מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חיס
הודעות: 1409
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי חיס » ו' אוגוסט 26, 2011 3:01 pm

תשובה מאד מעניינת של בעל "תפארת ישראל "על המשניות במסכת ערכין פרק ד' משנה א' . ראה כאן
מאד מעניין אשמח לקבל הערות....
קבצים מצורפים
ScreenHunter_02 Aug. 26 13.47.gif
מאד מעניין
ScreenHunter_02 Aug. 26 13.47.gif (62.62 KiB) נצפה 5467 פעמים

הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אוגוסט 26, 2011 3:21 pm

מה לנו לסברות עצמיות כאשר גילה לנו הרח"ו דברים לאמיתם?

וז"ל הקדמת מוהרח"ו לשער ההקדמות:

וז"ש עוד אשים מחשך לפניהם לאור כי התלמוד בבלי שהוא מחשך המספר בפשט העה"ז אשים לפניהם לאור ויסתכלו מתוכו רזין דאורייתא הגנוזים בו הנקרא ותורה אור. גם כל הקושיות שבתלמוד הנאמר עליהם תניא וה"ק חסורי מחסרא והכי קתני ותיק"ו כל אלו נראים בעינינו מעקשים יחזרו למישור ויראו איך הוכרח הלשון להאמר בלשון הזה החסר והמעוקש לסבת רמזי התורה הנסתרים ונרמזים בו.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי זלמניו » ו' אוגוסט 26, 2011 3:43 pm

הוגה ומעיין כתב:מה לנו לסברות עצמיות כאשר גילה לנו הרח"ו דברים לאמיתם?

וז"ל הקדמת מוהרח"ו לשער ההקדמות:

וז"ש עוד אשים מחשך לפניהם לאור כי התלמוד בבלי שהוא מחשך המספר בפשט העה"ז אשים לפניהם לאור ויסתכלו מתוכו רזין דאורייתא הגנוזים בו הנקרא ותורה אור. גם כל הקושיות שבתלמוד הנאמר עליהם תניא וה"ק חסורי מחסרא והכי קתני ותיק"ו כל אלו נראים בעינינו מעקשים יחזרו למישור ויראו איך הוכרח הלשון להאמר בלשון הזה החסר והמעוקש לסבת רמזי התורה הנסתרים ונרמזים בו.

ובס' החיים לאחי המהרל ביאר שהיינו בי' הגמ' מה ירך בסתר אף ד"ת בסתר שנא' חמוקי ירכיך, דלא קאי על סודות התורה אלא על כה"ג וסימניך חמו"ק ר"ת חסורי מחסרא והכי קתני

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי אדג » ו' אוגוסט 26, 2011 3:47 pm

הוגה ומעיין כתב:מה לנו לסברות עצמיות כאשר גילה לנו הרח"ו דברים לאמיתם?


שבעים פנים לתורה, וארבע אופנים אצל הקרובי"ם, פרד"ס והתורה בכולם תדרש, מונחת בקרן זוית, יבוא בעל כד ובעל חבית, זה אומר בכה, וזה מראה כוחו, וכולם למשה ניתנו, כמסמרים ניטעו.

ובאמת, לא הוצרך לזה, אחר שכבר אמרו בפירוש (חולין קטז, ב) "משנה לא זזה ממקומה", שאף במקום שנשתנתה הלכה, משנה שוב לא נשנתה, וכפי שקבלו כך מסרו, ולשנותה אסרו.
(וכבר ידועים דברי הגר"א - ולאחרונה יצא ספר שלם בשיטה זו, ודנו עליו בפורום זה - שמבאר כל המשניות שלא ע"ד הגמרא, אלא ע"פ פשוטם. ומה שאמרו חסורי מחסרא, אין הכוונה שנחסר באמת אלא כן הוא דברי האמורא, אך התנא עצמו הכי לא סבירא ליה).

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' אוגוסט 26, 2011 4:28 pm

כעת איני זוכר מקור מדוייק
אך הענין מובא במה מקומות שהזמרה בשעת הלימוד והלימוד בניגון מועיל לזכרון

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15690
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 26, 2011 5:31 pm

אדג כתב:
הוגה ומעיין כתב:מה לנו לסברות עצמיות כאשר גילה לנו הרח"ו דברים לאמיתם?


שבעים פנים לתורה, וארבע אופנים אצל הקרובי"ם, פרד"ס והתורה בכולם תדרש, מונחת בקרן זוית, יבוא בעל כד ובעל חבית, זה אומר בכה, וזה מראה כוחו, וכולם למשה ניתנו, כמסמרים ניטעו.

ובאמת, לא הוצרך לזה, אחר שכבר אמרו בפירוש (חולין קטז, ב) "משנה לא זזה ממקומה", שאף במקום שנשתנתה הלכה, משנה שוב לא נשנתה, וכפי שקבלו כך מסרו, ולשנותה אסרו.
(וכבר ידועים דברי הגר"א - ולאחרונה יצא ספר שלם בשיטה זו, ודנו עליו בפורום זה - שמבאר כל המשניות שלא ע"ד הגמרא, אלא ע"פ פשוטם. ומה שאמרו חסורי מחסרא, אין הכוונה שנחסר באמת אלא כן הוא דברי האמורא, אך התנא עצמו הכי לא סבירא ליה).

א.לא מדויק כ"כ. דברי הגר"א על חסורי מחסרי הובאו בהקדמת תלמידו בפאת השולחן, והיה יודע כל חסורי מחסרי שבתלמוד בשיטותיו, דלא חסרה כלל בסדר שסידר רבינו הקדוש המשניות, ולאו אורחא שחיסר דבר, רק רבי ס"ל כחד תנא דאליביה סתמה, ולא חסר כלל אליביה וגמ' ס"ל כאידך תנא ואליביה קאמרה הגמ' חסורי וכו'. (ובר"פ הביא מאביו הגר"א בסגנון אחר לגמרי, והוא כדברי רבינו בחיי בשמות פל"ד, דאין החסרון אלא בנו וכו').
ב. 'שמבאר כל המשניות וכו'' הרי זו גוזמא גדולה מאד. השבוע ראיתי בא"ר לנדה פרק חמישי משנה ו, שמפרש דברי המשנה דלא כהגמ', אלא שמוכיח מדברי הגמ' גופא דדיחויא בעלמא מה דאוקמי שם (שאחת מכל עריות הבאה עליה לרבות בהמה עי"ש)
לגופו של נושא האשכול יש עוד מר"מ רבים

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי הגהמ » ו' אוגוסט 26, 2011 6:50 pm

סביר להניח שאין 'מקרה אחד לכולם' ויש שאכן החסורי מחסרא בא להגיה לשון המשנה באופן שהמשך לשון המשנה מתייחס ל'קטע החסר' עי' מש"כ התוס' כתובות דף סט: ד"ה קטנה ודו"ק

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי ספרן » ש' אוגוסט 27, 2011 9:33 pm

ר' בספרו החדש של ר"ח גפני "פשוטה של משנה" המקיף את הנושא מכל צדדיו.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי אדג » א' אוגוסט 28, 2011 6:43 am

דברי הובנו לא נכון, עקב טעות בפיסוק. כך הם דבריי:
אדג כתב:(וכבר ידועים דברי הגר"א - ולאחרונה יצא ספר שלם בשיטה זו, - ודנו עליו בפורום זה - המבאר כל המשניות שלא ע"ד הגמרא, אלא ע"פ פשוטם - שמה שאמרו חסורי מחסרא, אין הכוונה שנחסר באמת אלא כן הוא דברי האמורא, אך התנא עצמו הכי לא סבירא ליה).


מקף אחד בסה"כ... מעולם לא התכוונתי לומר שהגר"א מבאר תמיד שלא כהגמ' אלא כפשוטו.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי חיים » א' אוגוסט 28, 2011 1:37 pm

ר' חיס,
תודה לך על הבאת קטע התפארת ישראל.
בעבר שמעתי [שגם] מפני קטע זה היו שנמנעו מללמוד תפארת ישראל, ועד עתה לא שזפתו עיני.
איני אחראי לאמיתות השמועה, אבל כך קבלתי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוגוסט 28, 2011 6:06 pm

שבטיישראל כתב:כעת איני זוכר מקור מדוייק
אך הענין מובא במה מקומות שהזמרה בשעת הלימוד והלימוד בניגון מועיל לזכרון


התכוונת וודאי לגמרא מגילה לב א

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 29, 2011 1:35 am

כתב המאירי בסדר הקבלה ספ"ד: ועם כל זה נתמעטו הלבבות מרוב הצרות,
והוצרכו האחרונים לחבר אחריו דרך ביאור והרחבה,
ולפעמים דרך סתירה ותיקון, כשהיו חכמי הדור מסכימים לכך, ממה שרואים בו
קושיה חזקה... וכן אמרו סמי מכאן כך וכך, וכן אמרו פרת חטאת אינה משנה... וכן
תמיד איתמר חיסורי מחסרא כו', וכן לאו תרוצי מתרצת ליה, תריץ ואימא הכי, וכן
הרבה כיוצא באלו. כמו שנעשה אנחנו מראשינו וזקנינו הקודמים ועוברים לפנינו על
ראשינו, וכמו שכתוב דרך כלל מקום הניחו לנו כו', כלומר שאין השלימות נמצא
בנבראים ואפילו במובחרים שבהם, עד שלא יהיו האחרונים רשאין לחלוק עמהם
בקצת דברים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי יאיר » ג' אוגוסט 30, 2011 1:13 am

דעת הגר"א ב"חסורי מחסרא":
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?83716&&page=22 ד.ה הנה (וממשיך בעמ' 23).
ובעמ' 38 http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?83716&&page=38 כמו שהביא א"ס.

משה פרץ
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:41 pm

Re: בגמרא חסורי מחסרא למה לא הגיהו המשנה???

הודעהעל ידי משה פרץ » ד' מאי 03, 2023 2:31 am

יאיר כתב:דעת הגר"א ב"חסורי מחסרא":
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?83716&&page=22 ד.ה הנה (וממשיך בעמ' 23).
ובעמ' 38 http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?83716&&page=38 כמו שהביא א"ס.


ובשדה צופים (סוטה לה ע"א) הביא דברי שו"ת מלמד להועיל (ח"ג סימן סא) שדברי הגר"א לא נאמרו בכל מקום. ע"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 251 אורחים