מורה צדק כתב:?
סליחות כתב:מקובל בזמננו שהשריקות אינם ראויים לבני תורה.
ברצוני לדעת האם הייתה התייחסות כלשהיא לנושא השריקה בספרי חז"ל הראשונים והאחרונים (אם לקריאה בפה דרך שריקה, ואם לניגון בפה דרך שריקה).
"וְנָשָׂא-נֵס לַגּוֹיִם מֵרָחוֹק, וְשָׁרַק לוֹ מִקְצֵה הָאָרֶץ; וְהִנֵּה מְהֵרָה, קַל יָבוֹא" (ישעיהו ה, כו)
נאשער כתב:זכריה פרק י פסוק ח -אֶשְׁרְקָה לָהֶם וַאֲקַבְּצֵם כִּי פְדִיתִים וְרָבוּ כְּמוֹ רָבוּ: וכ'רש"י : - אשרקה להם - כדרך השורקים לסי' אות לבא אליו הטועה בדרך: ואקבצם - לעת הקץ לעתיד:
וע"ע חולין סג. בההוא רחם דשריק דאתי מיטרא וכו'.
------------------
ביקשת קיבלת, לגופו של ענין, אני חושב שהדבר ידוע שאי"ז מדרך ארץ כ"כ...וכ"ש בחוגים שלנו.
ארי במסתרים כתב:ידוע שהאדמו"ר מחב"ד זצ"ל היה נוהג לשרוק בציבור.
מבלי להסיט את הנושא ולהיכנס לויכוחים, האדמו"ר הנ"ל היה בקי גדול ואם הוא לא חשש הרי שהוא עכ"פ לא מצא התייחסות מפורשת בראשונים ואחרונים לאיסור.
אב-י כתב:כתב בספר שמירת שבת כהילכתה (ח"א הישן - עמ' שסב'): השריקה בפה מותרת בשבת וביום טוב, גם בדרך שיר.
ארי במסתרים כתב:ידוע שהאדמו"ר מחב"ד זצ"ל היה נוהג לשרוק בציבור.
מבלי להסיט את הנושא ולהיכנס לויכוחים, האדמו"ר הנ"ל היה בקי גדול ואם הוא לא חשש הרי שהוא עכ"פ לא מצא התייחסות מפורשת בראשונים ואחרונים לאיסור.
טעמא מאי?יאיר כתב:ולפי מה ששמעתי הוא דוקא בשריקה ללא שימוש באצבעות או בידיים (למי שמכיר).
אדג כתב:טעמא מאי?יאיר כתב:ולפי מה ששמעתי הוא דוקא בשריקה ללא שימוש באצבעות או בידיים (למי שמכיר).
ארי במסתרים כתב:ידוע שהאדמו"ר מחב"ד זצ"ל היה נוהג לשרוק בציבור.
מבלי להסיט את הנושא ולהיכנס לויכוחים, האדמו"ר הנ"ל היה בקי גדול ואם הוא לא חשש הרי שהוא עכ"פ לא מצא התייחסות מפורשת בראשונים ואחרונים לאיסור.
השמעת קול בכלי שיר, אסור, אבל להקיש על הדלת וכיוצא בזה, כשאינו דרך שיר, מותר. הגה: וכן אם לא עביד מעשה, שרי. ולכן אלו שקורין לחבריהם ומצפצפים בפיהם כמו צפור, מותר לעשותו בשבת (הגהות אלפסי).
צדיקים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לחיי עולם, רשעים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לגיהנם, שנאמר +דניאל יב+ ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם, בינוניים - יורדין לגיהנם ומצפצפין ועולין
שבטיישראל כתב:ארי במסתרים כתב:ידוע שהאדמו"ר מחב"ד זצ"ל היה נוהג לשרוק בציבור.
מבלי להסיט את הנושא ולהיכנס לויכוחים, האדמו"ר הנ"ל היה בקי גדול ואם הוא לא חשש הרי שהוא עכ"פ לא מצא התייחסות מפורשת בראשונים ואחרונים לאיסור.
אי משום הא אין ראי׳ שהרי דווקא הנ״ל לא נהג להקפיד תמיד על דברי קבלה
(ולדוגמא לא הקפיד על שערות וציפרניים ארוכות)
סליחות כתב:בתלמוד בבלי מסכת ראש השנה דף טז, ע"ב:צדיקים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לחיי עולם, רשעים גמורין - נכתבין ונחתמין לאלתר לגיהנם, שנאמר +דניאל יב+ ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם, בינוניים - יורדין לגיהנם ומצפצפין ועולין
מה הפירוש מצפצפין? האם ייתכן שהפירוש שורקים...?
יאיר כתב:חכם באשי, אבל כאן מדובר אחרי שהדין נגמר ומצפצפין ועולין. (למרות שגם לי לא נראה שמדובר בשריקה, סתם השערה אולי [גם] מל' צף?).
מתעמק כתב:ולענין הרבי מלובאוויטש ושריקותיו, ראה עוד דבריו במקורן באידיש.
אך מבין השיטין יש כאן הודאה במקצת, מודה הוא שמקובל בישראל שהשריקה היא הנהגה גויית, אלא שמחדש שם ש"מפזז ומכרכר" הנזכר אצל דוד היה גם כן במקור מנהג גויי, בהסתמך על דברי מיכל (שמואל ב ו) שהתלוננה על הנהגתו "כהגלות נגלות אחד הרקים". ואחר זה מביא מענין "אשרקה להם ואקבצם" שמכאן מוכח ש"גם" הקב"ה ישרוק (כלומר ולא "רק" הגויים שורקים).
והנה הלימוד ממיכל לא הבנתי כלל, ואין משום אף סרך ראיה. אין המדובר שם במנהג גויי ותיק שדוד חיקה, רק מהנהגה הנראית פרועה בהתלהבות שמחה של מצוה, שמכח זה לא היה הנהגתו כמלך אלא כאחד הריקים שאינם מקפידים על כבודם.
מתעמק כתב:ולענין הרבי מלובאוויטש ושריקותיו, ראה עוד דבריו במקורן באידיש.
אך מבין השיטין יש כאן הודאה במקצת, מודה הוא שמקובל בישראל שהשריקה היא הנהגה גויית, אלא שמחדש שם ש"מפזז ומכרכר" הנזכר אצל דוד היה גם כן במקור מנהג גויי, בהסתמך על דברי מיכל (שמואל ב ו) שהתלוננה על הנהגתו "כהגלות נגלות אחד הרקים". ואחר זה מביא מענין "אשרקה להם ואקבצם" שמכאן מוכח ש"גם" הקב"ה ישרוק (כלומר ולא "רק" הגויים שורקים).
והנה הלימוד ממיכל לא הבנתי כלל, ואין משום אף סרך ראיה. אין המדובר שם במנהג גויי ותיק שדוד חיקה, רק מהנהגה הנראית פרועה בהתלהבות שמחה של מצוה, שמכח זה לא היה הנהגתו כמלך אלא כאחד הריקים שאינם מקפידים על כבודם.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים