מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

הודעהעל ידי זסבה » ב' יולי 30, 2012 3:46 pm

מי יגלה לנו לפרש משפט זה:
הוא נמצא בספר שאילת יעב"ץ חלק א' סי' קס"ח

וה"נ נימא בעוסקין בקבורת מת בי"ט או בחש בעינו בי"ט דלדידהו כחול שוינהו, אטו משו"ה חול הוה נמי לגבן בגינייהו. נ"מ דלא שרי לן למטרח בדידהו לבשולי ולמעבד להו צרכייהו (והו"ל י"ט וחול כחדא לדידן היכא אשכחן דכוותה דפלגי רבנן ביומא גופיה בחדא שעתא בין ישראל לחבריה, ולא דמיא לפלוגתא דרשב"א ור"ן דמייתי בב"י (סי' רס"ג) דההיא איפכא היא ומילתא אחריתא לגמרי ועמ"ש שם בס"ד וכ"ש שאין ענין לכאן דין אותן הנוהגין בי"כ) נשתקע הדבר ולא נאמר, והרי זה כמו שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו,

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

הודעהעל ידי זסבה » ג' יולי 31, 2012 12:37 pm

חכמה מאין תמצא

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 31, 2012 2:11 pm

אולי (ואני כותב בחשש גדול, כי לא עיינתי די הצורך) הכוונה, שישנו 'משפיע' אחד הגורם לשני 'מקבלים' תוצאות הפוכות.
לדוגמא: השמש מלבינה את הכבסים ומשחירה את פני הכובס.
(הדוגמא הזו אינה ממני, כתבה ר' יהודה החסיד בתוך שלל דוגמאות אחרות, עי' ספרו: אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות, מצוי באוצר, עי' במפתח שם)
אך לכאורה לשון היעב"ץ מורה בדיוק ההפך.

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יולי 31, 2012 2:30 pm

"שני הפכים בנושא אחד" הוא לשון מורגל אצל רבותינו הראשונים כדוגמא לנמנע על פי ההיגיון (לוגיקה). נראה שהיעב"ץ מדגיש את ההפכים, בכך ששניהם שוכנים במקבל אחד בעצמו, ולא יתכן לומר שעקרון אחד גורם למקבל אחד להיות כך ולאחר אחרת מחמת ההבדל שבמקבלים, שהרי כאן מדובר ב"מקבל אחד בעינו". (בעינו היינו בעצמו, כמורגל). וק"ל.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: שני הפכים בנושא אחד בערך מקבל אחד בעינו

הודעהעל ידי זסבה » ג' יולי 31, 2012 3:37 pm

הוגה ומעיין כתב:"שני הפכים בנושא אחד" הוא לשון מורגל אצל רבותינו הראשונים כדוגמא לנמנע על פי ההיגיון (לוגיקה). נראה שהיעב"ץ מדגיש את ההפכים, בכך ששניהם שוכנים במקבל אחד בעצמו, ולא יתכן לומר שעקרון אחד גורם למקבל אחד להיות כך ולאחר אחרת מחמת ההבדל שבמקבלים, שהרי כאן מדובר ב"מקבל אחד בעינו". (בעינו היינו בעצמו, כמורגל). וק"ל.


גם חשבתי כך ונתמכתי מתוך לשון ספר העיקרים מאמר ראשון פרק י"ז:
הדברים השוים אל דבר אחד בעינו עם שוים ושהחיוב והשלילה אינם צודקים יחד על דבר אחד בעינו מצד אחד.

תשואות חן חן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 467 אורחים