יהושעבנמי כתב:[quote אין תקרא עוד פעם ותראה שאין שום הטעייה, אתה הוא שמטעה ומוציא שם רע על נרדפים
שערי חכמה כתב:לא הבנתי, הוא מתכחש לעובדה שיש הכלאות ואין שליטה על ריבוי המינים המוכלאים?
ברזלים כתב:מצאתי בפורום של גוי מאיזה מדינה שגם לו היתה הו"א שהברקל והבלאדי הוא מאותו גזע. והמומחה משיב לו שלא. (בתרגום)
שלום שם,
אני מחפש מידע על תרנגולות בראיקל, במיוחד:
- האם בריקל נחשב ציפור טורפת?
- האם תרנגולות ברייקל במזרח התיכון ידועות גם בשם "בלאדי, וכן, האם תרנגולת ברייקל / קמפין הייתה ידועה במזרח התיכון?
- איזו צורה הם ביצים מתרנגולות ברייקל? האם הם עגולים, מכוונים בקצה אחד, או מכוונים בשני הקצוות?
תודה!
תשובה:
הם אינם טורפים יותר מכל תרנגולת אחרת. הם ייקחו באגים ואולי עכברים אם ניתנה הזדמנות. אם אתה מתכוון הם יותר אגרסיביים מאשר גזעים אחרים,
התשובה היא לא בראקל הם גזע בלגי ישן, דומה קמפינים אבל קצת כבד יותר הזכרים הם לא נוצות נוצות כמו קמפינים זכר. הביצים הן נורמליות, פוינטרים בקצה אחד ומעוגלות בצד השני. הם אינם זן מזרח תיכוני, אך יש להניח כי הם וכמה גזעים בלגיים / הולנדים אחרים ירדו מן הפיאומי המצרי, שהוא זן צפון אפריקאי.
https://www.backyardchickens.com/thread ... i.1194297/
ברזלים כתב:שערי חכמה כתב:לא הבנתי, הוא מתכחש לעובדה שיש הכלאות ואין שליטה על ריבוי המינים המוכלאים?
כך זה נשמע. לדעתו ולדעת הרב לנדא בשם "מומחים" שבדקו העניין אין הכלאות חדשות.
מענה איש כתב:האם לדברי האוסרים לא יהיה בעוף החדש דין "נבלת עוף טהור" לעניין טומאה וטהרה?
שערי חכמה כתב:ברזלים כתב:שערי חכמה כתב:לא הבנתי, הוא מתכחש לעובדה שיש הכלאות ואין שליטה על ריבוי המינים המוכלאים?
כך זה נשמע. לדעתו ולדעת הרב לנדא בשם "מומחים" שבדקו העניין אין הכלאות חדשות.
אם כך זה נשמע, זה נשמע מגוחך. אי אפשר להכחיש את המציאות הידועה.
אני הבנתי שהוא מתיר למרות השינויים שנעשו, כי אבותינו ורבותינו אכלו את העופות למרות שינויים אלו, וע"כ שאינם פוסלים. זה נימוק שאינני יכול להבין אותו.
אגב, הצל"ח שינה את מנהגם של כל ישראל בענין השיעורים כשהיה נראה לו שטעו, וע"כ סבר שיתכן שכל ישראל ישגו ויכשלו, ומקרא מלא מסייעו (ויקרא ד יג) "ואם כל עדת ישראל ישגו ונעלם דבר מעיני הקהל ועשו אחת מכל מצות ה' אשר לא תעשינה ואשמו".
שערי חכמה כתב:מענה איש כתב:האם לדברי האוסרים לא יהיה בעוף החדש דין "נבלת עוף טהור" לעניין טומאה וטהרה?
האוסרים אוסרים רק מספק כיון שאין מסורת ברורה להתירו, ודאי שלחומרא יש לו דין עוף טהור לכו"ע כמו שאר עופות הטהורים שחסרה להם מסורת.
שמש כתב:ברזלים כתב:מצאתי בפורום של גוי מאיזה מדינה שגם לו היתה הו"א שהברקל והבלאדי הוא מאותו גזע. והמומחה משיב לו שלא. (בתרגום)
שלום שם,
אני מחפש מידע על תרנגולות בראיקל, במיוחד:
- האם בריקל נחשב ציפור טורפת?
- האם תרנגולות ברייקל במזרח התיכון ידועות גם בשם "בלאדי, וכן, האם תרנגולת ברייקל / קמפין הייתה ידועה במזרח התיכון?
- איזו צורה הם ביצים מתרנגולות ברייקל? האם הם עגולים, מכוונים בקצה אחד, או מכוונים בשני הקצוות?
תודה!
תשובה:
הם אינם טורפים יותר מכל תרנגולת אחרת. הם ייקחו באגים ואולי עכברים אם ניתנה הזדמנות. אם אתה מתכוון הם יותר אגרסיביים מאשר גזעים אחרים,
התשובה היא לא בראקל הם גזע בלגי ישן, דומה קמפינים אבל קצת כבד יותר הזכרים הם לא נוצות נוצות כמו קמפינים זכר. הביצים הן נורמליות, פוינטרים בקצה אחד ומעוגלות בצד השני. הם אינם זן מזרח תיכוני, אך יש להניח כי הם וכמה גזעים בלגיים / הולנדים אחרים ירדו מן הפיאומי המצרי, שהוא זן צפון אפריקאי.
https://www.backyardchickens.com/thread ... i.1194297/
אני כלל לא בטוח שמדובר בגוי... לפי השאלות המדויקות זה נראה מישהו שמתעניין בעקבות הפולמוס.
מענה איש כתב:שערי חכמה כתב:מענה איש כתב:האם לדברי האוסרים לא יהיה בעוף החדש דין "נבלת עוף טהור" לעניין טומאה וטהרה?
האוסרים אוסרים רק מספק כיון שאין מסורת ברורה להתירו, ודאי שלחומרא יש לו דין עוף טהור לכו"ע כמו שאר עופות הטהורים שחסרה להם מסורת.
אז למה דנים את שוחטיו כמאכילי עופות טמאים?
שערי חכמה כתב:המציאות הידועה היא שיש הכלאות רבות ואין עליהם שליטה, ואם תקרא את דבריו היטב תראה שהוא לא מתכחש לזה, אלא טוען שלא יתכן שיש הכלאה עם עוף טמא ממש.
ואני תמה, הלא הבראקל ודומיו טמאים לדעתו, ואפי יתירו אותו כל גדולי ישראל ישאר באיסורו [!!!!!!!!], ובודאי יתכן שהעופות שלנו הוכלאו עם תרנגולים אחרים שהם גרועים מהבראקל.
שערי חכמה כתב:המציאות הידועה היא שיש הכלאות רבות ואין עליהם שליטה, ואם תקרא את דבריו היטב תראה שהוא לא מתכחש לזה, אלא טוען שלא יתכן שיש הכלאה עם עוף טמא ממש.
ואני תמה, הלא הבראקל ודומיו טמאים לדעתו, ואפי יתירו אותו כל גדולי ישראל ישאר באיסורו [!!!!!!!!], ובודאי יתכן שהעופות שלנו הוכלאו עם תרנגולים אחרים שהם גרועים מהבראקל.
מחולת המחנים כתב:שערי חכמה כתב:המציאות הידועה היא שיש הכלאות רבות ואין עליהם שליטה, ואם תקרא את דבריו היטב תראה שהוא לא מתכחש לזה, אלא טוען שלא יתכן שיש הכלאה עם עוף טמא ממש.
ואני תמה, הלא הבראקל ודומיו טמאים לדעתו, ואפי יתירו אותו כל גדולי ישראל ישאר באיסורו [!!!!!!!!], ובודאי יתכן שהעופות שלנו הוכלאו עם תרנגולים אחרים שהם גרועים מהבראקל.
הבראקל הוא עוף הבא מן החדש ואין עליו מסורת, ועל כן כמו שכתב הדברי חיים דינו כעוף טמא.
אבל לבוא ולאסור את העופות שלנו על סמך שמא אולי ויתכן שהוכלאו, ועוד להכליל זאת בתור מציאות ידועה?!
שערי חכמה כתב:מחולת המחנים כתב:שערי חכמה כתב:המציאות הידועה היא שיש הכלאות רבות ואין עליהם שליטה, ואם תקרא את דבריו היטב תראה שהוא לא מתכחש לזה, אלא טוען שלא יתכן שיש הכלאה עם עוף טמא ממש.
ואני תמה, הלא הבראקל ודומיו טמאים לדעתו, ואפי יתירו אותו כל גדולי ישראל ישאר באיסורו [!!!!!!!!], ובודאי יתכן שהעופות שלנו הוכלאו עם תרנגולים אחרים שהם גרועים מהבראקל.
הבראקל הוא עוף הבא מן החדש ואין עליו מסורת, ועל כן כמו שכתב הדברי חיים דינו כעוף טמא.
אבל לבוא ולאסור את העופות שלנו על סמך שמא אולי ויתכן שהוכלאו, ועוד להכליל זאת בתור מציאות ידועה?!
לא שמא ולא אולי, יש הכלאות כל הזמן ואין על זה שום שליטה. ושוב, גם הגרמ"ש לא מתכחש לזה, אלא שהוא טוען שלא תתכן הרכבה עם מין טמא ממש, אבל תתכן בהחלט הרכבה עם מין שאין עליו מסורת.
ברזלים כתב:מה לא מובן במשפט הברור והנחרץ כל כך:
ומה שטוענים על הכלאות הנעשים מידי שנה בעופות מזנים אחרים שאינם ידועים, ביררתי הדבר אצל גדולי המומחים בארץ ובחו"ל, והם טוענים בתוקף שלא נעשים הכלאות מזנים אחרים מלבד העופות הידועים לנו
ברזלים כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:ברזלים כתב:נפתח אשכול חדש בנושא רק למכתבים וידיעות בנושא בלי פרשנויות ולשון הרע.ברזלים כתב:האמת שבתחילה מאוד מאוד שוכנעתי ממסורת טהרת העופות. אך כשגיליתי שקר גס בחוברת אני כבר הפסקתי להאמין לגמרי במה שכותבים.
וכמו שאמרתי הם לא מתביישים לכתוב שחור ע"ג לבן שאין כזה גזע "בראקל" אלא הוא שם כולל לכל מיני התרנגולים הצבעוניים, וזה הטעייה גסה לכל מי שרק מתחיל לברר העניין. וה' הטוב יכפר בעדינו.
וזה לשונם, שקרים גסים
הדברים מדברים בעד עצמם. אין ברירה כשאנשים יורקים לך בפרצוף ומוכרים לך לוקשים בשם התורה הק' מבלי להניד עפעף , מצוה להעמיד הדברים על דיוקם.
מחולת המחנים כתב:אף אחד לא מכחיש שיש הכלאות, מדובר לכל היותר במינים שאין להם מסורת, הבא לאסור את העופות על סמך שמא מערבים בעופות טמאים, צריך להביא ראיה ברורה, לא יתכן ולא אולי.
שערי חכמה כתב:מחולת המחנים כתב:אף אחד לא מכחיש שיש הכלאות, מדובר לכל היותר במינים שאין להם מסורת, הבא לאסור את העופות על סמך שמא מערבים בעופות טמאים, צריך להביא ראיה ברורה, לא יתכן ולא אולי.
הגרמ"ש דן עוף בלי מסורת כעוף טמא, כך הוא דן את הבראקל במלא החומרא, שכל מי שבא במגע אתו טמא טמא יקרא.
וא"כ גם העופות המוכלאים עם עופות שאין להם מסורת היה לו לאסור, אא"כ הוא מתיר גם הכלאה עם עופות טמאים, והוא לא מתיר.
שערי חכמה כתב:אני הבנתי שהוא מתיר למרות השינויים שנעשו, כי אבותינו ורבותינו אכלו את העופות למרות שינויים אלו, וע"כ שאינם פוסלים. זה נימוק שאינני יכול להבין אותו.
שערי חכמה כתב:מחולת המחנים כתב:אף אחד לא מכחיש שיש הכלאות, מדובר לכל היותר במינים שאין להם מסורת, הבא לאסור את העופות על סמך שמא מערבים בעופות טמאים, צריך להביא ראיה ברורה, לא יתכן ולא אולי.
הגרמ"ש דן עוף בלי מסורת כעוף טמא, כך הוא דן את הבראקל במלא החומרא, שכל מי שבא במגע אתו טמא טמא יקרא.
וא"כ גם העופות המוכלאים עם עופות שאין להם מסורת היה לו לאסור, אא"כ הוא מתיר גם הכלאה עם עופות טמאים, והוא לא מתיר.
סגי נהור כתב:שערי חכמה כתב:אני הבנתי שהוא מתיר למרות השינויים שנעשו, כי אבותינו ורבותינו אכלו את העופות למרות שינויים אלו, וע"כ שאינם פוסלים. זה נימוק שאינני יכול להבין אותו.
הנימוק ש"אינך יכול להבין" הוא אגב נימוק נפוץ בפוסקים, וממקום שבאת - ראה באשכול הסמוך לענין התולעים. ואם כי כשלעצמו אין נימוק זה מהווה הסבר הלכתי, אבל הוא משמש כעין ראיה והכרח למצוא הסבר כזה.
תוכן כתב:ויש לציין לנתון שראוי לתת עליו את הדעת. כבר כמה וכמה פעמים במשך מאות השנים האחרונות שהיו ויכוחים על כשרות עוף זה או אחר. כל! התשובות העוסקות בעניינים אלו צללו במים עמוקים, בש"ס ראשונים אחרונים, שו"ע ונו"כ והביאו ראיות לכאן או לכאן. במחלוקת של היום, שהוא לא פחות חמור, אין אפילו תשובה אחת שדנה בשאלה באופן מקיף, קרי, מה הוא התרנגול המקורי, מה הם השינויים בעופות הפטם, מה דינם של הכלאות, מה עם זה וזה גורם, מה עם חיישינן לזרע האב, מה עם נאמנות של גוי, מה נחשב למסורת, מה נחשב לעדות, מה נחשב לחולק את רגליו, איזה שינויים נחשבים ואיזה לא, מה דינם של שינויים גנטיים, ועוד. יש כל כך הרבה מה לדון פה בעומק הסוגיא. אלא יש לנו מכתבים על גבי מכתבים של השקפה, של יראת שמים, של מחאה על כבודם של אב"ד זה ואדמו"ר אחר, של סירוב לדון לגופם של דברים, וכמו שכתב רמ"ש: 'ולא אוכל להיכנס לכל הפרטים כי רבים הם', ובנוסח זה כתבו רבים, כמו רמ"מ קארפ, שכותב שאין הוא דן על הבראקל כלל, יש ציטוטים תלושים של שורה וחצי מקסימום, דברי חיים, מהר"ם שיק, נצי"ב, בלי שום ניסיון להביא דבריהם ולדון בהם לעומק אם הם שייכים למקרה זה או לא.
חומר למחשבה...
א. חיים כתב:סיכום דברי הראב"ד - עוף שיש לו סימני טהרה וגם מסורת שכל עם ישראל כולל גאונים וצדיקים אוכלים אותו - הוא כשר לכתחילה לאכילה. ואין לנו להחזיק ריעותא שמא הכליאו בו עופות טמאים קודם שהתחילה המסורת לאוכלו. ובאשר למצב כעת - לפי כל הידיעות אין מערבים בו מינים חדשים. ומה גם שעופות טמאים ממש לא יתכן שיערבו בו. פשוט וקל.
שמואל בן שחר כתב:שערי חכמה כתב:מחולת המחנים כתב:אף אחד לא מכחיש שיש הכלאות, מדובר לכל היותר במינים שאין להם מסורת, הבא לאסור את העופות על סמך שמא מערבים בעופות טמאים, צריך להביא ראיה ברורה, לא יתכן ולא אולי.
הגרמ"ש דן עוף בלי מסורת כעוף טמא, כך הוא דן את הבראקל במלא החומרא, שכל מי שבא במגע אתו טמא טמא יקרא.
וא"כ גם העופות המוכלאים עם עופות שאין להם מסורת היה לו לאסור, אא"כ הוא מתיר גם הכלאה עם עופות טמאים, והוא לא מתיר.
האם הרבנים הנכבדים, שערי חכמה ומחולת המחנים, המניחים אקסיומה, שאין חולק על כך שיש הכלאות (ר"ל בחברות הטיפוח, לא במקור של הקורניש והרוק), יכולים לאמת את דבריהם ע"פ מקור כלשהו?
תודה
מחולת המחנים כתב:תוכן כתב:ויש לציין לנתון שראוי לתת עליו את הדעת. כבר כמה וכמה פעמים במשך מאות השנים האחרונות שהיו ויכוחים על כשרות עוף זה או אחר. כל! התשובות העוסקות בעניינים אלו צללו במים עמוקים, בש"ס ראשונים אחרונים, שו"ע ונו"כ והביאו ראיות לכאן או לכאן. במחלוקת של היום, שהוא לא פחות חמור, אין אפילו תשובה אחת שדנה בשאלה באופן מקיף, קרי, מה הוא התרנגול המקורי, מה הם השינויים בעופות הפטם, מה דינם של הכלאות, מה עם זה וזה גורם, מה עם חיישינן לזרע האב, מה עם נאמנות של גוי, מה נחשב למסורת, מה נחשב לעדות, מה נחשב לחולק את רגליו, איזה שינויים נחשבים ואיזה לא, מה דינם של שינויים גנטיים, ועוד. יש כל כך הרבה מה לדון פה בעומק הסוגיא. אלא יש לנו מכתבים על גבי מכתבים של השקפה, של יראת שמים, של מחאה על כבודם של אב"ד זה ואדמו"ר אחר, של סירוב לדון לגופם של דברים, וכמו שכתב רמ"ש: 'ולא אוכל להיכנס לכל הפרטים כי רבים הם', ובנוסח זה כתבו רבים, כמו רמ"מ קארפ, שכותב שאין הוא דן על הבראקל כלל, יש ציטוטים תלושים של שורה וחצי מקסימום, דברי חיים, מהר"ם שיק, נצי"ב, בלי שום ניסיון להביא דבריהם ולדון בהם לעומק אם הם שייכים למקרה זה או לא.
חומר למחשבה...
טענה זו נכונה עוד יותר על הרבנים המתירים שכמעט ולא הזכירו מראה מקום הלכתי במכתבם, אלא כמין קול קורא בעיתונים.
סוף דבר הכל נשמע שכל הערעור על העופות שלנו הוא אולי ושמא העופות שלנו הוכלאו בעופות טמאים, לאף אחד אין שום ראיה והוכחה לכך, אבל על סמך זה כבר החליטו לאסור את העופות שלנו ולהביא במקומו עוף חסר מסורת.
ברבר כתב:כאן download/file.php?id=49371 תוכלו לראות מדברי הגויים הבקיאים בנעשה בתוך מכוני הטיפוח.
דבריו עדיפים ממסיח לפי תומו כי הם מעידים על דבר היכול לפגוע במכוני הטיפוח.
הם מעידים הן על הבעיתיות שבהכלאות שכבר נעשו ללא פיקוח, והן על הבעייתיות הנובעת מהתכניות לעתיד.
ברור ללא ספק שמדובר על חשש קרוב מאד לוודאות, הן על הכלאות שנעשו ממינים ללא מסורת, ובחלקם חשודים להיות ממש דורסים, כעופות הקרב מלאי ודומיו [שגם צורת הזפק שלהם מאד משונה וספק גדול אם ניתן להכלילם בהגדרת זפק, ועיקר מזונם מהחי]. והן על שאר מינים המזרח הרחוק, ובכללם מינים עלומים בלי שום פיקוח ובלי שום סיבה לחשוב שהם מהמינים שבמסורת או מהכשרים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], ספרן ו־ 246 אורחים