מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין אדם למקום, לחבירו ולעצמו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אור קדמאה
הודעות: 33
הצטרף: א' יוני 02, 2024 11:41 pm

בין אדם למקום, לחבירו ולעצמו

הודעהעל ידי אור קדמאה » ב' אוגוסט 12, 2024 1:53 am

בספר... (מחברו נפטר באמצע המאה הי"ז)
כותב על ג' ענינים אלו.
מה המקור לדבריו?
בנתיים מצאתי בספר העקרים (מאמר ג' פרק כ"ה):
הקשה אלי חכם מחכמי הנוצרים ... כי התורה ראוי שתהיה מקפדת על ג' דברים על מה שבין אדם למקום והם מצות עבודיות נקראות בלשונם צירימוניאלי"ש והם המצות שאדם עושה מצד עבודת האל כי צירי בלשון יון אלוה ועל מצות שבין אדם לחברו והם המשפטים נקראים יודיציאלי"ש והם המצות המתחדשות על האדם מצד משאו ומתנו עם זולתו והם המתחייבות מצד הקבוץ המדיני ועל המצות שבינו לבין עצמו נקרא מוראלי"ש והם המצות שאדם עושה אותם לקנות תכונה טובה בנפשו כיראת חטא וענוה וכיוצא בהן שהן מקנות בנפש תכונה טובה
עכ"ל.

האם יש מקור טהור יותר לזה?

צופה_ומביט
הודעות: 5178
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בין אדם למקום, לחבירו ולעצמו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 12, 2024 10:01 am

באם הבנתי נכון את השאלה:

מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו - ידוע. [יש שחילקו בזה את עשרת הדברות חמש-חמש].
ולגבי תיקון האדם את עצמו - כך משמע ברמב"ם הלכות יסודי התורה והלכות דעות. שדעות נכונות ומידות טובות ושאר הנהגת האדם הראויה - היא צורת האדם האמיתית הנכונה והטובה, והיא תכלית בפני עצמה [ולרמב"ם היא עיקר התכלית וכל השאר מכוון אליה]. ואינן "עבודה/שירות" לקב"ה, או מה שעל ידו נתקן יישוב בני אדם [עכ"פ כתכלית ראשונה למצוות האלה].

מעבר לרושם הכללי מההלכות הנ"ל, כ"מ גם מדבריו ביסוה"ת פ"ד:
נפש כל בשר היא צורתו שנתן לו האל והדעת היתרה המצויה בנפשו של אדם היא צורת האדם השלם בדעתו ועל צורה זו נאמר בתורה נעשה אדם בצלמנו כדמותנו כלומר שתהיה לו צורה היודעת ומשגת הדעות שאין להם גולם כמו המלאכים שהם צורה בלא גולם עד שידמה להן ואינו אומר על צורה זו הניכרת לעינים שהיא הפה והחוטם והלסתות ושאר רושם הגוף שזו תואר שמה ואינה הנפש המצויה לכל נפש חיה שבה אוכל ושותה ומוליד ומרגיש ומהרהר אלא הדעה שהיא צורת הנפש ובצורת הנפש הכתוב מדבר בצלמנו כדמותנו.

ושם בסוף הפרק חילק בין ענייני ארבעה פרקים אלו שהם הפרדס לשאר האסור והמותר של מצוות התורה, שהאחרונים הם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה [כדי לנחול חיי העולם הבא, בעולם מתוקן שיכולים לצמוח בו הרבה חכמים בחכמת אלוקות כמו שמסביר במו"נ].

עוד מקור ידוע לגבי מה שמחוייב האדם מצד "מוראליש", הוא הכרת הטוב לדומם [משה והיאור כידוע, הרי"ף ובית המרחץ בשטמ"ק שלהי ב"ק].

אור קדמאה
הודעות: 33
הצטרף: א' יוני 02, 2024 11:41 pm

Re: בין אדם למקום, לחבירו ולעצמו

הודעהעל ידי אור קדמאה » ב' אוגוסט 12, 2024 1:13 pm

צופה_ומביט כתב:באם הבנתי נכון את השאלה:

מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו - ידוע. [יש שחילקו בזה את עשרת הדברות חמש-חמש].
ולגבי תיקון האדם את עצמו - כך משמע ברמב"ם הלכות יסודי התורה והלכות דעות. שדעות נכונות ומידות טובות ושאר הנהגת האדם הראויה - היא צורת האדם האמיתית הנכונה והטובה, והיא תכלית בפני עצמה [ולרמב"ם היא עיקר התכלית וכל השאר מכוון אליה]. ואינן "עבודה/שירות" לקב"ה, או מה שעל ידו נתקן יישוב בני אדם [עכ"פ כתכלית ראשונה למצוות האלה].

מעבר לרושם הכללי מההלכות הנ"ל, כ"מ גם מדבריו ביסוה"ת פ"ד:
נפש כל בשר היא צורתו שנתן לו האל והדעת היתרה המצויה בנפשו של אדם היא צורת האדם השלם בדעתו ועל צורה זו נאמר בתורה נעשה אדם בצלמנו כדמותנו כלומר שתהיה לו צורה היודעת ומשגת הדעות שאין להם גולם כמו המלאכים שהם צורה בלא גולם עד שידמה להן ואינו אומר על צורה זו הניכרת לעינים שהיא הפה והחוטם והלסתות ושאר רושם הגוף שזו תואר שמה ואינה הנפש המצויה לכל נפש חיה שבה אוכל ושותה ומוליד ומרגיש ומהרהר אלא הדעה שהיא צורת הנפש ובצורת הנפש הכתוב מדבר בצלמנו כדמותנו.

ושם בסוף הפרק חילק בין ענייני ארבעה פרקים אלו שהם הפרדס לשאר האסור והמותר של מצוות התורה, שהאחרונים הם הטובה הגדולה שהשפיע הקדוש ברוך הוא ליישוב העולם הזה [כדי לנחול חיי העולם הבא, בעולם מתוקן שיכולים לצמוח בו הרבה חכמים בחכמת אלוקות כמו שמסביר במו"נ].

עוד מקור ידוע לגבי מה שמחוייב האדם מצד "מוראליש", הוא הכרת הטוב לדומם [משה והיאור כידוע, הרי"ף ובית המרחץ בשטמ"ק שלהי ב"ק].

אני מחפש קטע שמאגד את כל הג' כאחד, כמו הציטוט מהעיקרים הנ"ל.

צופה_ומביט
הודעות: 5178
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בין אדם למקום, לחבירו ולעצמו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 12, 2024 1:30 pm

במורה הנבוכים ח"ג פרק כז אומר הרמב"ם שלמצוות שתי תכליות: תיקון הנפש = השקפות נכונות, ותיקון הגוף = חברה מתוקנת, בלי עוול ועם מידות נעלות הנחוצות לחברה מתוקנת.
הוא לא מזכיר תכלית שלישית - שירות לאלוקים. כי אלקים לא צריך שישרתו אותו.
עדיין ייתכנו מצוות שעניינן עבודת אלוקים ו"צרמוניה" - בתור חינוך האדם להשקפות נכונות ע"י יחס זה ופעולות אלו שהוא עושה. וכמדומה הרמב"ם מבאר כך מצוות שונות שיש במקדש הקשורות לפארו והדרו וכבודו.
וכן מצוות קריאת שמע ותפילה וכיו"ב, כמו שכתב שם בפרק לה:
הקבוצה התשיעית כוללת שאר העבודות הכלליות המעשיות, כגון התפילה וקריאת שמע ויתר מה שמנינו בספר אהבה, פרט למילה. ותועלת הקבוצה הזו ברורה, לפי שהם כולם מעשים המחזקים ההשקפות באהבת ה' ובמה שצריך להיות בדעה עליו וליחס לו.

והרחיב בזה שם בפרק נא בהערה:
כבר ביארנו לך כי השכל הזה אשר שפע עלינו מאתו יתעלה, הוא המגע אשר בינינו לבינו, והבחירה בידך, אם תרצה לחזק את המגע הזה ולעבותו - עשה, ואם תרצה להחלישו ולדקקו לאט לאט עד שתפסקהו - עשה. ואין המגע הזה מתחזק אלא בהפעלתו באהבתו וההליכה בכוון זה כמו שביארנו, והחלשתו ודקותו תהיה בהתעסק מחשבתך במה שזולתו.
ודע, כי אף אם היית החכם בבני אדם באמיתת המדע האלוהי, הרי בשעה שאתה מרוקן את מחשבתך מה' ומתעסק בכל ישותך באכילה הכרחית או בעסק הכרחי, הנך מפסיק אותו המגע אשר בינך ובין ה', ואינך עמו אז, וכן אין הוא עמך, כי אותו היחס אשר בינך ובינו כבר נפסק בפועל באותה השעה.
ולפיכך היו החסידים מקפידים על הזמנים שהם מעסיקים אותם שלא בו, והזהירו על כך ואמרו אל תפנו - אל מדעתכם, ואמר דוד שוויתי ה' לנגדי תמיד כי מימיני בל אמוט, אומר: אני לא רוקנתי מחשבתי ממנו, וכאלו הוא יד ימיני אשר לא אתעלם ממנה הרף עין בגלל מהירות תנועתה, ולפיכך לא אמוט, כלומר: לא אפול.
ודע כי כל מעשה העבודות הללו, כקריאת התורה והתפלה ועשיית שאר המצוות, אין תכליתן אלא שתוכשר בהתעסקות במצוותיו יתעלה מלעסוק בענייני העולם, כאלו התעסקת בו יתעלה לא בזולתו.

ולהדיא כתב בסוף פרק לה הנ"ל מה הכוונה "מצוות שבין אדם למקום", שאינן יוצאות מכלל אחת משתי התכליות הללו:
וכבר ידוע שכל המצוות נחלקות לשני חלקים: עברות שבין אדם לחברו, ועברות שבין אדם למקום.
אותם שהם בין אדם לחברו מן הקבוצות הללו אשר חלקנום ומנינום, הם הקבוצות החמישית והששית והשביעית ומקצת הקבוצה השלישית.
ושאר הקבוצות הן בין אדם למקום.
והוא, שכל מצווה, בין שהייתה ציווי או אזהרה, אשר המטרה בה הקניית מידה מסוימת, או השקפה, או תיקון מעשים מיוחדים לאדם עצמו להביאו לשלמות, הרי הם קוראים אותה שבין אדם למקום, ואף על פי שהיא באמת מובילה לדברים שבין אדם לחברו, אבל אחרי מיצוע דברים רבים ובהבחנות כלליות, ואינה נוגעת בנזקי הזולת באופן ישיר, והבן זה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים