חכם באשי כתב:בד_קודש כתב:חכם באשי כתב:בד קודש,
מצטער להודיע לך, שספר רזיאל אינו אלא ליקוטים מתוך ספרי הרוקח, וכל ה'מקורות' שתביא אין בידם להפקיע את הדבר הפשוט הזה, הניכר מיד לכל המעיין בספר רזיאל ומשווה אותו לספרי הרוקח - בעיקר ל'ספר השם' ולספרו 'סודי רזיי'. שני הספרים האלו ראו בשלמותם אור לראשונה רק לפני עשור, כך שאין כל פלא על אותם שהמשיכו לאחוז בדעה כאילו ספר רזיאל הוא ספר קדמון.
ח"ב עתה נזכרתי מה שרציתי לכתוב לך, לשיטתך איך זה שבמסורת הש"ס על ברייתא דמזלות וברייתא דסוד העיבור מקפיד הגרח"ק שליט"א לציין ספר רזי' לפני ספר היצירה בדוק ותווכח לראות שכך הוא.
קושיה טובה. אבל מקושיה טובה לא מתים ולא מסיקים מסקנות.
ואם לדין, אין כל תמה. הרבה מגדולי ישראל לא היו בקיאים בתחום חקר הספר, ואני מאמין שאם הגרח"ק היה רואה את ההוכחות החלוטות כי 'ספר רזיאל' אינו אלא לקט מספרי הרוקח - גם הוא היה מסכים.
בד_קודש כתב:משום מה בחרת להתעלם מהראיה שהבאתי לך ממדרש תהלים פרק י"ט שאמרו שם בזה הלשון. זהו שאמר הכתוב (איוב לח,לז) מי יספר שחקים בחכמה וגבלי שמים מי ישכיב ועל זה הביא כך: אמר ר' שמואל בר אבא ידע אנא בשבילי דרקיע כשבילי דנהרדעא, וכי שמואל עלה לרקיע, אלא על ידי שהוא יגע בחכמתה של תורה, למד מתוכה מה שיש בשחקים.
חכם באשי כתב:אין חולק שהגרח"ק מכיר את כל המדרשים והספרים הסמכותיים אחרים. אך לא הוא ולא רבים מגדולי ישראל התעסקו בניתוחם של ספרים בפן של זיהוי מחברם האמיתי. רק להזכירך, שהגרח"ק גם סבר שספר החכמה (הנדפס בתחילת פירוש הרוקח על התורה) הוא של הרוקח, וכשרד"מ סיגל הוכיח לו שזה זיוף הסכים עימו ואמר שמצוה לפרסם זאת.
כדאי גם להזכיר שמלבד סודי רזיי עירב מו"ל רזיאל גם הרבה שטויות ועניני ע"ז ושאר מרעין בישין.
מה שנכון נכון כתב:בענין שמואל ראה מש"כ כאן.
אזוטרי כתב:בד_קודש כתב:משום מה בחרת להתעלם מהראיה שהבאתי לך ממדרש תהלים פרק י"ט שאמרו שם בזה הלשון. זהו שאמר הכתוב (איוב לח,לז) מי יספר שחקים בחכמה וגבלי שמים מי ישכיב ועל זה הביא כך: אמר ר' שמואל בר אבא ידע אנא בשבילי דרקיע כשבילי דנהרדעא, וכי שמואל עלה לרקיע, אלא על ידי שהוא יגע בחכמתה של תורה, למד מתוכה מה שיש בשחקים.
בד קודש. לא הבנתי אותך כלום.
לא ניתן לפסוח על חמש סעיפים גם יחד.
מאידך הנך טוען ששמואל ידע את מפת השמים הכוכבים והמזלות מהתורה וכפי המבואר במדרש, מצד שני כבודו טוען כי שמואל קיבל ספר רזי' ושם מפורש כל סדר המזלות והמזלות. ולדעתי מדרש פליאה הוא, ולא ניתן להביא מזה כל ראיה שניתן לראות בתורה כל העתיד להיות. וכבר כתבתי לך כל זה באישי, אך באין מענה החלטתי לכתוב את זה מעל גבי הפורום.
בד_קודש כתב:זה הרגע סיימתי לשוחח עם אחד מבאי ביתו של הגר"ח שליט"א ורבי חיים ביקש לראות את המהדורה ששם מוזכר דברים שונים ומשונים, כמו כן אמר מרן הגר"ח שליט"א למסור לי שהוא כתב פירוש על ספר רזי' המלאך והוציא משם את כל הקמשונים.
במידה וחכם באשי מעוניין יכתוב לי באישי מה יש לו להעיר על עצם הספר.
אני מתכוון להראות לו בעיקר את מה שאמר הרב'ה מלובאביטש ז"ל.
בד_קודש כתב:סיפרתי לו הכול. ההוא החזיק טלפון ליד רב חיים כדי שגם אני אשמע את מה שאומר הגר"ח שליט"א. כמו כן אמר לי הבן בית שם כי כבר הרבה ביקשו לו לראות את ויתכן שידפיסו אותו מהדורת צילום עם ההערות שם.
צולניק כתב:לא כדאי לדבר בקול, שמא מחר יבואו חסידי חב"ד עם "עדות ברורה" שהגרח"ק מאד מחשיב את דעת הרבי וכו' וכו'.
בד_קודש כתב:הרב איש ספר ונניח שכבודו צודק והצדק אתך מה רע בכך וכי פיו של ההוא תמך בגישה שלי בסה"כ הוא כתב לחלוק עלי.
ובזה סיימתי להתכתב בהקשר לתגובתו של איש ספר שליט"א שאני מאוד מהוקירו.
צולניק כתב:לא כדאי לדבר בקול, שמא מחר יבואו חסידי חב"ד עם "עדות ברורה" שהגרח"ק מאד מחשיב את דעת הרבי וכו' וכו'.
מה הקשר, מאימתי הוזכרו בחז"ל הספרים החיצונים הספק יווניים ספק נוצריים?שש משזר כתב:נראה לענ"ד שכל החכמים כאן פספסו את הנקודה:
סיפרא דאדם קדמאה הדין, הוא ספר אדם וחוה הנדפס ב'ספרים חיצונים' ב' כרכים לאברהם כהנא. שם נמצא גם ספראה דחנוך ושאר ספרים הנזכרים בזוה"ק [ובראשונים].
שש משזר כתב:נראה לענ"ד שכל החכמים כאן פספסו את הנקודה:
סיפרא דאדם קדמאה הדין, הוא ספר אדם וחוה הנדפס ב'ספרים חיצונים' ב' כרכים לאברהם כהנא. שם נמצא גם ספראה דחנוך ושאר ספרים הנזכרים בזוה"ק [ובראשונים].
כמובן, לא כתוב שם כלום משמואל ירחינאה, ולזה יפה פי' לעיל שהכונה בדרך מליצה, אבל הזוהר התכוין לזה [בפשטות]. וכפי שרואים לגבי ספר חנוך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים