מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם קשקשים מהני לדם אדם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' דצמבר 13, 2011 12:45 pm

(ערכתי הודעתי מחדש, לאחר תגובות הסלידה)
קיי"ל דם דגים אסור באכילה משום מראית העין, ואילו מערב בו קשקשים מותר דליכא חשש מראית עין.
ונשאלת השאלה, בדם אדם שאיסורו נמי אינו אלא משום מראית העין, האם מועיל קשקשים, או לאו?
נערך לאחרונה על ידי אחשדרפנטובסקי ב ג' דצמבר 13, 2011 1:35 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: מרק חם מדם אדם

הודעהעל ידי אגרת » ג' דצמבר 13, 2011 12:51 pm

נערך
נערך לאחרונה על ידי אגרת ב ג' דצמבר 13, 2011 6:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: מרק חם מדם אדם

הודעהעל ידי תורה תמימה » ג' דצמבר 13, 2011 12:55 pm

אולי הקבס המתעורר מעשיה זו יעורר את חברי הפורום כאן לבל ישתו דם חבריהם בכזו שקיקה

מרחביה
הודעות: 886
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: מרק חם מדם אדם

הודעהעל ידי מרחביה » ג' דצמבר 13, 2011 1:10 pm

[אם נרצה לתרגם את השאלה לדברים שנפשו של אדם פחות קצה בהם, ניתן יהיה לדון בבישול בשר בחלב אשה, אם יש להתיר מראית עין שבו על ידי שקדים.]

ירושלמי
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 9:58 pm

Re: מרק חם מדם אדם

הודעהעל ידי ירושלמי » ג' דצמבר 13, 2011 1:21 pm

עי' רעק"א יו"ד סוף סי' סו.
נערך לאחרונה על ידי ירושלמי ב ג' דצמבר 13, 2011 8:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' דצמבר 13, 2011 1:50 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:(ערכתי הודעתי מחדש, לאחר תגובות הסלידה)
קיי"ל דם דגים אסור באכילה משום מראית העין, ואילו מערב בו קשקשים מותר דליכא חשש מראית עין.
ונשאלת השאלה, בדם אדם שאיסורו נמי אינו אלא משום מראית העין, האם מועיל קשקשים, או לאו?

ובכן, הרשב"א בתורת הבית (בית שלישי בבית הקצר תחילת ש"ה) כותב שדם אדם מותר כשיש בו היכר, אך ההפלאה בכתובות (ס) מדייק מרש"י שבדם אדם אין היתר אפי' עם היכר. ונפ"מ גם למציצת דם מהאצבע שלכאו' יש בזה היכר, שהכנה"ג אוסר, ובש"ך (יו"ד סו סקט"ז) וביהגר"א (סקי"ד) משמע שפסקו כהרשב"א שמותר, וכ"פ הפר"ח, הבאר שבע (טז) והפלתי. וגם לענין מילה לא מצאנו שהפוסקים הצריכו לשטוף את הפה אחר המציצה [אם לא משום נקיות לברכה], ומסתמא משום שיש בזה היכר. [נמצא רשום אצלי]
ולפי"ז יש לדון בקשקשים דידן, על אלו קשקשים מדובר [בדגים יש קשקשת של סימני טהרה ולא כמו קשקשים של אדם], אם ידוע שרק לאדם יש קשקשים ולא לבע"ח, לכאו' מותר. אך מי אמר לך שלבע"ח אין קשקשים? ואפי' את"ל שידוע בטבע שאין להם, לא כ"א יודע את זה, ואולי לא חשיב היכר.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' דצמבר 13, 2011 2:14 pm

עשוי לנחת כתב:
אחשדרפנטובסקי כתב:(ערכתי הודעתי מחדש, לאחר תגובות הסלידה)
קיי"ל דם דגים אסור באכילה משום מראית העין, ואילו מערב בו קשקשים מותר דליכא חשש מראית עין.
ונשאלת השאלה, בדם אדם שאיסורו נמי אינו אלא משום מראית העין, האם מועיל קשקשים, או לאו?

ובכן, הרשב"א בתורת הבית (בית שלישי בבית הקצר תחילת ש"ה) כותב שדם אדם מותר כשיש בו היכר, אך ההפלאה בכתובות (ס) מדייק מרש"י שבדם אדם אין היתר אפי' עם היכר. ונפ"מ גם למציצת דם מהאצבע שלכאו' יש בזה היכר, שהכנה"ג אוסר, ובש"ך (יו"ד סו סקט"ז) וביהגר"א (סקי"ד) משמע שפסקו כהרשב"א שמותר, וכ"פ הפר"ח, הבאר שבע (טז) והפלתי. וגם לענין מילה לא מצאנו שהפוסקים הצריכו לשטוף את הפה אחר המציצה [אם לא משום נקיות לברכה], ומסתמא משום שיש בזה היכר. [נמצא רשום אצלי]
ולפי"ז יש לדון בקשקשים דידן, על אלו קשקשים מדובר [בדגים יש קשקשת של סימני טהרה ולא כמו קשקשים של אדם], אם ידוע שרק לאדם יש קשקשים ולא לבע"ח, לכאו' מותר. אך מי אמר לך שלבע"ח אין קשקשים? ואפי' את"ל שידוע בטבע שאין להם, לא כ"א יודע את זה, ואולי לא חשיב היכר.

התכוונתי לקשקשים של דגים. ואין כאן מראית העין, כיון שהרואה סבור שהוא דם דגים.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' דצמבר 13, 2011 2:35 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:התכוונתי לקשקשים של דגים. ואין כאן מראית העין, כיון שהרואה סבור שהוא דם דגים.

[היכ"ת מעניינת, אבל] אם ככה, אז לכאו' לפי מה שכת' שהותר דם אדם כשיש בו היכר, מסתמא אין נפ"מ אם זה היכר של דם אדם דוקא, אלא סגי בהיכר שהוא דם של היתר ושרי.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' דצמבר 13, 2011 2:39 pm

עשוי לנחת כתב:
אחשדרפנטובסקי כתב:התכוונתי לקשקשים של דגים. ואין כאן מראית העין, כיון שהרואה סבור שהוא דם דגים.

[היכ"ת מעניינת, אבל] אם ככה, אז לכאו' לפי מה שכת' שהותר דם אדם כשיש בו היכר, מסתמא אין נפ"מ אם זה היכר של דם אדם דוקא, אלא סגי בהיכר שהוא דם של היתר ושרי.

לכאורה השאלה היא אם ההיכר שצריך להיות הוא רק מה שאמרו חז"ל, או שמא כל אחד יכול להחליט על היכרים אחרים. למשל בדם דגים דמהני קשקשים, האם גם אם אכתוב שלט גדול שכתוב בו "דם דגים" האם זה מהני בתורת היכר?

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איש שלום » ד' דצמבר 14, 2011 10:08 am

הגרעק"א בשו"ע יו"ד סוף סי' ס"ו מביא ראיה מדברי התוס' שלא מהני קשקשים בדם אדם. אבל מוסיף שמדברי הרמ"א משמע דמהני. ועוד מוסיף שם דנראה דבמבושל שרי.
(וא"כ המרק שדיברת עליו אתמול מסתמא מותר לפוסקים כהרמ"א).
קבצים מצורפים
111.JPG
111.JPG (27.37 KiB) נצפה 7021 פעמים

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי יתר10 » ד' דצמבר 14, 2011 9:06 pm

מפשטות הסוגיא עולה שדם אדם אסור אפילו בקשקשים, דהרי דייקו בגמ' בהו"א דרצו לתרץ בלא כינסו דכותה ברישא גבי אדם וכו' וא"כ גם למסקנא דאוקי בכינסו ובהיכר דכותה גבי דם אדם אסור אפילו בכינסו והיכר

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איש שלום » ד' דצמבר 14, 2011 9:21 pm

יתר10 כתב:מפשטות הסוגיא עולה שדם אדם אסור אפילו בקשקשים, דהרי דייקו בגמ' בהו"א דרצו לתרץ בלא כינסו דכותה ברישא גבי אדם וכו' וא"כ גם למסקנא דאוקי בכינסו ובהיכר דכותה גבי דם אדם אסור אפילו בכינסו והיכר

הוא הוא הדיוק שדייקו התוס' וכתבו ההסבר שבאדם לא שייך היתר קשקשים, ועל זה תמה הגרע"א אמאי לא שייך וכו'. עיין הודעתי הקודמת.

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי סופר » ה' דצמבר 15, 2011 1:51 am

שאלה פשוטה:
אם נניח שדם אדם שונה בצבעו מדם דגים, היותר על ידי קשקשים? פשיטא שלא.
ואם כן, הרי כלפי האוכל מזיד הנזיד ידוע שאי"ז דם דגים ושהסיפור של הקשקשים זה בדיחה, וחזר הדין דכל שאסרו כו' אפי' בחדרי חדרים.
ומראית העין שלו גופיה אכתי לא הותר, וכמובן.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איש שלום » ה' דצמבר 15, 2011 10:28 am

סופר כתב:שאלה פשוטה:
אם נניח שדם אדם שונה בצבעו מדם דגים, היותר על ידי קשקשים? פשיטא שלא.
ואם כן, הרי כלפי האוכל מזיד הנזיד ידוע שאי"ז דם דגים ושהסיפור של הקשקשים זה בדיחה, וחזר הדין דכל שאסרו כו' אפי' בחדרי חדרים.
ומראית העין שלו גופיה אכתי לא הותר, וכמובן.

לדידי אינו כל כך פשוט, כיון שדם אדם אינו שונה בצבעו מדם דגים, וכל האיסור הוא משום מראית העין, וכאן אין מראית העין, הו"ל ממש כמו דם דגים שאינו אסור משום מראית עין בכה"ג.
ואם הדבר היה פשוט כל כך (כמו שכתבת "וכמובן"), תסמוך על הגרע"א דבהודעתי לעיל, שלא היה נשאר בקושיא, וגם הרמ"א לא היה מתיר.

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי סופר » ה' דצמבר 15, 2011 11:06 am

תקרא שוב את הודעתי במתון. אולי תבין.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איש שלום » ה' דצמבר 15, 2011 2:31 pm

סופר כתב:תקרא שוב את הודעתי במתון. אולי תבין.

סליחה על הבורות, אבל לא זכיתי להבין. אולי תנסה להסביר יותר ברור לאנשים פשוטים כמוני.

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי סופר » ה' דצמבר 15, 2011 3:24 pm

אני טוען טענה פשוטה בתכלית:
אם יהודי מלק דג והריהו יחידי בחדרו אין איש אתו בבית, בכ"ז מלתא דפשיטא דבלא היכר דקשקשים אסור לו לשתות את הדם, וזה מטעם הידוע דכל מלתא דגזור רבנן משום מראית עין אסור אפי' בחדרי חדרים.
מעתה, אותו שותה דם האדם שיודע בברורות שהקשקשים דנן אינם אלא כסות עיניים, מי התיר כלפיו את איסור מראית העין?
דכלפיו אין הקשקשים מעלים ומורידים, לבד אולי השקיות של זק"א שמהם מוכחא מלתא.
מלת 'כמובן' שכ' לעיל נתכונתי על סברתי, ויש לישב כונת רעק"א.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ו' דצמבר 16, 2011 2:19 pm

סופר כתב:אני טוען טענה פשוטה בתכלית:
אם יהודי מלק דג והריהו יחידי בחדרו אין איש אתו בבית, בכ"ז מלתא דפשיטא דבלא היכר דקשקשים אסור לו לשתות את הדם, וזה מטעם הידוע דכל מלתא דגזור רבנן משום מראית עין אסור אפי' בחדרי חדרים.
מעתה, אותו שותה דם האדם שיודע בברורות שהקשקשים דנן אינם אלא כסות עיניים, מי התיר כלפיו את איסור מראית העין?
דכלפיו אין הקשקשים מעלים ומורידים, לבד אולי השקיות של זק"א שמהם מוכחא מלתא.
מלת 'כמובן' שכ' לעיל נתכונתי על סברתי, ויש לישב כונת רעק"א.


ועדיין נוכל לשאול את השאלה שניכר בו שהוא מבושל דאז אין החשד אלא בדרבנן דבזה לא אמרינן כל דבר שאסרו חכמים וכו' כמו שכתבו התוס' וכמו שפסקו האחרונים סי' פ"ז ומ"ב סי' ש"א.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי איש שלום » ש' דצמבר 17, 2011 9:43 pm

סופר כתב:אני טוען טענה פשוטה בתכלית:
אם יהודי מלק דג והריהו יחידי בחדרו אין איש אתו בבית, בכ"ז מלתא דפשיטא דבלא היכר דקשקשים אסור לו לשתות את הדם, וזה מטעם הידוע דכל מלתא דגזור רבנן משום מראית עין אסור אפי' בחדרי חדרים.
מעתה, אותו שותה דם האדם שיודע בברורות שהקשקשים דנן אינם אלא כסות עיניים, מי התיר כלפיו את איסור מראית העין?
דכלפיו אין הקשקשים מעלים ומורידים, לבד אולי השקיות של זק"א שמהם מוכחא מלתא.
מלת 'כמובן' שכ' לעיל נתכונתי על סברתי, ויש לישב כונת רעק"א.

אם נאמר שהתירו ע"י קשקשים משום דאז ליכא מראית העין של דם אסור. אזי כמו שבדם דגים מהני, כך גם בדם אדם מהני. אז מה אם הוא עצמו יודע שאינו דם דגים, עכ"פ אם יבוא הרואה לתוך חדרי החדרים, לא אתי לחשוד בו שאוכל דם אדם. לכן לא זכיתי להבין דבריך למרות שלהבנתך הדברים פשוטים. מצטער.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' דצמבר 17, 2011 9:58 pm

סופר תפס את החבל בשני הקצוות וזה הטעהו, מצד אחד הוא מדבר על איסור מראית העין בחדרי חדרים שיסוד איסורו הוא שגם בחדרי חדרים יש להתעלם מהעובדה שהנמצא כאן יודע את המצב האמיתי, ומצד שני הוא בא וטוען הלא הוא יודע שאין זה דם דגים. אם נתיחס לידיעתו את האמת, הלא הוא יודע גם שאין זה דם בהמה וממילא בכלל אין איסור מראית העין, כל האיסור הוא משום אנו מתעלמים מידיעותיו, ואומרים אילו היה כאן אדם שאינו יודע הרי היינו אוסרים, גם עתה הדבר אסור אע"פ שזה בחדרי חדרים.

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אריה לייב » ש' דצמבר 17, 2011 10:49 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:קיי"ל דם דגים אסור באכילה משום מראית העין, ואילו מערב בו קשקשים מותר דליכא חשש מראית עין.
ונשאלת השאלה, בדם אדם שאיסורו נמי אינו אלא משום מראית העין, האם מועיל קשקשים, או לאו?


חשבתי פעם שאלה בכיוון זה בדין המפורסם שאסור להניח בשר בהמה בחלב שקדים מפני מראית העין, ולכן יניח שקדים בתוך החלב (עיין יו"ד סימן פ"ז סעיף ג' ברמ"א).
מדין זה יוצא לכאורה שאסור להניח בשר בכל מה שדומה לחלב פרה (כגון למשל היום יש חלב סויה, או חלב ריצ'קפה פרווה וכדומה) , כעת, האם מותר להניח בשר בחלב סויה וכדומה ויוסיף שקדים מפני מראית העין ?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' ינואר 24, 2017 8:20 am

אריה לייב כתב:
אחשדרפנטובסקי כתב:קיי"ל דם דגים אסור באכילה משום מראית העין, ואילו מערב בו קשקשים מותר דליכא חשש מראית עין.
ונשאלת השאלה, בדם אדם שאיסורו נמי אינו אלא משום מראית העין, האם מועיל קשקשים, או לאו?

חשבתי פעם שאלה בכיוון זה בדין המפורסם שאסור להניח בשר בהמה בחלב שקדים מפני מראית העין, ולכן יניח שקדים בתוך החלב (עיין יו"ד סימן פ"ז סעיף ג' ברמ"א).
מדין זה יוצא לכאורה שאסור להניח בשר בכל מה שדומה לחלב פרה (כגון למשל היום יש חלב סויה, או חלב ריצ'קפה פרווה וכדומה) , כעת, האם מותר להניח בשר בחלב סויה וכדומה ויוסיף שקדים מפני מראית העין ?

הדרכ"ת דן בשאלה דומה
קבצים מצורפים
דרכי תשובה.pdf
(325.63 KiB) הורד 203 פעמים

אריה לייב
הודעות: 132
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2011 2:06 am

Re: אם קשקשים מהני לדם אדם

הודעהעל ידי אריה לייב » ג' אוקטובר 31, 2017 4:45 pm

יישר כח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים