עמוד 2 מתוך 2

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: א' יוני 28, 2020 8:32 pm
על ידי לבי במערב
אחד התלמידים כתב:למה חזרת (כמעט מילה במילה) על שאלת פותח האשכול? . .
א' התוצאות המשונות מ'איחוד־אשכולות'...

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 5:51 pm
על ידי כדכד
אחד התלמידים כתב:
בברכה המשולשת כתב:
א איד כתב:
בברכה המשולשת כתב:
אחד התלמידים כתב:
כדכד כתב:שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה כי בנחמי'ה יש משמעות של שם ה' בשם זה לעומת זאת אזניה אין בה שום כוונה לשם ה'
לענ"ד, אזניה זה כמו שמעיה: בשניהם הכוונה היא לשם השם.
למה באזניה הכוונה היא לשם השם?
"יֵשׁ֙וּעַ֙ בֶּן־אֲזַנְיָ֔ה" (נחמי' י, י).לעומת זאת – באזני' – המכשיר, ואזני' – האזניים שלה – ודאי אין הכוונה לשם ה'.
ועל המכשיר אני דיברתי (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל)

ועל השם שבספר נחמיה אני דיברתי, כי היא המילה היותר מפורסמת והידועה מזה אלפי שנים, מה שאין כן המילה המציינת את המכשיר היא מילה מודרנית שלא נודעה כלל עד לפני כמה עשרות שנים בודדות (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל, התכוון למילה הידועה יותר שעליה אני דיברתי. ושמא יואיל לספר לנו האם אכן התכוון אל מה שאני יייחסתי לו).

התכוונתי למכשיר כמו שהבין הרה"ג בברכה המשולשת שליט"א

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 7:22 pm
על ידי אחד התלמידים
כדכד כתב:
אחד התלמידים כתב:
בברכה המשולשת כתב:
א איד כתב:
בברכה המשולשת כתב:
אחד התלמידים כתב:
כדכד כתב:שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה כי בנחמי'ה יש משמעות של שם ה' בשם זה לעומת זאת אזניה אין בה שום כוונה לשם ה'
לענ"ד, אזניה זה כמו שמעיה: בשניהם הכוונה היא לשם השם.
למה באזניה הכוונה היא לשם השם?
"יֵשׁ֙וּעַ֙ בֶּן־אֲזַנְיָ֔ה" (נחמי' י, י).לעומת זאת – באזני' – המכשיר, ואזני' – האזניים שלה – ודאי אין הכוונה לשם ה'.
ועל המכשיר אני דיברתי (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל)
ועל השם שבספר נחמיה אני דיברתי, כי היא המילה היותר מפורסמת והידועה מזה אלפי שנים, מה שאין כן המילה המציינת את המכשיר היא מילה מודרנית שלא נודעה כלל עד לפני כמה עשרות שנים בודדות (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל, התכוון למילה הידועה יותר שעליה אני דיברתי. ושמא יואיל לספר לנו האם אכן התכוון אל מה שאני יייחסתי לו).
התכוונתי למכשיר כמו שהבין הרה"ג בברכה המשולשת שליט"א

ועל כך כבר היערתי בתגובתי הראשונה לך, כי אפשר כי מה ששמעת, לא היה לגבי אזניה, אלא לגבי עזניה (אחד העופות הטמאים).
והיינו טעמא משום, שעזניה היא המילה היותר מפורסמת והידועה מזה אלפי שנים, מה שאין כן המילה המציינת את המכשיר היא מילה מודרנית שלא נודעה כלל עד לפני כמה עשרות בודדות של שנים.

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 7:25 pm
על ידי כדכד
לא קשור.
שמעתי את מה ששמעתי בקשר לאבחנה המקורית בין כשמתכונים לשם ה' או לא.
השתמשתי בדוגמאות של אזניה ונחמי'ה כי הם אלו שהוצגו באשכול

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 7:31 pm
על ידי אחד התלמידים
כדכד כתב:לא קשור.
שמעתי את מה ששמעתי בקשר לאבחנה המקורית בין כשמתכונים לשם ה' או לא.
השתמשתי בדוגמאות של אזניה ונחמי'ה כי הם אלו שהוצגו באשכול


המילה "אזניה" לא הוצגה באשכול לפני שאתה הזכרת אותה.

בהודעתך הראשונה כתבת: "שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה", ומנוסח זה התרשמתי שהדיון ששמעת היה גם על עצם שתי המילים הנ"ל, ועל זה כתבתי כי אפשר שהמילה השניה ששמעת לא הייתה אזניה אלא עזניה. אבל אם כעת אתה מעיד שהמילה "אזניה" הובאה רק על ידיך ולא ע"י זה שממנו שמעת, אז על כגון דא יש להמליץ "אי תניא תניא", ועדות בעל דבר שווה יותר מכל דבר אחר.

ומ"מ: הואיל ולפי עדותך, לא שמעת על המילה "אזניה" עצמה, אלא אתה הוא זה שהבאת אותה כדוגמה, אז לכאורה כדי למנוע מהקוראים לטעות בכוונתך היה עדיף לך להביא במקומה את המילה המפורסמת "עזניה" שמובאת כבר בתורה, משום שהקוראים בדבריך את המילה "אזניה" בעודה צמודה למילה "נחמיה", מסתמא יחשבו מייד על המילה "אזניה" שמובאת בספר נחמיה (ושמובנה הוא כמו זה של "שמעיה" דהיינו כולל מובן שם השם), שהלא היא המילה היותר מפורסמת והידועה מזה אלפי שנים, מה שאין כן המילה המציינת את המכשיר היא מילה מודרנית שלא נודעה כלל עד לפני כמה עשרות בודדות של שנים.

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 9:09 pm
על ידי לבי במערב
אפשר גענוג?! הואילו נא להעביר את הדיון לאשכול הקבוע. בהצלחה...

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 9:39 pm
על ידי אחד התלמידים
לבי במערב כתב:אפשר גענוג?!
בהצלחה...
אפשר זאָלן מיר רעדן יידיש, אין די יידיש קנויל, און נישט דאָ? איך בין פון עטיאפיע...
הצלחה צו דיר...

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ב' יוני 29, 2020 11:55 pm
על ידי יענקלה הכונס
יעוין בשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' ס"ב, ושם נזכר מענין זה.

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:45 am
על ידי כדכד
ההודעה הראשונה באשכול זה:
יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?

אז המלה אזניה כן נזכרה לפני שהזכרתי אותה

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ג' יוני 30, 2020 11:47 am
על ידי יענקלה הכונס
כדכד כתב:ההודעה הראשונה באשכול זה:
יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?

אז המלה אזניה כן נזכרה לפני שהזכרתי אותה

אתם עסוקים במלחמות בלי סיבה, השאלה היתה האם יש מקור לכתיבת י', ולא האם הוזכר אזניה או עזניה וכו' וכו'.

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ג' יוני 30, 2020 12:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
יענקלה הכונס כתב:
כדכד כתב:ההודעה הראשונה באשכול זה:
יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?

אז המלה אזניה כן נזכרה לפני שהזכרתי אותה

אתם עסוקים במלחמות בלי סיבה, השאלה היתה האם יש מקור לכתיבת י', ולא האם הוזכר אזניה או עזניה וכו' וכו'.

צודק מאוד. ונא להפסיק את הדיון המיותר הזה וכל כיוצא בו.

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

פורסם: ג' יוני 30, 2020 1:17 pm
על ידי אחד התלמידים
כדכד כתב:ההודעה הראשונה באשכול זה:
יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?

אז המלה אזניה כן נזכרה לפני שהזכרתי אותה


לדעתי, פשוט שיש להבחין:
בין המילה "אוזניה" (שעליה שאל פותח האשכול), שהיא בודאי אינה כוללת את שם השם, ושלכן אין טעם להשמיט ממנה את האות האחרונה;
לבין המילה "אזניה", שכידוע הוזכרה בספר נחמיה (אך לא ע"י פותח האשכול), ושלמעשה כוללת את שם השם (כי מובנה הוא כמו "שמעיה"), ושלכן יש טעם להשמיט ממנה את האות האחרונה (כדי שאם המילה תימחק לא יהיה בזה איסור מחיקת שם-השם).
ודוק.

ופשוט שכל ההידיינות האגבית על מה שהוזכר ע"י פותח האשכול ועל מה שהוזכר רק מאוחר יותר נועדה לצורך ההבחנה, בין המילה "אוזניה" (שהוזכרה ע"י פותח האשכול ושלגביה אכן אין טעם להשמטת האות האחרונה), לבין המילה "אזניה" (שלא הוזכרה ע"י פותח האשכול אלא הוזכרה רק מאוחר יותר ושלגביה יש למעשה טעם להשמטת האות האחרונה).