עמוד 1 מתוך 1

יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 9:06 am
על ידי עשוי לנחת
מנהג הוא בקהלות רבות שכשקוראים לתורה למי שאינו נשוי מכנים אותו בתואר 'החתן'.
תמהתי לא פעם איך זכה כל בחור צעיר לתואר זה?

[בחיפוש קל לא מצאתי אלא באיזה סידור שכן הוא מנהג ירושלים]

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 9:13 am
על ידי אוצר החכמה
הגר"ש דבליצקי כך קורא, אולי כדאי לבדוק איתו את המקור?

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 9:31 am
על ידי עשוי לנחת
אוצר החכמה כתב:הגר"ש דבליצקי כך קורא, אולי כדאי לבדוק איתו את המקור?

נו, אדרבא, שמא יבואו צאצאיו יודעי ספר ויבררו...

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 10:35 am
על ידי תוכן
ומה ההבדל בין זה למה שמצאנו אצל הרבה קהילות שקוראים לתורה לכל אחד בשם "הרב", ויש שהגדילו לעשות וקוראים לכל אחד בשם "מורינו". אלא הכוונה המיועד להיות רב, והמיועד להיות מורינו, וגם כאן הכוונה, המיועד להיות חתן.

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 11:34 am
על ידי עשוי לנחת
תוכן כתב:ומה ההבדל בין זה למה שמצאנו אצל הרבה קהילות שקוראים לתורה לכל אחד בשם "הרב", ויש שהגדילו לעשות וקוראים לכל אחד בשם "מורינו". אלא הכוונה המיועד להיות רב, והמיועד להיות מורינו, וגם כאן הכוונה, המיועד להיות חתן.

הברקה יפה!
אם כי ש'רב' זה לשון כבוד, שלא נקרא לא' 'אדון' ולחבירו 'רב', אז קוראים לכולם אותו דבר.
אבל 'חתן' זה ענין של מצב מסוים בחיים [לא תמיד מוסיף כבוד...], ממילא הרי זה שונה קצת.
בכלל, היה כדאי שנלך יותר על כיוון של יותר מקורות פחות סברות...

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 5:22 pm
על ידי למאי_נמ?
תוכן כתב:ומה ההבדל בין זה למה שמצאנו אצל הרבה קהילות שקוראים לתורה לכל אחד בשם "הרב", ויש שהגדילו לעשות וקוראים לכל אחד בשם "מורינו". אלא הכוונה המיועד להיות רב, והמיועד להיות מורינו, וגם כאן הכוונה, המיועד להיות חתן.

א. עי' בהליכות שלמה תפילה (בסוף) שדן איך מותר לכנות בתואר "הרב" בעלייה לתורה, הרי "אין גבהות לפני המקום", ותירץ שתואר זה בא לומר שהלה הוא "רבני" (ולא קראי).
ב. כמדומה שאצל הגרש"ד שליט"א מכנים את כל העולה לתורה נשוי "הרב רבי", בלי קשר למעלתו ומעמדו.

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 6:22 pm
על ידי בברכה המשולשת
למאי_נמ? כתב:ב. כמדומה שאצל הגרש"ד שליט"א מכנים את כל העולה לתורה נשוי "הרב רבי", בלי קשר למעלתו ומעמדו.


חוץ ממרן הגרש"ד שליט"א בעצמו שאותו מעלים מורנו הרב

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 6:51 pm
על ידי רחמים
עשוי לנחת כתב:מנהג הוא בקהלות רבות שכשקוראים לתורה למי שאינו נשוי מכנים אותו בתואר 'החתן'.
תמהתי לא פעם איך זכה כל בחור צעיר לתואר זה?

[בחיפוש קל לא מצאתי אלא באיזה סידור שכן הוא מנהג ירושלים]


יש כמה מנהגים מיוחדים לרווקים דווקא וכמו לעינין טלית גדול וד' מינים וכן מנהג זה לקוראו לתורה בתואר חתן ובסה''כ בכל המנהגים יש גם תועלת של פרסומת לבחור דבר שיכול לקדם אותו בשידוכים, דשמא יש שחושבים שהוא כבר נשוי אבל כך הוא ניכר ובולט, אבל כך גם יציעו לו הצעות וגם יבקשו עליו רחמים ועל דרך שאמרו בתלמוד בבלי מסכת חולין דף צז ב וז''ל:
והתניא: אילן שמשיר פירותיו - סוקרו בסיקרא, וטוענו באבנים. בשלמא טוענו באבנים - כי היכי [דף עח עמוד א] דניכחוש חיליה, אלא סוקרו בסיקרא, אמאי? כי היכי דליחזיוה אינשי וליבעי רחמי עילויה, כדתניא: +ויקרא י"ג+ וטמא טמא יקרא - צריך להודיע לרבים, ורבים מבקשים עליו רחמים, וכן מי שאירע בו דבר - צריך להודיע לרבים, ורבים מבקשים עליו רחמים, אמר רבינא: כמאן תלינן כובסא בדיקלא, כמאן - כי האי תנא.

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 6:52 pm
על ידי בברכה המשולשת
וכעת נתעוררתי לחשוב שאולי יש על כך דיון בספרו של שלומי רייסקין נ"י על הרווק והלכותיו

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 7:01 pm
על ידי עשוי לנחת
רחמים כתב:
עשוי לנחת כתב:מנהג הוא בקהלות רבות שכשקוראים לתורה למי שאינו נשוי מכנים אותו בתואר 'החתן'.
תמהתי לא פעם איך זכה כל בחור צעיר לתואר זה?
[בחיפוש קל לא מצאתי אלא באיזה סידור שכן הוא מנהג ירושלים]

יש כמה מנהגים מיוחדים לרווקים דווקא וכמו לעינין טלית גדול וד' מינים וכן מנהג זה לקוראו לתורה בתואר חתן ובסה''כ בכל המנהגים יש גם תועלת של פרסומת לבחור דבר שיכול לקדם אותו בשידוכים, דשמא יש שחושבים שהוא כבר נשוי אבל כך הוא ניכר ובולט, אבל כך גם יציעו לו הצעות וגם יבקשו עליו רחמים ועל דרך שאמרו בתלמוד בבלי מסכת חולין דף צז ב וז''ל:
והתניא: אילן שמשיר פירותיו - סוקרו בסיקרא, וטוענו באבנים. בשלמא טוענו באבנים - כי היכי [דף עח עמוד א] דניכחוש חיליה, אלא סוקרו בסיקרא, אמאי? כי היכי דליחזיוה אינשי וליבעי רחמי עילויה, כדתניא: +ויקרא י"ג+ וטמא טמא יקרא - צריך להודיע לרבים, ורבים מבקשים עליו רחמים, וכן מי שאירע בו דבר - צריך להודיע לרבים, ורבים מבקשים עליו רחמים, אמר רבינא: כמאן תלינן כובסא בדיקלא, כמאן - כי האי תנא.

יפה, אבל נשמע עצוב ומעורר 'רחמים'...

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: א' דצמבר 23, 2012 9:11 pm
על ידי וואס
בברכה המשולשת כתב:וכעת נתעוררתי לחשוב שאולי יש על כך דיון בספרו של שלומי רייסקין נ"י על הרווק והלכותיו

מה שם הספר והאם מצוי באוצר?

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 8:49 am
על ידי בברכה המשולשת
רייסקין, שלומי הרווק בהלכה ובמנהג עבודת גמר במחלקה לתלמוד, אוניברסיטת בר-אילן תשסד 145 ע'
(מן הסתם אינו באוצר, אך אולי אפשר לבקש מגיסו של המחבר, מע"כ הרה"ג יואל קטן שליט"א.)

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 10:13 am
על ידי תוכן
איך הם גיסים, הם נשואים לשתי אחיות?

Re: יעמוד החתן - "החתן"?

פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 2:39 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שהרה"ג יואל קטן נשוי לאחותו של שלומי רייסקין.