מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן מיכאל
הודעות: 2299
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוגוסט 23, 2022 3:45 pm

אשמח אם מישהו ידע להשיבני, תודה רבה.
שמות רבה (שנאן) פרשת וארא פרשה ט אמרו רבותינו: שש תיסוראות היה מראה להם בכל יום ויום ואין אחד מהם דומה לחבירו, ואחר כך הוא משלם לכל גדולי המלכות וכו' כמו שכתוב במגלת אחשורוש עד: וחכם בישראל, שהפיל הקדוש ברוך הוא עצתו והרג ושתי.

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' אוגוסט 23, 2022 9:10 pm

שמות רבה שנאן.PNG
שמות רבה שנאן.PNG (128.16 KiB) נצפה 961 פעמים

המעתיק הקדום רמז למדרש אסתר שהיה לפניו, ואכן תחילת האגדה המצוטטת נמצאת לפנינו בשלושת מדרשי אסתר על הפסוק 'בהראותו'. 'מגלת אחשורוש' הוא שם חלופי למגלת אסתר, ע"פ ראש המגלה, ולכן גם מדרש אסתר 'רבה' נקרא בכתבי יד מדרש אחשורוש או אגדת אחשורוש.
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב ה' אוגוסט 25, 2022 1:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2299
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוגוסט 23, 2022 11:04 pm

עיניו כיונים כתב:ר' אביגדור שנאן:
שנאן.PNG

המעתיק הקדום רמז למדרש אסתר שהיה לפניו, ואכן תחילת האגדה המצוטטת נמצאת לפנינו בשלושת מדרשי אסתר על הפסוק 'בהראותו'. 'מגלת אחשורוש' הוא שם חלופי למגלת אסתר, ע"ש ראש המגלה, ואף מדרש אסתר 'רבה' נקרא בכתבי יד מדרש אחשורוש או אגדת אחשורוש.

תודה!

צופה_ומביט
הודעות: 4813
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוגוסט 23, 2022 11:09 pm

בשמות רבה הנדפס נמצא כל הקטע בשלימות, בלי לשלוח למקו"א, וגם בלי שיבושים, ואפילו יותר מורחב ממה שיש באסתר רבה הנדפס.

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ד' אוגוסט 24, 2022 1:56 pm

צופה_ומביט כתב:בשמות רבה הנדפס נמצא כל הקטע בשלימות, בלי לשלוח למקו"א, וגם בלי שיבושים, ואפילו יותר מורחב ממה שיש באסתר רבה הנדפס.

כלפי זה טוען שנאן שהנוסח בדפוס תוקן והושלם ממדרש אסת"ר.
לא ראיתי "יותר מורחב", להפך: חסרה דרשת ר"י בר' סימון "סעודת ארץ ישראל הראה להן" (אולי מחמת סתימותה נמנע המשלים מלהביאה).
מה שאינו באסת"ר ובשאר המקבילות הם המשפטים הנוספים שקיימים גם בכתבי היד של שמו"ר (כפי שהביא פותח האשכול ממהדורת שנאן): "ואחר כך הוא משלם/משלח לכל גדולי המלכות", "וחכם בישראל (בכ"י אחד ובדפוס: וחכם באחור ישבחנה. מסתבר שבעותק קדום נכתב בקיצור כדרך הסופרים בציטוטי פסוקים: וחכם ב' יש', ובא מעתיק ופיענח: בישראל) שהפיל הקב"ה עצתו והרג [את] ושתי".
נערך לאחרונה על ידי עיניו כיונים ב ה' אוגוסט 25, 2022 10:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4813
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוגוסט 24, 2022 2:39 pm

זה מה שהתכוונתי.

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ד' אוגוסט 24, 2022 7:42 pm

צופה_ומביט כתב:זה מה שהתכוונתי.

הנקודה היא שלדבריך כיוון המשלים והצליח למלא החסרון ולתקן המעוות ממש כפי שיצא מתחת ידי בעל המדרש, וכלשונך "נמצא כל הקטע בשלימות". אך לדעת שנאן אין הדבר בטוח כלל, כי הלשון "ואחר כך... המלכות" אינו נמצא באסת"ר, גם סיום הקטע "וחכם... ושתי" ג"כ אינו שם. א"כ אין שום נקודת אחיזה ממשית להשלמה שבנוסח הדפוס, ואינה אלא השערה אפשרית (ע"פ דמיון ההקשר: הפסוק הנדרש ואגדת התיסווראות), וייתכן שעדיין חסר לפחות משהו בקטע שבשמו"ר.

צופה_ומביט
הודעות: 4813
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוגוסט 24, 2022 8:55 pm

אני חשבתי שנוסח הדפוס לקוח מכתב יד שבו היה כתוב כך, וזו עדות שכך הוא הקטע בשלימות. לא העליתי על דעתי שמדובר בהשערה והשלמה מדעתו של המדפיס.

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: 'מגילת אחשוורוש' - מדרש נעלם?

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' אוגוסט 25, 2022 11:16 am

האפשרות שנוסח הדפוס בקטע הנידון מקורו בענף מקורי עלום של שמו"ר - קיימת, אך הנחת המהדיר היתה שהנוסח השונה שבדפוס מקורו בהשלמה חיצונית. נראה שהנחה זו מתבססת על עדי הנוסח ואופיים: מצד אחד, בכל כתבי היד (שישה, שבדרך כלל מתפלגים לענפים שונים, כמתואר במבוא עמ' 24) הועתק הקטע המקוצר בשווה, וכן גם לפני בעל ילקוט המכירי היה הקטע נתון כך. מצד שני, המהדיר הסיק שהמדפיסים הרבו לתקן את המדרש מדעתם או ע"פ מקורות מקבילים (מבוא עמ' 27).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 256 אורחים