מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חבטת ערבה איש בחברו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי כהן » ו' אוקטובר 19, 2012 2:11 pm

---
נערך לאחרונה על ידי כהן ב ב' נובמבר 10, 2014 9:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוקטובר 21, 2012 10:12 am

זה מזכיר לי את הנזכר בכמה חיבורים מתקופת הראשונים, שנהגו להכות את העדים במעמד הקידושין...
ואולי צריך להשיב גם מנהג זה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 21, 2012 1:04 pm

המנהג קיים עד היום בעדות מסוימות, ראה למשל נחלת אבות מנהגי יהדות לוב עמ' קנ"ב.
בעבר ראיתי מנהג דומה (בליקוטים של טסלר מהמודיע) שמטיחים את קלחי החסה - בהם מקיימים מצות מרור - זה בראשו של זה.
מנפלאות תמים דעים שהאוחזים במנהג חשוב זה אינם מקיים מצות מרור בשרשי החזרת.

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי מאירי » א' אוקטובר 21, 2012 3:48 pm

איש_ספר כתב:המנהג קיים עד היום בעדות מסוימות, ראה למשל נחלת אבות מנהגי יהדות לוב עמ' קנ"ב.
בעבר ראיתי מנהג דומה (בליקוטים של טסלר מהמודיע) שמטיחים את קלחי החסה - בהם מקיימים מצות מרור - זה בראשו של זה.
מנפלאות תמים דעים שהאוחזים במנהג חשוב זה אינם מקיים מצות מרור בשרשי החזרת.


משום מה בהגדות מסויימות יש מנהג דומה אבל אחר שכבר נדוש כאן:
viewtopic.php?f=27&t=8926&p=79829&hilit=%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A8+%D7%96%D7%94+%D7%A2%D7%9C+%D7%A9%D7%95%D7%9D#p79827

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי אברהם » א' אוקטובר 21, 2012 8:23 pm

ועכשיו ברצינות..

המנהג שהוזכר להכות זה את זה לשמחה ביום ערבה, מתאים מאד עם מה שנזכר במשנה שביום הערבה היו שומטים הלולבים מיד התינוקות ואוכלין אתרוגיהן 'ואין בדבר לא משום גזל ולא משום דרכי שלום שכך נהגו מחמת שמחה', ובתוס' שם למדו משם לאותן בחורים שרוכבים בסוסים לקראת חתן ונלחמים זה עם זה וקורעין בגדו של חברו או מקלקל לו סוסו שהן פטורין שכך נהגו מחמת שמחת חתן, עיי"ש.
[ואגב, לא ידעתי למה נתבטל מנהג זה המוזכר במשנתינו, לשמוט הלולבים מידי התינוקות ביום הערבה. אולי אין שייך ריבוי השמחה כל כך כי אם במקדש].

באמת גם בספר הקבלה שם הזכיר מנהג שם כדי לספר שבעקבות אותו מנהג שנהגו מול המזבח 'והמלך עומדת על המזבח ורגמו אחד התלמידים באתרוג על מצחו', כנראה העיז הלה להרחיב המנהג עד מצחו של המלך שהיה שונא החכמים..

לגבי היחס לחבטת הערבה עצמה שהיא משום שמחה, כך זכור לו מדברי א' הראשונים, ועכשיו אינני מוצאו.
עכ"פ כך הוא לפי פשטות הדבר, היש טעם אחר עפ"י נגלה ליקח הערבה ולחובטה בקרקע. [ולומר דכל המנהג יסדוהו עפ"י סוד לא מסתברא].

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: חבטת ערבה איש בחברו

הודעהעל ידי צh33 » א' אוקטובר 21, 2012 11:51 pm

גם עפ"י הסוד עניינה שמחה וריבוי האור ועי"כ מיתוק הגבורות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 384 אורחים