ש לחכמים אחרים בקבלה, יחשיבו את זה למחלוקת. ויעשו סב"ל למשל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 861
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' דצמבר 01, 2019 11:23 pm

רצועות שחורות שני צדדים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 443
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' דצמבר 02, 2019 12:14 am

דרופתקי דאורייתא כתב:היכן מצינו אצל הספרדים (מלבד בעל השמנים) שנוקטים כהאר"י ז"ל במקום שהרש"ש מפרש או נראה כחולק על האר"י ז"ל?

בעל השמנים הוא השמן ששון? ומי מכנהו כך?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 944
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' דצמבר 02, 2019 12:28 am

מה הקשר שמן ששון ?
הכוונה כמובן לר"ש מולכו

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 443
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' דצמבר 02, 2019 12:45 am

דרופתקי דאורייתא כתב:מה הקשר שמן ששון ?
הכוונה כמובן לר"ש מולכו

ספריו שמן זית זך וכן שמן משחת קודש,
הרב ד"ת לא כולם גאונים כמוך אז פעם הבאה בלי רמ"ז הרומ"ז.

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 4:05 pm

כבר נתקלתי באדם המתיימר להיקרא מקובל, וכשהזכרתי אגב אורחא את ספר שמן זית זך, הוא צחק עליי בחושבו שאני הדיוט שניסה להגיד שמן ששון. דווקא אצל לומדי הקבלה נראה שתורתו פחות מפורסמת, והטעם ברור למבין.

לגופו של עניין, מן הראוי לכל אדם בן דורנו כשהוא בא לשאול שאלה כל שהיא הקשורה להגדרה הגדולה והכוללת של "ספרדים" שיבאר כוונתו, אי כוונתו לדרך הספרדית הרגילה דהיינו של 300-400 השנים האחרונות, או שכוונתו לדרך "הספרדים החדשים" דהיינו של הר"ע יוסף וכמה מבניו.
מכיוון שאני מניח מתוכן השאלה הספציפית הזו, שהכוונה לזרם הספרדי במובן הנכון והטבעי של המילה, דהרי לספרדים החדשים אין שום עניין ולו הקטן ביותר עם דברי האר"י ז"ל, מלבד סייעתא על דרך "וכן כתב" בחבורות "וכן כתב", אז באמת הובאה כאן דוגמא יפה בעניין השחרת הרצועות מב' צידיהן, שאף הבא"ח לא נהג בזה כהאר"י ז"ל. יש להעיר דאם זכרוני אינו מטעה אותי, ואינני יכול כרגע לעיין בספרים, הוא שאל דבר זה לרבי אליהו מני, וכששמע שלא מקפידים על כך, כנראה הסיק דאין זו קפידא אלא רק מנהג שנהג האר"י, כשם שכבר הביאו מפה משמו גבי נקבי הטלית, אך בכל זאת זו דוגמא יפה.

מקדש מלך
הודעות: 2532
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 02, 2019 4:14 pm

מגדל כתב:כבר נתקלתי באדם המתיימר להיקרא מקובל, וכשהזכרתי אגב אורחא את ספר שמן זית זך, הוא צחק עליי בחושבו שאני הדיוט שניסה להגיד שמן ששון. דווקא אצל לומדי הקבלה נראה שתורתו פחות מפורסמת, והטעם ברור למבין.

מישהו יכול להרחיב קצת בענין בעל שמן זית זך ושיטתו (המחודשת, כפי שאני מבין).

בברכה המשולשת
הודעות: 10841
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 02, 2019 6:10 pm

(עד שיבוא הרה"ג בריושמא שליט"א...)
יעויין בקצרה: ישורון מ, עמ' תמ"ה-תמ"ו, בדברי מרן הגר"ש דבליצקי זצ"ל, ובהערות

מקדש מלך
הודעות: 2532
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 02, 2019 6:32 pm

יישר כח. אך נראה שאינו באוצר, וגם אינו תח"י.

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 6:45 pm

כל ידיעותיי גביו הם מספרו של מרן בריושמא.

במידה וזכרוני אינו מטעה אותי, ותמחל לי שאני מתעצל לפתוח הספר (אין מקום אצלי בחדר המחשב), בעוד ששיטת הרש"ש מקשה ממקום אל מקום בכתבי האר"י ז"ל, ובכך מולידה חילוקי דינים, על מנת ליישב הסתירות אהדדי, בצירוף לכללו הגדול של הרש"ש דבקבלה הכל נאמר בערכין, דהיינו, על דרך משל אם ישנה מערכת עם חמישה חלקים, ואנחנו יודעים דבר מסויים על היחס בין 4 ל5 , הרי שכלל זה חל גם על 2 ו3, שלגבי דידם הם גם כן 4 ו 5 (כמובן שכתבתי את הדברים בגסות, ואין המשל דומה לנמשל.)

ואילו בעל השמנים יותר נצמד להבנת דברי האר"י ז"ל כפשטם, ומתנגד לבניינים החדשים שהרש"ש מוסיף עליהם. אך כמו שאמרתי, לא למדתי את דבריו בפנים, ואין ידיעותיי אלא מדברי החכם בריושמא, ולא כתבתי אלא לסבר את האוזן עד שיבוא רב בעצמו..

מקדש מלך
הודעות: 2532
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 02, 2019 6:51 pm

נשמע מרתק. ונודה מאוד לרבינו בריושמא אם יבאר יותר. ואולי בתוספת דוגמאות.

ובכל מקרה, אני מבין מדבריך שעקב מחלוקתו עם הרש"ש, הוא אינו מקובל. ודאי לא אצל המקובלים הספרדים.

בברכה המשולשת
הודעות: 10841
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 02, 2019 6:55 pm

למיטב ידיעתי, גם לא אצל המקובלים האשכנזים.

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 7:02 pm

מקדש מלך כתב:נשמע מרתק. ונודה מאוד לרבינו בריושמא אם יבאר יותר. ואולי בתוספת דוגמאות.

ובכל מקרה, אני מבין מדבריך שעקב מחלוקתו עם הרש"ש, הוא אינו מקובל. ודאי לא אצל המקובלים הספרדים.


הוא כבר עשה כן בספרו קבלת הארי, ריש ח"ג, אם ישנו תחת ידך.

מקדש מלך
הודעות: 2532
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' דצמבר 02, 2019 7:04 pm

מגדל כתב:
מקדש מלך כתב:נשמע מרתק. ונודה מאוד לרבינו בריושמא אם יבאר יותר. ואולי בתוספת דוגמאות.

ובכל מקרה, אני מבין מדבריך שעקב מחלוקתו עם הרש"ש, הוא אינו מקובל. ודאי לא אצל המקובלים הספרדים.


הוא כבר עשה כן בספרו קבלת הארי, ריש ח"ג, אם ישנו תחת ידך.

דל אנוכי בספרים. פרט לאוצר החכמה...

תם מה הוא אומר
הודעות: 1198
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 02, 2019 8:30 pm


כמעיין המתגבר
הודעות: 251
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ב' דצמבר 02, 2019 11:14 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:אני מחפש דוג' של מנהגים שנהגו בהם בק"ק הספרדים היפך דעת רבינו האר"י ז"ל

בתודה מראש למסייעים


יותר קל לחפש מקומות שכן נוהגים כדעת האר"י ז"ל.
במה שקשור לנוסח התפילה, התקבל הנוסח של האר"י, אבל בשאר דברים, ברוב המקומות שהאר"י נחלק עם הפשט, נוהגים כפשט.
לדוגמא:
ברכה על טלית בליל יו"כ, לדעת האר"י אין לברך כלל, ומנהג הספרדים לברך לפני השקיעה.
תפילין של ר"ת, מנהג רוב הספרדים להניח אחד אחרי השני ולא יחד.
הספרדים לא מניחים שימושא רבה, למרות שהאר"י הניח.
רבים מהספרדים לא חוששים לחלוץ את התפילין לפני עלינו לשבח, ודלא כהאר"י.
איטר שכותב בשמאל ועושה קצת מעשים בימין, מניח בימין ודלא כמ"ש בדעת האר"י לחוש להניח בשני הידים.
מגלים תפילין של ראש, ודלא כמ"ש האר"י לכסות.
ועוד רבים מאוד.

ובכלל, ההנחה שהספרדים נוהגים בכל דבר כדעת האר"י ז"ל אינה נכונה כלל, על אף שהיו חסידים גדולים שנהגו מנהגי הקבלה, לא היה כך מנהג רוב העם, וכפי שאפשר לראות בדברי יוסף אירגאס, במרן החיד"א שאמר שלא החמיר אלא לעצמו ובעוד מספרי הספרדים שכולם הלכו לאורו של מרן הבית יוסף. והס מלומר שהספרדים היו הם 'ספרדים חדשים', כי הם אלו שממשיכים את המורשת של מרן הבית יוסף שהמשיכה עד עכשיו על ידי כל גדולי הדורות בכל מקומות מושב הספרדים.

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 02, 2019 11:19 pm

הספרדים לא נוהגים כהאר"י, כי הם לא מכוונים.

אני פשוט לא מצליח להבין מהיכי תיתי בכלל שיש משמעות למנהגי האר"י והוראותיו - בלא הכוונות והעומק של הסודות המתלוים אליהם.
לולא הובאו מנהגי האר"י במגן אברהם - ללא הכוונות, הייתי אומר שזה ממש גוף בלא נשמה.
לפי האר"י העיקר הוא הכוונות.

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 11:37 pm

כמעיין המתגבר כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:אני מחפש דוג' של מנהגים שנהגו בהם בק"ק הספרדים היפך דעת רבינו האר"י ז"ל

בתודה מראש למסייעים


יותר קל לחפש מקומות שכן נוהגים כדעת האר"י ז"ל.
במה שקשור לנוסח התפילה, התקבל הנוסח של האר"י, אבל בשאר דברים, ברוב המקומות שהאר"י נחלק עם הפשט, נוהגים כפשט.
לדוגמא:
ברכה על טלית בליל יו"כ, לדעת האר"י אין לברך כלל, ומנהג הספרדים לברך לפני השקיעה.
תפילין של ר"ת, מנהג רוב הספרדים להניח אחד אחרי השני ולא יחד.
הספרדים לא מניחים שימושא רבה, למרות שהאר"י הניח.
רבים מהספרדים לא חוששים לחלוץ את התפילין לפני עלינו לשבח, ודלא כהאר"י.
איטר שכותב בשמאל ועושה קצת מעשים בימין, מניח בימין ודלא כמ"ש בדעת האר"י לחוש להניח בשני הידים.
מגלים תפילין של ראש, ודלא כמ"ש האר"י לכסות.
ועוד רבים מאוד.

ובכלל, ההנחה שהספרדים נוהגים בכל דבר כדעת האר"י ז"ל אינה נכונה כלל, על אף שהיו חסידים גדולים שנהגו מנהגי הקבלה, לא היה כך מנהג רוב העם, וכפי שאפשר לראות בדברי יוסף אירגאס, במרן החיד"א שאמר שלא החמיר אלא לעצמו ובעוד מספרי הספרדים שכולם הלכו לאורו של מרן הבית יוסף. והס מלומר שהספרדים היו הם 'ספרדים חדשים', כי הם אלו שממשיכים את המורשת של מרן הבית יוסף שהמשיכה עד עכשיו על ידי כל גדולי הדורות בכל מקומות מושב הספרדים.


ישר כח שציטטת לנו את דבריו הקבועים של מרן הראשון לציון בכל אימת דמדזמן לו, על החיד"א וההנהגות הפרטיות.
לא אתחיל להתווכח עמך על מקורות, שכן אין לי הפנאי לענות לכל ה"וכן כתב" שבספרי הנ"ל, ולבדוק האם באמת כך כתוב, או שמא כמו שקורה בדרך כלל.
ועל כן, אל שכלך אני פונה, הרי אתה וודאי יודע שמרגלא בפומי דמרנא ורבנן הראשונים לציון, דבענייני תפילה מ"מ כן קיי"ל כרבינו האר"י ז"ל. ואני עני מבקש, הגע עצמך, לוגית ופסיכולוגית, הייתכן שמצד אחד העריכו את רבינו האר"י במידה כה רבה, עד כי שינו את כל נוסח התפילה על פיו, לחם חוקו של הבעל בית המצוי, ומאידך גיסא לא קיבלו שאר מנהגיו? לי הדבר תמוה.

ובעניין הספרדים החדשים, הגע עצמך, אם כל רבותינו הגדולים שאנו הולכים לאורם, ושפתותיהם דובבות בקבר בכל סוגיא שלא נעסוק בה, כמרן הבית יוסף, גאון עוזנו החיד"א, רבותינו בעלי ספרי כה"ח, פלאג'י וסופר, הבא"ח, היפה ללב, ועוד, ועוד, ועוד, כולם עומדים מעבר אחד, ואילו מן העבר השני נמצאים רבני משפחת יוסף: עובדיה, יצחק ודוד. מי הם המחדשים ומי הם הישנים.
ובאמת שכל בר דעת מבין דמאן דאית ליה כאבא, מיזל אזיל לבי אסיא, ולא מצינו לרבותינו ההולכים בדרך הספרדית, שהולכים ומרננים בראש כל חוצות על החזרת עטרה ליושנה והמנהגים הנכונים והקדמונים.
והרי לך דבר בדוק ומנוסה, כאשר תמצא בספרי הספרדים החדשים ציטוט בשם אחד מכל הני רבוותא שמניתי לעיל, ממנו יוכח לכאורה דלא כהמסורת שלנו, אנא, בכל לשון של בקשה, פתח את הדברים במקורם ויאירו עיניך.

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 11:39 pm

לענין כתב:הספרדים לא נוהגים כהאר"י, כי הם לא מכוונים.

אני פשוט לא מצליח להבין מהיכי תיתי בכלל שיש משמעות למנהגי האר"י והוראותיו - בלא הכוונות והעומק של הסודות המתלוים אליהם.
לולא הובאו מנהגי האר"י במגן אברהם - ללא הכוונות, הייתי אומר שזה ממש גוף בלא נשמה.
לפי האר"י העיקר הוא הכוונות.


התפיסה הרווחת בציבור הספרדי היא להחזיק מרבינו האר"י איש מופת, ותלמיד חכם כמקובל. וכמו שאוהבים לצטט מהקדמת הרח"ו שהיה מעיין ו' פעמים על דרך הפשט, ורק פעם שביעית על דרך הסוד. ומכיוון שכן, ממילא לוקחים את הכרעותיו כוודאי גמור, דליכא ספיקא קמיה, כיוון דמוחזק להם שקיבל תורתו מאליהו הנביא. כך שאין הכרעותיו תלויות בכוונותיו.

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 02, 2019 11:45 pm

מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ב' דצמבר 02, 2019 11:49 pm

לענין כתב:מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

עניתי לך שאוחזים שיש לזה חשיבות על פי הפשט, מלבד הסוד. שכן הסוד והפשט אגודים יחדיו.
זאת ועוד, דאף על פי הסוד יש שסברו שיש עניין בקיום המעשי, עיין בא"ח שנה ראשונה בראשית בעניין שהייה בעטיפת ישמעאלים

ס''ט
הודעות: 55
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 10:24 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ס''ט » ג' דצמבר 03, 2019 12:29 am

כמעיין המתגבר כתב:יותר קל לחפש מקומות שכן נוהגים כדעת האר"י ז"ל.

במה שקשור לנוסח התפילה, התקבל הנוסח של האר"י, אבל בשאר דברים, ברוב המקומות שהאר"י נחלק עם הפשט, נוהגים כפשט.

לדוגמא:
ברכה על טלית בליל יו"כ, לדעת האר"י אין לברך כלל, ומנהג הספרדים לברך לפני השקיעה.
בשער הכוונות מבואר שאין צריך לברך בליל יוה"כ על הטלית. ועל כך העיר ר' שמואל ויטאל על אתר:
'אני ראיתי למורי ז"ל (=אביו מהרח"ו) שהיה מתעטף בציצית קודם שתשקע החמה, ולכן היה מברך עליו להתעטף בציצית'.


תפילין של ר"ת, מנהג רוב הספרדים להניח אחד אחרי השני ולא יחד.
ראשית, עצם הנחת תפילין דר"ת הוא ע"פ האר"י, הפך פסק השו"ע שלא יעשה כן אלא המפורסם בחסידות. ומה שמניחים אחד אחרי השני, לרוב זה מ'הספרדים החדשים', ע"פ היבי"א, שבעצמו כתב כי מנהג הספרדים להניחם יחדיו, והוא משנה את המנהג ומעדיף את מנהג החסידים בזה.

הספרדים לא מניחים שימושא רבה, למרות שהאר"י הניח.
משמע מהבא"ח שזו חומרא וחסידות (וגם האר"י עצמו עשה כן רק בשלב מסויים), וכתב 'אשרי הזוכה לכך', ושאביו היה נזהר בזה בחודש אלול ועשי"ת.

רבים מהספרדים לא חוששים לחלוץ את התפילין לפני עלינו לשבח, ודלא כהאר"י.
בד"כ זהו רק מחמת מרוץ החיים כיום שנחפזים לצאת וכו'. במקומות שמתפללים בצורה מיושבת ומתוקנת, בד"כ לא חולצים כי אם לאחר גמר התפילה ממש.

איטר שכותב בשמאל ועושה קצת מעשים בימין, מניח בימין ודלא כמ"ש בדעת האר"י לחוש להניח בשני הידים.
אינו מהאר"י כלל, וכבר מחו לה אמוחא, ראה בתשובת הגר"י הלל שליט"א.

מגלים תפילין של ראש, ודלא כמ"ש האר"י לכסות.
כבר הסביר המג"א בדעת האר"י שלא יכסה לגמרי.

ועוד רבים מאוד.

ובכלל, ההנחה שהספרדים נוהגים בכל דבר כדעת האר"י ז"ל אינה נכונה כלל... שכולם הלכו לאורו של מרן הבית יוסף. והס מלומר שהספרדים היו הם 'ספרדים חדשים', כי הם אלו שממשיכים את המורשת של מרן הבית יוסף שהמשיכה עד עכשיו על ידי כל גדולי הדורות בכל מקומות מושב הספרדים.


מלבד סדר ונוסח התפילה, שנוהגים כהאר"י דלא כהשו"ע בפרטים מרובים, הרי שנוהגים עוד כהאר"י ודלא כהשו"ע גם בעניינים הבאים:
1) מברכים הנותן ליעף כח (זה לא נוסח תפילה, אלא שאלה של ברכה לבטלה לפי השו"ע).
2) כנ"ל, מניחים תפילין דר"ת דלא כפסק השו"ע שלא יעשה כן אלא המפורסם בחסידות.
3) כורכים תפילין של יד קודם הנחת תפילין של ראש, כהאר"י ודלא כהשו"ע.
4) מניחים מלבוש הט"ק תחת הבגדים, הפך דברי השו"ע שלמצוה מן המובחר ילבשנו על כל בגדיו (אבל הציציות טוב להוציא החוצה ע"פ דברי האר"י גופיה, והזוהר והחיד"א וכו').
5) תוקעים במוסף של ר"ה כסדר האר"י ודלא כהשו"ע.
6) עושים כפרות בערב יוה"כ כהאר"י, ודלא כהשו"ע שכתב שיש למנוע המנהג.
7) מנענעים בלולב כסדר האר"י ודלא כהשו"ע.
8) אין אומרים הושענות בשבת ע"פ האר"י דלא כהשו"ע.
ועוד ועוד.

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » ג' דצמבר 03, 2019 9:18 am

מגדל כתב:
לענין כתב:מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

עניתי לך שאוחזים שיש לזה חשיבות על פי הפשט, מלבד הסוד. שכן הסוד והפשט אגודים יחדיו.
זאת ועוד, דאף על פי הסוד יש שסברו שיש עניין בקיום המעשי, עיין בא"ח שנה ראשונה בראשית בעניין שהייה בעטיפת ישמעאלים


מה המקור?
דהיינו, מי הראשון שחידש את החידוש הנשגב הזה, שיש משמעות לתיקון ליל שבועות למשל בלי הכוונות שעמו?

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ג' דצמבר 03, 2019 9:31 am

לענין כתב:
מגדל כתב:
לענין כתב:מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

עניתי לך שאוחזים שיש לזה חשיבות על פי הפשט, מלבד הסוד. שכן הסוד והפשט אגודים יחדיו.
זאת ועוד, דאף על פי הסוד יש שסברו שיש עניין בקיום המעשי, עיין בא"ח שנה ראשונה בראשית בעניין שהייה בעטיפת ישמעאלים


מה המקור?
דהיינו, מי הראשון שחידש את החידוש הנשגב הזה, שיש משמעות לתיקון ליל שבועות למשל בלי הכוונות שעמו?


כמו שכבר כתבתי, כך לכאורה יוצא מדברי ר' חיים ויטאל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 944
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 03, 2019 9:46 am

האר"י ז"ל אמר שיש תיקון בלימוד בליל שבועות. עצם המצוה זה התיקון עצמו. הכוונות זה תוספת. וכבר האריך על כיו"ב בסה"ק נפש החיים. והבא"ח ג"כ מעתיק זאת ומרחיב בזה.

וראיה לזה שיש מעלה גם בלא הכוונה, שהרי מצינו מגורי האר"י ז"ל שסידרו ליקוטים מכוונות האר"י, ללא הכוונות, כמו מהר"י צמח וכו'. ובהכרח שסברו שהכוונות הם תוספת על העיקר.


===

הספרדים נמשכים תמיד אחר האר"י ז"ל.

ועל כן אני רוצה לשאול האם באמת ישנם מקומות שאעפ"כ לא נהגו בהם כהאר"י ז"ל. ולברר מה הטעם.

יוצא פוניבז'
הודעות: 861
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' דצמבר 03, 2019 10:18 am

לענין כתב:
מגדל כתב:
לענין כתב:מה ענית לי?
האר"י אומר הנהגה מסויימת, למשל לטבול במקוה ביום שישי, הוא מצרף את זה לכוונה מסויימת, מי אמר שיש משמעות לזה בלי זה?
וכהנה אלפיים

עניתי לך שאוחזים שיש לזה חשיבות על פי הפשט, מלבד הסוד. שכן הסוד והפשט אגודים יחדיו.
זאת ועוד, דאף על פי הסוד יש שסברו שיש עניין בקיום המעשי, עיין בא"ח שנה ראשונה בראשית בעניין שהייה בעטיפת ישמעאלים


מה המקור?
דהיינו, מי הראשון שחידש את החידוש הנשגב הזה, שיש משמעות לתיקון ליל שבועות למשל בלי הכוונות שעמו?


לקט יושר עמ' 84
כתב בסדרו בשם רוקח שצריך ג"כ להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה לנו עד והקב"ה מצילנו מידם. ויראה דכיון לסוד כוס ישועות אשא וכו'. ואמר לי כל אדם צריך להגביה הכוס באמרו והיא שעמדה וכו', אף על פי שאינו יודע הסוד, ויכוין למה שכיון הרוקח.

לענין
הודעות: 2542
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי לענין » ג' דצמבר 03, 2019 1:44 pm

מציאה יפה מאד!

ישראל אליהו
הודעות: 1518
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' דצמבר 03, 2019 1:48 pm

ידוע גם מ"ש החזו"א ע"פ דברי הרמ"א באבה"ע שאם אומר שיהא התנאי כתנאי בני גד וב"ר, מהני. ואף שלא אמר את התנאים בפועל.
ושה"ה לענין תרומות ומעשרות.

ולכאורה ה"ה לענין הכוונות, שאם מכוין לכוונות של אנשי כנסת הגדולה דמהני.
..............
לענין האשכול, אם רואים שהספרדים ורבניהם הנהיגו לברך ברכה כהאר"י וכנגד דברי השו"ע [הנותן ליעף כח], זה נקרא שקבלו הוראותיו. דאל"כ הוי סב"ל.
ואף אם לא כולם הולכים בשאר חומרותיו, אין זה אלא שעדיין לא התפשטו עניינים אלו. [גם כהשו"ע לא נהגו כולם בבת אחת]. ומ"מ לא טענו נגד מי שכן הולך כהאר"י, שהוא עושה נגד ההלכה. אלא אדרבה, שיבחוהו. וחשוב לזכור זאת.

בברכה המשולשת
הודעות: 10841
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 03, 2019 7:29 pm

ישראל אליהו כתב:ולכאורה ה"ה לענין הכוונות, שאם מכוין לכוונות של אנשי כנסת הגדולה דמהני..


יעויין מה שהביא בכגון זה מרן הגר"ש דבליצקי זצ"ל בקונטרס תנאים טובים

מגדל
הודעות: 268
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי מגדל » ג' דצמבר 03, 2019 7:41 pm

לגבי תפילין, נשאלתי בזה פעם מאדם מסויים, עיינתי ממש כבדרך אגב, וכמדומה לי נהוג להסביר שפעם לא היו מעבדים רצועות התפילין יפה כהיום, וממילא לא היה היכר גדול בין ב' צדדי הרצועה מלבד הצבע. והצובע רצועות תפיליו בשחור משני צידיהן, הרי הוא מכניס עצמו בחשש שמא תהפך רצועתו ולא ישגיח בכך, ועל כן העדיפו לצובעם רק מצד אחד.

אור החכמה
הודעות: 23
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 11:50 pm
שם מלא: דוד סופר

Re: מנהגי הספרדים היפך דעת האר"י ז"ל

הודעהעל ידי אור החכמה » ג' דצמבר 03, 2019 8:46 pm

111.PNG
111.PNG (166.61 KiB) נצפה 817 פעמים
222.PNG
222.PNG (158.24 KiB) נצפה 817 פעמים

ועיין בכל ספרי מו"א הגרי"ח סופר שליט"א שצויינו שם ותווכח ותראה האמת לאמיתותה ודלא "כספרדים החדשים".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים