מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האין עולם הבא לגויים?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

האין עולם הבא לגויים?!

הודעהעל ידי יאיר » ו' יולי 09, 2010 2:24 am

האם מישהו יכול לפרש לי את דברי הקדמת המ"ב:

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?20 ... OKS&page=6

ד.ה וזהו וכו'..עד סוף הסוגריים..
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ה' יולי 15, 2010 1:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » ו' יולי 09, 2010 9:46 am

אני רואה שאף אחד בנתיים לא יודע..לפחות מסכימים עם הקושי?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » ו' יולי 09, 2010 10:40 am

איש ספר? מישהו?

סמל אישי של המשתמש
זחלץ_קליח
הודעות: 26
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:28 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי זחלץ_קליח » ו' יולי 09, 2010 10:52 am

הוא מדבר על תחה"מ
את הגמ' כתובות שהוא מצטט אתה מכיר?
מה קשה לך?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » ו' יולי 09, 2010 11:20 am

זחלץ_קליח כתב:הוא מדבר על תחה"מ
את הגמ' כתובות שהוא מצטט אתה מכיר?
מה קשה לך?


לכא' אכן בתחילה מדבר בתחיית המתים (בבחינת עוה"ב. כידוע יש מחלוקת בין הרמב"ם (וכן שיטת הגר"א) לרמב"ן האם תחיית המתים הוא העוה"ב. הרמב"ן סובר שכן ויש ראיות וקושיות לכאן ולכאן), אך אח"כ כותב: "משא"כ בעכו"ם לא יוכל לחיות הנפש רק בעודה מחוברת לגוף וע"י מזון הגוף וכו'.."
הרי שמדבר על חיות הנפש (=הנשמה) בלבד..שהיהודי יהיה בנשמתו לבד והגויים לא יוכלו להיות בנשמתם לבד..ובין אם נאמר שהמ"ב סובר שתחיית המתים הוא עוה"ב ובין אם לא סובר כך, הרי כותב שאין נשמת הגויים קיימת בלי גוף..והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).

מקוה שהסברתי את עצמי כראוי ומקוה שימצא פתרון..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' יולי 09, 2010 2:17 pm

יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).


אולי תציין לי שנים-שלושה מקומות.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי אתנחתא » ו' יולי 09, 2010 10:48 pm

לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהשוע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו.

לגבי דברי המ"ב, לכאורה ברור שמדבר על עולם הבא או גן עדן אחרי שהנשמה עוזבת הגוף ולא תחיית המתים (והגמ' כתובות שם הובאה רק לתוס' שגם הגוף מקבל חיותו על ידי תורה).

ולע"ד פשוט שהכוונה לגוי שאינו מחסידי אומות העולם (שזה סתם גוי) ולכן צריך להיות נענש על חטאיו, ומכיון שאין לו תורה ולא מצות (ותורה לאו דוקא אלא גם מצות הכוונה) - כלה (ולא רצה לינקוט דוגמה מיהודי רשע שכן בזה הדבר לא ברור) אך אה"נ גוי שמקיים מצות דידהו גם יש לו עולם הבא.

רק מה שלא הבנתי בעצם ההסבר שם, שרק על ידי תורה, הנשמה נשארת נצחית לעולם הבא שהרי:

הנשמה בעצמה היא נצחית מצד עצמה וגם נשמת רשעים היא נצחית , וכמבואר בספרי בזהר קבלה שקיום תורה ומצות הן לבושי הנשמה בלבד שכן זיו השכינה של גן עדן הוא גדול מאד ולכן הנשמה זקוקה ללבושי של תורה ומצות. אך לומר שבלי תורה הנשמה כלה, תמוה מה הכוונה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » א' יולי 11, 2010 2:40 am

חכם באשי כתב:
יאיר כתב:והרי ידוע מאין ספור מקומות בחז"ל מפורש שיש עוה"ב (שבו יש רק נשמות) לגויים (בדרגה נמוכה).


אולי תציין לי שנים-שלושה מקומות.


1. ל-ד' הדיוטות אין עוה"ב בלעם וכו' (פרק חלק)..משמע לגויים יש עוה"ב.

2.ולא שמע אליה לשכב אצלה (בעוה"ז) להיות עמה (בעוה"ב)..

אגב..גם מסברא..הרי יש להם 7 מצוות בני נח והיכן יקבלו שכרם ה"צדיקים" שבהם? (שכר מצוה בהאי עלמא ליכא).

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי מנחם » א' יולי 11, 2010 3:02 am

וכן מהא דאסקו בנגידא לפושעיהם בגיטין

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » א' יולי 11, 2010 3:21 am

אתנחתא כתב:לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהשוע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו.

*אם תוכל להביא דף בסנהדרין אודה לך.

לגבי דברי המ"ב, לכאורה ברור שמדבר על עולם הבא או גן עדן אחרי שהנשמה עוזבת הגוף ולא תחיית המתים (והגמ' כתובות שם הובאה רק לתוס' שגם הגוף מקבל חיותו על ידי תורה).

*אכן גם אני הבנתי כמוך בדיוק.

ולע"ד פשוט שהכוונה לגוי שאינו מחסידי אומות העולם (שזה סתם גוי) ולכן צריך להיות נענש על חטאיו, ומכיון שאין לו תורה ולא מצות (ותורה לאו דוקא אלא גם מצות הכוונה) - כלה (ולא רצה לינקוט דוגמה מיהודי רשע שכן בזה הדבר לא ברור) אך אה"נ גוי שמקיים מצות דידהו גם יש לו עולם הבא.

*תירוץ מעניין אך כמו שכתבת בהמשך אינו מסתדר כ"כ..ולפי דבריך רשע יהודי שישאר בגיהנם לנצח יותר טוב לו מרשע גוי שאחר שיקבל עונשו יכלה ולא יקבל עונשו לנצח והדבר קשה לי..למרות שאפשר לנסות לתרץ בדוחק שעדיף להיות קיים וליענש מאשר להיות כלה..כמו שלכא' משמע מהגמ' שרשעי ישראל נעשים עפר תחת רגלי הצדיקים..ויש עוד גמ' גיהנם כלה והם אינם כלים וצריך ביאור לכל הגמ' הנ"ל ומה עדיף ממה ולמה..ועוד שהזהר כותב שרשע יהודי שלא הרהר בתשובה אפילו פעם אחת בימיו אינו יוצא מגיהנם לעולם וצריך ביאור איך מתיישב עם הגמ'..חוץ מהגמ' של "משפט רשעים בגיהנם 12 חודש" וכדאי לפתוח אשכול חדש בנושא ומי שיכול לבאר את הדברים יבורך.

רק מה שלא הבנתי בעצם ההסבר שם, שרק על ידי תורה, הנשמה נשארת נצחית לעולם הבא שהרי:

הנשמה בעצמה היא נצחית מצד עצמה וגם נשמת רשעים היא נצחית , וכמבואר בספרי בזהר קבלה שקיום תורה ומצות הן לבושי הנשמה בלבד שכן זיו השכינה של גן עדן הוא גדול מאד ולכן הנשמה זקוקה ללבושי של תורה ומצות. אך לומר שבלי תורה הנשמה כלה, תמוה מה הכוונה.

*אני שמח שהבנת והסכמת עם קושייתי..אולי אפשר לתרץ לדידך תירוץ פשוט..שהרי גוי שמקיים 7 מצוות בני נח ודאי חייב ללמוד פרטי הדינים וההלכות כדי לדעת לקיימן וכמו שהגמ' אומרת "יקרה היא מפנינים מכה"ג שנכנס לפני ולפנים" ואפי' גוי שלומד נאמר על לימודו כך..

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » א' יולי 11, 2010 3:21 am

מנחם כתב:וכן מהא דאסקו בנגידא לפושעיהם בגיטין


צודק..(כוונתו לאונקולוס הגר שהעלה את טיטוס בלעם וישו..).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 11, 2010 6:52 am

גם עיין ר"ה יז א פושעי ישראל ופושעי אומות העולם בגופם וכו, ונעשים אפר

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי יאיר » א' יולי 11, 2010 9:09 am

אוצר החכמה כתב:גם עיין ר"ה יז א פושעי ישראל ופושעי אומות העולם בגופם וכו, ונעשים אפר


כבר כתב יאיר לעיל:

"כמו שלכא' משמע מהגמ' שרשעי ישראל נעשים עפר תחת רגלי הצדיקים.."

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דברים תמוהים בהקדמת המ"ב-לגויים אין עוה"ב?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 11, 2010 2:37 pm

אני התכוונתי להוכיח מגמרא זו כי
א שגם פושעי אומות העולם בגופם יש להם חלק של להיות אפר
ב. אומות העולם שאינם פושעים בגופם לכאורה יהיו בעוה"ב

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האין עולם הבא לגויים?!

הודעהעל ידי יאיר » ג' ספטמבר 14, 2010 12:54 am

אתנחתא כתב:

לפחות כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם הל' מלכים פ"ח:

"מבואר בכמה דוכתי חסידי אומות עולם יש להם חלק לעולם הבא" ובסנהדרין הדבר שנוי במחלוקת ור' יהושע סובר כך והרמב"ם פוסק כדכוותו".

(יאיר):
*אם תוכל להביא דף בסנהדרין אודה לך.


הוא בסנהדרין קה.
אך שם אומר ר"א פושעי עכו"ם (כל' אפי' לדעתו משמע שמדובר רק בפושעים שבהם).

למי מענה ולמי פתרונים?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 462 אורחים