מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

חיפושי מקורות וכדומה
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 07, 2012 4:10 am

ציטוט:
דאיתא למה יהושע החרים את שלל יריחו, משום שלכדוה בשבת ומעשה שבת אסור בהנאה.
היכן איתא?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי אליהוא » ג' אוגוסט 07, 2012 10:13 am

במדבר רבה פרשת נשא פרשה יד
ד"א אפרים מעוז ראשי מדבר ביהושע שהיה משבט אפרים והוא עשה מלחמה בשבת שנא' (יהושע ו) ויהי ביום השביעי וישכימו כעלות השחר ויסובו את העיר וגו' ומנין שהיתה שבת שאין שבעה לעולם בלא שבת ולפי שהיה יום שבת אותו יום שכבשו את יריחו לכך החרים את יריחו קדש לה' כמה דתימא (שם /יהושע ו'/) והיתה העיר חרם היא וכל אשר בה לה' וגו' א"ר יהושע השבת כולה קדש וכל מה שנכבש בשבת יהיה קדש לה' וכה"א (שם /יהושע ו'/) וכל כסף וזהב וכלי נחשת וברזל קדש הוא לה' אוצר ה' יבא.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 07, 2012 10:34 am

לא הדגשתי מספיק,
יש עוד מקורות שזה קשור לשבת, אבל משמע שזה מצד קדושת השבת, וכמו הקדש שנהיה לה'.
אבל אני מחפש מקור לכך שהחרים את יריחו משום מעשה שבת שנאסר בהנאה.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי אליהוא » ג' אוגוסט 07, 2012 10:56 am

זאת פרשנות של הדברים ועי' בערוך לנר בסוף סנהדרין.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוגוסט 07, 2012 11:36 am

אליהוא כתב:זאת פרשנות של הדברים ועי' בערוך לנר בסוף סנהדרין.

תודה,
עדיין משמע שבמקור חז"לי או לפחות בראשונים מופיע שזה מעשה שבת [גם בערול"נ זה לא ברור כפרשנות אישית]

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 06, 2019 11:42 am

ע"ע שאילת יעבץ א,לג.

סופר-סתם
הודעות: 462
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי סופר-סתם » ו' ספטמבר 06, 2019 12:54 pm

אין סיבה שהשלל יחשב למעשה שבת, במיוחד ששבירת החומות הוא מקלקל (ועוד שהיה בדרך נס).
הנקודה היחידה שמצאתי שהוזכר בה ענין מעשה שבת, היא הערוך לנר שכתב שאיסור בניית החומות הוא משום שיתברר למפרע כי היה זה סותר על מנת לבנות.

טעמים נוספים לאיסור השלל חוץ מהטעם שקדוש כשבת:

מפני שהיא ראשית כיבוש ארץ ישראל, עשאוה חלה (במדבר רבה יד א, תנחומא ויחי ח).

שעשאוה כעיר הנדחת, מפני שהיתה סוגרת ומסוגרת בכוחות הטומאה ועל ידי כישוף (ילקוט יהושע רמז טו).

שלא יטעו ישראל במה שיגיע אליהם מהצלחה זו (רלב"ג).

פילווישוק
הודעות: 247
הצטרף: ו' יולי 19, 2019 1:06 pm

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי פילווישוק » ו' ספטמבר 06, 2019 3:06 pm

רש"י יהושע פרק ו פסוק יז 'והיתה העיר חרם - הקדש, כי היום שבת קדש, וראוי להיות קדש שלל הנשלל בו'. ובכלי יקר (לניאדו) מבואר שהבין מלשון המדרשים שאכן הוא מטעם מעשה שבת. ובאור הישר (הילמן, שופטים עמוד פח) העיר שבכיבוש עיר שהותרה אין איסור מעשה שבת, ועוד שמן התורה מעשה שבת מותר, ע"ש. ובאהל דוד (ח"ב) כתב שיהושע חשש שיחללו שבת בשביל השלל, ולא הותר אלא הכיבוש, ולכן לגזרה אסר את השלל לגמרי. [וראה רש"י להלן שם פרק ז פסוק כ"א על דברי עכן 'וארא בשלל', פירש רש"י: התבוננתי במה שכתוב בתורה (דברים כ') 'ואכלת את שלל אויבך' (והוא מתנחומא מסעי ה), ובספר שפת אמת על פירוש רש"י ביאר שעכן סבר שזו מצוה ולא רשות, וא"כ יהושע אסר שלא כדין, ומצוה זו דוחה שבת, ובאמת לכן פירש רש"י ששבת היה ואסר משום שהוא הקדש כיון שהוא ממעשה שבת.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 01, 2021 8:24 pm

מדברי הרמב"ם "ולא כבש יהושע יריחו אלא בשבת" (הלכות שבת סוף פ"ב) משמע שהכיבוש בשבת דוקא היה ענין של לכתחילה שבלכתחילה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהושע החרים יריחו כי נלכדה בשבת | חיפוש מקור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 01, 2021 8:25 pm

דרומי כתב:מדברי הרמב"ם "ולא כבש יהושע יריחו אלא בשבת" (הלכות שבת סוף פ"ב) משמע שהכיבוש בשבת דוקא היה ענין של לכתחילה שבלכתחילה.


כמפורש בירושלמי


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 90 אורחים