מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 7:23 am

על איזה איש אפשר לומר שאני אח שלו והוא לא אח שלי (ע"פ הלכה!)?

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' ספטמבר 03, 2020 11:23 am

עזריאל ברגר כתב:על איזה איש אפשר לומר שאני אח שלו והוא לא אח שלי (ע"פ הלכה!)?


לדעתי, חסר בשאלה פרט חיוני: מה הכוונה ב"אח"?

בד"כ: "אח" (וה"ה "אחות") של האדם, פירושו "מי - שנולד מאבי האדם - ושאינו האדם". וילפינן לה מבני יעקב, ונ"מ ליבום ולירושה ועוד. אם זאת ההגדרה אז, לכאורה לחידתך אין פתרון.

לפעמים: "אח" (וה"ה "אחות") של האדם, פירושו לפי משמעות הפסוק: "אחותו בת אביו או בת אמו", ונ"מ לתפיסת הקידושין ועוד.

לפעמים: "אח" (וה"ה "אחות") של האדם, פירושו לפי משמעות הפסוק: "הכי אחי אתה", כלומר צאצא - עד שני דורות - של הסב של האדם.

וכמובן יש עוד משמעויות, כגון אלה שבפסוק "השב תשיבם לאחיך", וכדומה.

בקיצור, הגדר "אח", ונדע - האם לחידתך יש פתרון - ואם יש כזה אז מהו.

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 11:53 am

אח - ע"פ אחת ההגדרות ההלכתיות.

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 12:09 pm

עזריאל ברגר כתב:אח - ע"פ אחת ההגדרות ההלכתיות.

והתשובה נמצאת בספרים מפורסמים הנמצאים ברבים מבתי ישראל.

חגי פאהן
הודעות: 302
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' ספטמבר 03, 2020 3:49 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:אח - ע"פ אחת ההגדרות ההלכתיות.

והתשובה נמצאת בספרים מפורסמים הנמצאים ברבים מבתי ישראל.

האם התשובה בכיוון "שני אחים פיקח וחרש שנשאו שתי אחיות חרשות" לענין יבום או משהו כזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 7:47 pm

חגי פאהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:אח - ע"פ אחת ההגדרות ההלכתיות.

והתשובה נמצאת בספרים מפורסמים הנמצאים ברבים מבתי ישראל.

האם התשובה בכיוון "שני אחים פיקח וחרש שנשאו שתי אחיות חרשות" לענין יבום או משהו כזה?

לא.
כמדומני שזהו חידוש של אחד האחרונים.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' ספטמבר 03, 2020 10:08 pm

עזריאל ברגר כתב:אח - ע"פ אחת ההגדרות ההלכתיות.


אני מציע, שאם עד שבת אף אחד לא יפתור, אז במוצ"ש תן בתור רמז את הגדרת ה"אח" ההלכתית (המדויקת) המסוימת שבאמצעותה ניתן לפתור החידה.
מה אתה אומר על הצעתי?

לבנון
הודעות: 656
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ו' ספטמבר 04, 2020 1:28 am

עזריאל ברגר כתב:על איזה איש אפשר לומר שאני אח שלו והוא לא אח שלי (ע"פ הלכה!)?

קשור לחידתך הקודמת?
שו"ע אה"ע קנז ד-ה

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 04, 2020 8:16 am

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:על איזה איש אפשר לומר שאני אח שלו והוא לא אח שלי (ע"פ הלכה!)?

קשור לחידתך הקודמת?
שו"ע אה"ע קנז ד-ה

יפה!
אם כי לא באתי לחידה זאת מאבה"ע אלא מיו"ד בהלכות רבית, שם כותב בעל התניא (בשו"ע שלו) במפורש שהמומר איננו אחינו, אבל אנו אחים שלו, ומקורו במשנה למלך על הרמב"ם פ"ה ה"ב שהאריך בזה.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ש' ספטמבר 05, 2020 8:38 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:על איזה איש אפשר לומר שאני אח שלו והוא לא אח שלי (ע"פ הלכה!)?

קשור לחידתך הקודמת?
שו"ע אה"ע קנז ד-ה


שם כתוב להדיא ש"אין לסמוך" על "מי שאומר" [רב יהודאי גאון] "להתיר" [לשוק] את היבמה שנפלה לפני אח מומר, משמע דמדינא הוא כן נחשב אח.

אם כבר להביא ראיה מהשו"ע לגבי מומר, אז מחו"מ רפג ב:
"ואם ראו בית דין לקונסו...שלא יירש...הרשות בידם" (ובב"י מבואר - שאין זה מטעם הפקר בי"ד שרשאים להפקיע את הממון אחרי שכבר הונחל למומר - אלא זה מטעם שמלכתחילה בי"ד מונעים מהמומר לנחול), משמע שביה"ד רשאים להפקיע מהמומרים את הגדר של "אחים" (המוזכרים בפסוק "ונתתם את נחלתו לאחָיו").
בעוד שהרמ"א שם מביא להדיא, שאם זה להפך - שהמומר הוא הנפטר בעל הנחלה - אז קרוביו כן יורשים אותו, משמע שלא מופקע מהם הגדר של "אחים" (המוזכרים בפסוק "ונתתם את נחלתו לאחָיו").

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1987
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' ספטמבר 12, 2020 9:44 pm

א. איזה דבר מופיע בפרשת נצבים ומופיע גם בפגישת יעקב ועשו?
ב. איזה דבר מופיע בפרשה וקרה בפסח?

לבי במערב
הודעות: 4146
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 13, 2020 5:24 am

א. נקוד על הכתב (וכן נזכר מעבר הירדן).
ב. מַהְפֵּכַ֞ת סְדֹ֤ם וַֽעֲמֹרָה֙ אַדְמָ֣ה וּצְבוֹיִ֔ם אֲשֶׁר֙ הָפַ֣ךְ יְיָ֔ בְּאַפּ֖וֹ וּבַֽחֲמָתֽוֹ.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

המהרי"ל חותם כמה פעמים: תתת"ת הקטן. מה זה תתת"ת?

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ב' ספטמבר 14, 2020 5:49 am

המהרי"ל חותם כמה פעמים: תתת"ת הקטן. מה זה תתת"ת?
כגון בשו"ת החדשות סי' לט, מ (ומעי"ז שם סי' קמד).

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

בבב"ב = בבבא בתרא. דדד"ד = דדינא דמלכותא דינא.

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ב' ספטמבר 14, 2020 5:56 am

איזה ביטוי (רמז: ביטוי תלמודי ידוע), קוצר (רמז: קוצר ע"י אחד מבעלי השו"ת הידועים), לראשי תיבות המכילים אות שמופיעה ברציפות ארבע פעמים - באופן שהגרש מופיע רק אחרי ההופעה האחרונה של האות הנ"ל (כלומר לאפוקי: בבב"ב = בבבא בתרא, דדד"ד = דדינא דמלכותא דינא)?

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

באיזה ספר של ראשון, סודרו לפי הסדר - יותר מאלף ותשע מאות סימנים?

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ב' ספטמבר 14, 2020 6:18 am

באיזה ספר של ראשון, סודרו לפי הסדר - יותר מאלף ותשע מאות סימנים?
"סודרו לפי הסדר", כלומר לאפוקי למשל - ספרי שו"ת הרשב"א - על חלקיהם הרבים, ששם לא מצינו - באף חלק של שו"ת הרשב"א - תשובה שבאה לפי סידרה אחרי אלף ותשע מאות תשובות בחלק ההוא.

לבי במערב
הודעות: 4146
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

באיזה ספר של ראשון, סודרו לפי הסדר - יותר מאלף ותשע מאות סימנים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' ספטמבר 14, 2020 7:11 am

ס' חסידים (כת"י פארמא).


אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: המהרי"ל חותם כמה פעמים: תתת"ת הקטן. מה זה תתת"ת?

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ד' ספטמבר 16, 2020 11:16 am

אחד התלמידים כתב:המהרי"ל חותם כמה פעמים: תתת"ת הקטן. מה זה תתת"ת?
כגון בשו"ת החדשות סי' לט, מ (ומעי"ז שם סי' קמד).


הנה הפתרון לענ"ד:

אבל לפני מתן הפענוח המלא של תתת"ת, אציין ראשית כי המהרי"ל חותם לפעמים גם עם שלושה ת' בלבד, למשל: זעיר דתת"ת (שו"ת סי' צה), עבדך מחותנך תת"ת (שם סי' קנח), תולעת ולא איש תת"ת (שם סי' קנ), תת"ת הקטן (שו"ת החדשות: סי' קל, קפב), תת"ת יעקב הקטן מי יקום יעקב כי קטן הוא (שו"ת החדשות, באמצעו של סי' קצו).

יתר על כן, לפעמים המהרי"ל חותם אפילו עם שני ת' בלבד, למשל: תולעת ולא איש, ת"ת (שם), ת"ת הקטן (שו"ת החדשות סי' ק').

מאידך, בשו"ת מהרי"ל סי' ק' חותם השואל: "משרתך, ת"ת, הק'יד [=הקטן ידידך] זלמן כהן". אבל בשו"ת מהרי"ל החדשות, חותם אותו השואל עצמו: "תלמי', זלמן כהן".

מאידך, בשו"ת מהרי"ל סי קעד, חותם השואל: "הקטן מכל, תת"ת, חיים אוישפורג". אבל שם סי' צה, חותם אותו השואל עצמו: "תלמי' תלמי' עבד', חיים אושפורק".

לענ"ד, יותר ברור מזה, לא יכול להיות. אמור מעתה: תתת"ת פירושו פשוט: תלמיד תלמיד תלמיד תלמידך....

לבי במערב
הודעות: 4146
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 16, 2020 11:26 am

הר"ת המדוברים מצויים גם ב'סדר הגט' לר"י מרגליות (מהדו' מ"י ע' רעא), ושם ברור מהלשון שכך הכוונה.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: בבב"ב = בבבא בתרא. דדד"ד = דדינא דמלכותא דינא.

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ד' ספטמבר 16, 2020 1:54 pm

אחד התלמידים כתב:איזה ביטוי (רמז: ביטוי תלמודי ידוע), קוצר (רמז: קוצר ע"י אחד מבעלי השו"ת הידועים), לראשי תיבות המכילים אות שמופיעה ברציפות ארבע פעמים - באופן שהגרש מופיע רק אחרי ההופעה האחרונה של האות הנ"ל (כלומר לאפוקי: בבב"ב = בבבא בתרא, דדד"ד = דדינא דמלכותא דינא)?


פיתרון:
הביטוי התלמודי הוא: יינו יין נסך.
בשו"ת מהרש"ם (ח"ו סי' צד), קוצר אל: יייי"נ.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ד' ספטמבר 16, 2020 2:11 pm

חידה קשה מאד, שמיועדת רק למיטיבי לכת בנתיבי לה"ק (אלא"כ משתמשים בתוכנות מתוחכמות ורבות עוצמה כדוגמת sql):

כידוע: תנועה, היא ניקוד שאינו שווא ושאינו חטף.

קל למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש לפחות ארבע תנועות יותר משיש במילה האחרת. למשל: מצד אחד, מילה שבה תנועה יחידה, כגון: שְֹמֹאול, קְרֹאות, לְמֹאול, מְרֹאון; ומצד שנִי, מילה - בעלת אותו מספר אותיות - שבה חמש תנועות, כגון: וּמֵעַמֶּךָ, וַיִּקָּחֶהָ, וַתִּקָּחֶהָ, וַתִּטָּעֶהָ, וַיִּשָּׂאֶהָ, וַיפָּסֵחַ, מִמַּצָּבֶךָ.

החידה היא: למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב) כנ"ל דהיינו - בעלות אותו מספר אותיות - באופן שבאחת-המילים יש לפחות ארבע תנועות יותר משיש במילה האחרת, אבל באופן שבאף אחת מהמילים אין תנועה יחידה...

קשה מאד!!
(לכן הפותר הראשון יזכה בש"ס עוז והדר. סתאם. בוא נגיד: ייחשב לו הדבר "כאילו" זכה בש"ס עוז והדר).

משה אסקוט
הודעות: 37
הצטרף: ה' מרץ 10, 2011 8:17 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי משה אסקוט » ד' ספטמבר 16, 2020 11:59 pm

אחד התלמידים כתב:חידה קשה מאד, שמיועדת רק למיטיבי לכת בנתיבי לה"ק (אלא"כ משתמשים בתוכנות מתוחכמות ורבות עוצמה כדוגמת sql):

כידוע: תנועה, היא ניקוד שאינו שווא ושאינו חטף.

קל למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש לפחות ארבע תנועות יותר משיש במילה האחרת. למשל: מצד אחד, מילה שבה תנועה יחידה, כגון: שְֹמאוֹל, קְראוֹת, מְראוֹן, לְמאוֹל; ומצד שנִי, מילה בעלת אותו מספר אותיות, שבה חמש תנועות, כגון: וּמֵעַמֶּךָ, וַיִּקָּחֶהָ, וַתִּקָּחֶהָ, וַתִּטָּעֶהָ, וַיִּשָּׂאֶהָ, וַיפָּסֵחַ, מִמַּצָּבֶךָ.

החידה היא: למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש רק שתי תנועות, בעוד שבמילה האחרת יש לפחות שש תנועות...

קשה מאד!!
(לכן הפותר הראשון יזכה בש"ס עוז והדר. סתאם. בוא נגיד: ייחשב לו הדבר "כאילו" זכה בש"ס עוז והדר).


בע"ה (ובעזרת הבסיס נתונים שעליו האתר http://www.basehasefer.com מבוסס), מצאתי דוגמא אחת של 7 אותיות ו 6 תנועות כנגד 49 תיבות בעלות גם 7 אותיות ורק 2 תנועות:

(ישעיהו נא:ז) שִׁמְעוּ אֵלַי יֹדְעֵי צֶדֶק עַם תּוֹרָתִי בְלִבָּם אַל תִּירְאוּ חֶרְפַּת אֱנוֹשׁ וּמִגִּדֻּפֹתָם אַל תֵּחָתּוּ

כנגד אלו:
בְּאוֹצְרוֹת, בְּגֶשְׁמְהוֹן, בְּיִזְרְעֶאל, בְּכַרְכְּמִישׁ, בְּמַחְלְקוֹת, בְּמַלְאֲכוּת, בְּמַסְמְרוֹת, בְּמוֹקְשִׁים, בְּתוֹכְחוֹת, בְיִזְרְעֶאל, בְמַסְמְרִים
הֲרִאישׁוֹן
וְאַשְׁקְלוֹן, וְאוֹצְרוֹת, וְיִזְרְעֶאל, וְיַחְסְנוּן, וְיוֹעֲצָיו, וְעַשְׁתְּרוֹת, וְרוֹגְנִים, וְרוֹזְנִים, וְשׁוֹעֲרִים, וְתִימְרוֹת, וְתִסְגְּדוּן
יְהוֹבְדוּן, יְהוֹדְעוּן
כְּאֶשְׁכְּלוֹת, כְּכַרְכְּמִישׁ, כְּמִשְׁפְּחוֹת, כְּמַדְקְרוֹת, כְּתִימְרוֹת, כְּתוֹעֲבוֹת
לְאַשְׁקְלוֹן, לְאוֹיְבִים, לְיִזְרְעֶאל, לְיוֹרְשִׁים, לְמִסְמְרוֹת, לְמִשְׁפְּחוֹת, לְמֶמְשְׁלוֹת, לְמַחְלְקוֹת, לְמוֹעֲדִים, לְשֻׁלְחֲנוֹת
מְהַקְרְבִין, מְהוֹדְעִין, מְסוֹבְלִין, מְעוֹנְנִים, מְשׁוֹטְטִים
נְפִישְׁסִים
צְפַרְדְּעִים
תְּהוֹדְעוּן

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' ספטמבר 17, 2020 12:13 am

יישר כחך! א"כ מגיע לך הפרס המוזכר בשורה האחרונה של הודעתי הקודמת...

משה אסקוט
הודעות: 37
הצטרף: ה' מרץ 10, 2011 8:17 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי משה אסקוט » ה' ספטמבר 17, 2020 12:33 am

(-:

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 9:51 am

כידוע, בעולם הדמוקרטי מקובל לחלק את ההנהגה ל"שלשת הרשויות" (המחוקקת, השופטת, והמבצעת).
אבל אצלנו היהודים אין הבחנה כ"כ ברורה ביניהן, ובפרט יש פסוק שאומר שהקב"ה הוא בעצמו המחוקק, השופט, והמבצע.
מהו הפסוק?

גל של אגוזים
הודעות: 743
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ב' ספטמבר 21, 2020 12:26 pm

היכ"ת שיתחייב אדם לברך אחר אכילתו 23 ברכות?

רצוני לומר, שהאכילה מחייבתו ב23 ברכות.

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 12:31 pm

גל של אגוזים כתב:היכ"ת שיתחייב אדם לברך אחר אכילתו 23 ברכות?

רצוני לומר, שהאכילה מחייבתו ב23 ברכות.

פעם רביעית:
viewtopic.php?p=604173#p604173

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 12:32 pm

מי לכל הדעות נפטר בג' תשרי ושמו היה "גדליה"?

לבי במערב
הודעות: 4146
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' ספטמבר 21, 2020 12:42 pm

ר"ג אייזמן.

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 2:17 pm

עזריאל ברגר כתב:מי לכל הדעות נפטר בג' תשרי ושמו היה "גדליה"?

לבי במערב כתב:ר"ג אייזמן.

אכן, ערכו בהמכלול - https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%9E%D7%9F
ומסתמא עוררו על זה בהספדו וכיו"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 8:09 pm

עזריאל ברגר כתב:כידוע, בעולם הדמוקרטי מקובל לחלק את ההנהגה ל"שלשת הרשויות" (המחוקקת, השופטת, והמבצעת).
אבל אצלנו היהודים אין הבחנה כ"כ ברורה ביניהן, ובפרט יש פסוק שאומר שהקב"ה הוא בעצמו המחוקק, השופט, והמבצע.
מהו הפסוק?

רמז: אמרנו את הפסוק הזה בא' הימים האחרונים.

עושה חדשות
הודעות: 9451
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ספטמבר 21, 2020 8:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:כידוע, בעולם הדמוקרטי מקובל לחלק את ההנהגה ל"שלשת הרשויות" (המחוקקת, השופטת, והמבצעת).
אבל אצלנו היהודים אין הבחנה כ"כ ברורה ביניהן, ובפרט יש פסוק שאומר שהקב"ה הוא בעצמו המחוקק, השופט, והמבצע.
מהו הפסוק?

רמז: אמרנו את הפסוק הזה בא' הימים האחרונים.

ישעיהו לג כב

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 21, 2020 9:13 pm

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:כידוע, בעולם הדמוקרטי מקובל לחלק את ההנהגה ל"שלשת הרשויות" (המחוקקת, השופטת, והמבצעת).
אבל אצלנו היהודים אין הבחנה כ"כ ברורה ביניהן, ובפרט יש פסוק שאומר שהקב"ה הוא בעצמו המחוקק, השופט, והמבצע.
מהו הפסוק?

רמז: אמרנו את הפסוק הזה בא' הימים האחרונים.

ישעיהו לג כב

אכן. בסליחות ער"ה.

חגי פאהן
הודעות: 302
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' ספטמבר 22, 2020 8:32 am

משה אסקוט כתב:
אחד התלמידים כתב:חידה קשה מאד, שמיועדת רק למיטיבי לכת בנתיבי לה"ק (אלא"כ משתמשים בתוכנות מתוחכמות ורבות עוצמה כדוגמת sql):

כידוע: תנועה, היא ניקוד שאינו שווא ושאינו חטף.

קל למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש לפחות ארבע תנועות יותר משיש במילה האחרת. למשל: מצד אחד, מילה שבה תנועה יחידה, כגון: שְֹמאוֹל, קְראוֹת, מְראוֹן, לְמאוֹל; ומצד שנִי, מילה בעלת אותו מספר אותיות, שבה חמש תנועות, כגון: וּמֵעַמֶּךָ, וַיִּקָּחֶהָ, וַתִּקָּחֶהָ, וַתִּטָּעֶהָ, וַיִּשָּׂאֶהָ, וַיפָּסֵחַ, מִמַּצָּבֶךָ.

החידה היא: למצוא בתנ"ך מילים (לא קרי וכתיב), בעלות אותו מספר אותיות, באופן שבאחת-המילים יש רק שתי תנועות, בעוד שבמילה האחרת יש לפחות שש תנועות...

קשה מאד!!
(לכן הפותר הראשון יזכה בש"ס עוז והדר. סתאם. בוא נגיד: ייחשב לו הדבר "כאילו" זכה בש"ס עוז והדר).


בע"ה (ובעזרת הבסיס נתונים שעליו האתר http://www.basehasefer.com מבוסס), מצאתי דוגמא אחת של 7 אותיות ו 6 תנועות כנגד 49 תיבות בעלות גם 7 אותיות ורק 2 תנועות:

(ישעיהו נא:ז) שִׁמְעוּ אֵלַי יֹדְעֵי צֶדֶק עַם תּוֹרָתִי בְלִבָּם אַל תִּירְאוּ חֶרְפַּת אֱנוֹשׁ וּמִגִּדֻּפֹתָם אַל תֵּחָתּוּ

כנגד אלו:
בְּאוֹצְרוֹת, בְּגֶשְׁמְהוֹן, בְּיִזְרְעֶאל, בְּכַרְכְּמִישׁ, בְּמַחְלְקוֹת, בְּמַלְאֲכוּת, בְּמַסְמְרוֹת, בְּמוֹקְשִׁים, בְּתוֹכְחוֹת, בְיִזְרְעֶאל, בְמַסְמְרִים
הֲרִאישׁוֹן
וְאַשְׁקְלוֹן, וְאוֹצְרוֹת, וְיִזְרְעֶאל, וְיַחְסְנוּן, וְיוֹעֲצָיו, וְעַשְׁתְּרוֹת, וְרוֹגְנִים, וְרוֹזְנִים, וְשׁוֹעֲרִים, וְתִימְרוֹת, וְתִסְגְּדוּן
יְהוֹבְדוּן, יְהוֹדְעוּן
כְּאֶשְׁכְּלוֹת, כְּכַרְכְּמִישׁ, כְּמִשְׁפְּחוֹת, כְּמַדְקְרוֹת, כְּתִימְרוֹת, כְּתוֹעֲבוֹת
לְאַשְׁקְלוֹן, לְאוֹיְבִים, לְיִזְרְעֶאל, לְיוֹרְשִׁים, לְמִסְמְרוֹת, לְמִשְׁפְּחוֹת, לְמֶמְשְׁלוֹת, לְמַחְלְקוֹת, לְמוֹעֲדִים, לְשֻׁלְחֲנוֹת
מְהַקְרְבִין, מְהוֹדְעִין, מְסוֹבְלִין, מְעוֹנְנִים, מְשׁוֹטְטִים
נְפִישְׁסִים
צְפַרְדְּעִים
תְּהוֹדְעוּן

המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.

אחד התלמידים
הודעות: 270
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ד' ספטמבר 23, 2020 11:22 pm

חגי פאהן כתב:המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.


אבל חד החידה - ופותרה - סבירא להו, דעוף אשר שט כמו ברווז - מגעגע כמו ברווז - ונראה כמו ברווז, הוא ברווז.
לישנא אחרינא: סבירא להו, דנקודה שמוטלת בתוך ו' כמו נקודת שורוק - מחודדת כמו נקודת שורוק - ונראית כמו נקודת שורוק, היא נקודת שורוק.
כי המוחש לא יוכחש, ודוק.

חגי פאהן
הודעות: 302
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' ספטמבר 24, 2020 9:30 am

אחד התלמידים כתב:
חגי פאהן כתב:המשוררים הראשונים לא מחשיבים ו' החיבור שרוקה כתנועה אלא כשוא.


אבל חד החידה - ופותרה - סבירא להו, דעוף אשר שט כמו ברווז - מגעגע כמו ברווז - ונראה כמו ברווז, הוא ברווז.
לישנא אחרינא: סבירא להו, דנקודה שמוטלת בתוך ו' כמו נקודת שורוק - מחודדת כמו נקודת שורוק - ונראית כמו נקודת שורוק, היא נקודת שורוק.
כי המוחש לא יוכחש, ודוק.

אם כן מה סברו האבן עזרא, ריה"ל, אבן גבירול, השבזי ועוד רבים?

גל של אגוזים
הודעות: 743
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' ספטמבר 29, 2020 4:00 am

היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

עזריאל ברגר
הודעות: 8352
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 29, 2020 12:19 pm

גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

לא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1987
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ספטמבר 29, 2020 12:36 pm

קשר במשניות יומא לענין עניית אמן

גל של אגוזים
הודעות: 743
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' ספטמבר 29, 2020 2:35 pm

עזריאל ברגר כתב:
גל של אגוזים כתב:היכ"ת שאתרוג אחד יהיה כשר דוקא בשנת השמיטה ויהיה פסול בשנה סתם (לא משום שנתייבש וכדו').

לא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות


טוב אבל לא לזה נתכוונתי. התכוונתי לחידוש מאחד מפוסקי זמננו שליט"א שלפי דבריו יוצא היכ"ת כנ"ל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים