מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוקטובר 31, 2012 7:13 pm

אראל כתב:קצת סמוכין להסיפור הנ"ל
במסעות ירושלים (נסיעת הבעל מנחת אלעזר ממונקאטש לארץ ישראל אייר-סיון תר"ץ) מספר שהאדמו"ר ממונקאטש לא רצה בשו"א לישאר בארץ ישראל על חג השבועות, כי לא רצה לוותר על יו"ט שני של גליות


האןם זה ראאיה שלא סבר כמנהג שנוהג היום שבני חו"ל עושים יו"ט שני גם בארץ?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 31, 2012 7:21 pm

באותו ענין - ברכות ה:
"א"ל להאי שופרא דבלי בעפרא קא בכינא" ועוד הרבה.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי היימישער » ד' אוקטובר 31, 2012 8:10 pm

הסיפור הידוע בנוגע לויתור על אר"י בשביל קדושת יו"ט שני אליו התכוין החסיד הוא הסיפור המצורף כאן:
פאר יצחק_עמוד_1.jpg
פאר יצחק_עמוד_1.jpg (48.25 KiB) נצפה 9293 פעמים

פאר יצחק_עמוד_2.jpg
פאר יצחק_עמוד_2.jpg (10.54 KiB) נצפה 9293 פעמים

מתוך הספר פאר יצחק תולדות מרן הגה"ק מהרי"א מזידיטשויב עמודים 93-94, ישנו באוצר.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אפריל 03, 2018 12:35 am

אראל כתב:קצת סמוכין להסיפור הנ"ל
במסעות ירושלים (נסיעת הבעל מנחת אלעזר ממונקאטש לארץ ישראל אייר-סיון תר"ץ) מספר שהאדמו"ר ממונקאטש לא רצה בשו"א לישאר בארץ ישראל על חג השבועות, כי לא רצה לוותר על יו"ט שני של גליות

אאל"ט טעמו של המנח"א היה בגלל הספק אם יש להניח תפילין על אף שהוא בן חו"ל. כידוע שיש מחלוקת בין קדמוני האחרונים בכך. הוא רצה להוציא את עצמו ממחלוקת וספק.

יענק'ל
הודעות: 108
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:04 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי יענק'ל » ג' אפריל 03, 2018 6:40 pm

אאל"ט האמירה לפיה "היופי של ארץ ישראל בגלות שוייץ"
מיוחסת למרן הגרי"ז בספרי תולדותיו.
האם יש מישהו שיכול לאשש את או לסתור את דברי.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' אפריל 03, 2018 8:11 pm

אם אפשר רק לציין, שגם מרן מהר׳׳א מבעלזא זיע׳׳א שלא נתן לדבר סרה באר׳׳י בשום ענין ואפילו ברמז, תכנן לחזור לגור בחו׳׳ל בעיירה בעלזא אחרי המלחמה, ודו׳׳ק.
והאמרי חיים זיע׳׳א ה׳אגודיסט׳, חזר וחיפש כל היתר לקיים ׳צווייטער טאג יום טוב׳, (יש האומרים זאת דווקא על פסח, שהיה החג ׳שלו׳ וי׳׳א על כל חג, ובכל אופן שהוא, עדיין יש לדו׳׳ק...) כאן בארץ הקודש.
וכידוע, כמה שהרב מטשעבין, אפילו כאן בארץ הקודש עשה כל מה שיכל כשפסק הלכות, להחמיר בענייני יום טוב שני, והיינו שאם היה ספק, היה מחמיר ואומר שצריך להחזיק שני ימים טובים וכדומה, וכבוד יום טוב שני חמור היה בעיניו תמיד וכך שמעתי בשם בני תלמידו הגרח׳׳ה פדווא זצ׳׳ל.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 04, 2018 6:39 am

מובא על האדמור רי"י טוערסקי מסקווירא זצ"ל דשקל למגוריו בין א"י לארה"ב מחמת הקושי לשנות ממה שראה אצל אבותיו ,החליט לעשות לעצמו אות לרצון השם והזמין 2 ויזות ,וכל שיבוא קודם ....
נערך לאחרונה על ידי ביליצר ב ה' אפריל 05, 2018 5:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » ה' אפריל 05, 2018 5:13 pm

ביליצר כתב:מובא על האדמור רי"י טוערסקי מסקווירא זצ"ל דשקל למגוריו בין א"י לארה"ב מחמת הקושי לותר על יום טוב שני ,החליט לעשות לעצמו אות לרצון השם והזמין 2 ויזות ,וכל שיבוא קודם ....


עכשיו הבנתי פירוש דברי הגמרא: ר' יוחנן קרי עלייהון (כלו' על יו"ט ב' דגליות) וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים. והמשכיל יבין.

אני חושב שיש לעשות משלחת של כל האנשים הללו וליתן תודה לשומרונים המתגוררים כיום בחולון, שבזכות שהם קלקלו את המשואות בזמן המשנה זכינו לאור הגדול של יום טוב שני.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אפריל 05, 2018 5:53 pm

חזן הכנסת כתב:
ביליצר כתב:מובא על האדמור רי"י טוערסקי מסקווירא זצ"ל דשקל למגוריו בין א"י לארה"ב מחמת הקושי לותר על יום טוב שני ,החליט לעשות לעצמו אות לרצון השם והזמין 2 ויזות ,וכל שיבוא קודם ....


עכשיו הבנתי פירוש דברי הגמרא: ר' יוחנן קרי עלייהון (כלו' על יו"ט ב' דגליות) וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים. והמשכיל יבין.

אני חושב שיש לעשות משלחת של כל האנשים הללו וליתן תודה לשומרונים המתגוררים כיום בחולון, שבזכות שהם קלקלו את המשואות בזמן המשנה זכינו לאור הגדול של יום טוב שני.


האמת דקצת שגיתי בדיוק ,ספיקו היה מחמת הקושי לשנות ממנהג אבותיו כפי שהיה בכל פסיעותיו ולנהוג לא כפי שראה אצלם ,[והנני מוסיף דהרי יום טוב שני של גלויות הוא מצד מנהג אבותינו בידינו]
עכ"פ ,על פחות מכן כבר היו מוחקים את דברי ,
יותר הרצל מדבר מתוך גרונך מאשר קדושת א"י ,ובזה אף מי שאינו משכיל יבין,
א פריילכן יום טוב

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' אפריל 08, 2018 1:56 am

ביליצר כתב:
חזן הכנסת כתב:
ביליצר כתב:מובא על האדמור רי"י טוערסקי מסקווירא זצ"ל דשקל למגוריו בין א"י לארה"ב מחמת הקושי לותר על יום טוב שני ,החליט לעשות לעצמו אות לרצון השם והזמין 2 ויזות ,וכל שיבוא קודם ....


עכשיו הבנתי פירוש דברי הגמרא: ר' יוחנן קרי עלייהון (כלו' על יו"ט ב' דגליות) וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים. והמשכיל יבין.

אני חושב שיש לעשות משלחת של כל האנשים הללו וליתן תודה לשומרונים המתגוררים כיום בחולון, שבזכות שהם קלקלו את המשואות בזמן המשנה זכינו לאור הגדול של יום טוב שני.


האמת דקצת שגיתי בדיוק ,ספיקו היה מחמת הקושי לשנות ממנהג אבותיו כפי שהיה בכל פסיעותיו ולנהוג לא כפי שראה אצלם ,[והנני מוסיף דהרי יום טוב שני של גלויות הוא מצד מנהג אבותינו בידינו]
עכ"פ ,על פחות מכן כבר היו מוחקים את דברי ,


זה מזכיר לי את אותו ע"ה שאשתו הכניסה סיר בישול לתוך הסוכה, ומאחר שלא היה לו רב לשאול מה הדין החליט בינתיים להמשיך את הסעודה בסלון ביתו כדי שלא ליכנס לשאלות...

יותר הרצל מדבר מתוך גרונך מאשר קדושת א"י ,ובזה אף מי שאינו משכיל יבין,
א פריילכן יום טוב


חבל שאותו רשע הוכתר בפיך (ובפי רבים בציבור שלנו) לרבן של כל אוהבי א"י

זרע הארץ
הודעות: 144
הצטרף: א' דצמבר 23, 2012 1:35 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי זרע הארץ » א' אפריל 08, 2018 7:34 am

וכבר אמרו חז"ל:
ר' בא ר' חייה בשם ר' יוחנן (שיר השירים א) בני אמי נחרו בי וגו' מי גרם לי להיות נוטרה את הכרמים על שם כרמי שלי לא נטרתי מי גרם לי להיות משמרת שני ימים בסוריא על שלא שמרתי יום אחד בארץ סבורה הייתי שאני מקבלת שכר על שנים ואיני מקבלת שכר אלא על אחת מי גרם לי להפריש שתי חלות בסוריא על שלא הפרשתי חלה אחת בארץ סבורה הייתי שאני מקבלת שכר על שתים ואיני מקבלת שכר אלא על אחת ר' יוחנן קרי עליהון (יחזקאל כ) וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' אפריל 08, 2018 12:50 pm

לשם הבהרה:
לא באתי לפקפק ח"ו בגדלותו של הרב טברסקי הנ"ל
אלא שמה שאמרו בשמו לגבי יו"ט שני נשמע מופרך
וכנראה לוקה באי דיוק או טעם אחר היה לו בזה

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' אפריל 08, 2018 3:13 pm

אין לספק
שכל גדולי החסידות
ללא יוצא מן הכלל
החשיבו המצוה רבה של ישוב הארץ
על אף המימרות של גדלות יו"ט שני
ואין זה סותר למבין

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 08, 2018 3:20 pm

לא ברור איך זה נגרר לעניין א"י (והרצל???). הקושי הוא כמו שהוזכר כבר, לחשוב שמה שהתורה ציותה לעשות כן לכתחילה ודווקא כך לא מספיק טוב.

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' אפריל 08, 2018 3:28 pm

ראה למשל ה"אמרי חיים" הידוע בחביבותו לליל הסדר וויתר על הסדר השני למען ישיבת א"י
וכן הר"א מבעלזא ז"ל ששמר בקנאות על כל קוץ במסורת אבותיו וויתר על יו"ט שני למען ישיבת א"י שהיתה חביבה לו עד מאוד כידוע
וכן האדמורי"ם לבית רוזין ונדבורנה וכו' וכו'

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 3:30 pm

התורה צוותה לעשות לכתחילה בזמן מתוקן שבו יש בית מקדש ומקריבים את קרבנות החג ואוכלים מן הזבחים ומן הפסחים.

בזמן הגלות הכל משובש, וגם בארץ ישראל אומרים 'מפני חטאינו גלינו מארצנו כו'', והדבר פשוט, ועל כך אמרו צדיקים מסויימים שבזמן כזה - שאינו לכתחילה אלא הוא בדיעבד - קיימת עדיפות במי שחוגג יום טוב שני.

והוא בדוגמת דברי הרמב"ם הידועים בהל' דעות, לאחר שהוא מאריך בכל סדר ההנהגה במזון וברחיצה כו', ואז הוא מסיים שכל זה הוא לאדם בריא, אבל לאדם שכבר חולה - צריך סדר אחר ולא מתאים לו הסדר הטבעי והמקורי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 08, 2018 3:33 pm

חס ושלום לומר כן. הלא הוא דין דאורייתא כאן בארץ ישראל גם היום.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 3:35 pm

לא הבנתי, האם אסור להגיד על דין דאורייתא שהוא בגדר דיעבד? וכי מי שעושה פסח שני ומקיים בכך כמה מצוות עשה מן התורה אינו עושה דבר שהוא בעדיפות שניה?

[ובמלים פשוטות, לפי מהלך זה - שלא חייבים להסכים לו, אך אני רק מנסה להבין את רוח הדברים - זה הולך ככה: עדיפות ראשונה היא כמובן לקיים את החג כהלכתו ולעלות לרגל לבית המקדש ולאכול קרבן חגיגה וכו' (או לפחות לקיים את החג בארץ ישראל לאורו של בית המקדש העומד על תילו). עדיפות שניה היא לקיים את החג בזמן ומקום של גלות ולעשות שני ימים טובים כדי להשלים בכך את האור שנחסר וכו'. עדיפות שלישית היא לקיים את החג בארץ ישראל ולעשות רק יום טוב אחד ובכך מובלט יותר החסרון של זמן הגלות.

על כך כמובן אפשר לשאול: אז למה חז"ל לא תיקנו שגם בארץ ישראל יעשו שני ימים בזמן הגלות? ושערי תירוצים לא ננעלו, אבל התירוץ הכי פשוט הוא כנראה משהו בסגנון 'התורה על הרוב תדבר' ו'לא פלוג' וכו']
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' אפריל 08, 2018 3:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי תרגימא » א' אפריל 08, 2018 3:41 pm

חזן הכנסת כתב:אני חושב שיש לעשות משלחת של כל האנשים הללו וליתן תודה לשומרונים המתגוררים כיום בחולון, שבזכות שהם קלקלו את המשואות בזמן המשנה זכינו לאור הגדול של יום טוב שני.

1. מי שקלקל היו הצדוקים, ולא הכותים.
2. צריך גם להודות לפרעה, המן ואנטיוכוס..
3. יש עניין גדול בלהפוך יום חול ליום טוב, איך שלא תסתכל. וזה מראה על הכח של יהודי (חכמי ישראל) להכניס קדושה גם ביום חול. וזוהי סיבת השמחה הגדולה.. (כך הסביר האדמו"ר מליובאוויטש)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 08, 2018 3:44 pm

דרומי כתב:לא הבנתי, האם אסור להגיד על דין דאורייתא שהוא בגדר דיעבד? וכי מי שעושה פסח שני ומקיים בכך כמה מצוות עשה מן התורה אינו עושה דבר שהוא בעדיפות שניה?


זה מה שהדגשתי שזה מה שהתורה מצווה לכתחילה. פסח שני הוא עושה בגלל שלא עשה פסח ראשון.
אבל מי שיאמר הפוך שעדיף להיות טמא בפסח ראשון ולעשות פסח שני וישתדל להיות טמא בפסח ראשון כדי לעשות פסח שני זה לא תקין.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 3:46 pm

הוספתי קצת הסבר בהודעתי הקודמת. התורה מצווה לכתחילה לעשות יום טוב אחד במצב שבו ישראל יושבים על אדמתם ובית המקדש בנוי לתפארה. בכל הפרשיות שקראנו בחג הפסח זו רוח הדברים. התורה כמעט לא מדברת על החגים מבלי להזכיר את העובדה שעולים לרגל וכו'. חג בלי עולת ראיה ושלמי חגיגה הוא בגדר דיעבד, ועל כך אומרים שבמצב זה מי שעושה יומיים פחות מפסיד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 08, 2018 3:57 pm

הסברת אבל לענ"ד הסברת הסבר שאינו מתקבל על הדעת.
מאיפה אתה יודע שיו"ט שני הוא תיקון לחורבן ביהמ"ק או שבכלל יש קשר בין הדברים.
מאיפה אתה יודע שהמצב בארץ ישראל פחות טוב מאשר בחו"ל בשני ימים טובים.
.
והעיקר חז"ל הרי ממש לא עשו את מה שאתה אומר אלא פעלו בדיוק להיפך. גם אחרי חורבן הבית כל מקום שאליו הגיעו שלוחי ניסן ותשרי עשו רק יום אחד.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 08, 2018 4:29 pm

אכן ברור שלא כל אחד יכול להמציא כאלה דברים, אבל היו צדיקים שידעו דברים שאנחנו לא יודעים... וכמדומני שזה מה שהם הבינו (או אולי הרגישו)

ומה שגם לאחר החורבן המשיכו וכו' - אינו ראיה, כי התורה על הרוב תדבר וכו', מה גם שבסמיכות לחורבן עדיין נשאר אור מזמן הבית ("ותותר בימי רבי") והירידה היתה הדרגתית, ולכן המשיכו לקדש ע"פ הראיה וכו' שע"פ סוד הרי זה מראה על כך שעדיין היו במדרגה של "ראיה" מסויימת משא"כ בזמננו

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' אפריל 08, 2018 5:20 pm

תרגימא כתב:1. מי שקלקל היו הצדוקים, ולא הכותים.
2. צריך גם להודות לפרעה, המן ואנטיוכוס..
3. יש עניין גדול בלהפוך יום חול ליום טוב, איך שלא תסתכל. וזה מראה על הכח של יהודי (חכמי ישראל) להכניס קדושה גם ביום חול. וזוהי סיבת השמחה הגדולה.. (כך הסביר האדמו"ר מליובאוויטש)


1. נא לעיין במשניות ראש השנה
2. התם צריכים להודות לה' שהצילנו מפרעה המן ואנטיוכוס לפי שמצד פרעה והמן ואנטיוכוס לא היה מקום ליו"ט אלא החג הוא מנוגד להם, אבל כאן צריכים להודות לכותים על שלא ניצלנו מהם ונתקיים עצתם הרעה לשבש את המועדים (שאילו ניצלנו היינו נשארים בעדיפות שלישית כדברי דרומי)...
3. א"כ למה בא"י (שגם האדמו"ר מליובאוויטש חיבב מאוד) לא תיקנו חז"ל את הדבר הגדול הזה.

ובכלל כל דברי דרומי שאומר דברים בשם צדיקים אלמוניים, האם יכול לצטט מקור אחד בשם הצדיקים הנ"ל שיו"ט אחד בא"י הוא עדיפות שלישית ועדיף לגור בחו"ל כדי לקיים ב' ימים טובים (חוץ ממה שהוא סותר את הגמרא דב' ימים טובים בא כעין עונש וכן שר' יוחנן קרי עלייהו וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים).
ומה שדרומי טוען שבעצם היה לזה מקום גם בא"י אלא שהתורה דיברה על הרוב או משום לא פלוג, קשה ע"ז שהרי לגבי נטילת לולב ביו"ט ראשון שחל בשבת אנו פוסקים שאין נוטלים בחו"ל משום ספיקא דיומא וגם בא"י אין נוטלין אע"פ שאין שם ספיקא דיומא "משום לא פלוג" כדי שלא לחלק בין א"י לחו"ל "שלא תהא התורה כשתי תורות", ובדיוק ביו"ט שני שבזה נראה הרבה יותר כשתי תורות כידוע ומובן בזה אין בעיה של לא פלוג ואין בעיה של נראה כב' תורות.
אלא ודאי חזינן מכאן שאין מקום לב' ימים טובים בא"י כלל.

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » א' אפריל 08, 2018 5:29 pm

הנה מה שפרסמתי באשכול "בן ארץ ישראל מצטער על שאינו יכול להחזיק ב' ימים טובים" חומר למחשבה
אני חושב שיש כאן בעיה
בדרך הטבע כל שהחג ארוך יותר הרי הוא מדולל יותר, (ראה חילוק שבין חנוכה לפורים או אפילו ל"ג בעומר וחנוכה)
הימים טובים בחו"ל נדללו מחמת אורכם והם הפכו להיות כמעט כמו שבת רגילה, עם החילוק המזערי שזה יום וזה יומיים.
בני חו"ל לא יכלו להאריך בסעודת יום טוב מאחר שהוא ערב יום טוב שני, וכשהגיע יו"ט שני אין שייך לעשות את הטפל יותר מן העיקר.
כשעלינו מן הגולה לקחנו את החג המדולל הזה והורדנו ממנו את חציו ולא נשארנו בכלום.
חוץ מזה באו המחמירים ומצצו ללא רחם את הלשד האחרון שנשאר בו. הורידו את המערבית ואת ה"וידבר משה" ואת היוצרות ואת הקרובות ואת ה"שאותך לבדך", ואפילו ברכת כהנים אבד את ייחודיותו.
החג הגדול של בני א"י הפך להיות ל"ג בעומר...
אני חושב שהגיע הזמן שבני א"י יירתמו לחזק שמחת חגי ה' וכמו שכתבו בני מערבא לבני בבל: אנחנו עושים יום אחד כדין תורה

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי צביב » ב' אפריל 09, 2018 1:30 am

שבת קמה מ
מפני מה מועדות ששבבל שמחים מפני שלא היו באותה קללה והשמותי חגה חודשה שבתה וכל מועדה.

אגב
האדמו''ר מקלוזנבורג זצ''ל מביא את מנהג רבי משה חגיז לעשות יום טוב אחד בחו''ל,
ללמוד ממנו חיבת ארץ ישראל, שכל ימיו היה בדעתו לשוב לארץ ישראל, ( אף שלענין הלכה...)

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 09, 2018 7:11 am

חזן הכנסת כתב:לשם הבהרה:
לא באתי לפקפק ח"ו בגדלותו של הרב טברסקי הנ"ל
אלא שמה שאמרו בשמו לגבי יו"ט שני נשמע מופרך
וכנראה לוקה באי דיוק או טעם אחר היה לו בזה


ברור שבאת לפקפק ,הנה מב שכתבת לעיל ,וזה לשונך,
עכשיו הבנתי פירוש דברי הגמרא: ר' יוחנן קרי עלייהון (כלו' על יו"ט ב' דגליות) וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים. והמשכיל יבין.

אני חושב שיש לעשות משלחת של כל האנשים הללו וליתן תודה לשומרונים המתגוררים כיום בחולון, שבזכות שהם קלקלו את המשואות בזמן המשנה זכינו לאור הגדול של יום טוב שני.ע"כ

עכ"פ אינני יודע אם כבודו מפלג המזרחי או מתנגד או סתם חסיד עם אהבה ללעוג למתחרה ,אם הדבר היה קצת נוגע לך הרי ק"ן טעמים היית נותן לטהר את רשימת כאאאאאאל גדולי ובית ישראל שהיגרו לארה"ב ואירופה עד עצם היום הזה ועל גורלו של רא"ק זצ"ל,כולל חסידים ,ליטאים וגדול המזרחי רב יהושע בער סולובייציק ,
עכ"פ הדברים הובאו בשם חתנו רב חי יצחק טברסקי שליט"א מרמסטריווקא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 09, 2018 7:35 am

מה הקשר לכל גדולי ישראל שעברו לגור באמריקה וכי כולם הגרו לאמריקה בגלל יו"ט שני?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 09, 2018 8:14 am

אוצר החכמה כתב:מה הקשר לכל גדולי ישראל שעברו לגור באמריקה וכי כולם הגרו לאמריקה בגלל יו"ט שני?


לא, וגם לא חשבו על מצות ישוב א"י יותר מדי כמבואר בפוסקים על זמן הגלות,ובכ"ז יפה עשה האדמור שרצה לותר על שאר שיקולים והיה לו קושי לותר על מנהג אבותיו והסתפק עד שהתברר לו על פי גורל הויזה שהגיע קודם.האם היו לו עוד שקולים אינני יודע אבל לפי המסופר זה היה שיקול חשוב.
געגועים עזים לא"י בכל הדורות כן ,מצוה ,לאו דוקא .

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 09, 2018 8:22 am

א. אני מקווה שכן חשבו על מצוות יישוב ארץ ישראל וכמבואר בפוסקים ובכוזרי.
ב. אני לא יודע בכלל מה זה לחשוב על מצווה יותר מדי.
ג. כאמור לעיל לא מובן מה הקשר בין הנושא המדובר לעניין יישוב ארץ ישראל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 09, 2018 8:29 am

אוצר החכמה כתב:א. אני מקווה שכן חשבו על מצוות יישוב ארץ ישראל וכמבואר בפוסקים ובכוזרי.
ב. אני לא יודע בכלל מה זה לחשוב על מצווה יותר מדי.
ג. כאמור לעיל לא מובן מה הקשר בין הנושא המדובר לעניין יישוב ארץ ישראל.



א וב
תוספות כתובות ק"י
הוא אומר לעלות כו'. אינו נוהג בזמן הזה דאיכא סכנת דרכים והיה אומר רבינו חיים דעכשיו אינו מצוה לדור בא"י כי יש כמה מצות התלויות בארץ וכמה עונשין דאין אנו יכולין ליזהר בהם ולעמוד עליהם:
ג לא בדקתי אבל למה לא קשור למה שכתבתי ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 09, 2018 8:37 am

כבר האריכו בזה ולא זה הנושא כאן.
אני לא מבין.
א. הנושא המדובר כאן הוא האם יש עניין להיות בחו"ל בשביל לנהוג שני ימים יו"ט שני. על זה הבאת ראיה מכל הגאונים שגרו בחו"ל. ועל זה כתבתי שאין לזה קשר. כל אחד שבחר לגור בחו"ל היו לו את השיקולים שלו אבל לא ידוע לנו על כל הגאונים שגרו בחו"ל שסיבת מגוריהם היתה בשביל לנהוג ב ימים יו"ט.
ב. הסיבה שטענו כאן שאין הגיון בטענה הזאת שיש לגור בחו"ל בשביל יו"ט שני לא היתה בגלל מצוות יישוב א"י אלא מכוח טענה אחרת כמו שהתבאר.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי דניאל » ב' אפריל 09, 2018 8:41 am

צביב כתב:שבת קמה מ
מפני מה מועדות ששבבל שמחים מפני שלא היו באותה קללה והשמותי חגה חודשה שבתה וכל מועדה.
דרדק. נא לקרוא עד כמה שורות בגמרא.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אפריל 09, 2018 8:41 am

אוצר החכמה כתב:כבר האריכו בזה ולא זה הנושא כאן.
אני לא מבין.
א. הנושא המדובר כאן הוא האם יש עניין להיות בחו"ל בשביל לנהוג שני ימים יו"ט שני. על זה הבאת ראיה מכל הגאונים שגרו בחו"ל. ועל זה כתבתי שאין לזה קשר. כל אחד שבחר לגור בחו"ל היו לו את השיקולים שלו אבל לא ידוע לנו על כל הגאונים שגרו בחו"ל שסיבת מגוריהם היתה בשביל לנהוג ב ימים יו"ט.
ב. הסיבה שטענו כאן שאין הגיון בטענה הזאת שיש לגור בחו"ל בשביל יו"ט שני לא היתה בגלל מצוות יישוב א"י אלא מכוח טענה אחרת כמו שהתבאר.


א וב ,לא אמרתי שזו היתה סיבתם ,כל מה שכתבתי כאן קשור לסוג של ויכוח עם חזן הכנסת וכל הדברים הולמים את הכתוב ,עיין היטב ודו"ק

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 09, 2018 8:45 am

בסדר תמשיכו לריב.

חזן הכנסת
הודעות: 97
הצטרף: ה' אפריל 05, 2018 11:08 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי חזן הכנסת » ב' אפריל 09, 2018 10:02 am

השאלה היא האם להיות אדוק ביום טוב שני (באופן דלהלן) הוא נובע מדחף רוחני אמיתי או מדחף רגשי בעלמא שאינו קשור לעבודת ה'.
לכאורה כשאנו עולין לארץ ישראל אנחנו מוותרים על מצות יום טוב שני שאינו מדאורייתא והוא רק גדר של מנהג, וחז"ל לא העלו על דל שפתם שיש איזשהו בעיה להפקיע עצמו ממנו, והוא נוגע אך ורק למי שלמעשה גר בחו"ל שהוא כמובן מצב לא אידיאלי, אבל מי שעולה לא"י ודאי דלא עשה שום צל צילו של איסור בזה שהפקיע עצמו כמובן ואדרבה עשה מצוה גדולה ע"פ דברי חז"ל הפשוטים בין בנגלה ובין בנסתר (האריז"ל ג"כ עלה לא"י, וגם הבעש"ט היה לו תשוקה עזה אלא שמנעוהו מן השמים, וכידוע שאין שום כוונות ביו"ט שני של גלויות מהאריז"ל).
מצד שני מי שגר בחו"ל הרי הוא מנוע מהרבה מצוות שנוהגין כל השנה דהיינו תרומות ומעשרות וכן ממצות שביעית, שאלו הם מצות של "לכתחלה" ושהתורה לא רוצה שאדם יפקיע עצמו ממנה. וכמו שאמרו בירושלמי: למה נקרא שמה שנער שהם מנוערין מן המצוות בלא תרומה ובלא מעשר. והמצוות הללו הם לכמה פוסקים מדאורייתא. חוץ מהמעלה הגדולה של ישיבת א"י שראינו בזה מחז"ל דברים חמורים.
המעדיף לגור בחו"ל משיקולי יו"ט שני משום מה אינו לוקח בחשבון את המצוות הנהוגות בארץ שע"ז היה משה רבינו מתאוה ליכנס לארץ.
נמצא שמי שיש לו שיקולים "רוחניים" יבדוק היטב בנבכי לבבו האם הם מגיעים מהרצון לקיים מצוות ה' או שהוא מנסה לרצות עצמו עם וורטים מפוקפקים שאין להם שום מקור.

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 09, 2018 10:13 am

בברכה המשולשת כתב:הרי ידוע שכל גרגיר אדמה בא"י הוא צירופי שמות הוי"ה ב"ה, כדברי מרן הגרים חרל"פ זצ"ל
זה כתוב במקורות קדומים יותר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני ש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 09, 2018 10:25 am

עושה חדשות כתב:
בברכה המשולשת כתב:הרי ידוע שכל גרגיר אדמה בא"י הוא צירופי שמות הוי"ה ב"ה, כדברי מרן הגרים חרל"פ זצ"ל
זה כתוב במקורות קדומים יותר?


מן הסתם יש, אך לא ידוע לי

תרגימא
הודעות: 83
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: "תנו לי יום חול אחד באר"י ואתם יכולים להחזיק ביו"ט שני שלכם"

הודעהעל ידי תרגימא » ג' אפריל 10, 2018 1:40 am

חזן הכנסת כתב:
תרגימא כתב:1. מי שקלקל היו הצדוקים, ולא הכותים.
2. צריך גם להודות לפרעה, המן ואנטיוכוס..
3. יש עניין גדול בלהפוך יום חול ליום טוב, איך שלא תסתכל. וזה מראה על הכח של יהודי (חכמי ישראל) להכניס קדושה גם ביום חול. וזוהי סיבת השמחה הגדולה.. (כך הסביר האדמו"ר מליובאוויטש)


1. נא לעיין במשניות ראש השנה
2. התם צריכים להודות לה' שהצילנו מפרעה המן ואנטיוכוס לפי שמצד פרעה והמן ואנטיוכוס לא היה מקום ליו"ט אלא החג הוא מנוגד להם, אבל כאן צריכים להודות לכותים על שלא ניצלנו מהם ונתקיים עצתם הרעה לשבש את המועדים (שאילו ניצלנו היינו נשארים בעדיפות שלישית כדברי דרומי)...
3. א"כ למה בא"י (שגם האדמו"ר מליובאוויטש חיבב מאוד) לא תיקנו חז"ל את הדבר הגדול הזה.

ובכלל כל דברי דרומי שאומר דברים בשם צדיקים אלמוניים, האם יכול לצטט מקור אחד בשם הצדיקים הנ"ל שיו"ט אחד בא"י הוא עדיפות שלישית ועדיף לגור בחו"ל כדי לקיים ב' ימים טובים (חוץ ממה שהוא סותר את הגמרא דב' ימים טובים בא כעין עונש וכן שר' יוחנן קרי עלייהו וגם אנכי נתתי לכם חוקים לא טובים).
ומה שדרומי טוען שבעצם היה לזה מקום גם בא"י אלא שהתורה דיברה על הרוב או משום לא פלוג, קשה ע"ז שהרי לגבי נטילת לולב ביו"ט ראשון שחל בשבת אנו פוסקים שאין נוטלים בחו"ל משום ספיקא דיומא וגם בא"י אין נוטלין אע"פ שאין שם ספיקא דיומא "משום לא פלוג" כדי שלא לחלק בין א"י לחו"ל "שלא תהא התורה כשתי תורות", ובדיוק ביו"ט שני שבזה נראה הרבה יותר כשתי תורות כידוע ומובן בזה אין בעיה של לא פלוג ואין בעיה של נראה כב' תורות.
אלא ודאי חזינן מכאן שאין מקום לב' ימים טובים בא"י כלל.


ראשית כל, חביבין וערבין דברי סופרים יותר מדברי תורה.

שנית, באם נקודת המוצא היא שככל שיש יותר חושך בעולם, מאיר אור גדול יותר. פשוט, שאף שקודם לכן לא היה צורך בכך, אבל כשזה נמצא, זה דבר גדול.
ואותו דבר, אף שקודם לקלקול, לא היה צורך לחגוג ב' ימים, אך לאחר שזה קרה, זוהי הארה חדשה. וד"ל.

בנוסף לכך, אני בכלל מסופק האם יוט"ש הוא המצאה של קלקול הכותים, או שאף גם לו יצוייר שיהודי היה יוצא למסחר בזמן דוד ושלמה, ולא ידע בקביעות החודש, היה צריך לחגוג שני ימים יום טוב.

[בנוסף להנ"ל, יש ביאור של האדמו"ר מליובאוויטש: שהמועדים בחו"ל שמחים יותר, מכיוון שהשפע בארץ ישראל מגיע הישר מהקב"ה, ואילו בחו"ל עובר דרך ה70 שרים. וביו"ט מגיע ישירות ולא דרכם, ולכן שמחים שם יותר.]

נדמה לי, שיש כאן גם קצת עירוב פרשיות. יש את השמחה ביוטש, ואת המעלה שיש בו. (בכך שהוא הופך יום חול לחג וכו').
ויש את המעלה של ארץ ישראל שהכל נמצא בה בגלוי, וכל ההשפעות הרוחניות באות מידית.
אולם בנוגע לאופן קבלת ההשפעה, מצאו מעלה כאשר זה מחולק לשניים.
ומובן שזה לא מוריד ממעלת ארה"ק.

ובנוגע לאלו שרצו לחדש יוט"ש באר"י, יתכן שזה מדובר דווקא על מקומות ב"מדבר ארץ ישראל"..

בהתנצלות על האריכות והסרבול..


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 242 אורחים