עמוד 2 מתוך 3

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 5:23 am
על ידי זאגער ישן
האם ידוע ממקום אחר על קיומו של אח כזה? אני חשבתי תמיד שהיו רק שלשה: רשב"ם, ריב"ם ור"ת. אולי אני טועה.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 5:53 am
על ידי הסרפד
זאגער ישן כתב:האם ידוע ממקום אחר על קיומו של אח כזה? אני חשבתי תמיד שהיו רק שלשה: רשב"ם, ריב"ם ור"ת. אולי אני טועה.

מקורו בכת"י מסויים של רש"י על ס' איוב, שהחוקרים מרבים להעתיקו, בו נרשמו ד' בני מ' "יוכבד החסידה" בת רש"י. (חפש "יוכבד-החסידה" באוצר, ותמצא)

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 7:49 am
על ידי הגהמ
ישבב הסופר כתב:חולין קט"ז:
כתב רש"י וז"ל
אבל פירשא שרי כי האי גוונא דאין קדושה חלה אלא על הראוי ממנה למזבח מידי דהוי אעור של עולה שהוא מתחלק לכהנים כן מצאתי בנימוקי רבינו שלמה ברבי מאיר:

ומצאתי כאן במחז"וו הו"ל מקיצי נרדמים נכתב במבוא שמדובר ברבינו שלמה אחי ר"ת והרשב"ם (!).

http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 474_68.pdf

א) לכאו' נקרא אח זה על שם זקנו רש"י, והאם מסתבר שנהגו אז לקרוא לנכד בחיי הסבא אשר על שמו נקרא?
ב) הוא חיבר ספר נימוקים כבר בחיי רש"י?!
ג) רש"י מכנה נכדו, בן בתו "רבינו שלמה ברבי מאיר"?
נראה לי שהשערת המקיצי נרדמים היא השערה בלי טעם וריח, ואין לו על מה שיסמוך כלל וכלל.

נקל לשער שאכן מדובר בר' שמואל ברבי מאיר =רשב"ם אלא שפתחו ר"ת 'ר"ש' בטעות לומר רבי שלמה.

אם כך, זה לא פעם ראשון שאנו מוצאים פירושים ממנו מעובדים לתוך פירוש רש"י ע"י תלמידים/עורכים של השנים.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 8:11 am
על ידי הסרפד
הגהמ כתב:
ישבב הסופר כתב:חולין קט"ז:
כתב רש"י וז"ל
אבל פירשא שרי כי האי גוונא דאין קדושה חלה אלא על הראוי ממנה למזבח מידי דהוי אעור של עולה שהוא מתחלק לכהנים כן מצאתי בנימוקי רבינו שלמה ברבי מאיר:

ומצאתי כאן במחז"וו הו"ל מקיצי נרדמים נכתב במבוא שמדובר ברבינו שלמה אחי ר"ת והרשב"ם (!).

http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 474_68.pdf

א) לכאו' נקרא אח זה על שם זקנו רש"י, והאם מסתבר שנהגו אז לקרוא לנכד בחיי הסבא אשר על שמו נקרא?
ב) הוא חיבר ספר נימוקים כבר בחיי רש"י?!
ג) רש"י מכנה נכדו, בן בתו "רבינו שלמה ברבי מאיר"?
נראה לי שהשערת המקיצי נרדמים היא השערה בלי טעם וריח, ואין לו על מה שיסמוך כלל וכלל.

נקל לשער שאכן מדובר בר' שמואל ברבי מאיר =רשב"ם אלא שפתחו ר"ת 'ר"ש' בטעות לומר רבי שלמה.

אם כך, זה לא פעם ראשון שאנו מוצאים פירושים ממנו מעובדים לתוך פירוש רש"י ע"י תלמידים/עורכים של השנים.

אם אכן מדובר בנכדו של רש"י, מסתבר כדבריך, שאע"פ שהיה לר' מאיר חתנו של רש"י בן בשם ר' שלמה (כנ"ל) מ"מ לר' שלמה ב"ר מאיר מיוחסים ספרי דקדוק בלבד, כמדו'.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 8:43 am
על ידי בברכה המשולשת
ובכלל, כל הדיון הארוך מאוד בנושא הפירשא שם, רופף מאוד בכתבי היד של רש"י לחולין (וכמדומני שכתבתי על כך בס"ד בספרי, אך איני זוכר כעת)

Re: רבי ברוך בר' אליעזר

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 4:04 pm
על ידי למאי_נמ?
ישבב הסופר כתב:לדעתי היה מן הראוי לפתוח אשכול מיוחד לזיהוי שמות חכמים המוזכרים בפירוש רש"י, [ובעוד פירושי הראשונים].

viewtopic.php?f=7&t=9286

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 4:10 pm
על ידי ישבב הסופר
בברכה, אם תוכל להעלותו או לשלחו אלי אודה לך מאוד. אני לומד את הסוגיא, ונתקלתי בזה. גם בסוגיית הגמ' בע"ז על זה, לא זכרתי שרש"י יזכיר דבר מכל הנידון ברש"י הארוך.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 6:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
כך נאמר מפורשות גם בדיונו של רש"י בעניין חַלב הנמלח בקיבה (סי' שי"ח, עמ' 332 – 333, ובנוסף, הדיון המשלים באוה"ר, סימן פ, עמ' 36 – 37. לגבי יחוסו של המקור הראשון לרש"י יעויין בהערה המקדימה של אלפנביין בתשו"ר, שם, (יצויין כי הייחוס לרבינו שלמה בן מאיר אינו מוסכם בין עדי הנוסח של פירוש רש"י לתלמוד) ובמקורות הבאים: תוספות רבינו אלחנן על מסכת ע"ז לה., ד"ה "ואמר שמואל דחדא קתני קיבת שחיטת גוי נבילה", עמ' רמב; או"ז, ח"א, סימן תשע"ו, עמ' 230 וח"ד, סימן קפ"ו, עמ' 51; ספר רקח, סי' תכ"א, עמ' רצא וסי' תפ"ח, עמ' שכג-שכד)

חלב בקיבה (לגבי ההגהה המיוחסת לרש"י ע"י ר"ת (ספר הישר, חלק התשובות, סימן ע"ו, אות ט, עמ' 173), ונראה כי ר"ת תולה את הגהת רש"י בסברא (יעויין ספר הישר, חלק החידושים, סימן תע"ד, עמ' 285 ובעקבותיו בתוס' רבינו אלחנן על ע"ז, עמ' רמב- רמג ובספר התרומה סימן ע"א, (מחציו והלאה), עמ' 37 (בכ"י לונד, בו אין חלוקת סימנים, זו פסקא חדשה), וכן אצל רז"ה בספר המאור (חולין מג.-: בדפי הרי"ף), לעומת ר' אב"ן (אב"ן העזר, בתוך סימן רע"ז, עמ' 129. בכ"י וולפנביטל: עמ' 439 בעימוד שמשמאל לימין) התולה את ההגהה (ללא ייחוס בעליה) בהשוואה לספר הלכות גדולות (וכן הוא אצל הרמב"ן בספר מלחמות ה', אל מול דברי רז"ה הנ"ל).

Re: רבי ברוך בר' אליעזר

פורסם: ה' אפריל 25, 2013 9:47 pm
על ידי ישבב הסופר
למאי_נמ? כתב:
ישבב הסופר כתב:לדעתי היה מן הראוי לפתוח אשכול מיוחד לזיהוי שמות חכמים המוזכרים בפירוש רש"י, [ובעוד פירושי הראשונים].

viewtopic.php?f=7&t=9286

למאי נ"מ:
לינקקת לאשכול שלנו, וחזר הדין.

בברכה: כשמך כן תבורך!

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ב' אפריל 29, 2013 12:18 am
על ידי ישבב הסופר
מדי דברי בדברי רש"י ז"ל בחולין קטז:, אעיר שראיתי את הדברים מובאים במילאם בראבי"ה, אלא שהסוף מקוטע באמצע משפט, ופלא על המהדיר הגר"ד דבליצקי שלא עמד על כך, כי מפני שהוא מקוטע אין המשפט האחרון מובן כל עיקר.
סוף דברי רש"י
..... ודמייתי ראיה במסכת ע"ז מינה דאיסורי הנאה שרי פירשייהו, וגבי עגלי עבודת כוכבים דאסור פירשייהו מדקתני קבת עגלי עבודת כוכבים אסירא, לאו משום דקבה פירשא חשיב לה לענין עיכול, דתיהוי כפירשא למפקע שם חלב מינה. אלא הכי מייתי ראייה מינה, מדאסר קבת עבודת כוכבים, ש"מ פירשא אסור, דהא קבתה נמי לאו גופה היא, ומיתסר משום דניחא ליה בנפח כשהבמה נראת שמנה ויפה לעבודה זרה, וה"ה לשאר הפרש. ומדשרי לה גבי עולה, ש"מ לא מיתסר אלא גופה, אבל פירשא שרי כי האי גוונא, דאין קדושה חלה אלא על הראוי ממנה למזבח, מידי דהוי אעור של עולה שהוא מתחלק לכהנים.
כן מצאתי בנימוקי רבינו שלמה ברבי מאיר:


והראבי"ה הביא את אריכות לשון רש"י אבל בסיוף חסר שם שורה אחת, כך:
..... ודמייתי ראיה במסכת ע"ז מינה דאיסורי הנאה שרי פירשייהו, וגבי עגלי עבודת כוכבים דאסור פירשייהו מדקתני קבת עגלי עבודת כוכבים אסירא, לאו משום דקבה פירשא חשיב לה לענין עיכול, דתיהוי כפירשא למפקע שם חלב מינה. אלא הכי מייתי ראייה מינה, מדאסר קבת עבודת כוכבים, ש"מ פירשא אסור, דהא קבתה נמי לאו גופה היא, ומיתסר משום דניחא ליה בנפח כשהבמה נראת שמנה ויפה לעבודה זרה, וה"ה לשאר הפרש. ומדשרי לה גבי עולה, ש"מ לא מיתסר אלא גופה, אבל פירשא שרי כי האי.
לשון רבינו שלמה ז"ל בפירושיו.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 9:22 pm
על ידי יתר10
הגהמ כתב:ואם כבר, בביצה לג. אומר רש"י "כך שמעתי (!) בפיוט יוצר שיסד אחד מגאוני לומברדיא" והגיה הגרי"ב במקום 'פיוט יוצר' 'פירוש ספר יצירה' באומרו 'שכן נמצא מפורש בפי' לספר יצירה לר' שבתי דונולו הרופא מלומברדיא זצ"ל'

וכמי שאינו בקי בתולדות 'גאוני לומברדיא' לא באלו שייסדו פיוט ליוצר ולא באלו שעשו פירושים לספר יצירה, אבקשה נא מר' ישבב ספרא רבה דאורייתא להרחיב כאן הדיבור אודותם וייחוס רש"י אליהם.

לעיל בדף הקודם האריכו החכמים בדברי רש"י אלו ודעת כולם נוטה להגהת הגרי"ב. אכן לא ראיתי מי שיסביר מהו הכונה במש"כ רש"י שמעתי (וכבר הרגיש בזה החכם הגהמ) וזה לכאו' כן מתאים לגיר' בפיוט יוצר.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 10:13 pm
על ידי אמסטרדם
ר' מאיר ש"ץ בעל האקדמות הק' ז"ל.
ר' משה הדרשן ז"ל.
[אביו ר' יצחק - ריש בראשית].

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 10:19 pm
על ידי סמבטיון
אמסטרדם כתב:[אביו ר' יצחק - ריש בראשית].
סתם שקר מכוער, זה מדרש רבה.
viewtopic.php?f=17&t=14310&p=171615&hilit=%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7+%D7%A8%D7%91%D7%94+%D7%91%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99%D7%AA#p171615

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 10:22 pm
על ידי בין הזמנים
סמבטיון כתב:
אמסטרדם כתב:[אביו ר' יצחק - ריש בראשית].
סתם שקר מכוער, זה מדרש רבה.

למה מכוער???

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 11:03 pm
על ידי סמבטיון
בין הזמנים כתב:
סמבטיון כתב:
אמסטרדם כתב:[אביו ר' יצחק - ריש בראשית].
סתם שקר מכוער, זה מדרש רבה.

למה מכוער???
כי האגדה השיקרית הזו אומרת שאביו של רש"י לא היה ת"ח.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 11:58 pm
על ידי ישבב הסופר
אם כבר, ניתן לומר סתם שהביא את שם בעל המימרא שאינו מקפיד תמיד לעשות כן, כדי לרמז שם אביו. נשמע די סביר. אך כל האגדה אודות רש"י ואביו בקשר לזה אין לו כל קשר עם המציאות.
כמו שמוזכר כבר, זה נמצא בתנחומא בראשית וכן בב"ר.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 11:38 am
על ידי לומד_בישיבה
בחומש אריאל ישנו באוצר בהקדמה שם, כתבו להסביר את כל העניין, אימתי מביא רש"י שלא מדברי חז"ל ומדוע מביא מרבי משה הדרשן ופעמים מבעלי הדקדוק.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 11:50 am
על ידי לומד_בישיבה
הסיפר עם רב יצחק אינה נכונה כלל ועיקר, שהרי רש"י מביאו גם בתהלים אצל כוח מעשיו הגיד לעמו, ושם מביאו בשם התנחומא.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 3:36 pm
על ידי לומד_בישיבה
רש"י תהלים פרק קיא
כח מעשיו הגיד לעמו - ומדרש תנחומא כתב לישראל מעשה בראשית להודיעם שהארץ שלו ובידו להושיב בה כל מי שירצה ולעקור אלו ולהושיב אחרים שלא יוכלו האומות לומר לישראל גזלנים אתם שכבשתם ארץ שבעה גוים:

מדרש תנחומא (בובר) פרשת בראשית סימן יא
אמר ר' יצחק לא היה צריך לכתוב את התורה אלא מהחדש הזה לכם, ולמה כתב מבראשית, להודיע כח גבורתו, שנאמר כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא ו).

--
עתה שמתי לב שכבר הקדימני בזה הרב ישבב.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 7:13 pm
על ידי בקרו טלה
דברי דוד לט"ז על התורה
בראשית ברא וגו' פירש"י אמר ר' יצחק. כו' נהירנא כד הוינא טליא ראיתי כתב אחד ישן נושן מאוד ביאור רש"י, כתוב בו שזה המאמר בשם ר' יצחק שמביא רש"י אינו מוזכר בשום מדרש או תלמוד, אלא שמה שאמר מ"ט פתח בבראשית כו' הוא מדרש ולא דברי ר' יצחק אלא שזה ר' יצחק היה אביו של רש"י ולא היה למדן גדול ורש"י רצה לכבד אביו ולהזכירו בתחילת חבורו ואמר לו שאל איזה קושיא ואכתבנה על שמך, והקשה לו סתם למה התחילה התורה בבראשית כו', וע"כ אין קשה למה הקשה בכפל כי הקושיא ראשונ' אינה אלא מצד כבוד אביו, כך ראיתי שם. אלא דמה שכתב שר' יצחק אביו של רש"י לא היה למדן גדול, זה אינו דבפרק בתרא דע"ז (דף ע"ה) מביא רש"י פירוש על הגמרא וז"ל לשון אבא מורי מנוחתו כבוד והוא נראה כו' עכ"ל:

ועי' בנחל קדומים

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 3:30 am
על ידי לומד_בישיבה
יש בידי עשרות אם לא מאות מקומות שמצאתי שגדולי עולם שהעניקו חמה בקומתם, ושאיני רוצה לנקוב בשמם, שלא ידעו או שכחו פסוקים מפורשים בנ"ך, איני יודע מה הינך מתגרש מזה שאישטמיט ליה להט"ז רש"י בתהלים.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 4:45 am
על ידי בדיעבד
ראיתי מאמר לפני כשנה וחצי (שמא בישורון או בקבאו"י) בענין הזכרת רש"י בשם בעל הערוך. שגור בפי הרבה אחרונים שרש"י מביא מהערוך והחכם ההוא טוען שאינו כן ולא נמצא כן ברש"י.
בודאי יודעים החכמים פה מיקום המאמר.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 4:15 pm
על ידי הגהמ
בדיעבד כתב:ראיתי מאמר לפני כשנה וחצי (שמא בישורון או בקבאו"י) בענין הזכרת רש"י בשם בעל הערוך. שגור בפי הרבה אחרונים שרש"י מביא מהערוך והחכם ההוא טוען שאינו כן ולא נמצא כן ברש"י.
בודאי יודעים החכמים פה מיקום המאמר.

כבר דשו ביה רבים, ת"ח וחוקרים גם יחד, אבל כנראה אתה מתכוון לדבריו של הגרי"ח סופר בישורון כט עמ' תשעט.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ו' אוגוסט 15, 2014 12:08 am
על ידי בדיעבד
אוסיף גם את אלו:

שאילתות דר' אחאי גאון - כתובות יז:
ר' יוסף טוב עלם - כתובות יג.
הלכות גדולות
יסודו של ר' סעדיה - ראש השנה יט:

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 8:09 am
על ידי סכינא חריפא
ולא זכיתי לשאול את פי רבי' יעקב בדבר זה כי היו נוהגים בו היתר במקומינו והיה לי דבר פשוט ולאחר פטירתו של רבי שמעתי את רבי' יצחק הלוי שהוא אוסר עד ליל מוצאי יו"ט שני וכל אנשי עירו כמותו וגם הלכות גדולות אוסרים כן ודנתי לפניו ולא הועיל לי הדבר וכל טעמו אינו אלא מדנקט בכדי שיעשו בלילה הראויה לעשיה קאמר ואני אומר צריך להמתין בכדי שיעשו משום שמא היום היה קדש והלילה חול ותדע מדלא קאמר לערב של שני אסורים בכדי שיעשו לערב הראשון קאמר ובתשובת רבי' גרשום מאור הגולה מצאתי כמותי גם עתה בא אלי מכתב מגרמיי"ש שבא לשם אדם גדול זקן ויושב בישיבה מן רומא ושמו ר' קלונימוס ובקי בכל הש"ס והורה כן ונחלק עליהן
ביצה כ"ד ב'

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: א' אוגוסט 17, 2014 5:54 pm
על ידי ישבב הסופר
כבר הובא למעלה

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 4:51 am
על ידי מיללער
"וכן הוא בתשובת הגאונים, ואף משמו של רבי אליעזר בן יצחק נאמר לי דלא חייש לה" (רש"י פסחים עו: ד"ה אמר לך רב, לגבי המחלוקת של רב ולוי בדין ריחא מילתא)

מי הוא רבי אליעזר בן יצחק?

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ב' אוגוסט 18, 2014 5:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
רבי אליעזר הגדול תלמיד רבינו גרשם ורבו של רבי יצחק הלוי ורבי יצחק ברבי יהודה

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ב' אוגוסט 25, 2014 4:15 pm
על ידי מיללער
בדיעבד כתב:ראיתי מאמר לפני כשנה וחצי (שמא בישורון או בקבאו"י) בענין הזכרת רש"י בשם בעל הערוך. שגור בפי הרבה אחרונים שרש"י מביא מהערוך והחכם ההוא טוען שאינו כן ולא נמצא כן ברש"י.
בודאי יודעים החכמים פה מיקום המאמר.

עי' הגהות מהרץ חיות מו"ק יד. ד"ה אזורו שמביא ראיה שרש"י השתמש הרבה בספר הערוך, אע"ג דלא הזכירו רש"י רק פ"א שבת י"ג: עיי"ש.

(וראייתו מזה שרש"י הוא אות באות מפי' הערוך מצאתי גם לעיל במו"ק י. ברש"י מפסיע שמביא פי' הערוך ערך כלב אות באות מבלי להעתיק את שמו, ובאמת מרש"י מו"ק אין ראיה שהרי רבים וכן שלימים נקטו שלאוו מבטן רש"י יצאו הדברים ואכמ"ל)

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' אוגוסט 26, 2014 10:15 pm
על ידי img770
סוכה מ, א:

"ואני שמעתי מרבותי שהיו גורסים . . וכן כתוב בכל הספרים וטרחתי מנעורי בכל צידי שיטת הש"ס לישבה כפי דבריהם (ואיני יכול) [ולא יכולתי], ומצאתי גירסא זו בספר כץב ידו של רבינו גרשום בן יהודה מנוחתו כבוד, ובסדר ישועות של רבינו יצחק בן מנחם, ואינו מוגה, וכן נראה בעיני".

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 27, 2014 4:08 pm
על ידי מיללער
רש"י מו"ק יז. ד"ה מה שלבו, מביא "ואמר לן רבי בשם רב האי גאון"

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 27, 2014 4:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
מיללער כתב:רש"י מו"ק יז. ד"ה מה שלבו, מביא "ואמר לן רבי בשם אב האימגאון"


איזה מ"פירושי רש"י " על מו"ק?

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ד' אוגוסט 27, 2014 4:21 pm
על ידי מיללער
בברכה המשולשת כתב:
מיללער כתב:רש"י מו"ק יז. ד"ה מה שלבו, מביא "ואמר לן רבי בשם אב האימגאון"


איזה מ"פירושי רש"י " על מו"ק?

זה שנדפסה בפנים על הדף

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ו' אוגוסט 29, 2014 1:34 pm
על ידי אריסמנדי
בקרו טלה כתב:דברי דוד לט"ז על התורה
בראשית ברא וגו' פירש"י אמר ר' יצחק. כו' נהירנא כד הוינא טליא ראיתי כתב אחד ישן נושן מאוד ביאור רש"י, כתוב בו שזה המאמר בשם ר' יצחק שמביא רש"י אינו מוזכר בשום מדרש או תלמוד, אלא שמה שאמר מ"ט פתח בבראשית כו' הוא מדרש ולא דברי ר' יצחק אלא שזה ר' יצחק היה אביו של רש"י ולא היה למדן גדול ורש"י רצה לכבד אביו ולהזכירו בתחילת חבורו ואמר לו שאל איזה קושיא ואכתבנה על שמך, והקשה לו סתם למה התחילה התורה בבראשית כו', וע"כ אין קשה למה הקשה בכפל כי הקושיא ראשונ' אינה אלא מצד כבוד אביו, כך ראיתי שם. אלא דמה שכתב שר' יצחק אביו של רש"י לא היה למדן גדול, זה אינו דבפרק בתרא דע"ז (דף ע"ה) מביא רש"י פירוש על הגמרא וז"ל לשון אבא מורי מנוחתו כבוד והוא נראה כו' עכ"ל:


שמועה זו היא עתיקה מאוד, ואנו מוצאים אותה באשכנז כבר בדורו של ר' יהודה החסיד או תלמידיו, וכך הובא בפירוש ריה"ח ובפירוש ר' חיים פלטיאל (מדורו של מהר"ם מרוטנבורג): וזאת (ה)מימרא דר' יצחק (אמנם) כל בעלי מדרשים בדקו אחריה (ביקשוה) ולא מצאו מקומה אך קבלה היא שרבי' שלמה אמ' בשם ר' יצחק אביו, ופתח פי' החומש באל"ף וסיים בתי"ו. (וראו הערת המו"ל לנגה על רח"פ)

נראה ששמועה זו הלכה והתגלגלה עד שקיבלה את צורתה המפותחת, כפי שהביאה הט"ז מ'כתב אחד ישן נושן מאוד' שהכיל ביאור רש"י.

תוספת: מסתבר שיש בשמועה זו כדי ללמד שמהדורת ילמדנו/תנחומא שהו"ל באבער נעלמה מאיזור אשכנז כבר בדורות ההם.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ו' אוגוסט 29, 2014 1:53 pm
על ידי אבן זועקת
בעניין רש"י והערוך. האם נבדקה האפשרות שרש"י אינו מביא מהערוך אלא מפירושי הר"ח אשר גם הערוך השתמש בהם?

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ש' אוגוסט 30, 2014 9:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
אבן זועקת כתב:בעניין רש"י והערוך. האם נבדקה האפשרות שרש"י אינו מביא מהערוך אלא מפירושי הר"ח אשר גם הערוך השתמש בהם?


ערבך ערבא צריך, שכן לא מצינו שרש"י יביא את פירוש ר"ח (והראשון שעשה כן בין חכמי צרפת היה נכדו הרשב"ם)

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ש' אוגוסט 30, 2014 11:17 pm
על ידי אבן זועקת
בברכה המשולשת כתב:
אבן זועקת כתב:בעניין רש"י והערוך. האם נבדקה האפשרות שרש"י אינו מביא מהערוך אלא מפירושי הר"ח אשר גם הערוך השתמש בהם?


ערבך ערבא צריך, שכן לא מצינו שרש"י יביא את פירוש ר"ח (והראשון שעשה כן בין חכמי צרפת היה נכדו הרשב"ם)

viewtopic.php?f=7&t=9286#p83999

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ש' אוגוסט 30, 2014 11:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
אבן זועקת כתב:
בברכה המשולשת כתב:
אבן זועקת כתב:בעניין רש"י והערוך. האם נבדקה האפשרות שרש"י אינו מביא מהערוך אלא מפירושי הר"ח אשר גם הערוך השתמש בהם?


ערבך ערבא צריך, שכן לא מצינו שרש"י יביא את פירוש ר"ח (והראשון שעשה כן בין חכמי צרפת היה נכדו הרשב"ם)

viewtopic.php?f=7&t=9286#p83999

בספר רש"י [מוה"ק] עמוד שיא ציין אפטוביצר גם לרש"י ר"ה יד. ד"ה איכא שמביא מפירוש רומיים, והדברים נמצאים בר"ח.
ישנם השערות אחרות מדוע נקרא הר"ח איש רומי.

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' מאי 22, 2018 12:37 am
על ידי עושה חדשות
כידוע נחלק רש"י עם רבותיו, ר"י הלוי ור"י ממגנצא, אודות הבהמה שנאבדה ריאתה קודם בדיקה, רש"י התיר למרות שהם אסרו.

ובשו"ת רש"י סי' נט כותב רש"י שאינו חוזר בו מן ההיתר, כי הוא "נתלה באילן גדול רבי' יעקב בר' יקר ואף כי לא שמעתי מפיו דבר זה מ"מ לבי וסברתי והבנתי מפיו יצאו",

וכבר הביאו דברים נפלאים אלו ועסקו בהם בכמה פנים, בדרגת תלמיד המכוון את שמועת רבו אף שלא שמעה,

אמנם כעת חשבתי, האם המובא במרדכי בחולין בשם רבינו יקר, ובב"י יו"ד בשם ריב"ק, שאחרי השחיטה "היה רגיל להכות סכין בעץ קודם שהצניעו", זה לא מקור טוב לדמות ולהתיר גם ריאה שנאבדה,

ובתנאי קודם למעשה לברר האם הכוונה שם כלפי רבו של רש"י, (ר"י בר יקר),

וא"כ לא אמר כאן רש"י מעולם 'ניחוש' בדעת רבו, כי אם דימוי מילתא למילתא.

מה דעתכם?

Re: חכמים שרש"י מביא שמועה מפיהם

פורסם: ג' מאי 22, 2018 7:20 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:כידוע נחלק רש"י עם רבותיו, ר"י הלוי ור"י ממגנצא, אודות הבהמה שנאבדה ריאתה קודם בדיקה, רש"י התיר למרות שהם אסרו.

ובשו"ת רש"י סי' נט כותב רש"י שאינו חוזר בו מן ההיתר, כי הוא "נתלה באילן גדול רבי' יעקב בר' יקר ואף כי לא שמעתי מפיו דבר זה מ"מ לבי וסברתי והבנתי מפיו יצאו",

וכבר הביאו דברים נפלאים אלו ועסקו בהם בכמה פנים, בדרגת תלמיד המכוון את שמועת רבו אף שלא שמעה,

אמנם כעת חשבתי, האם המובא במרדכי בחולין בשם רבינו יקר, ובב"י יו"ד בשם ריב"ק, שאחרי השחיטה "היה רגיל להכות סכין בעץ קודם שהצניעו", זה לא מקור טוב לדמות ולהתיר גם ריאה שנאבדה,

ובתנאי קודם למעשה לברר האם הכוונה שם כלפי רבו של רש"י, (ר"י בר יקר),

וא"כ לא אמר כאן רש"י מעולם 'ניחוש' בדעת רבו, כי אם דימוי מילתא למילתא.

מה דעתכם?


ריב"ק זה רבי יהודה ברבי קלונימוס (כידוע)
רבינו יקר זה גם לא רבי יעקב ב"ר יקר.
אולם, כדאי לראות את הנוסח בכה"י של המרדכי