מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הספר יסוד המעלה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' יולי 23, 2013 1:22 am

ישבב הסופר כתב:..הקארלינער [רש"ק], הלעכעוויטשער והקוברינר נקראים על שם מקום כהונתם, ואח"כ היו כולם בסלונים


מהיכן אתה לוקח בכזה ביטחון עצמי פרט זה שאינו ידוע כלל לרושמי הקורות? (החצר בסלונים נפתחה רק בשעה שהאדמו"ר בעל "יסוד העבודה" זי"ע חזר לעיירת מגוריו, לאחר פטירת הקוברינער זי"ע).

איש רגיל כתב:אתה לא יודע מימינך ומשמאלך.
הבחירות היו בארץ ישראל לאחר פטירת ר' מוטל סלונימער, בין הברכת אברהם לבין ר' מתת לוריא.


עירוב פרשיות יש כאן. לאחר פטירת הבית אברהם לא היו בחירות, אלא שהיו שצידדו במועמדותו של ר"א וינברג מתל-אביב (בנו של אדמו"ר רי"ל מסלונים), והיו שצידדו באדמו"ר רשד"י הי"ד (בנו של הבית אברהם) - כשאדמו"ר בעל הברכת אברהם זי"ע התגייס ופעל להכתרת האחרון. ולאחר פטירת הרמ"ח, התקיימו בחירות בין שלושה אישים (שנים מהם הוזכרו למעלה), ותוצאות הבחירות לא ברורות, כשבפועל ישב בעל הברכת אברהם זי"ע על כס ההנהגה.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' יולי 23, 2013 1:38 am

יורה דעה, דומה שלא קראת את מה שכתבתי, כיון שאתה עונה כנגדי בדיוק מה שכתבתי.
אמרתי שכולם נקראו על שם מקום כהונתם. היינו הקארלינער ע"ש קארלין, הלעכעוויטשער ע"ש לעכעוויטש, והקוברינער ע"ש קוברין. ואח"כ כיהן היסוה"ע ב.....סלונים. וכן נכדו מהר"ש. והם נקראו אדמור"י 'סלונים'. ואצל חסידיהם נקראו אומנם על שם ספריהם, אבל יתכן שזה מפני ששניהם כיהנו באותה עיר, ולכן היה צורך לתת שם להבחין. כמדומה שיש עוד שמות להסיוה"ע והר"ש, שנהוגים בפי חסידי סלונים.
והבית אברהם עבר לברנוביץ. על כן אמרתי שמה כל כך נורא אם מכנים אותו על מקום כהונתו?
'כולם' שכתבתי [אח"כ התגוררו 'כולם' בסלונים] התכוונתי 'היסוה"ע והר"ש'. מה בדיוק לא בסדר?

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' יולי 23, 2013 1:43 am

אם לכך היתה כוונתך, צר לי כי לא זכיתי להבין, ואת סליחתי אשטח לפניך.
נושא השם ר"א מברנוביץ כבר נידון למעלה, ואיני רואה צורך לדון ולפשפש בו שוב.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יולי 23, 2013 5:01 pm

יורה דעה כתב:
איש רגיל כתב:אתה לא יודע מימינך ומשמאלך.
הבחירות היו בארץ ישראל לאחר פטירת ר' מוטל סלונימער, בין הברכת אברהם לבין ר' מתת לוריא.


עירוב פרשיות יש כאן. לאחר פטירת הבית אברהם לא היו בחירות, אלא שהיו שצידדו במועמדותו של ר"א וינברג מתל-אביב (בנו של אדמו"ר רי"ל מסלונים), והיו שצידדו באדמו"ר רשד"י הי"ד (בנו של הבית אברהם) - כשאדמו"ר בעל הברכת אברהם זי"ע התגייס ופעל להכתרת האחרון. ולאחר פטירת הרמ"ח, התקיימו בחירות בין שלושה אישים (שנים מהם הוזכרו למעלה), ותוצאות הבחירות לא ברורות, כשבפועל ישב בעל הברכת אברהם זי"ע על כס ההנהגה.

הוא אשר כתבתי שעירוב פרשיות יש כאן, והבחירות היו רק בארץ ישראל ולא בברנוביץ אחר פטירת ה'בית אברהם'.
נערך לאחרונה על ידי איש רגיל ב ג' יולי 23, 2013 8:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' יולי 23, 2013 5:18 pm

יורה דעה כתב:
עירוב פרשיות יש כאן. לאחר פטירת הבית אברהם לא היו בחירות, אלא שהיו שצידדו במועמדותו של ר"א וינברג מתל-אביב (בנו של אדמו"ר רי"ל מסלונים), והיו שצידדו באדמו"ר רשד"י הי"ד (בנו של הבית אברהם) - כשאדמו"ר בעל הברכת אברהם זי"ע התגייס ופעל להכתרת האחרון. ולאחר פטירת הרמ"ח, התקיימו בחירות בין שלושה אישים (שנים מהם הוזכרו למעלה), ותוצאות הבחירות לא ברורות, כשבפועל ישב בעל הברכת אברהם זי"ע על כס ההנהגה.

אגב, מיהו השלישי שהיה מועמד להנהגה???
האם אין זה ראש הישיבה (דאז) הנתי"ש???

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' יולי 23, 2013 6:07 pm

עתניאל בן קנז כתב: אגב, מיהו השלישי שהיה מועמד להנהגה???
האם אין זה ראש הישיבה (דאז) הנתי"ש???

לפי מה שידוע לי, היה זה אכן הנתיבות שלום. האגדה - שאיני יודע את מידת נכונותה - מספרת, שהוא זה שזכה בכתר ההנהגה, אך משום כבוד חמיו מסר לו נזר זה והכתירו לאדמו"ר.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי זלמניו » ג' יולי 23, 2013 7:59 pm

ארזי ביתר כתב:
עתניאל בן קנז כתב: אגב, מיהו השלישי שהיה מועמד להנהגה???
האם אין זה ראש הישיבה (דאז) הנתי"ש???

לפי מה שידוע לי, היה זה אכן הנתיבות שלום. האגדה - שאיני יודע את מידת נכונותה - מספרת, שהוא זה שזכה בכתר ההנהגה, אך משום כבוד חמיו מסר לו נזר זה והכתירו לאדמו"ר.

אליבי די מוצלח למה שקרה אח"כ...

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יולי 23, 2013 8:41 pm

ארזי ביתר כתב:
עתניאל בן קנז כתב: אגב, מיהו השלישי שהיה מועמד להנהגה???
האם אין זה ראש הישיבה (דאז) הנתי"ש???

לפי מה שידוע לי, היה זה אכן הנתיבות שלום. האגדה - שאיני יודע את מידת נכונותה - מספרת, שהוא זה שזכה בכתר ההנהגה, אך משום כבוד חמיו מסר לו נזר זה והכתירו לאדמו"ר.

השלישי היה אכן הנתיבות שלום, ולמיטב ידיעתי הוא הורה לשומעי לקחו שלא להצביע עבורו אלא עבור חמיו, למרות שגיסו הרב שמואל וינברג בנו של הברכת אברהם פעל רבות כדי שהנת"ש יבחר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' יולי 24, 2013 9:06 pm

אז מה זה משנה מה בדיוק היה שם, אבל עצם היותו מועמד שוה ערך לחותנו אין זה מלמד משהו על מידת דרגתו וחשיבותו בסדר ההיררכי בימים ההם?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' יולי 24, 2013 9:12 pm

אכן כן. ויש עוד הרבה ראיות פשוטות לכך.
וגם את השואה יש שמכחישים...

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' יולי 24, 2013 11:02 pm

כנראה שהאדמו"ר בעל נתיבות שלום לא היה מועמד בבחירות בזמן שלאחר הסתלקות הבית אברהם, שאם לא כן חסידיו כאן לא היו מעוניינים להשכיחם.

אמנם לאור כל הדיבורים האחרונים בהאדרת החתן על פני החותן, אני מבין קצת את ההתנפלות עלי מקודם, שהרי לשיטתם לא יתכן שעוד בשנים שקודם לכן היה בעל הברכת אברהם מועמד להנהגת העדה, שזה יסתור את כל בנינים.

אין בכוונתי להמשיך ולדון בענין זה, אשר למגינת לבי מדיון מכובד על חסידות לעכוויטש קאברין סלונים, התייסדותה ותחילת התאחזותה בארה"ק, גלש למחוזות לא רצויים.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' יולי 25, 2013 12:33 am

מחולת המחנים כתב:כנראה שהאדמו"ר בעל נתיבות שלום לא היה מועמד בבחירות בזמן שלאחר הסתלקות הבית אברהם, שאם לא כן חסידיו כאן לא היו מעוניינים להשכיחם.

אמנם לאור כל הדיבורים האחרונים בהאדרת החתן על פני החותן, אני מבין קצת את ההתנפלות עלי מקודם, שהרי לשיטתם לא יתכן שעוד בשנים שקודם לכן היה בעל הברכת אברהם מועמד להנהגת העדה, שזה יסתור את כל בנינים.

אין בכוונתי להמשיך ולדון בענין זה, אשר למגינת לבי מדיון מכובד על חסידות לעכוויטש קאברין סלונים, התייסדותה ותחילת התאחזותה בארה"ק, גלש למחוזות לא רצויים.

בפטירתו של הבית אברהם הנת"ש היה בחור. וגם אם היה מבוגר, הוא לא היה מועמד, כיון שהבית אברהם השאיר אחריו את בנו האדמו"ר מוהרשד"י הי"ד. רק לאחר השואה כשלא נשאר זכר מזרעו של הבית אברהם, נערכו בחירות.
אגב, הידע שלך בתולדות חסידות סלונים מזכיר את הידע שלי באגרונומיה.

חלמיש
הודעות: 105
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 12:32 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי חלמיש » א' יולי 28, 2013 7:56 pm

הבעי' עם הספר היא הנרטיב שכאילו סלונים מהווה איזה המשך לעלית רבי מענדיל מוויטעבסק ורבי אברהם מקאליסק. משום מה ניתן לקבל רושם שכאילו סלונים אינה המשך לקארלין, בהיות הר"מ מלכוויטש תלמידו המובהק של ר' שלמה מקרלין, אלא כאילו יש איזה קו ישיר בין רמ"מ והר"א לסלונים באיזו צורה ואופן. כמו כן יש להתרשם כאילו כולל רייסין עדיין נמשך באופן ישיר בידי אדמורי ממשיכי לכוויטש וכאילו נותר איזה כולל מגובש כל השנים עד לעליית חסידי סלונים בימי מהר"ש. הכל פיקציה ממש. אכן הר"מ מלכוויטש נהיה הגבאי צדקה לגבות כספי התורמים לכולל רייסין אחרי המחלוקת עם הרש"ז, אך בתקופה זו של חמש שנים לערך מתקס"ה עד לפטריתו בשנת תק"ע לערך (אין בידי כעת התאריכים המדוייקים) לא נהפך הר"מ מלכוויטש לתלמידו של הרמ"מ (שכבר נפטר בתקמ"ח ויל"ע באם הר"מ הכירו בכלל), וגם לא משל הר"א מקאליסק שהתגורר באה"ק.

אחרי פטירת הלווכיטשר ובשנות התקפאים ובתקצדים בעת שהאווריטש היה מנהיג החסידים לא נותר זכר לכולל רייסיין כקהילה מוגדרת. במכתבי פולמוס של כספי צדקה באגרת האמרכלים אין זכר למו. העליה של חסידי סלונים אח"כ הינו דבר חדש ואין המשכיות כלל.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי יורה דעה » ב' יולי 29, 2013 12:53 am

כבר אמר כ"ק מוהר"א מבעלזא זצוק"ל, שלחסידי סלונים יש זכות ראשונים כאן באר"י מהרה"ק רמ"מ מוויטפסק זי"ע, ואם נוחה דעתו של 'חלמיש' לחלוק על מלאך ה' שכנראה הבין בדרכי החסידות קצת יותר ממנו, שיערב לו.

הר"מ מלכוויטש אכן היה תלמידו המובהק של ר"ש מקארלין, אך בודאי שהיה לו שיטה חדשה ודרך ייחודית בעולם החסידות. אף לא אחד הכתיר אותו לתלמיד הרמ"מ, והוא גם לא נפגש פא"פ עם הר"א מקאליסק זי"ע, אלא שהם היו מדברים האחד על השני באהבה ובידידות מופלגת, והר"מ נתמנה לנשיא כולל רייסין בחו"ל, כשקיבל ע"ע את העול הכספי.

בשנת תקס"ו כתב הר"א מקאליסק באגרת לחסידי ליטא ורייסין, בזה"ל: ..והנה עיניכם הרואות את מורכם, מר דכיא, ה"ה רב רחומנו ורב נהורא עמי' שריא, הרה"ח המפורסם בצדקתו וכל מעשהו באמונה, כש"ק מו"ה מרדכי מלעכיוויטש, הולך ואור,... משמים הסכימו על ידו בהוד הדר מצוה זו (=איסוף הכסף לקופת כולל רייסין) וה' אתו בכל אשר הוא עושה..

בחורף שנת תקפ"א כתב הר"נ מלכוביץ מכתב בענין איסוף המעות, נדפס בספר תורת אבות (עמ' רסג). אחריו קיבל ע"ע את התפקיד הר"מ מקוברין, יעו"ש שם מכתבו בענין זה, (עמ' רסז). ולאח"מ זה עבר דור אחר דור בשושלת אדמור"י סלונים, וכך למשל ראה שו"ת מהרש"ם (ח"ו סימן קה), בנידון שנשאל יעו"ש, והשאלה הועברה באמצעות ר"י שו"ב:

ב"ה א' בחקותי ל"ו למב"י תרנ"ז להרב מו"ה יוסף ארי' פרעגער נ"י שו"ב דק' בריסק במדינת ליטא, (בעהמח"ס מנחת יוסף).

מכתבו הגיעני, ובדבר אשר ידידנו הרה"צ המפורסם בנש"ק חסידא ופרישא ר"ש שליט"א מסלאנים עוסק באסיפת נדבות לכולל רייסין אשר בטבריא זה כמה שנים, ומאז נתייסד ד"ז ע"י הצדיקים הקדושים בעל פרי הארץ ומקאליסק זי"ע, ואח"ז ע"י הרה"ק מלעכיווטש זי"ע לגבות נדבות מכל המקומות שנותנים כל א' להכולל שלו בהתיבות שקורין פושקעס, /קופסאות צדקה/ והעמידו הגבאים תיבות שלהם משונות בתבנית אחר שיהי' עבור הכולל רייסין הנ"ל, ואח"ז עסק בזה הרה"ק מהר"ה מקאברין וגם זקינו הרה"ק מסלאנימא זצ"ל לשלוח תמיד משולחים לכל המקומות וכן עושה עתה הרה"ח ר"ש הנ"ל...

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי שיבר » ב' יולי 29, 2013 10:08 pm

בענין הבחירות, לפי השמועה, היו ארבעה מועמדים הברכ"א וחתנו הנת"ש, שהורץ על ידי הצעירים בחבורה, והאחים ר' מתת ור' אהרן יוסף לוריא. הנת"ש ורא"י נפלו בסיבוב הראשון, בסיבוב השני זכה ר' מתת בהפרש קל והיה אמור לקבל אדרת ההנהגה. לאחר יממה הודיע שמושך ידיו באשר זוגתו הטילה ווטו על הענין, וכך נותר הברכ"א, ור' מתת הבטיח כי יסייע לו.

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי זלמניו » ג' יולי 30, 2013 1:08 am

יורה דעה כתב:כבר אמר כ"ק מוהר"א מבעלזא זצוק"ל, שלחסידי סלונים יש זכות ראשונים כאן באר"י מהרה"ק רמ"מ מוויטפסק זי"ע,

מקור, במטותא

זלמניו
הודעות: 646
הצטרף: ד' נובמבר 17, 2010 7:31 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי זלמניו » ג' יולי 30, 2013 1:11 am

הר"מ מלכוויטש אכן היה תלמידו המובהק של ר"ש מקארלין, אך בודאי שהיה לו שיטה חדשה ודרך ייחודית בעולם החסידות. אף לא אחד הכתיר אותו לתלמיד הרמ"מ, והוא גם לא נפגש פא"פ עם הר"א מקאליסק זי"ע, אלא שהם היו מדברים האחד על השני באהבה ובידידות מופלגת, והר"מ נתמנה לנשיא כולל רייסין בחו"ל, כשקיבל ע"ע את העול הכספי.

בשנת תקס"ו כתב הר"א מקאליסק באגרת לחסידי ליטא ורייסין, בזה"ל: ..והנה עיניכם הרואות את מורכם, מר דכיא, ה"ה רב רחומנו ורב נהורא עמי' שריא, הרה"ח המפורסם בצדקתו וכל מעשהו באמונה, כש"ק מו"ה מרדכי מלעכיוויטש, הולך ואור,... משמים הסכימו על ידו בהוד הדר מצוה זו (=איסוף הכסף לקופת כולל רייסין) וה' אתו בכל אשר הוא עושה..



מן הראוי להפנות תשו"ל להפרש העצום שבין השבחים המופלגים שהרמ"מ מויטבסק חולק לבעל התניא, לבין אלו שללעכוויטשער זי"ע. עיין כ"ז באגרות שבפרי הארץ.

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' יולי 30, 2013 4:11 pm

זלמניו כתב:מן הראוי להפנות תשו"ל להפרש העצום שבין השבחים המופלגים שהרמ"מ מויטבסק חולק לבעל התניא, לבין אלו שללעכוויטשער זי"ע. עיין כ"ז באגרות שבפרי הארץ.

יורה דעה כתב:בשנת תקס"ו כתב הר"א מקאליסק באגרת לחסידי ליטא ורייסין, בזה"ל: ..והנה עיניכם הרואות את מורכם, מר דכיא, ה"ה רב רחומנו ורב נהורא עמי' שריא, הרה"ח המפורסם בצדקתו וכל מעשהו באמונה, כש"ק מו"ה מרדכי מלעכיוויטש, הולך ואור,... משמים הסכימו על ידו בהוד הדר מצוה זו (=איסוף הכסף לקופת כולל רייסין) וה' אתו בכל אשר הוא עושה..

ומי יעמוד בסוד קדושים.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יולי 30, 2013 4:22 pm

יורה דעה, מדוע אתה עונה לזלמניו?
לחבדניקים לא נשאר הרבה דברים שהם יכולים להרגיש אתם גדולים, תן לו לפחות את הדבר הזה.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' יולי 30, 2013 4:48 pm

וואוו הרמה כאן צנחה פלאים. איש רגיל, כאן לא נוהגים להתווכח בצורה כזו.

יו"ד - מה שהבאת מהרה"ק מבעלזא, אף אני אענה 'מי יעמוד בסוד קדושים', כיון שככל הנראה אין זה עומד במבחן המציאות, כיון שלא היו בארה"ק חסידי קוברין וסלונים בהמשך, נצטרך לומר שהרה"ק מבעלזא התכוון למשהו רוחני. [גם יתכן שבאמרו 'סלונים' הוא התכוון אל רבי אברהם ב"ר ישכר ליב....].
ומה שהבאת משו"ת מהרש"ם, זה קצת מטעה, כיון שמה שהבאת הוא חלק מהשאלה שהמהרש"ם מצטט, שנשלח אליו ע"י הרה"ח ר' יאשע שו"ב מבריסק מח"ס מנח"י. כך שאין זה 'עדותו' של המהרש"ם על 'מסירת המפתחות' בכולל רייסן מדור לדור, אלא דברי רבי יאשע שו"ב על זה. הוא בהחלט משקף את דעת חסידי סלונים בזה.
ובסוף, זה מוזר שבסלונים לא מספיק להם להיות המשך של הרה"ק מלעכעוויטש והרה"ק מקוברין, והרה"ק היסוה"ע ושושילתא דיליה. ניכר כי בנפשם הדבר להיחשב בעיני העולם כהמשך של הרמ"מ מוויטעבסק, בכל מחיר שיש.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' יולי 30, 2013 5:16 pm

ישבב הסופר כתב:וואוו הרמה כאן צנחה פלאים. איש רגיל, כאן לא נוהגים להתווכח בצורה כזו.
כוונתך גם למשפט מסוג זה או שזה כבר מותר?
ישבב הסופר כתב:[גם יתכן שבאמרו 'סלונים' הוא התכוון אל רבי אברהם ב"ר ישכר ליב....].

ישבב הסופר כתב:ובסוף, זה מוזר שבסלונים לא מספיק להם להיות המשך של הרה"ק מלעכעוויטש והרה"ק מקוברין, והרה"ק היסוה"ע ושושילתא דיליה. ניכר כי בנפשם הדבר להיחשב בעיני העולם כהמשך של הרמ"מ מוויטעבסק, בכל מחיר שיש.
אם זו האמת, מה לך כי תלין?

יורה דעה
הודעות: 268
הצטרף: ה' יולי 05, 2012 12:01 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי יורה דעה » ג' יולי 30, 2013 5:18 pm

ישבב הסופר כתב: נצטרך לומר שהרה"ק מבעלזא התכוון למשהו רוחני.

לא נצטרך לומר, אלא ברור שאכן הוא התכוון למשהו רוחני. איני מעלה על דעתי שהיה בדבריו משום הקנטת האחר, רק שמתוך דבריו אני למד שספר 'יסוד המעלה' אינו הראשון לטענה שיש המשכיות לדרכו של הרמ"מ מויטפסק וחבורתו, בסלונים, (ואין הכוונה אלא לכל מי שהולך ומתנהג בדרך חסידות זו, שתמכה את יסודותיה על שיטת הרמ"מ מויטפסק זי"ע). ושלא כדברי 'חלמיש' שכתב ש"הבעי' עם הספר היא הנרטיב שכאילו סלונים מהווה איזה המשך לעלית רבי מענדיל מוויטעבסק ורבי אברהם מקאליסק".
וכנ"ל גם ההוכחה מדברי שו"ת מהרש"ם, שכבר בזמנו לפני למעלה ממאה שנה היה ברור לכל שנשיאות כולל רייסין היא עטרה לשושלת סלונים, ולא היה ר"י שו"ב טוען שלא כהאמת במילתא דעבידא לגלויי, (מלבד 'חזקת חבר' שלו עצמו, שהוא היה גאון ות"ח מופלג, ופקיע שמיה אפילו במחוזות המתנגדים).
ולבסוף, מוזר הטענה שבסלונים מנסים בכל מחיר שיש להיאחז בחבל נחלת הרמ"מ מויטפסק והר"א מקאלסיק, וכי מה יעשו, שיתכחשו לעובדות? כבר הזכרתי לעיל שהספר 'יסוד המעלה' נכתב מלכתחילה כספר פנימי בין חסידי סלונים שחשקה נפשם בהתחקות אחר השורשים, כך שמעתי משמו של המחבר. וההתנפלות מצד החוקרים ומצד צרי העין מן החסידויות השכנות לענ"ד מיותרת.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' אוגוסט 01, 2013 12:26 am

יורה דעה כתב:
ישבב הסופר כתב: נצטרך לומר שהרה"ק מבעלזא התכוון למשהו רוחני.

א) לא נצטרך לומר, אלא ברור שאכן הוא התכוון למשהו רוחני. איני מעלה על דעתי שהיה בדבריו משום הקנטת האחר, רק שמתוך דבריו אני למד שספר 'יסוד המעלה' אינו הראשון לטענה שיש המשכיות לדרכו של הרמ"מ מויטפסק וחבורתו, בסלונים, (ואין הכוונה אלא לכל מי שהולך ומתנהג בדרך חסידות זו, שתמכה את יסודותיה על שיטת הרמ"מ מויטפסק זי"ע). ושלא כדברי 'חלמיש' שכתב ש"הבעי' עם הספר היא הנרטיב שכאילו סלונים מהווה איזה המשך לעלית רבי מענדיל מוויטעבסק ורבי אברהם מקאליסק".
ב) וכנ"ל גם ההוכחה מדברי שו"ת מהרש"ם, שכבר בזמנו לפני למעלה ממאה שנה היה ברור לכל שנשיאות כולל רייסין היא עטרה לשושלת סלונים, ולא היה ר"י שו"ב טוען שלא כהאמת במילתא דעבידא לגלויי, (מלבד 'חזקת חבר' שלו עצמו, שהוא היה גאון ות"ח מופלג, ופקיע שמיה אפילו במחוזות המתנגדים).
ג) ולבסוף, מוזר הטענה שבסלונים מנסים בכל מחיר שיש להיאחז בחבל נחלת הרמ"מ מויטפסק והר"א מקאלסיק, וכי מה יעשו, שיתכחשו לעובדות? כבר הזכרתי לעיל שהספר 'יסוד המעלה' נכתב מלכתחילה כספר פנימי בין חסידי סלונים שחשקה נפשם בהתחקות אחר השורשים, כך שמעתי משמו של המחבר. וההתנפלות מצד החוקרים ומצד צרי העין מן החסידויות השכנות לענ"ד מיותרת.

א) כשדנים על נושא היסטורי, ורוצים להוכיח משהו עניני, צריך להביא עובדות, הוכחות, או עדויות מאותה תקופה, שמעידות על אירוע או מציאות מסויים, וכך נקבע הדבר. האימרה של הרה"ק מבעלזא זצוק"ל יועיל כדי לחזק חסיד שחשקה נפשו להתחזק באמונה שהחסידות אליו הוא משתייך הוא המשך בלתי נפסק של עליית הרה"ק הרמ"מ מוויטעבסק והר"א מקאליסק זיע"א. אבל בנוגע לדיונינו, זה לא יועיל, וז"פ.
ב) מילתא דעבידא לגלויי?? הרי עברו מאה שנים ואנו עוד מתווכחים אם דבר זה נכון או לא!!

אבל לאמיתו של דבר, אני חושב שלא מדובר כאן על 'מציאות' ממש. כי באופן מציאותי כולל רייסן לא היה פעיל מהרה"ק מלעכוויטש עד הדברי שמואל זיע"א, לא היו חלוקות וכדו'. וכשזה נפתח שוב ע"י הדברי שמואל, ראו את זה כהמשך לכולל רייסן הראשון, שהגזבר היה הרה"ק מלעכוויטש, ובצדק ניתן לכנות את זה 'המשך', אם באמת רוצים. [ומסתמא שלחו מעות אר"י, ושהחסידים שלחו את המעות אל רבם ורבם שלח את זה לאר"י שיתחלק לעניים דשם, אבל לא היה כולל פעיל בימים ההם]. ולכן החסידים ראו את זה כהמשך ישיר, ולמפרע ראו את שליחת המעות אר"י ע"י הרה"ק מקוברין והיסוה"ע כ'גזברות' שקבלו ב'ירושה' מהרה"ק מלעכוויטש, ואין זה שקר ח"ו אלא 'אנכרוניסטיקה' מהסוג שרווח אצל חסידים בכלל, וכמובן לא רק אצל חסידים. כמו שהשושלת בחב"ד תוצג תמיד כיום שיורשו העיקרי של הצ"צ היה המהר"ש, אע"פ שזה לא היה כל כך פשוט. ואין זה נקרא שקר ח"ו, אלא הצגת הדברים כמבטו של החסיד. וה"ה בעדותו של הר"י שו"ב בשו"ת מהרש"ם לגבי הדיון הנוכחי.

ג) מחכים עדיין לעובדות שאליהם חסידי סלונים ממאנים להתכחש.
נערך לאחרונה על ידי ישבב הסופר ב ה' אוגוסט 01, 2013 12:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 12:46 am

ישבב הסופר כתב:ג) מחכים עדיין לעובדות שאליהם חסידי סלונים ממאנים להתכחש.
לאלו עובדות?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' אוגוסט 01, 2013 12:50 am

יורה דעה כתב:ולבסוף, מוזר הטענה שבסלונים מנסים בכל מחיר שיש להיאחז בחבל נחלת הרמ"מ מויטפסק והר"א מקאלסיק, וכי מה יעשו, שיתכחשו לעובדות?

אנו דנים כאן במה זכו להיקרא ממשיכים להרה"ק מוויטעפסק ומקאליסק, ומה זיקתם של חסידי סלונים אליהם, ועל זה הרב יו"ד "למה לנו להתכחש לעובדות?".
אולי גם תגובה זו נכתבה לכתחילה כתגובה פנימית לחסידי סלונים שחשקה נפשם להתחקות אחר שורשם וכו'.
מה שכתב אודות זה שהיסוה"ע חידש דרך בחסידות, לחיי, אמת נכון הדבר. אבל מה הקשר בין חידוש דרך עבודה לבין הרמ"מ והרא"ק?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 12:57 am

ישבב הסופר כתב:מה שכתב אודות זה שהיסוה"ע חידש דרך בחסידות, לחיי, אמת נכון הדבר.

יורה דעה כתב:הר"מ מלכוויטש אכן היה תלמידו המובהק של ר"ש מקארלין, אך בודאי שהיה לו שיטה חדשה ודרך ייחודית בעולם החסידות.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' אוגוסט 01, 2013 1:13 am

אוקיי, ממילא?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 12:53 pm

לגופה של טענה, יו"ד כתב את הדברים כתשובה לשאלתו של חלמיש
חלמיש כתב:הבעי' עם הספר היא הנרטיב שכאילו סלונים מהווה איזה המשך לעלית רבי מענדיל מוויטעבסק ורבי אברהם מקאליסק. משום מה ניתן לקבל רושם שכאילו סלונים אינה המשך לקארלין, בהיות הר"מ מלכוויטש תלמידו המובהק של ר' שלמה מקרלין, אלא כאילו יש איזה קו ישיר בין רמ"מ והר"א לסלונים באיזו צורה ואופן.

אבל אתה הרי מבקש עובדות ומקורות. האם יש בידך איזה בדל של מקור או ראיה לטענתך בבטחון מלא שכולל רייסין לא היה פעיל מזמן הלעוויטשער עד הדברי שמואל?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' אוגוסט 01, 2013 5:50 pm

ואיך זה עונה על שאלתו של חלמיש? הוא שואל איך במה הלעכוויטשער נחשב תלמיד להרמ"מ. ועל זה ענה שהוא חידש דרך שלא קיבל מרבו רש"ק. ואני שואל, ובכן?
[אם הבנתי אל נכון, יו"ד עונה לחלמיש בנותן טעם מדוע הם לא חושבים את הלעכוויטשער כתלמיד הרש"ק - (האומנם?! מה יש להתבייש?), אבל אין בזה די באר מה זיקת דרכו של הלעכוויטשער לרמ"מ.].
אין לי ראיה או מקור, בינתיים, ולכן לא אוכל לשכנע אותך, אבל כל מי ששאלתי שיודע דבר בנושאים אלו, ובתוכם אחד שמעורב בעניני כולל רייסן, אמר לי כדבר פשוט שהדברי שמואל פתח את כולל רייסן שוב, ארח שלא היה פעיל מימות הלעכוויטשער.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 01, 2013 6:11 pm

ישבב הסופר כתב:ואיך זה עונה על שאלתו של חלמיש? הוא שואל איך במה הלעכוויטשער נחשב תלמיד להרמ"מ. ועל זה ענה שהוא חידש דרך שלא קיבל מרבו רש"ק. ואני שואל, ובכן?
אינני עו"ד של יו"ד, אך אני הבנתי שהוא ענה כן לשאלת חלמיש 'משום מה ניתן לקבל רושם שכאילו סלונים אינה המשך לקארלין, בהיות הר"מ מלכוויטש תלמידו המובהק של ר' שלמה מקרלין', וע"ז ענה שהוא אכן היה תלמידו, מלבד שחידש דרך חדשה.
וסתם שתדע שאף אחד לא טען שהלעכוויטשער היה תלמידו של רמ"מ מויטפסק, אלא חסידי סלונים מחזיקים עצמם גם כהמשך לרמ"מ מויטפסק והר"א מקאליסק.
ישבב הסופר כתב:אין לי ראיה או מקור, בינתיים, ולכן לא אוכל לשכנע אותך, אבל כל מי ששאלתי שיודע דבר בנושאים אלו, ובתוכם אחד שמעורב בעניני כולל רייסן, אמר לי כדבר פשוט שהדברי שמואל פתח את כולל רייסן שוב, ארח שלא היה פעיל מימות הלעכוויטשער.
סתם לשם ההבנה, כמה אנשים שאלת? ואיך יתכן שדיברת אדם שמעורב בענייני כולל רייסין, באשר לכו"ע כיום הכולל אינו פעיל.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ו' נובמבר 04, 2016 12:14 am

איש רגיל כתב:
ישבב הסופר כתב:ואיך זה עונה על שאלתו של חלמיש? הוא שואל איך במה הלעכוויטשער נחשב תלמיד להרמ"מ. ועל זה ענה שהוא חידש דרך שלא קיבל מרבו רש"ק. ואני שואל, ובכן?
אינני עו"ד של יו"ד, אך אני הבנתי שהוא ענה כן לשאלת חלמיש 'משום מה ניתן לקבל רושם שכאילו סלונים אינה המשך לקארלין, בהיות הר"מ מלכוויטש תלמידו המובהק של ר' שלמה מקרלין', וע"ז ענה שהוא אכן היה תלמידו, מלבד שחידש דרך חדשה.
וסתם שתדע שאף אחד לא טען שהלעכוויטשער היה תלמידו של רמ"מ מויטפסק, אלא חסידי סלונים מחזיקים עצמם גם כהמשך לרמ"מ מויטפסק והר"א מקאליסק.
ישבב הסופר כתב:אין לי ראיה או מקור, בינתיים, ולכן לא אוכל לשכנע אותך, אבל כל מי ששאלתי שיודע דבר בנושאים אלו, ובתוכם אחד שמעורב בעניני כולל רייסן, אמר לי כדבר פשוט שהדברי שמואל פתח את כולל רייסן שוב, ארח שלא היה פעיל מימות הלעכוויטשער.
סתם לשם ההבנה, כמה אנשים שאלת? ואיך יתכן שדיברת אדם שמעורב בענייני כולל רייסין, באשר לכו"ע כיום הכולל אינו פעיל.

אם יביאו לך ציטוט מאיזה ספר מודפס - זה מקור. ומסורת שעוברת מדור לדור ומאות ואלפי איש יודעים ומאמינים בה אינה מקור ?
מסורת זו מספרת, על קשר מיוחד של אהבה בין שושלת לכוביץ קוברין וסלונים בכל הדורות עד עתה, לחבורה שהקים הרמ"מ מויטעבסק והר"א מקאליסק.
מי שלא מבין מה זה כ"כ חשוב הקשר הזה, יכול לשאול ולבקש הסברים.

ח''ל קאליסק
הודעות: 1094
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ו' נובמבר 04, 2016 8:01 am

דוד העיתונאי כתב:
איש רגיל כתב:
ישבב הסופר כתב:ואיך זה עונה על שאלתו של חלמיש? הוא שואל איך במה הלעכוויטשער נחשב תלמיד להרמ"מ. ועל זה ענה ש.
סתם לשם ההבנה, כמה אנשים שאלת? ואיך יתכן שדיברת אדם שמעורב בענייני כולל רייסין, באשר לכו"ע כיום הכולל אינו פעיל.



ב''ה ות''ל וכולל רייסין פעיל וכל הרוצה יבוא לטבריה ויחזה בעיניו.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הספר יסוד המעלה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' מאי 07, 2017 7:57 am

לאחרונה מצאתי שבזכרונות של קוטיק מובא שהרה"ק בעל בית אברהם נעצר כאשר קיבץ מעות בעד עניי ארץ ישראל, כנראה מחמת הלשנה מצד מתנגד אחד. ומאז לא נסע בעצמו לאסוף מעות א"י אלא שלח גבאים במקומו.
האם דבר זה ידוע בסלונים?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 401 אורחים