מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי גילוי » ה' נובמבר 15, 2012 12:07 am

מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין
זכורני שראיתי באיזה מקום שהחזו"א ישב בוילנא עם ר' שלמה ודן עמו אילו היה היום סנהדרין מי היה יושב בה, וכך התחילו למנות אחד לאחד את כל חכמי ישראל, והחזו"א מנה "שבחם" ופסל אחד אחד..
אשמח לדעת מה המקור לסיפור הנ"ל

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' נובמבר 15, 2012 12:31 am

לא בוילנה אלא בבני ברק.
והגיע לאחד או שניים שכן ראויים.
עיין במעשה איש מן הסתם הביא זאת. זה התפרסם בזמנו במאמר זכרון מפי השני הנוכח.

מתעניין
הודעות: 173
הצטרף: ו' מאי 13, 2011 4:56 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי מתעניין » ה' נובמבר 15, 2012 1:51 am

מתוך מוסף "יתד נאמן" לשב"ק פרשת לך לך - עמ' 15:

סנהדרין.jpg
סנהדרין.jpg (245.94 KiB) נצפה 6963 פעמים

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי צh33 » ה' נובמבר 15, 2012 10:46 am

על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' נובמבר 15, 2012 3:09 pm

צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי צh33 » ה' נובמבר 15, 2012 4:07 pm

מאיר סובל כתב:
צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

אין כל הספרים לפני אבל בזכרוני הגיל שכתוב ברמב"ם הוא לא כ"כ מוקדם ולא כ"כ חתוך.

רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ב
הלכה ג
אין מעמידין בכל הסנהדרין לא זקן מופלג בשנים, ולא סריס מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים כדי שיהא רחמן.

(זה עושה רושם שאתה בקיא בשקדן יותר מהגמרא והרמב"ם..
הסיפור עם הרב אלישיב בודאי לא יכול להיות כי הרי הא הורה בזקנותו אלף פעמים מר' משה. ודו"ק היטב היטב בזה. וד"ל.)

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' נובמבר 15, 2012 4:24 pm

הרב אלישיב ור' משה הורו בגיל מופלג, אבל לא ישבו בסנהדרין.
וכי לבעל מום אסור להורות? גם לזקן מותר להורות.
אבל ישיבה בסנהדרין היא משהו אחר.

לשון הגמרא זקן, ולא זקן מופלג. מה הגיל של זקנה? רש"י שם כותב מתי ששכח מהו צער גידול בנים. הניתוח של רבי משה היה ודאי אחרי גיל זה.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי צh33 » ו' נובמבר 16, 2012 1:09 pm

מאיר סובל כתב:ה

לשון הגמרא זקן, ולא זקן מופלג. מה הגיל של זקנה? רש"י שם כותב מתי ששכח מהו צער גידול בנים. הניתוח של רבי משה היה ודאי אחרי גיל זה.

אתה חולק על הרמב"ם? שיהיה.
מאיר סובל כתב:הרב אלישיב ור' משה הורו בגיל מופלג, אבל לא ישבו בסנהדרין.
וכי לבעל מום אסור להורות? גם לזקן מותר להורות.
.

עיקר הנידון להורות בדיני נפשות ובודאי שהורו.

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ו' נובמבר 16, 2012 2:34 pm

מאיר סובל כתב:
צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

לכאורה הרי על התקופה של לעתיד לבוא נאמר (ישעיה סה, כ): "כי הנער בן מאה שנה ימות", והיינו שאדם בן מאה יחשב ל"נער", ואם ימות אדם בגיל מאה שנה יאמרו עליו: "נער מת", עיין שם רד"ק.
ונמצא אם כן, שרבי משה פיינשטיין זצ"ל היה עשוי להיחשב כצעיר הראוי לשבת בסנהדרין.
ואולי אי אפשר להאמין לסיפורים ובאמת הרב אלישיב לא אמר דברים אלו...

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי מורה צדק » ו' נובמבר 16, 2012 3:19 pm

בלשון הרמב"ם "אין מעמידין" משמע דמלכתחילה אין מעמידין, אך אם כבר הוא בין הסנהדרין מוציאים אותו?

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי צh33 » א' נובמבר 18, 2012 12:36 am

הדיוק קלוש בקושי....
זיל בתר טעמא דאינו רחמן ומאכפ"ל שפעם היה רחמן.
(הנידון בכללות קשור ליציאה לפנסיה שיש בבתי הדין הרבניים ואולי התכוונת לרמוז לזה??)

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי הגהמ » א' נובמבר 18, 2012 1:11 am

מאיר סובל כתב:לא בוילנה אלא בבני ברק.
והגיע לאחד או שניים שכן ראויים.
עיין במעשה איש מן הסתם הביא זאת. זה התפרסם בזמנו במאמר זכרון מפי השני הנוכח.

התפרסם במאמר שכ' ר"ש כהן לזכרו ונדפס שוב בתוך 'שערי אהרן פנינים' שי"ל לאחרונה

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 18, 2012 8:00 am

על גיל הפרישה מדיינות והקשר לגיל בסנהדרין היו מספר מאמרים בכתב העת התורה והמדינה (כמדומני שנמצא באוצר)

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' יולי 29, 2015 6:42 pm

ראיתי מביאים - דינא דחיי (עשין צ"ז)
הא דאין מושיבין זקן בסנהדרין היינו רק היכי דמשתכח כוותיה אבל אי לא משתכח כוותיה אין זה מעכב

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 29, 2015 7:00 pm

הסיפור על החזו"א והחברותא שלו, מה בא ללמדנו, מה מוסר ההשכל שיוצא מהסיפור, ולמה מדפיסים סיפור כזה לדור האחרון לחזקם ביר"ש ואהבת תורה ?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים