עמוד 1 מתוך 2

אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:56 am
על ידי איש_ספר
סליחה על האשכול החריג.
עתה התבשרנו על הופעת מסכת ברכות ע"י הוצאת מאורות הדף היומי. בתוספת איזה חידושים.
המהדורה נקראת: תורת משה! על שם: 'ר' משה שניצר ז"ל'.

ובכן ככל הידוע לי, מר משה שניצר היה מחלל שבת ואדם לא דתי בכלל.
הנשמע כדבר הזה או הנראה כמוהו לקרוא לש"ס על שם אדם מחלל שבת, ועוד בשם מחוצף שכזה, תורת משה!

הכלה אתם עושים לשארית הפליטה?!

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:04 am
על ידי צאנזער
במחילה, מיהו משה שניצר?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:08 am
על ידי היא שיחתי
צאנזער כתב:במחילה, מיהו משה שניצר?

מסתמא סבו של דן גרטלר
היה נשיא בורסת היהלומים

הדבר לא חדש שקונים את עולם התורה בכסף ואכמ"ל

תקוותי שלא נגיע למצב של אחינו ממערב מעבר לים שם הכסף הוא מעל הכל

על כל פנים לדעתי אתה יורה במקום הלא נכון
דווקא דן גרטלר אינו הדוגמא לרדיפת כבוד בממונו
ישנם אישים רודפי כבוד על ידי ממונם שאף מבקשים להיחשב כ"למדנים" וכ"מרביצי תורה" בזכות ממונם ומובילים מסעי פירסום ליחצו"ן אישי
לכיוונם צריך לירות ותופעה זו יש לקעקע

ובעצם הענין של עשירים הקונים הכל בממונם יש לדון שמא יש לזה מקום דרבי מכבד עשירים ומן השמים נתנו להם הכח לעשות כן ואם חטאם הוא במעט כבוד בגבול הסביר אז אין זה חטא גדול כל כך

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:21 am
על ידי תוכן
מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:38 am
על ידי היא שיחתי
תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.


השאלה היא היכן הגבול עובר
מה דעתך על ש"ס "מהדורת לפיד" לזכרו של טומי לפיד?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 7:50 am
על ידי גאולה בקרוב
אחרי שהבעיה הובהרה: אין לכא' בעיה בעצם קבלת הכסף [ולא כדיני קרבן, שזבח רשעים תועבה], כל עוד שלא ידוע לך שרווחיו בדוקא מחילול שבת או מעבירה אחרת, ומ"מ מוגזם השם "תורת משה" [וקשה לדחוק על דרך שותפות יששכר וזבולון, שאז התורה נקראת גם על שם זבולון],
א"כ נראה שחבל לדון עוד ועוד, במקום פשוט לשאול את ההוצאה הנכבדה והיקרה, מה פשר הדבר,
ואז אולי יתברר:
א. יש עוד יהודי אמיד בשם זה, שומר תורה...
ב. הנ"ל החליט לפני פטירתו להקדיש כסף למען התורה, ומגלה על חזרה בתשובה.
ג. נשאל מישהו מגדולי הפוסקים שאלה הנ"ל, והורה ששפיר דמי.
ד. אולי באמת טעות, שעשה מישהו מהצוות, ומי לא טועה. מודה ועוזב ירוחם, והעיקר הלקח להבא.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 8:04 am
על ידי אוצר החכמה
הביטוי תורת משה ממש לא במקומו, ומפורסם מה שאומרים העולם שספרים שנקראו בשמות מסוג זה, אפילו היו מחבריהם גדולי עולם וראשי אלפי ישראל, והספרים עצמם ספרי יסוד בכל התורה כולה, לא נהגו העולם לקרא את הספרים בשם זה כדוגמת היד החזקה במקום משנה תורה והאלשיך במקום תורת משה והשל"ה בר"ת במקום שני לוחות הברית.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 10:34 am
על ידי חכם באשי
כבר אמרו חכמים: "הכסף מטהר את הממזרים"...

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 11:13 am
על ידי צאנזער
תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.

אני מהרהר במשמעויות של הדברים שהשמיע לנו התוכן ואני מוצא עצמי נדהם. הכסף, או בלשון אחרת: פרנסת משפחות, הוא הערך העליון ביותר, וכדי להשיג את המטרה הנעלה הזו כשרים כל האמצעים.
וכאן הבן שואל:
א. האם הערך העליון של פרנסת משפחות מבטל כל ערך אחר? האם אין עוד ערכים שיש לכבד, גם אם נכיר בכך שהפרנסה היא הערך העליון?
ב. האם אכן מדובר בערך העליון?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 11:16 am
על ידי יוסףלוי
אתה מדבר על ערכים ועל רגש. אם ההלכה "היבשה" נקרא לזה, לא אוסרת את התנוססות שמו של מחלל שבת על כרך הש"ס בתוספת התואר ר', מוטב שלא נפנה לערכים כלשהם, ושהכסף ייכנס לצדקה, מצווה דאורייתא.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 11:32 am
על ידי צאנזער
יוסףלוי כתב:אתה מדבר על ערכים ועל רגש. אם ההלכה "היבשה" נקרא לזה, לא אוסרת את התנוססות שמו של מחלל שבת על כרך הש"ס בתוספת התואר ר', מוטב שלא נפנה לערכים כלשהם, ושהכסף ייכנס לצדקה, מצווה דאורייתא.

זכור נא שגם התוכן דיבר בשם 'ערכים' שאינם חלק מההלכה היבשה. ערך פרנסת משפחות כמכשיר עוולות לא מופיע בשום מקום.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 11:46 am
על ידי צביב
אוצר החכמה כתב:הביטוי תורת משה ממש לא במקומו, ומפורסם מה שאומרים העולם שספרים שנקראו בשמות מסוג זה, אפילו היו מחבריהם גדולי עולם וראשי אלפי ישראל, והספרים עצמם ספרי יסוד בכל התורה כולה, לא נהגו העולם לקרא את הספרים בשם זה כדוגמת היד החזקה במקום משנה תורה והאלשיך במקום תורת משה והשל"ה בר"ת במקום שני לוחות הברית.

ואולי לזה התכוונו
שהרי שם זה לא יזכר
וא"כ אין בעיה לקרוא בשמו

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 12:47 pm
על ידי תוכן
צאנזער כתב:
תוכן כתב:מבלי לדון על עיקרי דבריו של פותח האשכול, ברצוני להאיר פן אחר. שורה תחתונה, מישהו נתן ממון רב כדי שמהדורה זו תצא לאור. ממון זה בחלקו, נניח 20%, פרנס משפחות פשוטו כמשמעו במובן הכי בסיסי של המושג. נעליים לילדים, חלב בבוקר, עופות לשבת וכיוצא בזה. האם אין לנו לשבת בשקט, ולתת לכסף להמשיך לזרום, לא משנה כמה אי נוחות דבר זה גורם לנו.

אני מהרהר במשמעויות של הדברים שהשמיע לנו התוכן ואני מוצא עצמי נדהם. הכסף, או בלשון אחרת: פרנסת משפחות, הוא הערך העליון ביותר, וכדי להשיג את המטרה הנעלה הזו כשרים כל האמצעים.
וכאן הבן שואל:
א. האם הערך העליון של פרנסת משפחות מבטל כל ערך אחר? האם אין עוד ערכים שיש לכבד, גם אם נכיר בכך שהפרנסה היא הערך העליון?
ב. האם אכן מדובר בערך העליון?


לפני כמה ימים ראיתי סרט של אדם שפל שדיבר על הקיצוצים שמתכננת הממשלה. בין הדברים הוא אמר, שאכן הילדים לא אשמים שהאבא לא עובד, אבל אם הילדים צריכים לסבול כדי שהאבא יצא לעבוד, שיהיה. משום מה, ההודעה שלך הזכיר לי את הסרט ההוא. אתה מדבר גבוהה גבוהה, ואם תוך כדי כמה ילדים ירעבו, שיהיה.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:00 pm
על ידי צאנזער
תוכן כתב:לפני כמה ימים ראיתי סרט של אדם שפל שדיבר על הקיצוצים שמתכננת הממשלה. בין הדברים הוא אמר, שאכן הילדים לא אשמים שהאבא לא עובד, אבל אם הילדים צריכים לסבול כדי שהאבא יצא לעבוד, שיהיה. משום מה, ההודעה שלך הזכיר לי את הסרט ההוא. אתה מדבר גבוהה גבוהה, ואם תוך כדי כמה ילדים ירעבו, שיהיה.

דברי הבל. וכי מישהו הועיד מראש את העובדים של מפעלי-התורה הללו דווקא לעבודה זו? ואחרי שיסתיימו הפרויקטים, ירעבו כולם? [אין ברצוני לכתוב את הטענה המתבקשת: 'וכי אין דרכים אחרות לקב"ה לפרנס?', שמא יתנפלו עליי בציטוטים מוזרים.]

נזכרתי במעשייה בלי שום קשר.
מעשה ביהודי מסכן שמזלו הרע העבירו על דעתו והביאו להתפתות רח"ל להצעתו של כומר העיירה, להשתמד בתמורה לאלף רובל. ביום המיועד, כשוך צלילי הפעמונים הרועמים, נעמד חברו הטוב של אותו יהודי מסכן מול שערי הטומאה והמתין למשומד החדש. והנה יצוא יצא זה, פאותיו וזקנו גזוזים ועל צווארו ענוד שקץ. "יענקל, האם הכומר קיים את הבטחתו? הוא שילם לך את מלוא הסכום?". זעם המשומד והפטיר לעבר חברו לשעבר: "אתם היהודים, רק כסף יש לכם בראש"...

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:06 pm
על ידי תוכן
אתה גבור לאומי, נראה אותך מדבר ככה כשהילדים שלך רעבים ח"ו היל"ת. (אני כן מכיר אברכים יקרים מפז ת"ח מופלגים שאינם מצליחים לפרנס משפחתם מחמת חוסר עבודה בשוק העריכה.)

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:21 pm
על ידי צאנזער
תוכן כתב:אתה גבור לאומי, נראה אותך מדבר ככה כשהילדים שלך רעבים ח"ו היל"ת. (אני כן מכיר אברכים יקרים מפז ת"ח מופלגים שאינם מצליחים לפרנס משפחתם מחמת חוסר עבודה בשוק העריכה.)

חדל להעניק לי תארים, ובבקשה התייחס לעיקרון.
כאן אתה מודה שהערך העליון הוא פרנסת משפחות. ניחא. אתה טוען שבשם העובדה שאברכים ת"ח מופלגים אינם מוצאים עבודה בשוק העריכה, יש היתר להבליג על עוולות (שאם לדבריך לא היו בגדר עוולה כלל, לא היית נדחק בתירוץ פרנסת משפחות). עכשיו אני שואל היכן עובר הגבול. תסכים למשל להמציא עבודה לאברכים הללו במסגרת מכוני מחקר קונסרבטיביים?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:25 pm
על ידי עט סופר
האם המהדורה החדשה מצריכה עורכים, כדוגמת מתיבתא או לובלין או שזה רק מריחה של צילום הש"ס כפי שעשו עד היום בתוספת איזה צימוק קטן פה ושם מחומר של העלונים וכדו'.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:39 pm
על ידי תוכן
צאנזער כתב:
תוכן כתב:אתה גבור לאומי, נראה אותך מדבר ככה כשהילדים שלך רעבים ח"ו היל"ת. (אני כן מכיר אברכים יקרים מפז ת"ח מופלגים שאינם מצליחים לפרנס משפחתם מחמת חוסר עבודה בשוק העריכה.)

חדל להעניק לי תארים, ובבקשה התייחס לעיקרון.
כאן אתה מודה שהערך העליון הוא פרנסת משפחות. ניחא. אתה טוען שבשם העובדה שאברכים ת"ח מופלגים אינם מוצאים עבודה בשוק העריכה, יש היתר להבליג על עוולות (שאם לדבריך לא היו בגדר עוולה כלל, לא היית נדחק בתירוץ פרנסת משפחות). עכשיו אני שואל היכן עובר הגבול. תסכים למשל להמציא עבודה לאברכים הללו במסגרת מכוני מחקר קונסרבטיביים?


הערך העליון הוא לא פרנסת המשפחה, אלא שילד לא יהיה רעב. אתה מבין את ההבדל? אין פה ערכים, יש פה בטן ריקה.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 2:09 pm
על ידי חכם באשי
'תוכן' טוען, במילים אחרות, כדברי חז"ל:
פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות...

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:03 pm
על ידי היא שיחתי
חכם באשי כתב:'תוכן' טוען, במילים אחרות, כדברי חז"ל:
פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות...

פשוט נבילה במקרה זה זה לפשוט את התורה בשוקא
ועל זה נאמר
נבל ברשות התורה [ב' עם צירה]

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:06 pm
על ידי צאנזער
היא שיחתי כתב:
חכם באשי כתב:'תוכן' טוען, במילים אחרות, כדברי חז"ל:
פשוט נבילה בשוקא ואל תצטרך לבריות...

פשוט נבילה במקרה זה זה לפשוט את התורה בשוקא
ועל זה נאמר
נבל ברשות התורה [ב' עם צירה]

אני דווקא סברתי שזה מקרה של פשיטת הנבילה בתורה.
ועל זה נאמר תורה ברשות הנבל.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:25 pm
על ידי ארי במסתרים
זכור לי שהיה מישהו שהלך להיות כהן לע"ז לצורך פרנסה, על מי זה נאמר?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 3:50 pm
על ידי תוכן
הגמרא אומרת לא עבודה זרה ממש, אלא עבודה שהיא זרה לו.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 4:06 pm
על ידי צביב
ממון חביב עליו ביותר - ושב לאל בכל לבו [ב"ב ק"י.]

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 5:37 pm
על ידי אדג
אני לא חושב שיש מישהו שמתנגד לעצם קבלת התרומה מן התורם (שהוא עצמו יהודי כשר, כמדומני), ואפילו לא ההקדשה לעילוי נשמתו של סבו. השאלה היא, ואני מסכים עם פותח האשכול שליט"א, האם מתאים לקרוא לספר קדוש על שמו של יהודי שלא הקפיד על קלה כבחמורה ולעיתים נכשל באבק לשה"ר רח"ל וכדו'...

זהו מה שנקרא ה"שולחן ערוך החמישי". אני לא חושב שיש איסור על כך, זה פשוט פאסט נישט. כל מי שהתורה קדושה אצלו לא ירגיש בנוח עם זה, אפילו שהסברא אומרת שצריך וכו' (כמו שהביאו כמה טעמים על כך).

אבל אלו הם דברים שאין להם שיעור.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 5:51 pm
על ידי ישעיהו לוריא
אלו דברים שאין להם שיעור.
היום אזיל גברא דמיסתפינא מיניה . למשל במקהלות בני הישיבות היה הרב שך זצ"ל מסתמא לא מתיר דבר כזה בשו"א. ואנקדוטה נאה מעניין לעניין : הרב פישר זצ"ל התנגד הרבה להדפסת משנה ברורה עם השגות החזו"א . הוא טען שזה לא כמו ר' חיים (שגם זה-אמר ,לא מתאים לכתוב חיבור ומה שהשיג עליו גדול אחר בכרך אחד) כי כאן אלו פסקי הלכה ומה שייך לחבר משנה ברורה ולכתוב על גביו כל מה שאין פוסק החזו"א כמותו. לאחר פטירתו הדפיסו אחריו את משנה ברורה עם הגהות הרב פישר והשגותיו עצמו.... לא פחות!!

וזהו השו"ע החמישי.

ישנו גאון עצום ומפורסם בבני ברק שלמרות לחצים עצומים המופעלים עליו לבוא לכנסים של ארגון גדול לא בא. הוא שמע כי הנגיד הפילנטרופ של כל הארגון הגדול והמפואר הזה אמר בהקמת מפעלו ש"סובר כי אסור ללמוד בעיון כמו הישיבות בזמננו, וע"כ ע"י ממונו רוצה להשפיע לשנות את השיטה לשינון ובחינות (קלות. לא כמפעל הש"ס) וידיעה.
ד' ירחם.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 6:48 pm
על ידי סעיף

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 6:56 pm
על ידי כרם
הדיון מעניין, ויפה לראות דעת כאו"א לכאן ולכאן, אולם תמהני מה עניין כל זה ל"חנופה"?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 8:00 pm
על ידי איש_ספר
כרם כתב:הדיון מעניין, ויפה לראות דעת כאו"א לכאן ולכאן, אולם תמהני מה עניין כל זה ל"חנופה"?

עיין סוטה מא, א אמרו לו לאגריפס אחינו אתה, וכו'. ושם, מיום שגברה אגרופה של חנופה וכו'. (ואמנם כאן זה אחר מותו).
נכדו בן בתו, הינו מגדולי מחזיקי התורה שבדור, איש צנוע מאד, ורחוק מאד מאד מן הפרסום. הוא ורצונו אינו הענין.
לא מדובר כאן בקריאת ספר פרטי על שם פלוני אלמוני,
אלא בתלמוד בבלי של כל ישראל,
המיועד לשימוש כל ישראל,
ואותו קוראים על שם אישיות חילונית ידועה.
ועוד בשם הנורא תורת משה.

קבסתן!

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 8:08 pm
על ידי כרם
איש_ספר כתב:
כרם כתב:הדיון מעניין, ויפה לראות דעת כאו"א לכאן ולכאן, אולם תמהני מה עניין כל זה ל"חנופה"?

עיין סוטה מא, א אמרו לו לאגריפס אחינו אתה, וכו'. ושם, מיום שגברה אגרופה של חנופה וכו'. (ואמנם כאן זה אחר מותו).
נכדו בן בתו, הינו מגדולי מחזיקי התורה שבדור, איש צנוע מאד, ורחוק מאד מאד מן הפרסום. הוא ורצונו אינו הענין.
לא מדובר כאן בקריאת ספר פרטי על שם פלוני אלמוני,
אלא בתלמוד בבלי של כל ישראל,
המיועד לשימוש כל ישראל,
ואותו קוראים על שם אישיות חילונית ידועה.
ועוד בשם הנורא תורת משה.

קבסתן!


כוחו של ממון, כוחו של שקר, וכדו'. אך מה זה ענין לחנופה?
וכי הצדיקו מאן דהוא? וכי אמרו כמה נאים מעשיו? וכי אמרו יפה עשה?
גם אם נקבל את הדעה כי המעשה שלילי, מה זה ענין לחנופה?

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 8:24 pm
על ידי איש_ספר
אחינו אתה לאגריפס זה קול ענות חלושה, מול קול ענות גבורה שבקריאת שם רשע על ספר.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ג' יולי 31, 2012 8:34 pm
על ידי גוראריה
מעשה במי שבא להספיד את גביר העיירה דהוי סני שומעניה ומדקדק בקופה של שרצים וכד'.
ניסה להוציא גמרא מן הארון ולא עלתה בידו, ניסה עוד אחת - ונכשל. עד שראה שהש"ס כולו אינו אלא תחריט עץ דמוי ספרים ואין אלו אלא דלתות ארון.
מצא את הפתח אי שם בין נשים לנזיקין ופתח - וחשכו עיניו. מאחרי ה'ש"ס' הסתתרה טל"ב ל"ע ול"ע
מיד נשא קולו ברמה ופתח בהספידא תוך שהוא מורה באצבע: "קיים זהההההההה מה שכתוב בזההההההההההההה..."

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2012 4:15 pm
על ידי גלאגוזים
איני מופתע.
הארגון שמו"ל את המהדורה המדוברת של הש"ס מומן שנים רבות ע"י בעלי קניון "ארנה" בהרצליה.
הקניון הראשון שפרץ את חומת השבת בארה"ק.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2012 6:16 pm
על ידי עט סופר
גלאגוזים כתב:איני מופתע.
הארגון שמו"ל את המהדורה המדוברת של הש"ס מומן שנים רבות ע"י בעלי קניון "ארנה" בהרצליה.
הקניון הראשון שפרץ את חומת השבת בארה"ק.

אין קשר, מוטי זיסר אדם יקר שומר תוטרה ומצוות האוהב תורה, שאף ניסה למנוע את חילול השבת בקניון, עקב בעיה משפטית די נכפה עליו הענין, וגם אם הוא לא נהג כפי שרצית עדיין מותר להנות מתרומותיו.
וכמובן זה אינו הראשון שפרץ, קדמו לו עשרות רח"ל

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2012 6:40 pm
על ידי אליהוא
שערי תשובה לרבינו יונה שער ג קפט החלק השני -
החנף אשר יהלל רשע לפני בני אדם אם בפניו אם שלא בפניו, אף על פי שלא יצדיקנו על חמסו ולא יכזב על משפטו, אבל יאמר עליו כי איש טוב הוא, ועל זה נאמר (משלי כח, ד): "עוזבי תורה יהללו רשע", כי לולא אשר עזב את התורה, לא הלל העובר על דבריה ומפר מצותיה, וגם כי לא ישבח את הרשע זולתי במה שנמצא בו מן הטוב ויליץ עליו בפני בני אדם להגיד לאדם ישרו. גם זו רעה חולה, כי בהזכירו את הטוב, ואת הרע לא יזכור ועל כל פשעיו יכסה, צדיק יחשב אצל השומעים, ויתנו לו יקר, וירים ידו וגבר. וכבר הקדמנו להודיעך המכשולות והשחיתות הנמצאות בכבוד הרשעים, על כן לא נכון להזכיר צדקתם בלתי אם יזכיר רשעם וכסלם, כמו שנאמר (משלי י, ז): "ושם רשעים ירקב", ונאמר (ישעיה נז, יב): "אני אגיד צדקתך ואת מעשיך ולא יועילוך". פירוש: לא יועילוך מעשיך הטובים להצילך מרעתך בקומי למשפט בערכי לעומתם רב פשעיך ומעשה תעתועיך, כי דברי עונותיך גברו מהם, וכמו שאמרו רבותינו (ראש השנה טז, ב): כי מי שעונותיו מרובים מזכיותיו נכתב ונחתם למיתה. והרשעים נכרים הם בשיחתם והנהגתם, כאשר הקדמנו לך בשערי יראת חטא.

אמנם יש לעיין אם שייך במי שכבר הלך לעולמו.

אך כאן יש ענין נוסף שעושה התורה פלסתר.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ד' אוגוסט 01, 2012 11:23 pm
על ידי חלמיש
עדיין לא הבנתי לשון חניפה, שזה שמתחנפים לעובר עבירה בפניו במקום תוכחה עוד מכבדים אותו בניגוד להלכה, אך הרי התורם שומר תורה ומצוה ואין שום איסור הלכתי בכך. רק באם יש איסור הלכתי להקים שם של רשע ולא כמבואר שזכר רשע לגנאי - שם רשעים ירקב כסוגיית הגמרא ביומא, אולם בסוכה נא מכנים לבית מקדש שבנה הורודס בנין הורדוס ומשבחים אותו על בנייתו ככפרה וכו'

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2012 12:22 am
על ידי גליל העליון
מסתבר מאד שר' דן גרטלר אדם חרדי ושותומ"צ קלה כחמורה שבודאי לא דרש את התואר "תורת משה" לזכר מי שלא קיים את תורת משה
אלא תואר זה נהיה או לבקשת אחד מבני משפחתו החילוניים שגם תרם למען המטרה [ועכ"פ דעתו קרובה למוציאים לאור] או בפזיזות ובקלות דעת של מאן דהו ממאורות הדף היומי
אם באמת היה זה לבקשת בני המשפחה החילונים זהו בוודאי אגרופה של חנופה, אך אם זה מגיע ממוחו של איזה קל דעת ממאורות, חנופה היא לא המילה המתאימה, כי זה מגיע מאותו דחף של המלבים על קהלת [במהדורת עוז והדר], קרי הרצון להשביע את הממונים ולהוכיח להם הנה כי כן סיפקנו לכם תוצרת מושלמת ומשובחת, ודחף זה משכיח כל מיני יסודי הדת שידועים בראשו של כל אחד. אמנם גם דחף זה הוא בשוגג גמור, ומקורו הוא בדאגת פרנסת בני הבית ונישואי הצאצאים.
מן הסתם יבואו ויטענו המוציאים לאור כי רב פלוני וגדול פלוני מסכימים וכו' וכו', אך ידעו נא כי אילו הייתם שואלים מראש אין ספק שגם המתירים היו אומרים שכדאי לבחור שם אחר ולהטות את לב הנגידים בכל מיני רעיונות לשמות וכינויים אחרים, ועל הצעד הזה שלא נעשה ע"י המו"ל מובע עיקר הכאב.
ועוד ניתן להאמר כי אילו באמת נשאלה השאלה מראש לגדולי ישראל ואף נעשו כל הנסיונות להטות לב התורמים לשם אחר ולא צלחו, נראה פשוט כי ליתא אינש ביבשתא שהיה מאשר להוציא ש"ס הנושא שם כזה בדווקא על שמו של בר נש כזה.
אכן תמיד יטענו שהיה זה שוגג (וכנ"ל), אבל גם שוגג כזה מחייב מחאה נכבדה יותר מאשר פורום וירטואלי.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2012 1:11 am
על ידי צh33
חלמיש כתב:עדיין לא הבנתי לשון חניפה, שזה שמתחנפים לעובר עבירה בפניו במקום תוכחה עוד מכבדים אותו בניגוד להלכה, אך הרי התורם שומר תורה ומצוה ואין שום איסור הלכתי בכך. רק באם יש איסור הלכתי להקים שם של רשע ולא כמבואר שזכר רשע לגנאי - שם רשעים ירקב כסוגיית הגמרא ביומא, אולם בסוכה נא מכנים לבית מקדש שבנה הורודס בנין הורדוס ומשבחים אותו על בנייתו ככפרה וכו'

סו"ס תגובה לענין באשכול מטורלל.
ובסגנון אחר: אדם שהוציא איזה ספר מממונו זכותו המלאה לקרוא את שמו עליה כי זה שלו. נקודה. כמו שאדם שבנה את ביתו יקרא שם הבית על שמו ובאיזה כינוי שיחפוץ גם אם עבר כל עבירות שבתורה.
ומה הקשר מכל זה לחנופה? ישמרנו הקל משבושי דעה ולשון.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2012 2:12 am
על ידי איש אשכולות
נדבקתם למילה חנופה, והכל נהיה בסדר.
כולה מליצה (מומחיות מיוחדת של אי"ס) ולכן התגובות הם לא לענין,
לגופם של דברים אם אחד היה בונה שירותים וקורא את השם שלך על זה, איך היית מרגיש........
הנמשל מובן (בהיפך)
ולמי שהוא לא מובן אז "תורת משה" והגמרא הוא כנראה לא השם שלו.

Re: אגרופה של חנופה!

פורסם: ה' אוגוסט 02, 2012 4:46 am
על ידי איש_ספר
צh33 כתב:
חלמיש כתב:עדיין לא הבנתי לשון חניפה, שזה שמתחנפים לעובר עבירה בפניו במקום תוכחה עוד מכבדים אותו בניגוד להלכה, אך הרי התורם שומר תורה ומצוה ואין שום איסור הלכתי בכך. רק באם יש איסור הלכתי להקים שם של רשע ולא כמבואר שזכר רשע לגנאי - שם רשעים ירקב כסוגיית הגמרא ביומא, אולם בסוכה נא מכנים לבית מקדש שבנה הורודס בנין הורדוס ומשבחים אותו על בנייתו ככפרה וכו'

ובסגנון אחר: אדם שהוציא איזה ספר מממונו זכותו המלאה לקרוא את שמו עליה כי זה שלו. נקודה. כמו שאדם שבנה את ביתו יקרא שם הבית על שמו ובאיזה כינוי שיחפוץ גם אם עבר כל עבירות שבתורה.
ומה הקשר מכל זה לחנופה? ישמרנו הקל משבושי דעה ולשון.

לפי קו המחשבה המעניין שלך נאמר כך: זכותו להוציא גם ש"ס מהדורת עקידת יצחק לזכרו הברוך של ר' איצקל רבין, וזכותו של הציבור להביע את רגשי סלידתו העמוקים ממעשה מתועב זה.
ולגבי מפלס הסלידה: אני סבור שאם היה קוראים תורת משה, לספר חידושיו הפרטיים, או משהו כיו"ב, לאיש לא היה מפריע.
אבל כשמכנים כך תלמוד בבלי, אותו מפיצים בכל מקום ו'משדלים' את הציבור ללמוד דוקא בו (משום כל מיני תוספות המתחדשים עלינו בכל יום) הרי זה ענין להענות בו בפומבי.
ובכלל, כבר כתבו עליונים למעלה, שהכל ענין של טעם, ובכן מי שערב לו, ימהר ויביא ברכה לביתו. והיה כי ישאלו בנו לאמור, זה משה האיש מה היה לו, יאמר לו, פעם בני יקירי, היה מוטבע בשערי הגמרות הנפוצות (בהוצאת טלמן) המקרא, אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה, אז תבין יראת ה' וכו', כיום ב"ה ביקשנו, מצאנו והבנו.