מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חתימתו של רב

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

חתימתו של רב

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' יולי 18, 2010 8:54 pm

בגיטין לו,א איתא: רב צייר כוורא, היינו שחתימתו היתה בציור של דג. וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה .

ויש להוסיף דבשבת קיח,ב אמר רב דאפילו דבר מועט ולכבוד שבת עשאו הרי זה עונג, מאי היא, אמר רב פפא כסא דהרסנא.

ונראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.

והנה ידוע גם מרבי חיים כפוסי שחתם שמו בערוב ימיו: חיים כפוסי ה' נסי, על שם הנס שנעשה לו שחזר לו מאור עיניו. האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי חכם באשי » א' יולי 18, 2010 9:25 pm

מגיב ומניב כתב:בגיטין לו,א איתא: רב צייר כוורא, היינו שחתימתו היתה בציור של דג. וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה .


השווה למנהגו של ר' אברהם אזולאי, אבי זקנו של חיד"א, שחתימתו היתה כצורת ספינה, לזכר הצלתו מטביעה.

מגיב ומניב כתב:נראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.


אגדה זו לא היתה ולא נבראה, ואפילו אינה משל. וכבר האריכו בכך חכמים.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' יולי 18, 2010 9:43 pm

יורשה לאיש בער כמוני לדרוש איה אריכות הדברים בזה, ולא למותר היא, אחר שהובאה בספר הנכבד 'תולדות אדם'.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי מור » א' יולי 18, 2010 10:59 pm

מגיב ומניב כתב: האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?


כמדומה שהידוע ביותר הוא שמה (אם כי לא חתימתה בדוקא) של משפחת אבוחצירא (חצירא = מחצלת), אשר אבי השושלת הגיע ארצה ע"ג מחצלת ששטה על הנהר.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' פברואר 01, 2012 10:59 pm

מגיב ומניב כתב:וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה


יש לציין למה שכתב הרשב"ם בב"ב (קסא:) רב צייר כוורא - צורת הדג היה עושה בשטרות במקום חתימתו וכבר ידוע לעולם שזה הוא חתימתו ומועיל כחתימת שמו והמפרש טעם אמאי צייר כוורא וחרותא אינו אלא טועה ושמא על שם מעשיהם זה נהג לאכול דגים וזה נהג בתמרים וסימנא בעלמא היו עושים

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי ציבור » ה' פברואר 02, 2012 2:06 am

אריכות דברים נאה בעניין זה של רב צייר כוורא וטעמי מנהגו
ראה בקובץ בית אהרן וישראל גליון צז - ב'הערות והארות בעניינים שונים - בעניין רב צייר כוורא'.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 02, 2012 7:58 pm

מגיב ומניב כתב:יורשה לאיש בער כמוני לדרוש איה אריכות הדברים בזה, ולא למותר היא, אחר שהובאה בספר הנכבד 'תולדות אדם'.

באלפא ביתא תנייתא
יבקש נא חכם באשי רשותו מהרב סטל... להרשות להעלות האריכות בזה (קרי שה)...

נויירא
הודעות: 359
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 8:21 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי נויירא » ה' פברואר 02, 2012 8:09 pm

למגיב
נכתב על חתימות משפחת אזולאי ועוד בא' ה'נוטריקון'ים האחרונים

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 02, 2012 8:16 pm

נויירא כתב:למגיב
נכתב על חתימות משפחת אזולאי ועוד בא' ה'נוטריקון'ים האחרונים

viewtopic.php?f=7&t=7530&p=67585

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אפריל 11, 2012 7:30 am

ראיתי לאחרונה בסוף הגדת 'ירושלים במועדיה' במדור מיוחד לפרפראות עה"ת, פר' ויחי, דחתימת רב מרומז בתורה במילים 'וידגו לרב' שנכתב חסר ו'. גם ביאר עניינו שם ע"פ דברי הגהת הריעב"ץ בגיטין שם שהדג הוא מסמל ההגנה מעין הרע, והרי בב"מ קז: מצינו "והסיר ה' ממך כל חולי אמר רב זו עין רב לטעמיה דרב סליק לבי קברי עבד מאי דעבד אמר תשעין ותשעה בעין רעה ואחד בדרך ארץ". ושפת"י. רק אוסיף שהרמז ממילים וידגו לרב מתאים יותר לשיטת רש"י ששמו המקורי הוא רב ודלא כהתוס' שאבא שמו. (ועי' מש"כ בזה באורך בהפלאה שבערכין ערך אביי)

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי יודל'ה » ב' אפריל 16, 2012 10:10 pm

חכם באשי כתב:
מגיב ומניב כתב:נראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.


אגדה זו לא היתה ולא נבראה, ואפילו אינה משל. וכבר האריכו בכך חכמים.

עיין בפירוש המלבי"ם בשמואל שם בפירושו דבר שמואל הביא כן בשם הדרש, האם גם לכך נאמר שלא היה ולא נברא?
ציין בבקשה את המדברים מענין זה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי הגהמ » ב' אפריל 16, 2012 10:37 pm

ראה מאמרו של רי"ש שפיגל בישורון ז' בדבר 'מדרשי פליאה' שייחסו ביאורם להגר"א שהאריך בזה ועוד דוגמאות רבות מעין זה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 10:38 pm

בתורה תמימה במדבר פרק טו הערה קכו ג"כ הביא הדברים המיוחסים להגר"א.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אפריל 17, 2012 11:07 am

יודל'ה,
ידוע לי מהמלבי"ם שציינת. והעובדה שהוא הביא את ה'מדרש' הזה, לא הופך את המדרש להיה ונמצא.
שוב, המדרש לא היה ולא נברא, והרוצה לעמוד על עקרי הדברים, יעיין נא באלפא ביתא תניתא לר"ש אשכנזי, בפרק 'זה-שה'.

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי יודל'ה » ג' אפריל 17, 2012 7:29 pm

חכם באשי כתב:יודל'ה,
ידוע לי מהמלבי"ם שציינת. והעובדה שהוא הביא את ה'מדרש' הזה, לא הופך את המדרש להיה ונמצא.
שוב, המדרש לא היה ולא נברא, והרוצה לעמוד על עקרי הדברים, יעיין נא באלפא ביתא תניתא לר"ש אשכנזי, בפרק 'זה-שה'.

מעניין מאוד!
אודה לך אם תעלה את מאמר הרב אשכנזי [לא ראיתי בחנויות הספרים את הספר], כי יש הרבה דרשנים שדרשו ביאורים על מדרש הנ"ל [אמנם הערת גם על ענין זה במקו"א, אכן אחרי שראיתי גדולי האחרו' הנז"ל מביאים את הדרש אין לדרוש בזה גנאי ולהטיל דופי כבשאר מדרשי פליאה שעלו ובאו בשעה קלה שקודם לדרשה!] ותמוה מאוד לחשוב שכל הדבר הוא עורבא פרח.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אפריל 17, 2012 7:49 pm

לא הבנתי מדוע 'מדרש' זה יחסן יותר משאר 'מדרשי הפליאה' השונים, שהסכמת לשלול אותם? מדוע דמו סמוק מחבריו?

ש.י.ר.
הודעות: 12
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:45 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי ש.י.ר. » ג' אפריל 17, 2012 8:03 pm

שמעתי מגאון אחד בשם כ"ק מרן אדמו"ר הגה"ק מפשעוארסק שליט"א מאנטווערפען, שאמר לו שכל המדרשי פליאה (כמובן אותם שלא נמצא ביננו) מקורם מ...בדחנים, ואמר שמצוה לפרסם זאת.
אין זה סותר למה שגדולי ישראל העמיסו פנינים ופשטים במדרשים אלו, דלא גרע מכל הסוגיא בשלהי החובל (מס' ב"ק) שדרשו חז''ל מנא הא מילתא דאמרי אינשי..., כמו"כ בסה"ק עבודת ישראל לפרשת זכור טורח לבאר את מה ששגור בפי העולם לכנות את גוי בשם עמלק, וכותב דבודאי מאחר שנהוג זה בפי העולם הוא כעין נבואה, וכן הוא בכל המדרשים הנ"ל שנתקבלו בתוך ישראל.
הוא אמר גם שמצא כן בספר אחד מפורש, ואינני זוכר השם.
לא נעלם ממני מש"כ בישמח משה בהגה"ה שחלם שמצוה גדולה ליישב מדרשי פליאה, כי אולי כוונתו דוקא על אותם שיש להם מקור, או שגם מה ששגור בפי העולם מצוה ליישב.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אפריל 17, 2012 9:03 pm

אבן פינה במחשבת החסידות הוא קדושת ורוממות ה'פשוטער איד'. ובכן דברים רבים שאחרים חשבו עליהם שהם דברים רקים בלי מקור ועלו ונשתרבבו רק הודות לההמונים שעסקו בכך, דווקא אותם דברים אימצה החסידות לעצמה והושיבם על נס להתנוסס, וגם טרח לחפש ולחדש מקורות לרבים מהם. (יש שמונים בכלל אלו הדברים, מנהג אי-לימוד תורה בליל ניטל, המצוה טאנץ, משחק הדריידל וכדו'.) וחושבני שעל שה/זה הדרך הלכו האדמורי"ם הנזכרים להתחשב במדרשי פליאה מעין אלו (ז"א אפי' אותם שמקורם מפוקפק ביותר) כאל דברים העומדים ברומו של עולם.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי שערי חכמה » ו' יוני 09, 2017 12:20 am

מגיב ומניב כתב:והנה ידוע גם מרבי חיים כפוסי שחתם שמו בערוב ימיו: חיים כפוסי ה' נסי, על שם הנס שנעשה לו שחזר לו מאור עיניו. האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?

רבי אברהם אזולאי בעל חסד לאברהם היה חותם כעין ספינה זכר לנס הצלתו מטביעה, כמ"ש החיד"א בשם הגדולים (חלק גדולים מערכת א אות טו) וז"ל: מה' אברהם אזולאי בכמה"ר מרדכי אברהם אזולאי. הי' ממדינת פאס ממשפחות חכמי קשטילייא אשר באו תיכף מגרוש ספרד לפיס, הוא הרב החסיד מר זקננו זצ"ל, ודרך אניה בא לקפוטקיא ויצאו ליבשה והניחו כל אשר להם בספינה, ותיכף קם רוח סערה ונשברה הספינה ונטבע הכל והיתה נפשם לשלל, ולזכור נס זה שניצולו עשה חתימתו דמות ספינה, וראיתי חתימתו.

אויבער חכמניק
הודעות: 221
הצטרף: ד' אוקטובר 26, 2016 8:44 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי אויבער חכמניק » ו' יוני 09, 2017 11:52 am

רבי יעקב ריישר ז"ל בעל ה'עיון יעקב', שו"ת 'שבות יעקב' והגהות 'חק יעקב' על שו"ע הלכות פסח מספר בהקדמתו לספרו 'עיון יעקב', שהיה מעשה ונתעוור, ואחר שחזרה אליו הראיה חיבר את ספרו זה על 'עין יעקב', ומאז היה חותם שמו לפעמים (על פי המליצה) - הקטן כאפרוח שנפתחו עיניו (או בר"ת הק' כאש"ע).
עד כאן מהמונח בזכרוני, ויתכן שאינו מדוויק לגמרי, ואין הספר כעת תחת ידי.
היה על זה בעבר מאמר ב'ירושתנו' מהגאון רבי יצחק ישעיה וייס הי"ו.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי א' זעירא » ו' יוני 09, 2017 11:53 am

אויבער חכמניק כתב:רבי יעקב ריישר ז"ל בעל ה'עיון יעקב', שו"ת 'שבות יעקב' והגהות 'חק יעקב' על שו"ע הלכות פסח מספר בהקדמתו לספרו 'עיון יעקב', שהיה מעשה ונתעוור, ואחר שחזרה אליו הראיה חיבר את ספרו זה על 'עין יעקב', ומאז היה חותם שמו לפעמים (על פי המליצה) - הקטן כאפרוח שנפתחו עיניו (או בר"ת הק' כאש"ע).
עד כאן מהמונח בזכרוני, ויתכן שאינו מדוויק לגמרי, ואין הספר כעת תחת ידי.
היה על זה בעבר מאמר ב'ירושתנו' מהגאון רבי יצחק ישעיה וייס הי"ו.
מדויק.
ירושתנו, כרך ב, (תשס"ח)

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 04, 2017 2:32 pm

הנאמן בפקדונו כתב:
מגיב ומניב כתב:וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה


יש לציין למה שכתב הרשב"ם בב"ב (קסא:) רב צייר כוורא - צורת הדג היה עושה בשטרות במקום חתימתו וכבר ידוע לעולם שזה הוא חתימתו ומועיל כחתימת שמו והמפרש טעם אמאי צייר כוורא וחרותא אינו אלא טועה ושמא על שם מעשיהם זה נהג לאכול דגים וזה נהג בתמרים וסימנא בעלמא היו עושים

צע"ק שמתחילה כתב שמי שמפרש טעם אינו אלא טועה ולבסוף כתב הוא בעצמו טעם. ועיין כלי גולה מסכת גיטין לו וע"ע בקובץ בית אהרן וישראל (צויין לעיל)

אבןטובה

Re: חתימתו של רב

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יולי 04, 2017 11:10 pm

ובמהרש"ל ב"ב קסא: שם כ' דרב דקדק על דגים גדולים לכבוד שבת ע"ש


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים