מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' יולי 17, 2012 4:36 am

שאלה מגוחכת!הנה לשון הפמ"ג ביו"ד סי' צ"ט שפ"ד סוסקי"ב:
ואם ביטל במזיד וסבר שמותר לבטל שטעה בדין כבר הכריע הט"ז אות ט' דמותר, והפר"ח אות י"ב מודה מיהת דדמי לשאר שוגג יע"ש. אלא שראיתי להמשנה למלך בפט"ו ממאכלות אסורות הלכה כ"ה הראה מקום לפרק ה' מהלכות תרומות שסותר זה, ועיינתי שם בהלכה ח' וז"ל הר"מ ז"ל אין תורמין מטמא על טהור ואם תרם בשוגג תרומתו תרומה, במה דברים אמורים שלא ידע שטמא אבל ידע ושגג שמותר לתרום מטמא לטהור הרי הוא כמזיד, ושם ציינו המדפיסים שחזר רבינו ממ"ש בפירוש המשנה תרומות פ"ב משנה ב' ששם פסק כת"ק וכאן כר' יהודה. ולי ההדיוט הכותב נראה שאין כאן חזרה כי במשנה פירש על מ"ש ר' יהודה אבל אם ידע בתחילה ושכח אין תרומה, ופירש הר"מ שהיה יודע תחילה שטבל ואח"כ שכח שהוא טבל וכן פסק הרע"ב שם (בין לטבל ובין לטומאה) ובזה אין הלכה כר' יהודה, אבל בידע שטמא ושגג בדין פסק הר"מ ז"ל שפיר דטועה בדין מיקרי קרוב למזיד, ומירושלמי [תרומות פ"ב ה"ב] הוציא זה כמו שכתב הכ"מ שם. וז"ל הירושלמי ר' יוסי אומר במזיד תרומה ר' פנחס בעי קומי ר' יסא עד כדון כסבור שהם טהורים היה יודע שטמאים וסבר שמותר לתרום מטמא על טהור אמר ליה יאות רבי סבר כר' יהודה ברם כר' יוסי היא הדא היא הדא ועיין בכ"מ שם. ואפשר שגם כוונת הכ"מ כמו שאומר דר' יסא ה"ק דר' יהודא אמר יודע בתחילה מורה שכל שידע בטומאה בתחילה אף שעכשיו שכח קרוב למזיד מיקרי ובזה אין הלכה כר' יהודא אלא כת"ק, וקסבר שמותר לתרום בזה הלכה כר' יהודה דטועה בדין מיקרי מזיד, אבל לר' יוסי היא הדא כו' כלומר דא ודא אחת היא דאפילו מזיד גמור תרומה, ולפ"ז אין כאן חזרה. ואם כן לכאורה בטועה בדין קרוב למזיד הוא, ואמנם למה שהראה מקום הרב המאירי ז"ל (הוא בעל משנה למלך) שם [תרומות פ"ה ה"ח] לתוס' מנחות כ"ה ע"ב ד"ה בשוגג ויבמות פ"ט ע"א ד"ה אין, יש ליישב קצת דטמא על הטהור לאו משום הפסד כהן לחוד אלא דגזרו אטו לא היה שעת הכושר, ולכך בשוגג קרוב למזיד גזרו טפי ואין ללמוד ממנו לשאר איסורים, ותרומה עון מיתה החמירו ביה טפי ואין להאריך:
-----------------
להשערתי, וכנראה שכן הוא האמת, פשוט הפמ"ג השתמש במליצת לשונו הזהב על המשנה למלך מלשון שמאיר את עינינו, וכמו שאמר [?] על מי שלא ראה בספר המאירי שלא ראה מאורות מימיו, עכ"פ אשמח לשמוע דעת חו"ר דפה להשערה אחרת.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי אדג » ג' יולי 17, 2012 6:32 am

רעיון בלתי מבוסס: כידוע, שכתבי הר"י רוזאניש "המשנה למלך", לא נכתבו כלל על הרמב"ם, אלא כחידושי סוגיות, ונערכו ע"י תלמידו מוהר"י כולי (בעל ה"מעם לועז"). וייתכן, שמעיקרא נקראו ספר "המאירי". וצע"ג.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 17, 2012 1:22 pm

תירוצך אדג מסתבר עוד פחות, הפמ"ג מדבר על המשנה למלך הידוע לכל, לא על כתבי משל"מ עלומים, ואין שום סיבה שיצטט מכ"י מה שמופיע להדיא בדפוסים, גם קשה להניח שהגיעו אליו כתבי יד כלשהם מהמל"מ.
אינני בטוח גם שכתבי המל"מ היו מסודרים בסדר כלשהו, עד לסידורו של ר' יעקב כולי, ולא היו ספר בפנ"ע.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ג' יולי 17, 2012 1:44 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 17, 2012 1:31 pm

אסמכתא למה שכתבתי:
אם היה זה ספר מסודר, הרי שלא היה זה סתם לקט כדברי המו"ל ר"י כולי, ולא היה צורך לסדרם על הרמב"ם.
מל.GIF
מל.GIF (10.47 KiB) נצפה 2444 פעמים

חיס
הודעות: 1394
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי חיס » ג' יולי 17, 2012 2:09 pm

אודות עריכתו וסידורו של הספר הבהיר "משנה למלך" על הרמב"ם.
ראה בארוכה קובץ בית אהרן וישראל תשרי-חשון תשנ"ז

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: האומנם המאירי-הוא מחבר-משנה למלך?

הודעהעל ידי צביב » ג' יולי 17, 2012 4:01 pm

בספר פרי תואר כותב שהמשנה למלך לא רצה להדפיס את חידושיו
פן יבוא מי שאינו מבין
ויכתוב השגות


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים