מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יולי 28, 2023 6:38 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שיגיד 'ח"ו' עוד אלף פעמים, זה לא ישנה את המציאות.
כבר הובאו המון משלים ע"ז. 'כתונת פסים - א זיידענע העמד' לימדו אותנו. ברש"י כתוב שזה 'כלי מילת', ובמתני' תנן מילת זה סוג צמר.
האיך אפשר להכחיש את השמש בצהריים?

נארישקייטן, ראה המצורף פה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_חומש בית יהודא - א בראשית - תנ-ך. תשי-ד. ניו יורק_451.pdf
(2.82 MiB) הורד 115 פעמים

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יולי 28, 2023 6:44 pm

יהושפט כתב:נשגב מבינתי כל המלל הארוך והציטוטים והח"ו וח"ו ושאר מיני תופינים
הרב מילר כותב באופן שאינו משתמע לשתי פנים
צילום מסך 2023-07-28 153015.jpg
כלומר אין מלמדים את הפירוש על פי הפשט שכתב רש"י אלא את הדרש בשביל ישראל
ובכן, כאמור בעץ חיים - החיידר של המסורת - לא לימדו כך, אני הק' למדתי בחיידר קמניץ ולא לימדו כך, וכמו שכתב הליטוואק בעוד הרבה מקומות לא לימדו כך. אז על מה הרב מילר מדבר? אולי המלמד שלו בבולטימור לימד כך, אבל אין שום מסורת כזו.
אפשר להמשיך להתווכח מכאן ועד סוף כל הדורות אם צריך ללמד דווקא ע"פ רש"י או לא, אבל לא זה מה שהרב מילר אומר.

רב מילר זצ"ל מדגיש:
ילד יהודי שמתחיל חומש בראשית, לומד מיד
ש“בראשית“ אין פירושו סתם ”בהתחלה“ אלא ”בשביל
ישראל שנקראו ראשית“...
ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.

יהושפט
הודעות: 940
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יהושפט » ו' יולי 28, 2023 6:48 pm

באמונתו כתב:
יהושפט כתב:נשגב מבינתי כל המלל הארוך והציטוטים והח"ו וח"ו ושאר מיני תופינים
הרב מילר כותב באופן שאינו משתמע לשתי פנים
צילום מסך 2023-07-28 153015.jpg
כלומר אין מלמדים את הפירוש על פי הפשט שכתב רש"י אלא את הדרש בשביל ישראל
ובכן, כאמור בעץ חיים - החיידר של המסורת - לא לימדו כך, אני הק' למדתי בחיידר קמניץ ולא לימדו כך, וכמו שכתב הליטוואק בעוד הרבה מקומות לא לימדו כך. אז על מה הרב מילר מדבר? אולי המלמד שלו בבולטימור לימד כך, אבל אין שום מסורת כזו.
אפשר להמשיך להתווכח מכאן ועד סוף כל הדורות אם צריך ללמד דווקא ע"פ רש"י או לא, אבל לא זה מה שהרב מילר אומר.

רב מילר זצ"ל מדגיש:
ילד יהודי שמתחיל חומש בראשית, לומד מיד
ש“בראשית“ אין פירושו סתם ”בהתחלה“ אלא ”בשביל
ישראל שנקראו ראשית“...
ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.

כמה אפשר לעוות את המציאות
לא מלמדים את הילדים - בתחילת הלימוד - בשביל ישראל, נקודה. אלא בדיוק את מה שהרב מילר שולל, בין אם מפרשים כרש"י או כרמב"ן, מלמדים לפי הפשט ובשום פנים לא לפי הדרש
אתה מוזמן לברר מה לימדו בעץ חיים, וכבר הבאתי גם את הלמשמעות. ומה למדתי בקמניץ אצל הצדיק ר' לייב קורלנדסקי מזקני המלמדים, אני זוכר.
נערך לאחרונה על ידי יהושפט ב ו' יולי 28, 2023 6:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יולי 28, 2023 6:56 pm

ב"ה, הרי גם אנחנו למדנו בחיידר, גם טפנו בס"ד.

יהושפט
הודעות: 940
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי יהושפט » ו' יולי 28, 2023 6:57 pm

באמונתו כתב:ב"ה, הרי גם אנחנו למדנו בחיידר, גם טפנו בס"ד.

אדרבה, אולי תספר לנו באיזה חיידר מלמדים בכיתה א בשביל ישראל שנקראו ראשית.
ולא שזה משנה אם יימצא כזה חיידר, כי בחיידרים הותיקים החשובים לא לימדו כך, אבל בכל זאת נשמח לשמוע היכן כן.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יולי 28, 2023 7:00 pm

עוד מהרב מילר זצ"ל בזה:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_קובץ גליונות - תשפ-א ה דברים - קובץ גליונות_88.pdf
(2.22 MiB) הורד 89 פעמים

אראל
הודעות: 3391
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ו' יולי 28, 2023 7:34 pm

באמונתו כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שיגיד 'ח"ו' עוד אלף פעמים, זה לא ישנה את המציאות.
כבר הובאו המון משלים ע"ז. 'כתונת פסים - א זיידענע העמד' לימדו אותנו. ברש"י כתוב שזה 'כלי מילת', ובמתני' תנן מילת זה סוג צמר.
האיך אפשר להכחיש את השמש בצהריים?

נארישקייטן, ראה המצורף פה:

אתה מביא ראיה לדברי לפ"ב!!
גם ה'בית יהודא' חומש הקדוש, נטה מדרך רש"י רחמנא ליצלן!!, וכן נהוג בכל החדרים לפרש 'א זיידענע העמדל' בלי יוצא מן הכלל,
ודלא כפירש"י, שפי' 'כלי מילת', ודלא כגמרא מפורשת שבת דף נב ע"א!!

בינה להבין
הודעות: 149
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ו' יולי 28, 2023 7:41 pm

באמונתו כתב:ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.


באמת יש מקום לשלול לימוד החימוש פשש"מ עם תשב"ר ע"פ דברי גדולי הדורות, אבל לפי דבריך אין שום חשש, שהרי במפרשי רש"י הרבה פעמים דנו למה רש"י נייד מדברי הפשט הפשוט, ולפי דבריך נמצא דבאמת נקודת המוצא של רש"י הוא בכל מקום לפי הפשט הפשוט רק מצא איזה קושיא והכרח לפרש כמו שפירש, וא"כ אם מפרשים לפי הפי' הפשוט ביותר ג"כ מפרשים כרש"י,
וגם לא מסתפקים בכך, ולומדים אח"כ פי' רש"י ממש [עם המפרשים] הנדפס ממש סמוך לזה, כמו המסורות שמ'בראשית'

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ש' יולי 29, 2023 11:40 pm

אראל כתב:
באמונתו כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שיגיד 'ח"ו' עוד אלף פעמים, זה לא ישנה את המציאות.
כבר הובאו המון משלים ע"ז. 'כתונת פסים - א זיידענע העמד' לימדו אותנו. ברש"י כתוב שזה 'כלי מילת', ובמתני' תנן מילת זה סוג צמר.
האיך אפשר להכחיש את השמש בצהריים?

נארישקייטן, ראה המצורף פה:

אתה מביא ראיה לדברי לפ"ב!!
גם ה'בית יהודא' חומש הקדוש, נטה מדרך רש"י רחמנא ליצלן!!, וכן נהוג בכל החדרים לפרש 'א זיידענע העמדל' בלי יוצא מן הכלל,
ודלא כפירש"י, שפי' 'כלי מילת', ודלא כגמרא מפורשת שבת דף נב ע"א!!

לא הבנת כלום.
תסתכל בתרגום בית יהודא לפירוש רש"י.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 12:40 am

בינה להבין כתב:
באמונתו כתב:ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.

באמת יש מקום לשלול לימוד החימוש פשש"מ עם תשב"ר ע"פ דברי גדולי הדורות, אבל לפי דבריך אין שום חשש, שהרי במפרשי רש"י הרבה פעמים דנו למה רש"י נייד מדברי הפשט הפשוט, ולפי דבריך נמצא דבאמת נקודת המוצא של רש"י הוא בכל מקום לפי הפשט הפשוט רק מצא איזה קושיא והכרח לפרש כמו שפירש, וא"כ אם מפרשים לפי הפי' הפשוט ביותר ג"כ מפרשים כרש"י,
וגם לא מסתפקים בכך, ולומדים אח"כ?! פי' רש"י ממש [עם המפרשים] הנדפס ממש סמוך לזה, כמו המסורות שמ'בראשית'

ודאי שהוא טרף גמור, זה החומש החדש.

אסביר שוב מה שכבר כתבתי, שבדרך כלל, אין רש"י מתחיל מיד ב"אין המקרא הזה אומר אלא דורשני"... אח"כ כותב שוב: ואם באת לדורשו כפשוטו - כך פרשהו ...
ז"א שרש"י מצהיר מראש, שפשוטו במקרא זה - הוא באמת דחוק טובא.
ילדים פעוטים, ודאי אינם מסוגלים להבין הפירוש, שרש"י גופו מודיע דוחקו, וממילא מלמדים אותם, ממקום שרש"י מתחיל בעצמו, כנ"ל.
אך ברוב מקראות, שרש"י מפרש בשופי - ישירות בדרך כל שהיא, אשר גם תשב"ר מסוגלים ללמוד ולהבין, הלא אין סיבה והצדקה בעולם, לנטות מדבריו הקדושים.

אגב, עד לפני שנים לא רבות, מי שפמפם ב"פשוטו של מקרא" יותר מדי, הנה נחשד מיד להיות מכת המתחדשים, שעד היום דוגלים אך בפשש"מ, דבר שמשמש אחד מסימניהם המובהקים והבולטים.
אף כבר בצוואת רבי אליעזר הגדול: "מנעו בניכם מן ההיגיון" (ברכות דף כח עמוד ב), פירשו הקדמונים, להרחיק ילדים מפשוטו של מקרא.
בעוד מי שנטה מרש"י, ידעו הכול, כי הפורש מפירוש רש"י - כפורש מן החיים.

מעשה ידוע על משכיל אחד שהתבטא לפני הגר"א ז"ל, "כי רש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשוטו של מקרא", איזה עונש השית עליו אדוננו הגר"א ז"ל.
אח"כ באו ופקפקו במעשה, ובס"ד עכשיו מצאתי שגם מרן המשגיח דמיר - רבי ירוחם, מזכיר מעשה הזה (הצדיק רבי שלמה - עמוד נ"ז).

אראל
הודעות: 3391
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 30, 2023 5:34 am

באמונתו כתב:
אראל כתב:
באמונתו כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:שיגיד 'ח"ו' עוד אלף פעמים, זה לא ישנה את המציאות.
כבר הובאו המון משלים ע"ז. 'כתונת פסים - א זיידענע העמד' לימדו אותנו. ברש"י כתוב שזה 'כלי מילת', ובמתני' תנן מילת זה סוג צמר.
האיך אפשר להכחיש את השמש בצהריים?

נארישקייטן, ראה המצורף פה:

אתה מביא ראיה לדברי לפ"ב!!
גם ה'בית יהודא' חומש הקדוש, נטה מדרך רש"י רחמנא ליצלן!!, וכן נהוג בכל החדרים לפרש 'א זיידענע העמדל' בלי יוצא מן הכלל,
ודלא כפירש"י, שפי' 'כלי מילת', ודלא כגמרא מפורשת שבת דף נב ע"א!!

לא הבנת כלום.
תסתכל בתרגום בית יהודא לפירוש רש"י.

לא ענית את השאלה שלי
רש"י מפרש מפורש כתונת פסים 'כלי מילת', ו'כלי מילת' מפורש כתוב בגמרא שציינתי (וברש"י שם בשבת דף נ"ד ע"א ד"ה שמכבנין ובד"ה למילת, פי' כן מפורש עיי"ש היטב), שזה כלי צמר ולא זיידענע העמדל כנהוג ללמוד בחיידר [אגב היה לי מלמד חשוב זקן בנש"ק ות"ח (כהיום הוא מן האדמורי"ם החשובים בעירינו עמו"ש) נאך פון דער אלטער היים, והוא הגיד לנו (ילדים בכיתה ו') שהפירוש האמיתי לפי פירוש רש"י כתונת פסים, הוא כלי צמר, ולא זיידענע העמדל, ולמד לנו את דברי הגמרא שהכונה על כבש בן יומו שמכבנין אותו למילת שלא יתלכלך צמרו]
ה'בית יהודה' חומש עשה עצמו כאילו לא ידע מזה או שבאמת אשמיטתיה [איני יודע], כי בין בפירוש החומש ובין בפירוש רש"י לא תירגם נכון!!

האמת אדרוש
הודעות: 321
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » א' יולי 30, 2023 9:21 am

באמונתו כתב:מעשה ידוע על משכיל אחד שהתבטא לפני הגר"א ז"ל, "כי רש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשוטו של מקרא", איזה עונש השית עליו אדוננו הגר"א ז"ל.
אח"כ באו ופקפקו במעשה, ובס"ד עכשיו מצאתי שגם מרן המשגיח דמיר - רבי ירוחם, מזכיר מעשה הזה (הצדיק רבי שלמה - עמוד נ"ז).

מה מציאה מצאת ברב ירוחם? איך מה שמזכיר אותו מוכיח שהמעשה באמת קרה?
ואם אירע מה שהוא, ניתן לשער שהגיע לו מחמת טון הדיבור, בלעג ובחוסר כבוד וכו׳.

ועיין בדברי האבן עזרא…
(כמדומה כבר הובא לעל)
קבצים מצורפים
2BBDB2CF-0468-4BE0-972A-1D871431D6F4.png
2BBDB2CF-0468-4BE0-972A-1D871431D6F4.png (41.45 KiB) נצפה 3192 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' יולי 30, 2023 1:41 pm

איני יודע אם הוזכר כבר, אבל לכאורה אין כאן שום סתירה גדולה.

הילדים הפעוטים ממש, לומדים ושרים את הפשט ההכי פשוט שהמלמד השכיל להכניס אל תוך המילים, וכל אחד כפי דרכו. אח"כ, כאשר לומדים עם מעט עיון, אין לומדים עם האבן עזרא, ולא עם הספורנו, ולא עם שאר מפרשי הפשט, אלא רש"י דייקא. וע"ז הקפידו תמיד שרש"י יהיה ראש המפרשים - לאלו הלומדים מפרשים. וכן הוא בלימוד הגמרא. אין צורך לשום מראי מקומות ע"ז, כי כן יודע כל איש אשר אך דרכו רגליו על מפתן ביהמ"ד.

אמנם לא לנצח יריב, ואין שום בעיא להמשיך הלימודים בפשטנים אחרים. מי לנו גדול מהנצי"ב, אשר לימד חומש לרבים כל יום בישיבת וואלאזין, עם הביאורים שהדפיס לאחמ"כ בהעמק דבר. האם גם עליו מפקפקים?

בהסיפור עם הגר"א צריכים לדעת בדיוק מה אמר המשכיל ההוא, כי ברגע שמשנים מילה אחת, כבר התבדה הסיפור. אני שמעתי שאמר 'ידוע שרש"י לא ידע את הדקדוק היטב', או משהו כזה. וע"ז יצא עליו קצפו של הגר"א. עם השינוי הקטן שלך, כבר אמר שדברי רש"י בביאורו אינם תואמים פשוטו של מקרא, וע"ז הגיע לו את העונש הנורא שקבל. (באמת, האם אפשר להאמין שהגר"א דן דינו כמחויב נידוי וכו' מחמת דיבורים ממין אלו? איזה איסור הוא עבר? מה רע לומר שרש"י לא פירש כפשוטו של מקרא? בשלמא אם זלזל בידיעותיו של רש"י, הרי נכנס בגדר מבזה תלמידי חכמים. אבל להגיד שרש"י התכוון לביאור אחר בפסוק אינו זלזול ברש"י כלל, אלא זלזול במסורה מסוימת. איזה איסור זה?)

עקביה
הודעות: 5468
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 30, 2023 1:48 pm

בן ציון כ"ץ טוען שהסיפור הזה על הגר"א לא היה ולא נברא.

בריה נמוכה
הודעות: 496
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' יולי 30, 2023 2:28 pm

בינה להבין כתב:
בריה נמוכה כתב:אך בכיתות הגבוהות כבר מפרשים כמו רש"י -

בשביל ישראל, או בתחילת?

בתחילת

בינה להבין
הודעות: 149
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » א' יולי 30, 2023 2:57 pm

באמונתו כתב:ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.


מה כוונתך ששלא מסתפקים בבך. אני הבנתי דהיינו שאח"כ לומדים פי' רש"י 'בשביל ישראל' [שכמדומה שכן הוא המנהג], האם לא הבנתי נכון?

דרומי
הודעות: 9130
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 30, 2023 3:28 pm

לאחר כל האריכות שבאשכול זה אין הרבה מה להוסיף, מכל מקום אוסיף ואחדד נקודה קטנה:

בוודאי יש איזה 'פשט' להכתובים עוד לפני רש"י, והראיה היא מקריאת התורה וכן מאמירת שמו"ת שאין הכרח להחזיק הרש"י (והעולה לתורה בוודאי רואה רק בהס"ת בלי רש"י).

והכוונה היא להפשט הפשוט ביותר שכל אחד מבין, והוא המכונה באידיש "טייטש".

וגם ברש"י עצמו מצינו שלפעמים אומר על פסוק מסויים : "פשוטו כמשמעו" וכיו"ב.

אך לקחת פירושים מחודשים שאינם עולים כלל בהשקפה ראשונה להקורא ולהגדיר אותם כ'פשט' -

בשביל זה צריך להיות רש"י!

ואם יש איזה ענין שנוי במחלוקת ובפלפול וכו' - זה עצמו מוכיח שאינו 'פשט'...

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 6:41 pm

האמת אדרוש כתב:
באמונתו כתב:מעשה ידוע על משכיל אחד שהתבטא לפני הגר"א ז"ל, "כי רש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשוטו של מקרא", איזה עונש השית עליו אדוננו הגר"א ז"ל.
אח"כ באו ופקפקו במעשה, ובס"ד עכשיו מצאתי שגם מרן המשגיח דמיר - רבי ירוחם, מזכיר מעשה הזה (הצדיק רבי שלמה - עמוד נ"ז).

מה מציאה מצאת ברב ירוחם? איך מה שמזכיר אותו מוכיח שהמעשה באמת קרה?
ואם אירע מה שהוא, ניתן לשער שהגיע לו מחמת טון הדיבור, בלעג ובחוסר כבוד וכו׳.
ועיין בדברי האבן עזרא…
(כמדומה כבר הובא לעיל)

זו הצרה בדיוק!
הלא ידעת אם לא שמעת, כי פרופסור מרק שפירא, הוציא לאור ספר שלם (מרשים ביותר), בו מוכיח כי על כ"א מי"ג עיקרי הרמב"ם, ר"ל על כל אחד מרשימת "אני מאמין" שבסידור, יש קדמונים חולקים.
נו, מה אתה מבקש להוכיח בזה??
הוא הדבר שכתבתי, ישנה התנתקות ותלישות מן המסורת שלנו מדורי דורות.

מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.

מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_הגאון - ב - אליאך, דב בן דוד צבי_103_108.pdf
(10.05 MiB) הורד 86 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ג' אוגוסט 01, 2023 10:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 6:44 pm

בינה להבין כתב:
באמונתו כתב:ודאי שמתרגמים: בתחילה (וכנ"ל, עפ"י נקודת המוצא של רש"י גופו), רק לא מסתפקים בכך.

מה כוונתך ששלא מסתפקים בבך. אני הבנתי דהיינו שאח"כ לומדים פי' רש"י 'בשביל ישראל' [שכמדומה שכן הוא המנהג], האם לא הבנתי נכון?

נכון.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 30, 2023 6:50 pm

חפץ חיים:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_קונטרס ויבינו במקרא - בעילום שם_14_17.pdf
(6.09 MiB) הורד 77 פעמים

ספרים וועלט
הודעות: 1239
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' יולי 30, 2023 11:11 pm

באמונתו כתב:מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.
מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.


מעשה הגר"א ז"ל - אדרבה דוק בלשונו ותראה שהעונש הוא קיבל בשביל שדיבר על חכמי המדרש!!

האמת אדרוש
הודעות: 321
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ב' יולי 31, 2023 12:03 am

באמונתו כתב:זה הצרה בדיוק!
הלא ידעת אם לא שמעת, כי פרופסור מרק שפירא, הוציא לאור ספר שלם (מרשים ביותר), בו מוכיח כי על כ"א מי"ג עיקרי הרמב"ם, ר"ל על כל אחד מרשימת "אני מאמין" שבסידור, יש קדמונים חולקים.
נו, מה אתה מבקש להוכיח בזה??
הוא הדבר שכתבתי, ישנה התנתקות ותלישות מן המסורת שלנו מדורי דורות.

מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.

מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.

על ספרו של פרו׳ שפירא ידעתי ושמעתי. הוא טען להוכיח ולא הוכיח כן כלל. המדייק ברוב דבריו נמצא שיש מחלוקת בפרטי העיקר, לא שיש כאילו חולקים על אחדותו יתברך למשל. הס מלהזכיר! ואכמ״ל.

אולי יועיל נא מר לבאר היאך הדברים המצורפים יצאו מתח״י של הגרח״ו, (בהסכמתו לפירושו של רב שלמה דובנא, הובא למעלה ע״י הרב חברא) שכמובן לא נטה מתורת רבו ימין או שמאל.
קבצים מצורפים
2BB9D204-7617-43AA-A584-83A40AE29F2D.jpeg
2BB9D204-7617-43AA-A584-83A40AE29F2D.jpeg (138.89 KiB) נצפה 2947 פעמים
נערך לאחרונה על ידי האמת אדרוש ב ב' יולי 31, 2023 2:33 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יולי 31, 2023 12:23 am

באמונתו כתב:
האמת אדרוש כתב:
באמונתו כתב:מעשה ידוע על משכיל אחד שהתבטא לפני הגר"א ז"ל, "כי רש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשוטו של מקרא", איזה עונש השית עליו אדוננו הגר"א ז"ל.
אח"כ באו ופקפקו במעשה, ובס"ד עכשיו מצאתי שגם מרן המשגיח דמיר - רבי ירוחם, מזכיר מעשה הזה (הצדיק רבי שלמה - עמוד נ"ז).

מה מציאה מצאת ברב ירוחם? איך מה שמזכיר אותו מוכיח שהמעשה באמת קרה?
ואם אירע מה שהוא, ניתן לשער שהגיע לו מחמת טון הדיבור, בלעג ובחוסר כבוד וכו׳.
ועיין בדברי האבן עזרא…
(כמדומה כבר הובא לעיל)

זה הצרה בדיוק!
הלא ידעת אם לא שמעת, כי פרופסור מרק שפירא, הוציא לאור ספר שלם (מרשים ביותר), בו מוכיח כי על כ"א מי"ג עיקרי הרמב"ם, ר"ל על כל אחד מרשימת "אני מאמין" שבסידור, יש קדמונים חולקים.
נו, מה אתה מבקש להוכיח בזה??
הוא הדבר שכתבתי, ישנה התנתקות ותלישות מן המסורת שלנו מדורי דורות.

מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.

מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.

אחרי הקריאה בסיפור בספר הגר"א, האם לא ראית שלא הלקו אותו על מה שדיבר על רש"י? הלקו אותו על מה שדיבר על חכמי המדרש. והלכתי לעיין בספר עליות אליהו ואכן גם שם לא נתבאר שום דבר על ענין רש"י.

רואים פעם אחר פעם איך הטענות מופרכות כעש ואבק ממש. ועדיין רשעים כים נגרש, ועוד בפיהם ירצו סלה משל קנאת ה' צ-באות היתה בפיהו. אם אכן היה בזה איזה שמץ כבוד שמים, למה נזקקים לשקר פעם אחרי פעם?

אליסף
הודעות: 1193
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ב' יולי 31, 2023 4:43 am

וכבר אמרו: שיקרא לא קאי.
משפט עוצמתי ביותר.

בינה להבין
הודעות: 149
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ב' יולי 31, 2023 6:24 am

באמונתו כתב:אסביר שוב מה שכבר כתבתי, שבדרך כלל, אין רש"י מתחיל מיד ב"אין המקרא הזה אומר אלא דורשני"... אח"כ כותב שוב: ואם באת לדורשו כפשוטו - כך פרשהו ...
ז"א שרש"י מצהיר מראש, שפשוטו במקרא זה - הוא באמת דחוק טובא.
ילדים פעוטים, ודאי אינם מסוגלים להבין הפירוש, שרש"י גופו מודיע דוחקו, וממילא מלמדים אותם, ממקום שרש"י מתחיל בעצמו, כנ"ל.
אך ברוב מקראות, שרש"י מפרש בשופי - ישירות בדרך כל שהיא, אשר גם תשב"ר מסוגלים ללמוד ולהבין, הלא אין סיבה והצדקה בעולם, לנטות מדבריו הקדושים.


בוודאי כשרש"י כותב "אין המקרא הזה אומר אלא דרשני" כוונתו שהפשט בזה הוא דחוק [ובודאי הוא דחוק שהרי משנה תיבת 'ברא' לתיבת 'ברוא', וגם אם רש"י לא היה כותבו היה מובן מאליו שהוא דחוק]

אבל כשרש"י ממשיך וכותב "ואם באת לדורשו כפשוטו-כך פרשהו וכו'" כוונתו שלפרש 'בראשונה' [כהמנהג היום] הוא עוד יותר דוחק,

ובכן מי שהכריע שקל יותר לפרש לילדים 'בראשונה' [שלדעת רש"י אינו נכון] מלפרש 'בראשית ברוא' [שלדעת רש"י הוא הנכון] עשה זה על דעת עצמו [ויתכן שצודק בהכרעתו] ללא שום סימוכין בדברי רש"י שדעתו ממש להיפך

ובכן יצא לנו יסוד שמותר לפרש להיפך מרש"י אם חושבים שיש בזה איזה תועלת [וכמובן שיש לדון בכל דבר גודל התועלת בזה]

אבל אם אומרים שכשמפרשים 'בראשונה' מפרשים כרש"י שזהו המקום שרש"י מתחיל בעצמו, א"כ בכל מקום שמפרשים פשט פשוט יותר [דהיינו פחות דחוק] מרש"י, שרש"י נייד מזה מפני איזה דיוק או קושיא נמצא דבאמת מפרשים כרש"י -שלולי ההכרח גם הוא היה מפרש כפי' הפשוט- [והגם שרש"י בעצמו לא כתב השיקולים שהיו לו בעת שהכריע מה שהכריע כמו שכתב ב'בראשית', אבל נאמנים עלינו דברי מפרשי רש"י כהמזרחי וגור אריה וכו' שכן כותבים מה עלה על דעת רש"י כשלא פי' כפשט הפשוט יותר]

בריה נמוכה
הודעות: 496
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' יולי 31, 2023 10:13 am

באמונתו כתב:חפץ חיים:


פשוט מגוחך הוכחה מהח"ח שאמר שזה כמו גמ' ולכן .. .פירוש רש"י הוא הוא פשוטו של מקרא
מה הקשר בין דברי החפץ חיים להוכחתו ?
וכבר נתבאר לעיל שדעת רוב הראשונים והאחרונים שרש"י הוא ברובו ע"ד דרש
ובקונטרס המגמתי מתעלם ר' שלום יצחק בלאכארסקי לחלוטין מכל הדעות האלו ומציג כאילו שזה מי"ג עיקרי אמונה
שרש"י הוא הוא פשוטו של מקרא...

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 31, 2023 6:47 pm

ספרים וועלט כתב:
באמונתו כתב:מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.
מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.

מעשה הגר"א ז"ל - אדרבה דוק בלשונו ותראה שהעונש הוא קיבל בשביל שדיבר על חכמי המדרש!!

תקרא עוד הפעם;

מפורש, שהגר"א ז"ל הזדעזע כ"פשוטו", בשמעו דברי הגידופין על רש"י! מקודם שהוזכר כלל למדרש:
וכרגע הרגשתי, כי אחזו רעדה לקול דברַי (על שרש"י לא השכיל לפרש ע"ד פשש"מ) והשיב בקול עוז - הלא רבותינו הק' בעלי המדרש ...
גם אח"כ בפירוש, שהעונש:
ויאמר לי, אתה זה אשר חרפת וגדפת על חכמי המדרש ז"ל - ועל דברת רבינו ז"ל
היינו "רבינו הגדול רש"י ז"ל"! כנזכר בדיוק כך לעיל (שכן הגאון לא היה "ז"ל" אז, גם לא אמר אותו משכיל שם שום דבר כלל נגד הגר"א, רק נגד המדרש עם רש"י). לימוד זכות עליכם, מפני שאליאך השמיט "ז"ל" מן הנוסח המקורי.
גם מרן המשגיח ז"ל, בהתייחסו אל מעשה הזה, הלא אומר בפירוש, שהעונש מפני רש"י היה! וכמצורף. כבר אמרו רז"ל: קושטא קאי.
קבצים מצורפים
צילום מסך 2023-07-31 184526.png
צילום מסך 2023-07-31 184526.png (108.68 KiB) נצפה 2735 פעמים
157523_66.png
157523_66.png (16.98 KiB) נצפה 2735 פעמים
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' יולי 31, 2023 7:03 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 31, 2023 6:53 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:... רואים פעם אחר פעם איך הטענות מופרכות כעש ואבק ממש. ועדיין רשעים כים נגרש, ועוד בפיהם ירצו סלה משל קנאת ה' צ-באות היתה בפיהו. אם אכן היה בזה איזה שמץ כבוד שמים, למה נזקקים לשקר פעם אחרי פעם?

אדם קורא לחברו רשע ...
- בבא מציעא דף עא עמוד א
חבל.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' יולי 31, 2023 7:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יולי 31, 2023 7:06 pm

בינה להבין כתב:
באמונתו כתב:אסביר שוב מה שכבר כתבתי, שבדרך כלל, אין רש"י מתחיל מיד ב"אין המקרא הזה אומר אלא דורשני"... אח"כ כותב שוב: ואם באת לדורשו כפשוטו - כך פרשהו ...
ז"א שרש"י מצהיר מראש, שפשוטו במקרא זה - הוא באמת דחוק טובא.
ילדים פעוטים, ודאי אינם מסוגלים להבין הפירוש, שרש"י גופו מודיע דוחקו, וממילא מלמדים אותם, ממקום שרש"י מתחיל בעצמו, כנ"ל.
אך ברוב מקראות, שרש"י מפרש בשופי - ישירות בדרך כל שהיא, אשר גם תשב"ר מסוגלים ללמוד ולהבין, הלא אין סיבה והצדקה בעולם, לנטות מדבריו הקדושים.

בוודאי כשרש"י כותב "אין המקרא הזה אומר אלא דרשני" כוונתו שהפשט בזה הוא דחוק [ובודאי הוא דחוק שהרי משנה תיבת 'ברא' לתיבת 'ברוא', וגם אם רש"י לא היה כותבו היה מובן מאליו שהוא דחוק]
אבל כשרש"י ממשיך וכותב "ואם באת לדורשו כפשוטו-כך פרשהו וכו'" כוונתו שלפרש 'בראשונה' [כהמנהג היום] הוא עוד יותר דוחק,
ובכן מי שהכריע שקל יותר לפרש לילדים 'בראשונה' [שלדעת רש"י אינו נכון] מלפרש 'בראשית ברוא' [שלדעת רש"י הוא הנכון] עשה זה על דעת עצמו [ויתכן שצודק בהכרעתו] ללא שום סימוכין בדברי רש"י שדעתו ממש להיפך
ובכן יצא לנו יסוד שמותר לפרש להיפך מרש"י אם חושבים שיש בזה איזה תועלת [וכמובן שיש לדון בכל דבר גודל התועלת בזה]
אבל אם אומרים שכשמפרשים 'בראשונה' מפרשים כרש"י שזהו המקום שרש"י מתחיל בעצמו, א"כ בכל מקום שמפרשים פשט פשוט יותר [דהיינו פחות דחוק] מרש"י, שרש"י נייד מזה מפני איזה דיוק או קושיא נמצא דבאמת מפרשים כרש"י -שלולי ההכרח גם הוא היה מפרש כפי' הפשוט- [והגם שרש"י בעצמו לא כתב השיקולים שהיו לו בעת שהכריע מה שהכריע כמו שכתב ב'בראשית', אבל נאמנים עלינו דברי מפרשי רש"י כהמזרחי וגור אריה וכו' שכן כותבים מה עלה על דעת רש"י כשלא פי' כפשט הפשוט יותר]

כבר ביארתי היטב פעמיים, ולא קרב זה אל זה, ואין לדבר סוף.

בריה נמוכה
הודעות: 496
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' אוגוסט 01, 2023 10:46 am

באמונתו כתב:
מעשה הגר"א ז"ל, הודיע לא אחר מהרב בעל הכתב והקבלה, אישיות רמה ורחבת אופקים, שידע דבר או שתיים בעניין "פשוטו של מקרא" ...
מצ"ב פרטי הסיפור כולו.

מרבי ירוחם לא התכוונתי להוכיח כי הוא אמת (אע"ג שהנני סומך על בעל הכתב והקבלה יותר מעל בצ"כ ...), רק להראות תפיסת רבי ירוחם בעצמו, וה"ה הרב בעל הכתב והקבלה, וכן הרב בעל עליות אליהו ז"ל, כולם רבנים נכבדים מאוד.
העתקתם ופרסומיהם למעשה הזה, ודאי מלמדת את דעתם בנושא זה.
ועוד, כולם משיחים בפשיטות מעשה הזה, ללא איזו הערה, הסברה והדגשה, הוי אומר כי כן הייתה התפיסה המקובלת והרווחת שבין היראים בימיהם, מפני שאף אחד מהם לא מספר, כדי להוכיח בעניין רש"י שום דבר, רק להראות שבחי הגר"א ז"ל ועוד.
עובדת היות פירוש רש"י - פשוטו, פשוט היה אצלם.


לכאורה הגר"א סובר להיפך
ואצטט קטע מדברי יהושע ענבל ברציו בנושא פשט ודרש
שכותב בתו"ד על דעת הגר"א:


על ההבדל הזה העירו בשם הגר"א:

"שלא ניגע לריק למצוא לכל דרשות חז"ל בפשט ולעקש את הישרה, כאשר רבים וכן חכמים אשר מקנאתם לכבוד חז"ל נתנו נפשם לקרב אל הפשט בזרוע את הדרשות היותר רחוקות ממנו", (קריה נאמנה עמ' 144 בשם הגר"א).
"לא טוב עושים אלה הנותנים לעמל נפשם לפרש דרשות חז"ל ע"פ פשט הכתוב ויהיו תומים יחדיו אף כי כוונתם רצויה אבל מעשיהם אינם נכונים כי רחוק הוא הדרש מן הפשט ולא יקרבו זה לזה לעולם", (בן פורת, ר"מ פלונגאן, וילנא תריח, עמ' 14 בשם הגר"א).
שני המקורות הללו אינם נחשבים כמשקפים נאמנה את רוח הגר"א באמת, אך הרעיון כתוב גם בדברי הגר"א בספרו 'אדרת אליהו' פרשת משפטים:

"אל המזוזה, פשטא דקרא – גם המזוזה כשרה, אבל הלכה עוקרת את המקרא. וכן ברובה של פרשה זו וכן בכמה פרשיות בתורה… מתהפכת כחומר חותם, חוץ המצוות שבאו במנצפך שהם מישרים, וכן בפיגול, ע"כ צריך שידע פשוטו של תורה שידע החותם".

הגר"א רומז כאן בקיצור נמרץ לכוונתו. הפסוק (שמות כא ו) מצווה להצמיד את אזנו של העבד "אל הדלת או אל המזוזה" ולרצעו, פשטות הפסוק היא שגם המזוזה כשרה לרציעה כמו הדלת. ואילו חכמים דרשו – שאין רציעה בדלת אלא במזוזה, והמזוזה לא הוזכרה כאן אלא ללמדנו 'מה דלת במעומד אף מזוזה במעומד', להוציא דלת שאינה מחוברת למזוזות אלא תלושה. הלכה זו ממש עוקרת את המקרא (ביטוי שהשתמשו בו חז"ל בסוטה טז.), ולא זו בלבד, מוסיף הגר"א ואומר, אלא כך הוא ברובה של פרשה זו (פרשת משפטים) ובכמה פרשיות בתורה.

את ההבדל בין המקרא לבין ההלכה העוקרת אותו מסביר הגר"א במליצה (הלקוחה מספר איוב לח יד) שהמקרא "מתהפך כחומר חותם". כוונתו היא לחותמת החימר, כאשר אנו מתבוננים בגוף החותמת, אנו רואים עליה תמונה הפוכה בדיוק מן החתימה שיצרה על הנייר. וזה כמובן אינו מקרה, בכדי ליצור חתימה מסויימת, צריכים לפסל את החימר בצורה מהופכת. כך גם היחס בין פשט לדרש, בכדי להוציא הלכה פסוקה מרעיונות משפטיים מסויימים שבתורה יש צורך להפוך אותם. זהו חלק מצורת ההלכה, שהיא מגשימה רעיונות ע"פ כללים מסויימים, ולכן ההלכה למעשה נראית לפעמים לעומת המקרא כחתימה לעומת חותמת[4]. "לכן צריך שידע פשוטו של תורה, שידע החותם", יש ענין גם בהבנת הרעיון המבוטא בפסוקי התורה, הגם שאינו חופף להלכה של הדרש, הוא המקור היוצר את הדרש, בדרך של התהפכות כחומר חותם.

דוגמא נוספת מביא הגר"א: 'וכן בפיגול', הכוונה לפסוק: "ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו ביום השלישי, לא ירצה המקריב אתו, לא יחשב לו, פגול יהיה, והנפש האכלת ממנו עונה תשא", (ויקרא ז יח). הפסוק אינו מדבר אלא על אכילה ביום השלישי (לאחר סוף זמן אכילת קרבן השלמים). אבל חכמים דרשו: "במחשב בשעת שחיטה לאכלו בשלישי הכתוב מדבר" (זבחים כט.). גם כאן נראה כי ההלכה עוקרת את המקרא.


וכן כותב רמ"מ כשר בסוף כרך י"ז של "תורה שלימה", בפרק שיטת הגר"א בפשטא דקרא

ולפי"ז יתכן שהמלקות לא היו על טענתו שאינו פשט אלא על גידופיו ש"לא השכילו" וכו', וצ"ע

וע"ע
בדברי הרמב"ן בדרשה לראש השנה ”אבל הרב (רש"י) אינו מדקדק כ"כ בפירושי החומש וכותב האסמכתות כמו שמוצא אותם בספרא ובספרי ובמכילתא”.

חברא
הודעות: 474
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ג' אוגוסט 01, 2023 3:17 pm

וראה עוד לעיל.

באמונתו
הודעות: 3269
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוגוסט 01, 2023 4:25 pm

ערבוב בלבולי פרשיות כתוב כאן;
הפסוקים במצוות, דינים והלכות, ודאי שרש"י מפרש עפ"י מסורת רז"ל בכל מצב ומקרה, וכמו בדוגמאות נודעות של עין תחת עין, ממחרת השבת, והיה הבכור אשר תלד, ועוד עשרות ומאות מקראות כיו"ב.
אך כשאין המדובר במצוות, שם רש"י מצהיר בצורה היותר מפורשת ששייך, בראשית ג':ח':
וישמעו – יש מדרשי אגדה רבים, וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה (בראשית רבה י"ט:ז'-ח') ושאר מדרשות. ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא, ולאגדה המיישבת דברי המקרא, ופשוטו ושמועתו, דבור על אופניו.
בראשית ל"ג:כ':
ורבותינו אמרו: שהקב"ה קרא לו ליעקב אל. דברי תורה כפטיש יפוצץ סלע (ירמיהו כ"ג:כ"ט), מתחלקין לכמה טעמים, ואני ליישב פשוטו ושמועו של מקרא באתי.
שמות ל"ג:י"ג:
ורבותינו דרשוהו במסכת ברכות (בבלי ברכות ז'.), ואני ליישב המקראות על אופניהם ועל סדרם בא.

אראל
הודעות: 3391
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 01, 2023 7:01 pm

קונטרס האמת למבקשיה:

https://www.dropbox.com/s/n1z01v7da6t0l ... 9.pdf?dl=0


הכחשה נגד קו"ק שהתפרסם בברוקלין נוא יארק:

הכחשה 1.jpg
הכחשה 1.jpg (194.7 KiB) נצפה 2523 פעמים


הכחשה 2.jpg
הכחשה 2.jpg (215.07 KiB) נצפה 2523 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' אוגוסט 01, 2023 7:28 pm

אסיפת מכתבים בענין, עם גילויי דברים מאת כמה 'חותמים' של המכתב האחרון.
חוברת (14).pdf
(8.99 MiB) הורד 328 פעמים


בושה תכסה פניהם של השקרנים ואלו שנתפסו ברשתם.

ולאלו שחתמו מחמת חותמים אחרים, האם ילמדו לקח שלא לעשות כן מכאן והלאה? האם יפסיקו מלחתום? האם מבינים המה את עומק הרשעות שעשו? נתנו יד לפושעים לחתום על שקר, ונפלו בפח שאף בעה"ב פשוט אינו נופל לתוכו.

אראל
הודעות: 3391
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 01, 2023 7:51 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אסיפת מכתבים בענין, עם גילויי דברים מאת כמה 'חותמים' של המכתב האחרון.
חוברת (14).pdf
.


זה אותו קובץ שהעליתי בתגובה שלפני תגובתך

איש ברוקלין
הודעות: 6
הצטרף: ג' יולי 04, 2023 4:10 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש ברוקלין » ד' אוגוסט 02, 2023 7:48 pm

רצוף פה מכתבו של הרב נחום אבראהאם ממונסי.
קבצים מצורפים
45412.jpeg
45412.jpeg (801.7 KiB) נצפה 2334 פעמים

אראל
הודעות: 3391
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אראל » ד' אוגוסט 02, 2023 10:46 pm

איש ברוקלין כתב:רצוף פה מכתבו של הרב נחום אבראהאם ממונסי.


ראה שני תגובות לפניך...

בריה נמוכה
הודעות: 496
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ג' אוגוסט 08, 2023 1:52 pm

מכתבו של הרב נחום אבראהאם ממונסי. עדות מכלי ראשון ראה כאן
והקונטרס שחיבר 'לא ידעו ולא יבינו' המוכיח את הזיוף והשקרים של קונטרס ויבינו במקרא
קבצים מצורפים
לא ידעו ולא יבינו.pdf
(210.18 KiB) הורד 315 פעמים
הרב אבראהאם.jpeg
הרב אבראהאם.jpeg (244.74 KiB) נצפה 1953 פעמים

להתהלך
הודעות: 182
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ג' אוגוסט 08, 2023 4:04 pm

שו"ת הרא"ש כלל נה סימן ט
ומה שכתבת כי הזקן החכם רבי יעקב בן שושאן נ"ע היה שלם באותן שתי המדות ומי יעלה על לבו להרהר אחריו ולבטל פירושו, זו אינה ראיה. מי לנו גדול כרש"י זצ"ל שהאיר עיני הגולה בפירושיו ונחלקו עליו בהרבה מקומות יוצאי יריכו ר"ת ור"י ז"ל וסתרו דבריו, כי תורת אמת היא ואין מחניפין לשום אדם.

דרומי
הודעות: 9130
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 08, 2023 6:06 pm

מרן המחבר וכל הפוסקים היו לאחר הרא"ש, ובכל זאת פסקו פה אחד שיר"ש ילמד חומש עם רש"י דוקא.

הווי אומר, הציטוט הזה מהרא"ש רק מחזק עד כמה הסמכות של רש"י בפירוש המקרא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 348 אורחים