מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכן המקור הראשון על כת האסיים?

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי איתן » ד' מרץ 06, 2019 5:28 pm

מקדש מלך כתב:הוא לא כותב שום דבר בנושא במפלגת האיסיים.
זה נראה שאת השקפות היהדות הוא מיחס לפרושים, ואילו האיסיים הובאו רק לציון הליכותיהם הנכבדות, שניתן היה להרשים בהם את הרומאים.
זה רק מחזק את ההנחה שלא מדובר בכת נפרדת אלא קבוצה כלשהיא.

בא נניח שאילו יהודי פולני לפני מאתיים שנה היה רוצה לתאר את היהדות עבור הגוים, הוא היה מדבר על 'משכילים' 'חרדים' ו'חסידי קוצק', כשברור שהקבוצה הפיקנטית ביותר היתה השלישית, אך השקפות היהדות היו נכתבות בקבוצה השניה.

וכמו כן יש לשים לב לעובדה שהפרושים מתוארים כמי שמבינים את התורה בצורה הכי טובה, והאיסיים לא מתוארים כחולקים על הפירושים של קבוצת הפרושים, אלא כאנשים בעלי דרכי קדושה מיוחדים.

בקיצור הכל הולך אל מקום אחד (בתוספת שאר הטיעונים שנכתבו לעיל).

קדמוניות היהודים יג, 171-173:
באותו זמן היו בקרב היהודים שלוש כיתות, שנחלקו בדיעותיהן על ענייני בני-האדם, אחת מהן נקראה כת הפרושים, השנית כת הצדוקים, והשלישית כת האיסיים. הפרושים אומרים, שכמה דברים הם מעשה הגזירה, אך לא כולם, וכמה מהם בידינו לעשותם או לא לעשותם. ואילו כת האיסיים מכריזה, שהגזירה היא אדון הכל, ואין (לך) דבר שלא יקרה את בני-האדם לפי גורלם. הצדוקים לעומתם כופרים בגזירה וסבורים שדבר כזה אינו קיים כלל ועיקר, ואין ענייניהם של בני-האדם באים אל קיצם על-פיו, אלא הכל נתון בידינו, באופן שאנו הגורמים לעצמנו את הטובה, וגם את הרעה נקח בשל בערותנו. אולם על העניינים האלה סיפרתי ביתר דיוק בספר השני של חיבורי על היהודים.

קדמוניות היהודים, יח, 11-25 (תיאור של כל ארבע כיתות, ואקצר בהעתקה):
...
13 הם [הפרושים] טוענים שהכול נעשה בידי הגורל, אף אינם שוללים מהאדם את הרצון לשאוף לכל דבר, הואיל וגזרה היא מלפני הא-לוהים, שתהיה ברירה בין גזרת הגורל ובין רצונם של הבריות לנהוג (בדרך) הטוב או הרע. 14 רווחת בהם האמונה, שיש בנשמות כוח אלמוות, ושיש שכר ועונש תחת האדמה לבני-האדם, שעשו בחייהם מעשים טובים או רעים: נשמות אחדות נדונות למאסר-עולם ולאחדות ניתנת האפשרות לשוב לתחייה.
...
16 ואילו לפי תורת הצדוקים נעלמת הנשמה יחד עם הגוף, וכל-עיקר שאיפתם לעולם אינו אלא שמירת חוקים

18 ותורתן של האיסיים נוהגת להניח הכל לא-לוהים. הם פוסקים לנשמות חיי-עולם, וסבורים ששכר הצדקות הוא עניין שיש להתאמץ עליו (כדי להשיגו).
...

אז משמע שהפרושים סבורים שהכל צפוי (דהיינו ה' צופה אפילו על מה שקורה בחדרי חדרים כפירוש רוב הראשונים) והרשות נתונה ובטוב העולם נידון. ואילו צדוקים ואיסיים כופרים כל אחד חלק אחר של המשנה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מרץ 06, 2019 6:24 pm

הכרתי את התיאור במלחמות היהודים, שם זה לא מופיע. אכן לא הכרתי את הקטע הזה.
אבל בכל מקרה, איך הם נהיים כופרים, מפני שאין הלכה כמותם? ומה עם בית שמאי?

פרט לכך שבחובת הלבבות שער עבודת האלקים שני הדעות מופיעות כדעות לגיטימיות ביהדות.
וכבר ארכו מחלוקות החכמים באופני ההפקה בין ההכרח והצדק. מהם מי שאמר, כי כל המעשים האנושיים הולכים כחפץ האדם בהם ויכלתו וכחו, מסר אלהים בידו עניניהם והשליטו בהם, וכי כבוד האלהים נקי מהם, ועל כן התחייב עליהם הגמול והעונש. ומהם מי שמשיב המעשים האנושיים וזולתם אל הבורא יתברך, ואמר כי כל תנועה המתחדשת בעולם ממדבר ודומם היא ברשות הבורא ית' וגזרתו ודינו ותחת מאסרו, ואין נמלט ממנו כשערה, לא פחות ממנה ולא למעלה הימנה. וכאשר הקשו עליהם בדרך הגמול והעונש, יאמרו ענין הגמול והעונש אין אנו יודעים צורתו ולא מהלכי דיניו, והאלהים צדיק ולא יעול, ונאמן במה שיעד מן הגמול והעונש ולא יעבר, נחלשו דעותינו מהשיג כח הוית חכמתו, וצדקו יותר גלוי וחסדו נראה יותר ממה שנחשדהו בדיניו, אין אלוה מבלעדיו. ומהם מי שראה להאמין בשתי הדעות: ההכרח והצדק, ואמר, כי המעמיק בהם אינו ניצול מחטא ומכשול על איזה דרך שיסבר אותם. ואמרו: הנכון, שנעשה מעשה מי שיאמין, כי המעשים מונחים לאדם, יגמל ויענש עליהם, ונשתדל בכל אשר יועילנו אצל הבורא בשני העולמים, ונבטח באלהים בטחון מי שהתברר אצלו, כי ממשלת כל המעשים והתנועות והתועלת והנזק בגזרת ה' ורשותו ובמאמרו וכי לאל ית' הטענה הנצחת על האדם ואין טענה לאדם על האלהים יתברך. והדעת הזאת קרובה אל דרך ההצלה מכל אשר קדם זכרו, כי מן האמת והנכונה, שנודה בסכלות בדבר הזה מחכמת הבורא יתברך, מפני חלישות דעתנו וממעוט הכרתנו.


וכמו כן, הוגים רבים בתורת החסידות מקטינים את הבחירה לכחוט השערה (או פחות מזה, ואכמ"ל), כך שהמבוכה בעניין הבחירה, אם כי לא הכחשתה לחלוטין (בעקבות הפסק הברור והחריף של הרמב"ם), היא במבוכה עד היום. וגם האיסיים, מי אמר שהכחישוה לחלוטין?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי איתן » ד' מרץ 06, 2019 6:52 pm

גם הרב חסדאי קשקש הראה פנים להעדר בחירה.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' מרץ 06, 2019 7:10 pm

מקדש מלך,
יש הבדל בין דעות בתוך היהדות הרבנית/פרושית לבין הבדל המבחין בין הפרושים לשאינם כאלו.

אם נרצה נוכל גם להכשיר את כת קומראן וכבר לוי גינצבורג טען שברית דמשק הוא חיבור4 פרושי והוא מיישב את ההלכות שבו כך שיתאימו להלכות חז"ל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מרץ 06, 2019 7:14 pm

אני לא יודע מהי ההגדרה 'פרושים'.
יש הבדל בין מי שכופר בתורה שבעל פה, למי שמודה בה.
וכמובן גם בין חכם בר סמכא להדיוט (כמו אנחנו לדוגמא, שאנו הדיוטות לעומת חז"ל).

המגילות הללו הן כפירה בלי שום ספק. כי לוח שמשי (לדוגמא) הוא כפירה גמורה ומוחלטת בתורה שבעל פה (וגם בתורה שבכתב...).

פרט לכך שמדובר בחזיונות שקר טפשיים. אז לא מדובר בחכמים יודעי תורה, ואין להם סמכות לחלוק על חז"ל. וגם אם איני טועה, הם גם מכנים את כל 'אלו שנוסעים בכיון ההפוך' (כסיפור הידוע...) כ'בני החושך' ו'בני רשע'. אז זו לא מחלוקת בין חכמים שנעשית באהבה ורעות, אלא פורשים מדרכי ציבור.

אם האיסיים היו מאמינים בתורה שבעל פה, חכמים וצדיקים, דעתם לגיטימית, וגם אם חלקו על חז"ל, הרי גם הם 'חז"ל', בדיוק כמו בית שמאי שאין הלכה כמותם. אבל מקומם שמור בין צדיקי עולם.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' מרץ 06, 2019 7:25 pm

מה זה תורה שבעל פה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מרץ 06, 2019 7:26 pm

מה שנמסר למשה מסיני, ומה שחידשו החכמים מדעתם. שכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש ניתן למשה מסיני.

(ואם כוונתך להקשות שאולי נפלה 'מחלוקת לגטימית' בין חכמים שווי ערך, האם היהדות מחזיקה לוח שמשי, הרי שזה נוגד את השכל הישר. כן. נפלה מחלוקת על הלוח, אבל החולקים הם 'צדוקים ובייתוסים', לא חכמים ולא צדיקים).

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי איתן » ד' מרץ 06, 2019 7:53 pm

מקדש מלך כתב:"לא עיר אחת היא נחלת האיסיים, כי בכל עיר ועיר יושבים רבים מהם. ולאנשי חבורתם הבאים ממקום אחר הם מוציאים את כל רכושם לשלוט בו כאילו היה שלהם, ואלה האורחים מתהלכים כריעים וכמיודעים בבתי חבריהם, אשר לא ראו את פניהם עד היום ההוא, ועל כן אינם לוקחים איתם דבר בצאתם למסעיהם, מלבד כלי נשק כנגד השודדים...".

איתן כתב:יש מחלוקת מרכזית בין הקבוצות בנושא של חופש בחירה והשגחה. וכמו שכתב יוספוס שהובא לעיל.
צדוקים אכן היו בעיקר בין האצולה והעשירים, אך קשה לקרוא להם קבוצה פוליטית-חברתית גרידא.

זה שכמעט בכל מקום יש בית חב"ד לא הופך את חצי מהאנושות לחב"דניקים. זה שיוספוס כותב שבכל עיר יש רבים מן הצדוקיים, לא אומר מעבר לזה שבכל עיר יש קהילה מסודרת. לאפוקי שהם מתרכזים בערים מסויימות דווקא. מה גם שהיה דרוש תהליך שלם והגבלות חמורות בשביל להפוך לאיסי. חלקם אף התנזרו מחיי הנישואין, מה שבוודאי לא תרם לתפוצה רחבה.

הנה תרגומה של ל. אולמן ("תולדות מלחמת היהודים ברומאים" הוצ' כרמל ב,124) :
"אין להם עיר משלהם, אך בכל עיר ועיר יושבים רבים מהם".
מה שמחזק את הפירוש שנתתי לעיל.

נ.ב. המשמעות של מגילת התענית (הסכוליון שלה) שהצדוקים לא כפרו שיש הלכות מחוץ לחומש. אלא רק סברו שהם צריכים להיות כתובים ואין להשתמש במידות שהתורה נדרשת בהם.

בארבעה בתמוז עדא ספר גזרתא. מפני שהיה כתוב ומונח לצדוקים ספר גזרות אלו שנסקלין ואלו שנשרפין אלו שנהרגין ואלו שנחנקין וכשהיו יושבין ואדם שואל ומראין לו בספר אומר להם מנין שזה חיב סקילה וזה חיב שרפה וזה חיב הרגה וזה חיב חניקה לא היו יודעין להביא ראיה מן התורה. אמרו להם חכמים הלא כתוב על פי התורה אשר יורוך וגו' מלמד שאין כותבין הלכות בספר. דבר אחר ספר גזרתא שהיו ביתוסין אומרים עין תחת עין שן תחת שן הפיל אדם שן חברו יפיל את שנו סמא עין חברו יסמא את עינו יהו שוים כאחד. ופרשו השמלה לפני זקני העיר דברים ככתבן. וירקה בפניו שתהא רוקקת בפניו. אמרו להם חכמים והלא כתוב התורה והמצוה אשר כתבתי להורותם. התורה אשר כתבתי והמצוה להורותם. וכתיב ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם. ולמדה את בני ישראל זה מקרא. שימה בפיהם אלו הלכות. יום שבטלוהו עשאוהו יום טוב.

בעשרין ותמניא לטבת יתיבת כנשתא על דינא. מפני שהיו הצדוקין יושבין בסנהדרין ינאי המלך ושלמינון /ושלמציון/ המלכה יושבת אצלו ולא אחד מישראל יושב עמהם חוץ משמעון בן שטח והיו שואלין תשובות והלכות ולא היו יודעין להביא ראיה מן התורה. אמר להם שמעון בן שטח כל מי שהוא יודע להביא ראיה מן התורה כשר לישב בסנהדרין. פעם אחת נפל דבר של מעשה ביניהם ולא היו יודעים להביא ראיה מן התורה אלא אחד שהיה מפטפט כנגדו ואומר תן לי זמן ולמחר אשוב נתן לו זמן הלך וישב לו בינו לבין עצמו ואינו יכול להביא ראיה מן התורה למחר נתביש לבא ולישב בסנהדרין והעמיד שמעון בן שטח אחד מן התלמידים והושיבו במקומו אמר להם אין פוחתין בסנהדרין משבעים ואחד וכך עשה להם בכל יום ויום עד שנסתלקו כלם וישבה סנהדרין של ישראל יום שנסתלקה סנהדרין של צדוקים וישבה סנהדרין של ישראל עשאוהו יום טוב.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' מרץ 06, 2019 8:25 pm

כאמור, הפרטים שאנו יודעים על האיסיים מועטים מאוד. אבל אם נשווה את הידוע לנו עליהם אל מה שאנו יודעים על כת קומראן נראה שיש מתאם גבוה.
שניהם שכנו באזור ים המלח (על האיסיים: פליניוס הזקן. איני יודע מדוע אתה טוען שעדותו של פליניוס חלשה. פרט זה בוודאי אינו לקוח מיוספוס או פילון).
שניהם מאמינים בגזירה מוחלטת ללא בחירה (איסיים: יוספוס. כת קומראן: מגילת המלחמה ועוד).
שניהם חיו חיי שיתוף (איסיים: יוספוס ופילון. כת קומראן: סרך היחד ועוד).

ההלכה של כת קומראן הייתה כנראה דומה להלכת הצדוקים (כך טוען זוסמן). וייתכן שלכן הם אינם נזכרים בספרות חז"ל. לחילופין יטיתכן שיש לזהותם עם הבית-סין (כך בכתבי היד הטובים של המשנה) המוזכרים הרבה בסמוך לצדוקים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 06, 2019 8:36 pm

איתן כתב:
מקדש מלך כתב:"לא עיר אחת היא נחלת האיסיים, כי בכל עיר ועיר יושבים רבים מהם. ולאנשי חבורתם הבאים ממקום אחר הם מוציאים את כל רכושם לשלוט בו כאילו היה שלהם, ואלה האורחים מתהלכים כריעים וכמיודעים בבתי חבריהם, אשר לא ראו את פניהם עד היום ההוא, ועל כן אינם לוקחים איתם דבר בצאתם למסעיהם, מלבד כלי נשק כנגד השודדים...".

איתן כתב:יש מחלוקת מרכזית בין הקבוצות בנושא של חופש בחירה והשגחה. וכמו שכתב יוספוס שהובא לעיל.
צדוקים אכן היו בעיקר בין האצולה והעשירים, אך קשה לקרוא להם קבוצה פוליטית-חברתית גרידא.

זה שכמעט בכל מקום יש בית חב"ד לא הופך את חצי מהאנושות לחב"דניקים. זה שיוספוס כותב שבכל עיר יש רבים מן הצדוקיים, לא אומר מעבר לזה שבכל עיר יש קהילה מסודרת. לאפוקי שהם מתרכזים בערים מסויימות דווקא. מה גם שהיה דרוש תהליך שלם והגבלות חמורות בשביל להפוך לאיסי. חלקם אף התנזרו מחיי הנישואין, מה שבוודאי לא תרם לתפוצה רחבה.

הנה תרגומה של ל. אולמן ("תולדות מלחמת היהודים ברומאים" הוצ' כרמל ב,124) :
"אין להם עיר משלהם, אך בכל עיר ועיר יושבים רבים מהם".
מה שמחזק את הפירוש שנתתי לעיל.

נ.ב. המשמעות של מגילת התענית (הסכוליון שלה) שהצדוקים לא כפרו שיש הלכות מחוץ לחומש. אלא רק סברו שהם צריכים להיות כתובים ואין להשתמש במידות שהתורה נדרשת בהם.

בארבעה בתמוז עדא ספר גזרתא. מפני שהיה כתוב ומונח לצדוקים ספר גזרות אלו שנסקלין ואלו שנשרפין אלו שנהרגין ואלו שנחנקין וכשהיו יושבין ואדם שואל ומראין לו בספר אומר להם מנין שזה חיב סקילה וזה חיב שרפה וזה חיב הרגה וזה חיב חניקה לא היו יודעין להביא ראיה מן התורה. אמרו להם חכמים הלא כתוב על פי התורה אשר יורוך וגו' מלמד שאין כותבין הלכות בספר. דבר אחר ספר גזרתא שהיו ביתוסין אומרים עין תחת עין שן תחת שן הפיל אדם שן חברו יפיל את שנו סמא עין חברו יסמא את עינו יהו שוים כאחד. ופרשו השמלה לפני זקני העיר דברים ככתבן. וירקה בפניו שתהא רוקקת בפניו. אמרו להם חכמים והלא כתוב התורה והמצוה אשר כתבתי להורותם. התורה אשר כתבתי והמצוה להורותם. וכתיב ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם. ולמדה את בני ישראל זה מקרא. שימה בפיהם אלו הלכות. יום שבטלוהו עשאוהו יום טוב.

בעשרין ותמניא לטבת יתיבת כנשתא על דינא. מפני שהיו הצדוקין יושבין בסנהדרין ינאי המלך ושלמינון /ושלמציון/ המלכה יושבת אצלו ולא אחד מישראל יושב עמהם חוץ משמעון בן שטח והיו שואלין תשובות והלכות ולא היו יודעין להביא ראיה מן התורה. אמר להם שמעון בן שטח כל מי שהוא יודע להביא ראיה מן התורה כשר לישב בסנהדרין. פעם אחת נפל דבר של מעשה ביניהם ולא היו יודעים להביא ראיה מן התורה אלא אחד שהיה מפטפט כנגדו ואומר תן לי זמן ולמחר אשוב נתן לו זמן הלך וישב לו בינו לבין עצמו ואינו יכול להביא ראיה מן התורה למחר נתביש לבא ולישב בסנהדרין והעמיד שמעון בן שטח אחד מן התלמידים והושיבו במקומו אמר להם אין פוחתין בסנהדרין משבעים ואחד וכך עשה להם בכל יום ויום עד שנסתלקו כלם וישבה סנהדרין של ישראל יום שנסתלקה סנהדרין של צדוקים וישבה סנהדרין של ישראל עשאוהו יום טוב.


יעויין במהדורת ו' נעם של מג"ת על המועדים הנ"ל

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 06, 2019 8:37 pm

מרדכי וינטרויב כתב:כאמור, הפרטים שאנו יודעים על האיסיים מועטים מאוד. אבל אם נשווה את הידוע לנו עליהם אל מה שאנו יודעים על כת קומראן נראה שיש מתאם גבוה.
שניהם שכנו באזור ים המלח (על האיסיים: פליניוס הזקן. איני יודע מדוע אתה טוען שעדותו של פליניוס חלשה. פרט זה בוודאי אינו לקוח מיוספוס או פילון).
שניהם מאמינים בגזירה מוחלטת ללא בחירה (איסיים: יוספוס. כת קומראן: מגילת המלחמה ועוד).
שניהם חיו חיי שיתוף (איסיים: יוספוס ופילון. כת קומראן: סרך היחד ועוד).

ההלכה של כת קומראן הייתה כנראה דומה להלכת הצדוקים (כך טוען זוסמן). וייתכן שלכן הם אינם נזכרים בספרות חז"ל. לחילופין יטיתכן שיש לזהותם עם הבית-סין (כך בכתבי היד הטובים של המשנה) המוזכרים הרבה בסמוך לצדוקים.


לי זכור שיש מאמר חז"ל מעין זה: אמר רבי יוחנן- לא חרבה ירושלים עד שנעשו בה כ"ד כתות של מינים.

כך שכל כת הייתה קצת שונה והיה ביניהן גם מכנים משותפים מסויימים.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי יקים » ד' מרץ 06, 2019 8:46 pm

מרדכי וינטרויב כתב:כאמור, הפרטים שאנו יודעים על האיסיים מועטים מאוד. אבל אם נשווה את הידוע לנו עליהם אל מה שאנו יודעים על כת קומראן נראה שיש מתאם גבוה.
שניהם שכנו באזור ים המלח (על האיסיים: פליניוס הזקן. איני יודע מדוע אתה טוען שעדותו של פליניוס חלשה. פרט זה בוודאי אינו לקוח מיוספוס או פילון).
שניהם מאמינים בגזירה מוחלטת ללא בחירה (איסיים: יוספוס. כת קומראן: מגילת המלחמה ועוד).
שניהם חיו חיי שיתוף (איסיים: יוספוס ופילון. כת קומראן: סרך היחד ועוד).

ההלכה של כת קומראן הייתה כנראה דומה להלכת הצדוקים (כך טוען זוסמן). וייתכן שלכן הם אינם נזכרים בספרות חז"ל. לחילופין יטיתכן שיש לזהותם עם הבית-סין (כך בכתבי היד הטובים של המשנה) המוזכרים הרבה בסמוך לצדוקים.

דבריך סתרי אהדדי.
אם אנו יודעים מעט מאוד על האיסיים, אין לנו כל אפשרות להתאימם לכת קומראן. נקודה.
תאר לעצמך כל קהילה או זרם ביהדות דהיום, שיש לך עליה מעט מאוד פרטים, בערך כמו האיסיים, בודאי היית יכול להתאימם לפחות ל50 קבוצות שונות מהם בתכלית!

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' דצמבר 01, 2020 10:23 pm

שומע ומשמיע כתב:נתקלתי בכמה מאמרים של רחל אליאור הלזאת, והתפלצתי מכוח הדמיון והחוסר רצינות של האשה.
בעולם האקדמי מתייחסים אליה ברצינות?

בקשר לאשכול שנחסם

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: היכן המקור הראשון על כת האסיים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 02, 2020 2:20 am

לא (וכנכב"ב).


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים