מלשון רש"י (ר"ה יא: ד"ה ואזדו) משמע שהמים ירדו דרך נקבים אלו, ועי' במהרש"א שכתב דזהו מה דכתיב וארובות השמים נפתחו לשון רביםהיא שיחתי כתב:ב' מבואר בגמ' בברכות שכשרצה הקב"ה לעשות המבול נטל כוכבים ממזל כימה, ולא ברור מה עניינם של כוכבים אלו למבול, אך אם נאמר שהכוכבים התקרבו לכדור הארץ כדי לשנות סיבובו על ידי שינוי כח המשיכה יובן היטב מדוע ניטלו הכוכבים ממזל כימה
אברהם גולדשמיד כתב:למעשה תאוריה זו היא אחת מיני רבות.
סורגים כתב:לפי המבואר בפסוקים ובמפרשים הרי בארבעים יום הראשונים ירד המבול רק מלמעלה, ורק בהמשך, בפרק ז' פסוק י"ח החלו המים לצאת מלמטה, ולפי תיאוריה זו שכל המבול מקורו בהזזת כדור הארץ איך יסביר את הארבעים יום הראשונים, מדוע ארובות השמים נפתחו, וכן מדוע במשך הארבעים יום הראשונים לא עלו מי הים כתוצאה מהזזת כדור הארץ.
היא שיחתי כתב:אברהם גולדשמיד כתב:למעשה תאוריה זו היא אחת מיני רבות.
היופי כאן הם דברי הספורנו
הוא כותב כי לפני המבול מסלול השמש היה על קו המשוה
איך שלא יהיה באופן טבעי אם מזיזים את כדור הארץ שיסתובב בצורה אחרת חייב להיוצר סוג של מבול על פני כל הכדור בגלל מי האוקיינוס שעולים על היבשה מחוק ההתמדה
אברהם גולדשמיד כתב:
ומעניין לעניין לצורך אותו עניין יש לציין למאמרו של רפפורט (בתוך "דעת") בו מפריך את דעת שסיפור המבול מבוסס על הספר "עלילות גלגמש" (ח"ו) - http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/betmikra/higia.htm
גוראריה כתב:היא שיחתי כתב:אברהם גולדשמיד כתב:למעשה תאוריה זו היא אחת מיני רבות.
היופי כאן הם דברי הספורנו
הוא כותב כי לפני המבול מסלול השמש היה על קו המשוה
איך שלא יהיה באופן טבעי אם מזיזים את כדור הארץ שיסתובב בצורה אחרת חייב להיוצר סוג של מבול על פני כל הכדור בגלל מי האוקיינוס שעולים על היבשה מחוק ההתמדה
אבל הספורנו לא מדבר בכלל על עליית המים בגלל חוק ההתמדה [מה שאגב, גם לא תואם עם 'נפתחו מעיינות תהום רבה וארובות השמים נפתחו]
אלא על נטיית קו המשוה ממסלול המקביל למילקה מה שגורם לאביב תמידי, אל מצבו כיום של נטיה בשיעור 26 מעלות או משהו כזה שגורם לחילוף העונות.
כרם כתב:בעבר הרחוק ראיתי תיאוריה של גב' מלמד, בספר שפרסמה, לפי זכרוני שפגיעת מטיאור בכדור הארץ הטתה אותו מנטיה אביבית (שהשמש על קו המשוה) ב-26 מעלות, והמטאור הזה תקוע במשולש ברמודה. היא מתבססת הרבה על הספורנו.
אולי יש מי שמכיר את הספר שלה?
יאיר כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=6649
היא שיחתי כתב:חוקר כתב:הוקשה לי על דברי הספורנו, מדברי הגמ' בע"ז ח.ת"ר: לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר: אוי לי, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה], כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר: מנהגו של עולם הוא,
משמע שכבר בבריאת העולם נטה הגלגל השנתי מן הגלגל המשוה, מה שיוצר את התארכות והתקצרות הימים. ולא רק מן המבול ואילך.
יפה מאוד!
ואין הכוונה לשקיעה שהרי כתוב בהמשך על תקופת טבת שהיום מתארך וכמו שהבאת
חוקר כתב:לגבי השקיעה יש מדרש אחר בפסיקתא:כיון ששקעה החמה במוצאי שבת התחיל החשך משמש ובא, ונתיירא אדם הראשון, אמר אוי לי שמא נחש בא לנשכינו, שמא אותו שכתב בו הוא ישופך ראש (בראשית ג' ט"ו) בא לנשכיני ואומר אך חושך ישופני (תהלים קל"ט י"א), מה עשה לו הקדוש ברוך הוא, אמר רבי לוי זימן לו שני רעפים, והקישן זה לזה ויצתה האור מהן, ובירך עליו בורא מאורי האש.
נראה לי שהמלבי"ם שהלך בבראשית ח כב בעקבות הספורנו הנ"ל ניסה להישמר מקושיה זו:זאת שנית בארו חכמינו כי קודם המבול לא נטה השמש במעגלו השנתיי כ"ג מעלות מן המשוה לצפון ולדרום כמו שהוא עתה, רק מסלול השנתיי היה אז ג"כ על קו המשוה או סמוך לו,
כנראה ההוספה שהדגשתי בקו תחתי, באה כדי שלא יקשה כנ"ל, עכ"פ להספורנו שלא הוסיף כן קשה.
לייטנר כתב:אברהם גולדשמיד כתב:
ומעניין לעניין לצורך אותו עניין יש לציין למאמרו של רפפורט (בתוך "דעת") בו מפריך את דעת שסיפור המבול מבוסס על הספר "עלילות גלגמש" (ח"ו) - http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/betmikra/higia.htm
תודה על ההפניה.
המאמר אינו מפריך, אלא מנסה לעשות זאת.
אברהם גולדשמיד כתב:[זכור לי - ואולי אני טועה - שלפי תורת החסידות תיבת נח הייתה ללא כלובים, מעיין לעתיד לבוא, ועובדה זו מורידה הרבה מעדויות אלו]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים