עמוד 1 מתוך 1

חתימתו של רב

פורסם: א' יולי 18, 2010 8:54 pm
על ידי מגיב ומניב
בגיטין לו,א איתא: רב צייר כוורא, היינו שחתימתו היתה בציור של דג. וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה .

ויש להוסיף דבשבת קיח,ב אמר רב דאפילו דבר מועט ולכבוד שבת עשאו הרי זה עונג, מאי היא, אמר רב פפא כסא דהרסנא.

ונראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.

והנה ידוע גם מרבי חיים כפוסי שחתם שמו בערוב ימיו: חיים כפוסי ה' נסי, על שם הנס שנעשה לו שחזר לו מאור עיניו. האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?

Re: חתימתו של רב

פורסם: א' יולי 18, 2010 9:25 pm
על ידי חכם באשי
מגיב ומניב כתב:בגיטין לו,א איתא: רב צייר כוורא, היינו שחתימתו היתה בציור של דג. וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה .


השווה למנהגו של ר' אברהם אזולאי, אבי זקנו של חיד"א, שחתימתו היתה כצורת ספינה, לזכר הצלתו מטביעה.

מגיב ומניב כתב:נראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.


אגדה זו לא היתה ולא נבראה, ואפילו אינה משל. וכבר האריכו בכך חכמים.

Re: חתימתו של רב

פורסם: א' יולי 18, 2010 9:43 pm
על ידי מגיב ומניב
יורשה לאיש בער כמוני לדרוש איה אריכות הדברים בזה, ולא למותר היא, אחר שהובאה בספר הנכבד 'תולדות אדם'.

Re: חתימתו של רב

פורסם: א' יולי 18, 2010 10:59 pm
על ידי מור
מגיב ומניב כתב: האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?


כמדומה שהידוע ביותר הוא שמה (אם כי לא חתימתה בדוקא) של משפחת אבוחצירא (חצירא = מחצלת), אשר אבי השושלת הגיע ארצה ע"ג מחצלת ששטה על הנהר.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ד' פברואר 01, 2012 10:59 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
מגיב ומניב כתב:וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה


יש לציין למה שכתב הרשב"ם בב"ב (קסא:) רב צייר כוורא - צורת הדג היה עושה בשטרות במקום חתימתו וכבר ידוע לעולם שזה הוא חתימתו ומועיל כחתימת שמו והמפרש טעם אמאי צייר כוורא וחרותא אינו אלא טועה ושמא על שם מעשיהם זה נהג לאכול דגים וזה נהג בתמרים וסימנא בעלמא היו עושים

Re: חתימתו של רב

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 2:06 am
על ידי ציבור
אריכות דברים נאה בעניין זה של רב צייר כוורא וטעמי מנהגו
ראה בקובץ בית אהרן וישראל גליון צז - ב'הערות והארות בעניינים שונים - בעניין רב צייר כוורא'.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 7:58 pm
על ידי מעיין
מגיב ומניב כתב:יורשה לאיש בער כמוני לדרוש איה אריכות הדברים בזה, ולא למותר היא, אחר שהובאה בספר הנכבד 'תולדות אדם'.

באלפא ביתא תנייתא
יבקש נא חכם באשי רשותו מהרב סטל... להרשות להעלות האריכות בזה (קרי שה)...

Re: חתימתו של רב

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 8:09 pm
על ידי נויירא
למגיב
נכתב על חתימות משפחת אזולאי ועוד בא' ה'נוטריקון'ים האחרונים

Re: חתימתו של רב

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 8:16 pm
על ידי מעיין
נויירא כתב:למגיב
נכתב על חתימות משפחת אזולאי ועוד בא' ה'נוטריקון'ים האחרונים

viewtopic.php?f=7&t=7530&p=67585

Re: חתימתו של רב

פורסם: ד' אפריל 11, 2012 7:30 am
על ידי הגהמ
ראיתי לאחרונה בסוף הגדת 'ירושלים במועדיה' במדור מיוחד לפרפראות עה"ת, פר' ויחי, דחתימת רב מרומז בתורה במילים 'וידגו לרב' שנכתב חסר ו'. גם ביאר עניינו שם ע"פ דברי הגהת הריעב"ץ בגיטין שם שהדג הוא מסמל ההגנה מעין הרע, והרי בב"מ קז: מצינו "והסיר ה' ממך כל חולי אמר רב זו עין רב לטעמיה דרב סליק לבי קברי עבד מאי דעבד אמר תשעין ותשעה בעין רעה ואחד בדרך ארץ". ושפת"י. רק אוסיף שהרמז ממילים וידגו לרב מתאים יותר לשיטת רש"י ששמו המקורי הוא רב ודלא כהתוס' שאבא שמו. (ועי' מש"כ בזה באורך בהפלאה שבערכין ערך אביי)

Re: חתימתו של רב

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 10:10 pm
על ידי יודל'ה
חכם באשי כתב:
מגיב ומניב כתב:נראה להשוות לזה, בספר תולדות אדם מובאת פנינה נפלאה משמו של רבינו הגר"א על הפס' (שמואל א יז,לד): ויאמר דוד אל שאול רועה היה עבדך לאביו בצאן ובא הארי ואת הדוב ונשא זה מהעדר וגו'. והנה הכתיב הוא זה והקרי הוא שה הלא דבר הוא.

ואמר הגאון מוילנא שמצא מדרש יפה ע"ז וכה תארו: כיון שראה דוד שנעשה לו נס ע"י השה הזאת שחט אותה והפשיט את עורה ועשה בגד ממנה והיה לבוש בה תמיד כדי שיזכור הנס תמיד. וע"כ הקרי הוא שה שאמר לשאול ונשא שה מהעדר מפי הארי, והכתיב הוא זה לרמז שהראה דוד לשאול הבגד של עור ונשא זה מהעדר, הרי רעיון זה של 'חסד ה' לנגדי תמיד', בבחינת 'וכל החיים יודוך סלה'.


אגדה זו לא היתה ולא נבראה, ואפילו אינה משל. וכבר האריכו בכך חכמים.

עיין בפירוש המלבי"ם בשמואל שם בפירושו דבר שמואל הביא כן בשם הדרש, האם גם לכך נאמר שלא היה ולא נברא?
ציין בבקשה את המדברים מענין זה.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 10:37 pm
על ידי הגהמ
ראה מאמרו של רי"ש שפיגל בישורון ז' בדבר 'מדרשי פליאה' שייחסו ביאורם להגר"א שהאריך בזה ועוד דוגמאות רבות מעין זה.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 10:38 pm
על ידי נוטר הכרמים
בתורה תמימה במדבר פרק טו הערה קכו ג"כ הביא הדברים המיוחסים להגר"א.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 11:07 am
על ידי חכם באשי
יודל'ה,
ידוע לי מהמלבי"ם שציינת. והעובדה שהוא הביא את ה'מדרש' הזה, לא הופך את המדרש להיה ונמצא.
שוב, המדרש לא היה ולא נברא, והרוצה לעמוד על עקרי הדברים, יעיין נא באלפא ביתא תניתא לר"ש אשכנזי, בפרק 'זה-שה'.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 7:29 pm
על ידי יודל'ה
חכם באשי כתב:יודל'ה,
ידוע לי מהמלבי"ם שציינת. והעובדה שהוא הביא את ה'מדרש' הזה, לא הופך את המדרש להיה ונמצא.
שוב, המדרש לא היה ולא נברא, והרוצה לעמוד על עקרי הדברים, יעיין נא באלפא ביתא תניתא לר"ש אשכנזי, בפרק 'זה-שה'.

מעניין מאוד!
אודה לך אם תעלה את מאמר הרב אשכנזי [לא ראיתי בחנויות הספרים את הספר], כי יש הרבה דרשנים שדרשו ביאורים על מדרש הנ"ל [אמנם הערת גם על ענין זה במקו"א, אכן אחרי שראיתי גדולי האחרו' הנז"ל מביאים את הדרש אין לדרוש בזה גנאי ולהטיל דופי כבשאר מדרשי פליאה שעלו ובאו בשעה קלה שקודם לדרשה!] ותמוה מאוד לחשוב שכל הדבר הוא עורבא פרח.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 7:49 pm
על ידי חכם באשי
לא הבנתי מדוע 'מדרש' זה יחסן יותר משאר 'מדרשי הפליאה' השונים, שהסכמת לשלול אותם? מדוע דמו סמוק מחבריו?

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 8:03 pm
על ידי ש.י.ר.
שמעתי מגאון אחד בשם כ"ק מרן אדמו"ר הגה"ק מפשעוארסק שליט"א מאנטווערפען, שאמר לו שכל המדרשי פליאה (כמובן אותם שלא נמצא ביננו) מקורם מ...בדחנים, ואמר שמצוה לפרסם זאת.
אין זה סותר למה שגדולי ישראל העמיסו פנינים ופשטים במדרשים אלו, דלא גרע מכל הסוגיא בשלהי החובל (מס' ב"ק) שדרשו חז''ל מנא הא מילתא דאמרי אינשי..., כמו"כ בסה"ק עבודת ישראל לפרשת זכור טורח לבאר את מה ששגור בפי העולם לכנות את גוי בשם עמלק, וכותב דבודאי מאחר שנהוג זה בפי העולם הוא כעין נבואה, וכן הוא בכל המדרשים הנ"ל שנתקבלו בתוך ישראל.
הוא אמר גם שמצא כן בספר אחד מפורש, ואינני זוכר השם.
לא נעלם ממני מש"כ בישמח משה בהגה"ה שחלם שמצוה גדולה ליישב מדרשי פליאה, כי אולי כוונתו דוקא על אותם שיש להם מקור, או שגם מה ששגור בפי העולם מצוה ליישב.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 9:03 pm
על ידי הגהמ
אבן פינה במחשבת החסידות הוא קדושת ורוממות ה'פשוטער איד'. ובכן דברים רבים שאחרים חשבו עליהם שהם דברים רקים בלי מקור ועלו ונשתרבבו רק הודות לההמונים שעסקו בכך, דווקא אותם דברים אימצה החסידות לעצמה והושיבם על נס להתנוסס, וגם טרח לחפש ולחדש מקורות לרבים מהם. (יש שמונים בכלל אלו הדברים, מנהג אי-לימוד תורה בליל ניטל, המצוה טאנץ, משחק הדריידל וכדו'.) וחושבני שעל שה/זה הדרך הלכו האדמורי"ם הנזכרים להתחשב במדרשי פליאה מעין אלו (ז"א אפי' אותם שמקורם מפוקפק ביותר) כאל דברים העומדים ברומו של עולם.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ו' יוני 09, 2017 12:20 am
על ידי שערי חכמה
מגיב ומניב כתב:והנה ידוע גם מרבי חיים כפוסי שחתם שמו בערוב ימיו: חיים כפוסי ה' נסי, על שם הנס שנעשה לו שחזר לו מאור עיניו. האם ידוע ממקרים דומים של חתימות ממאורינו וגדולינו המורים על נס ופלא שנעשה עמם לאות זכרון?

רבי אברהם אזולאי בעל חסד לאברהם היה חותם כעין ספינה זכר לנס הצלתו מטביעה, כמ"ש החיד"א בשם הגדולים (חלק גדולים מערכת א אות טו) וז"ל: מה' אברהם אזולאי בכמה"ר מרדכי אברהם אזולאי. הי' ממדינת פאס ממשפחות חכמי קשטילייא אשר באו תיכף מגרוש ספרד לפיס, הוא הרב החסיד מר זקננו זצ"ל, ודרך אניה בא לקפוטקיא ויצאו ליבשה והניחו כל אשר להם בספינה, ותיכף קם רוח סערה ונשברה הספינה ונטבע הכל והיתה נפשם לשלל, ולזכור נס זה שניצולו עשה חתימתו דמות ספינה, וראיתי חתימתו.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ו' יוני 09, 2017 11:52 am
על ידי אויבער חכמניק
רבי יעקב ריישר ז"ל בעל ה'עיון יעקב', שו"ת 'שבות יעקב' והגהות 'חק יעקב' על שו"ע הלכות פסח מספר בהקדמתו לספרו 'עיון יעקב', שהיה מעשה ונתעוור, ואחר שחזרה אליו הראיה חיבר את ספרו זה על 'עין יעקב', ומאז היה חותם שמו לפעמים (על פי המליצה) - הקטן כאפרוח שנפתחו עיניו (או בר"ת הק' כאש"ע).
עד כאן מהמונח בזכרוני, ויתכן שאינו מדוויק לגמרי, ואין הספר כעת תחת ידי.
היה על זה בעבר מאמר ב'ירושתנו' מהגאון רבי יצחק ישעיה וייס הי"ו.

Re: חתימתו של רב

פורסם: ו' יוני 09, 2017 11:53 am
על ידי א' זעירא
אויבער חכמניק כתב:רבי יעקב ריישר ז"ל בעל ה'עיון יעקב', שו"ת 'שבות יעקב' והגהות 'חק יעקב' על שו"ע הלכות פסח מספר בהקדמתו לספרו 'עיון יעקב', שהיה מעשה ונתעוור, ואחר שחזרה אליו הראיה חיבר את ספרו זה על 'עין יעקב', ומאז היה חותם שמו לפעמים (על פי המליצה) - הקטן כאפרוח שנפתחו עיניו (או בר"ת הק' כאש"ע).
עד כאן מהמונח בזכרוני, ויתכן שאינו מדוויק לגמרי, ואין הספר כעת תחת ידי.
היה על זה בעבר מאמר ב'ירושתנו' מהגאון רבי יצחק ישעיה וייס הי"ו.
מדויק.
ירושתנו, כרך ב, (תשס"ח)

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' יולי 04, 2017 2:32 pm
על ידי שמואל דוד
הנאמן בפקדונו כתב:
מגיב ומניב כתב:וראיתי באחד מקובצי 'פעמי יעקב' שהובא טעם נחמד לזה, דהנה רב היה חולה מעיים כמובא בשבת קח,א, (ועי' שבת יא,ב דאמר רב כל חולי ולא חולי מעיים), ושמואל ריפא אותו בכסא דהרסנא, ולכך מצינו בברכות מ,א שאמר רב הרגיל בדגים אינו בא לידי חולי מעיים והיינו דאם שומן דגים מרפא אחר שכבר חלה, כ"ש שאכילתן מונעת שלא יחלה כלל). והנה מתוך שרב נתרפא מחוליו ע"י הדג נהג לחתום שמו בציור דג לזכרון הנס, בבחינת וכל החיים יודוך סלה


יש לציין למה שכתב הרשב"ם בב"ב (קסא:) רב צייר כוורא - צורת הדג היה עושה בשטרות במקום חתימתו וכבר ידוע לעולם שזה הוא חתימתו ומועיל כחתימת שמו והמפרש טעם אמאי צייר כוורא וחרותא אינו אלא טועה ושמא על שם מעשיהם זה נהג לאכול דגים וזה נהג בתמרים וסימנא בעלמא היו עושים

צע"ק שמתחילה כתב שמי שמפרש טעם אינו אלא טועה ולבסוף כתב הוא בעצמו טעם. ועיין כלי גולה מסכת גיטין לו וע"ע בקובץ בית אהרן וישראל (צויין לעיל)

Re: חתימתו של רב

פורסם: ג' יולי 04, 2017 11:10 pm
על ידי אבןטובה
ובמהרש"ל ב"ב קסא: שם כ' דרב דקדק על דגים גדולים לכבוד שבת ע"ש