מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גירסאות בספר יראים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

גירסאות בספר יראים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' יולי 31, 2012 11:28 pm

איך ניתן לבדוק, בלי ללכת למכון לכת"י?
מישהו עבד/ עובד בזה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גירסאות בספר יראים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 31, 2012 11:33 pm

מניסיון שלי הקטן, המהדורה המודפסת (מהדורת רא"א שיף) היא טובה ותואמת לכת"י בו השתמש המהדיר. אמנם, אם זו שאלה פרטנית- ואין מקבילות בראשונים, כדאי לשאול את הבקי הגדול בכל הנוגע לראשוני אשכנז וצרפת, הרב פרופ' שמחה עמנואל.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסאות בספר יראים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אוגוסט 01, 2012 10:49 am

יוסף אומץ סי' תרנב:
"מיום עומדי על דעתי נזהרתי באזהרה גדולה בקינוח חוטמי כשהיתה נוזלת דם שיהיה בבגד אדום או המלוכלך בדם, מטעם צובע, והייתי סבור שהיא חומרא יתירה מפני שהוא דרך ליכלוך. והנה האיר ה' את עיני שמצאתי בספר יראים וזה לשונו, וכן אדם שחתך באצבעו והדם שותת יזהר שלא יתן עליו שום דבר מצבע שאינו אדום מפני שצובע, אף על פי שהוא מקלקל איסורא דרבנן מיהא איכא, עד כאן . ועוד מצאתי כן בפשיטות בבית יוסף ובשולחנו סימן שכ"ח , וצריך עיון".


וזה לשון היראים לפנינו: "אמרינן בפ' כלל גדול [ע"ה א'] שוחט במאי מחייב רב אמר משום צובע פי' שצובע העור בדם. הלכך נדיבי עם אלהינו אם שותים בשבת משקין צובעין כגון יין אדום או מי תותים או כלים צבועים שתים כגון פרי שקורין צריי"ש בלע"ז והם שחורות יזהרו שלא יצבעו מפותיהם וסדיניהם ובגדי לבושיהם, וכן אדם שחתך אצבעו יזהר שלא יתן עליו שום דבר מפני שצובע, שאע"פ שהוא מקלקל וכל המקלקלין פטורין איסורא דרבנן איכא".
א"כ לא כתב שבגד אדום יותר קל,
ובמ"א סי' שכח ס"ק נב כתב: "ונ"ל דבבגד אדום פשיטא דאסור".

מנין לקח היוסף אומץ גירסה חדשה ביראים?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: גירסאות בספר יראים

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אוגוסט 01, 2012 7:10 pm

באו"ז סי' ס"ג מצוטט היראים כלפנינו.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: גירסאות בספר יראים

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' אוגוסט 02, 2012 2:14 am

בעיקר ההערה כבר עמד בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' לז אות ג. (ואולי המילים "שאינו מצבע אדום" הם תוספת הסבר של המחבר, כמו שמקובל להוסיף בתוך סוגריים מרובעות, וצ"ע).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 473 אורחים