מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ידיעת העונש - פשט בדברי החזון איש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

ידיעת העונש - פשט בדברי החזון איש

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 11, 2024 12:06 am

בקובץ אגרות חזון איש, ח"ג אגרת פב:
כאשר נתבונן במבט חצוני על החיים על פי התורה, מצינו אמצעי נקל להרגל מדות הטובות בכל העם, על פי שימת חק ללמד לכל את תורת משפטים והעונשים של כל עול. בעסוק הנער בעונשי העול, יוטע בלבו תועבת העול והחוב להתרחק ממנו באופן קל ובדרך אגב בקנין חזק. ועפ"ז עיקר שימת העונשים יעשו את פרי פעולתם לנקיון המדות, כי בשררת העונש הגדול על העול, יכה שרש בכל לב העם לגעל את הדבר ההיא ולתשבה לזרא, מלבד יראת העונש.
נמצא פעולת העונש בג' דרכים: א. ביראת עונשו, ב. בידיעת העונש. ג. בלימוד בספר המשפטים את חריצת משפטו. ומה גם בלמדו בספר שכלו חסד, פעם יוצא בחסדו לנקום מיד מעול וחומץ שמעורר בו למאס ברע.
על פי כל אלה, הדבר פשוט שחק חריצת עונש נפש להורג נפש ממעט את הרציחה ומקיים הרבה נפשות, ולעומת זה, כשיהיה החק קל לרוצח, יכה שורש להקל בלב העם וחניכיו את עול רצח נפש, בראותו שאין החוק מתענין בזה כל כך וימצאוהו בספר החוקים למקרה קל הערך.

האגרת מפורסמת והועתקה ע"י מחברים שונים שהשתמשו בו כדי להדגיש את הרעיון שלימוד העונש מסוגל להרתיע את האדם מן החטא, גם בלי שהעונש יתקיים למעשה.
אך אני התקשיתי להבין את את ההבדל בין שתי הדרכים הראשונות שהוא מונה: יראת העונש וידיעת העונש. הלוא הדרך השלישית היא לימוד החוק והבנת גודל העונש. אם כן, מה מבחין בין יראת העונש לידיעתו?

צופה_ומביט
הודעות: 4791
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ידיעת העונש - פשט בדברי החזון איש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 11, 2024 12:34 am

יראת העונש היא כפשוטו, שמפחד שיענשו אותו באם יעשה כן.
ידיעת העונש היא כפשוטו, עצם מה שיודע את העונש הקצוב לדבר זה.
וג' כמדומה הכוונה ללימוד בפרטי הדברים ובעיון ומו"מ של תורה, בספר המשפטים של אותו העונש.
[וכעין (הגם שאינו אותו הדבר) דברי הגרי"ס באגרת המוסר שללמוד בעיון דיני העבירה מרחיק את האדם מן העבירה הזו, וכעי"ז כמדומה כתב החזו"א בעצמו באמונה וביטחון].

מחשבה אחת
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:16 pm

Re: ידיעת העונש - פשט בדברי החזון איש

הודעהעל ידי מחשבה אחת » א' פברואר 11, 2024 12:54 am

צופה_ומביט כתב:יראת העונש היא כפשוטו, שמפחד שיענשו אותו באם יעשה כן.
ידיעת העונש היא כפשוטו, עצם מה שיודע את העונש הקצוב לדבר זה.

הא גופא קשיא. מה ההבדל בין אם הוא מתיירא מן העונש בסתם (שהוא אינו יודע מה עונשו הקצוב) לבין אם מתיירא מן העונש הידוע לו?
בשלמא הדרך השלישית היא שהוא יודע עד כמה העוול חמור עד שבאופן מוצהר מגיע לעובר עונש פלוני (וידיעה זו משפיעה גם אם הוא יודע שהעונש איננו מתבצע למעשה).

צופה_ומביט
הודעות: 4791
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ידיעת העונש - פשט בדברי החזון איש

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 11, 2024 1:01 am

כמדומה שמעלתו לא הבין דבריי.
יראה מהעונש בוודאי הכוונה לאחר ידיעתו. [למשל מפחד שיסקלוהו על חילול שבת. או דין ארבע מיתות שלא בטלו. או עונשי גהינום החמורים].
אבל ידיעת העונש הוא דבר אחר, אין הכוונה בזה יראה ממנו שיעשו לו כך, אלא עצם הידיעה מה עונשו של הדבר - שממילא זו ידיעה כמה החמירה התורה בעונשו של הדבר [למשל: מיתה].
ההבדל בין ב' לג' הוא ברמת החקר והעיון באותו הדבר הזה. שב' הוא ידיעה כללית וחתוכה, וג' הוא עיון וידיעת הפרטים בדרך לימוד.
ולזה שלחתי לדברי הגרי"ס וכמדומה גם החזו"א באמונ"ב, שהעיון והחקר התורני בדבר מחדיר בנפש את חומרתו ומניעתו. ולענ"ד זה עניינו של ג'.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים