מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11414
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 27, 2010 2:27 pm

אליהוא כתב:יש איזה סיפור על המהרש"א היה מצאצאי ריה"ח ושמו שמואל ושם אביו יהודה למרות אזהרת ריה"ח לצאצאיו ע"ז.


viewtopic.php?f=7&t=620&p=4009&hilit=%D7%A9%D7%9D+%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%94%E2%80%A6#p4009 בהודעה הראשונה באשכול.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 27, 2010 3:10 pm

יודע ספר,
היש בידך מקורות או הוכחות לענין. אודה לך מאוד.

איש ספר,
הסיפור הזה נדפס גם בהערות מקו"ח לצוואת ריה"ח.

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' יולי 27, 2010 6:13 pm

יודע ספר כתב:ההתייחסות לצוואת ריה"ח התחילה כמובן אצל החסידים שתנועתה החלה אכן ב200 - 250 שנה האחרונות


מנין לך?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11414
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יולי 27, 2010 6:21 pm

חכם באשי כתב:איש ספר,הסיפור הזה נדפס גם בהערות מקו"ח לצוואת ריה"ח.


שכמובן נטלו מהמקור שציינתי שם.

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' יולי 27, 2010 6:27 pm

מרחביה כתב:
אורי אגסי כתב:(אגב גם אצל הספרדים קיים מושג כזה כמו הרב עובדיה יוסף שהיה נקרא על שם האב ואחיו שנפטר לפני זמן לא רב נקרא "יעקב עובדיה").

הנה מה שסיפר בראיון אחיהם ר' נעים:
כשאנו שואלים את ר' נעים, מדוע שם משפחתו הוא עובדיה, אך שם משפחת אחיו, מרן הגר"ע שליט"א, הוא יוסף, הוא מספר לנו בחיוך: "לאחי הרב יש שני שמות פרטיים, עובדיה ויוסף. השם שלי הוא משה, אך במשך השנים קראה לי אמי שם נוסף, נעים, שהשתרש יותר מהשם הראשון.
"שם המשפחה המקורי שלנו נבלע לפני עשרות בשנים. אני חושב שהיה זה 'טוחן' או שם דומה, אבל לא השתמשנו בו בשנים האחרונות. אנחנו האחים קראנו לעצמנו בשם משפחה 'עובדיה', על שם אחינו הגדול, ראש המשפחה, והוא בחר לשם משפחתו את שמו השני, יוסף. אבל לכולנו יש שני שמות פרטיים".


מוזר. מעולם לא ראיתי כשהתפללו לרפואתו שהזכירו את שמו "עובדיה יוסף בן ג'ורג'יה"?

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי אורי אגסי » ג' יולי 27, 2010 6:29 pm

זקן ששכח כתב:
אורי אגסי כתב:לגבי "יהודה לייב" ו"אריה לייב", אכתוב בקצרה מה ששמעתי מאדם ת"ח גדול וידען שאמר בשם אדם גדול שאיני זוכר את שמו:
ישנם 3 סוגי "לייב" - "אריה לייב", "יהודה לייב" ו"חיים לייב". אך לכל אח משמעות שונה.
1) אריה לייב - "לייב" תרגום החיה ששמה אריה.
2) יהודה לייב - "לייב" תרגום של המילה "הודיה והודאה" ("לויבן") עשה"כ שנאמר על מקור השם "יהודה" - "הפעם אודה".
3) חיים לייב - "לייב" תרגום של המילה "חיים" "לעבן" (כמו שאומרים "טאטע לעבן" - אבא שיחי').

וא"כ לא הרי זה כהרי זה. ואף שהדברים מחודשים, אך כיון שנאמרו ע"י אדם גדול, וזה רעיון נחמד, אמרי להציגו כאן.

הסוג השני שציינת לכאורה צ"ב, מדוע אצל בעלי ההגייה החסידית אינו נקרא יהודה לויב?


מה הקושיא? או שהסבא היה מליטא, או שעכ"ם מקור השם מגיע מזה, זה ברור שלא כל מי שנקרא יהודה לייב יודע שזה ע"ש "לויב".
אבל עכ"פ, כמדומני שאותו גדול שאמר את הדברים היה בליטא.

זקן ששכח
הודעות: 2638
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יולי 27, 2010 11:11 pm

אורי אגסי כתב:
זקן ששכח כתב:
אורי אגסי כתב:לגבי "יהודה לייב" ו"אריה לייב", אכתוב בקצרה מה ששמעתי מאדם ת"ח גדול וידען שאמר בשם אדם גדול שאיני זוכר את שמו:
ישנם 3 סוגי "לייב" - "אריה לייב", "יהודה לייב" ו"חיים לייב". אך לכל אח משמעות שונה.
1) אריה לייב - "לייב" תרגום החיה ששמה אריה.
2) יהודה לייב - "לייב" תרגום של המילה "הודיה והודאה" ("לויבן") עשה"כ שנאמר על מקור השם "יהודה" - "הפעם אודה".
3) חיים לייב - "לייב" תרגום של המילה "חיים" "לעבן" (כמו שאומרים "טאטע לעבן" - אבא שיחי').

וא"כ לא הרי זה כהרי זה. ואף שהדברים מחודשים, אך כיון שנאמרו ע"י אדם גדול, וזה רעיון נחמד, אמרי להציגו כאן.

הסוג השני שציינת לכאורה צ"ב, מדוע אצל בעלי ההגייה החסידית אינו נקרא יהודה לויב?


מה הקושיא? או שהסבא היה מליטא, או שעכ"ם מקור השם מגיע מזה, זה ברור שלא כל מי שנקרא יהודה לייב יודע שזה ע"ש "לויב".
אבל עכ"פ, כמדומני שאותו גדול שאמר את הדברים היה בליטא.

תסכים בבקשה שדבריך תמוהים. וכי לא היו גדולי עולם שקראו לבניהם בשם זה? קח לדוגמא את ה'אמרי אמת' ועוד כהנה שהיו בפולין או שאר מקומות שדברו בהגיה חסידית. ולדבריך קראוהו יהודה לייב מתוך בורות...
(דוגמא: בליטא קראו לתורה 'תיירה', אבל זה לא גרם לאף יהודי בפוליו, ווהלין, גליציה ועוד כהנה [אף לא לבור ועם הארץ] לקרא לתורה בשם זה).

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי אורי אגסי » ד' יולי 28, 2010 12:03 am

קודם כל, כבר כתבתי שהדברים מחודשים.
שנית, לשפת אמת קראו יהודה אריה לייב.
שלישית, בפשטות, לולא הפירוש המחודש, יהודה לייב הוא כמו אריה לייב עשה"כ גור אריה יהודה.

אורי אגסי
הודעות: 502
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 11:29 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי אורי אגסי » ד' יולי 28, 2010 12:12 am

מענין לענין, שמעתי פעם מאדם ששמו "יששכר בער" שטען לי שבמקור אין השם "יששכר דוב" אלא רק "יששכר בער", ו"בער" אין הכוונה לתרגום של "דוב" אלא תרגום של הצמח "דודאים" הקשור ללידת יששכר. ודוק ותמצא בדורות הראשונים שהופיע אך ורק השם יששכר בער ולא יששכר דוב! לדוגמא: הגאון בעל ש"באר שבע" נקרא רבי "יששכר בער" איילנבורג ולא "יששכר דוב". ורק בדורות מאוחרים בטעות שייכו את ה"בער" ל"דוב". ובזה מתיישב התמיהה הגדולה, מהיכן נולד הצירוף המוזר "יששכר דוב", רוב הצירופים יש להם מובן כמו יהודה אריה לייב - "גור אריה יהודה", נפתלי הרץ או צבי - "נפתלי איילה שלוחה", ועוד. ואילו "יששכר דוב" מהיכן נולד? בתורה כתיב "יששכר חמור"!
אולם לפי ההסבר ההנ"ל א"ש. ואף שבדורות האחרונים ודאי מצינו הרה"ק מבעלזא וכו', אך מקור השם הוא מהנ"ל.
כ"ז שמעתי מאדם הנושא את השם "יששכר בער" לבד ללא "דוב".

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי תולדות אדם » ג' אוגוסט 03, 2010 1:29 pm

דרך אגב אוסיף סיפור נאה ששמעתי ביו"ד דהרה"ק מבעלז זי"ע בכ"א אב.
מאן דהו הציעו שידוך ששם אבי המדוברת כשם החתן, והלך לשאול את פי הרה"ק מבעלז ואמר לו לא לעשות השידוך, אך המדובר חפץ לעשות את השידוך והלך לשאול את הבית ישראל, שאלו אותו הבית ישרל האם כבר שאל על כך, וענה לו שכבר שאל את הבעלזער רב שלא התיר לו, אמר לו הגערער רבי: אם צוואת רבי יהודה החסיד עוד הייתי מסתדר, אך נגד דבריו של הבעלזער רב איני יכול לומר דבר. זי"ע ועכי"א

בורגני בורגני
הודעות: 10
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 9:13 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בורגני בורגני » ג' אוגוסט 03, 2010 1:39 pm

לא קראתי את כל המאמרים,
לי ידוע שטעם הדבר שלא יקרא החתן בשם חותנו, כדי שאשתו תוכל לקרוא לבעלה בשמו, וכמו המבואר בשו"ע הלכ' כיבוד אב ואם שלא יקרא אדם לבנו בשם אבותיו מלבד שמות האושפיזין שהם נדושים, מפני שאסור להזכיר שם אביו.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 03, 2010 2:33 pm

בורגני,
זה הטעם ששיערו כמה אחרונים בסברת ריה"ח. אך אין הדבר מוכרח, כמובן.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי מנחם » ד' אוגוסט 04, 2010 12:35 am

בורגני בורגני כתב:לא קראתי את כל המאמרים,
לי ידוע שטעם הדבר שלא יקרא החתן בשם חותנו, כדי שאשתו תוכל לקרוא לבעלה בשמו, וכמו המבואר בשו"ע הלכ' כיבוד אב ואם שלא יקרא אדם לבנו בשם אבותיו מלבד שמות האושפיזין שהם נדושים, מפני שאסור להזכיר שם אביו.
גם זה מהשו"ע??

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 1:08 am

פלא שאף אחד לא ציין למאמרו המופלא של הרב ארי יצחק שבט בהמעין. http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... asp?id=175

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 04, 2010 9:49 am

בצלאל,
פלא עליך שאתה לא קורא בהודעות קודמך, וממילא אתה 'מתפלא' על האחרים.
לעבודתיו של ר' ארי שבט ציינתי כבר
ראה: viewtopic.php?f=7&t=1226&st=0&sk=t&sd=a#p7505
וגם את המאמר שאליו ציינת, העלתי: viewtopic.php?f=7&t=1226&st=0&sk=t&sd=a#p7644

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בצלאל » ד' אוגוסט 04, 2010 11:28 am

את מה שהבאת בקישור הראשון ראיתי, אבל לא קישרת שם למאמר.
בקישור השני הבאת מאמר להורדה, בלי לציין מיהו מחבר המאמר, ועל כן לא השגחתי שבעצם מדובר באותו מאמר.
על כל פנים, ישנם ודאי כאלו שיעדיפו קישור למאמר ברשת מאשר הורדת קובץ.
ועמך הסליחה.

נאום הגבר
הודעות: 28
הצטרף: ג' אוגוסט 17, 2010 12:49 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי נאום הגבר » ה' אוגוסט 19, 2010 3:37 am

משה רבינו ע"ה, נקרא "חבר", כשם חותנו יתרו - שנקרא "חבר"...

חותנו של התוספות יום טוב, ר' משה אהרן אשכנזי מפראג, היה חתנו של ר' אהרן משה תאומים מפראג.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 19, 2010 4:03 am

נאום הגבר כתב:משה רבינו ע"ה, נקרא "חבר", כשם חותנו יתרו - שנקרא "חבר"...


נראה שהתכוונת בדרך הלצה, כך אני מפרש את שלושת הנקודות שהוספת.
והסיבה פשוטה, הן לחתן והן לחותן היו שבעה שמות לכל אחד, ובכזו מציאות יש הרבה מקילים...

עוטר ישראל
הודעות: 25
הצטרף: ה' אוגוסט 19, 2010 4:04 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי עוטר ישראל » ה' אוגוסט 19, 2010 4:12 am

אכן, בדרך צחות, אבל לא מטעם ריבוי השמות, אלא מן הטעם הפשוט, שהרי ברור הוא שמשה ויתרו לא נקראו בחייהם בשבע שמות פרטיים. לא זו הכוונה.
לו היה מאן-דהו קורא ליתרו - "רעואל", הוא בוודאי לא היה מפנה את ראשו כלל לכיוונו...
אלא מאי?
שבע שמות נקראו להם "בתורה". כלומר, שבתורה הם מכונים על ידי השי"ת נותן התורה, בשבע כינויים שונים.
נערך לאחרונה על ידי עוטר ישראל ב ה' אוגוסט 26, 2010 11:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בצלאל » ה' אוגוסט 19, 2010 9:47 am

נאום הגבר כתב:משה רבינו ע"ה, נקרא "חבר", כשם חותנו יתרו - שנקרא "חבר"...

הסיבה פשוטה היא: ציפורה נתגיירה בבגרותה ושוב אינה נחשבת לבתו של יתרו!

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 19, 2010 2:45 pm

בצלאל כתב:
נאום הגבר כתב:משה רבינו ע"ה, נקרא "חבר", כשם חותנו יתרו - שנקרא "חבר"...

הסיבה פשוטה היא: ציפורה נתגיירה בבגרותה ושוב אינה נחשבת לבתו של יתרו!


מדוע הדגשת "בבגרותה"? הרי גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, הוא בין אם נתגייר בקטנותו ובין אם נתגייר בבגרותו.

בצלאל
הודעות: 100
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 12:51 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בצלאל » ה' אוגוסט 19, 2010 3:02 pm

חכם באשי כתב:
בצלאל כתב:
נאום הגבר כתב:משה רבינו ע"ה, נקרא "חבר", כשם חותנו יתרו - שנקרא "חבר"...

הסיבה פשוטה היא: ציפורה נתגיירה בבגרותה ושוב אינה נחשבת לבתו של יתרו!


מדוע הדגשת "בבגרותה"? הרי גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, הוא בין אם נתגייר בקטנותו ובין אם נתגייר בבגרותו.


שנו חכמים בכתובות יא ע"א: "גר קטן מטבילין אותו על דעת בית דין". דעת הטור בסי' רסח: "נכרי קטן אם יש לו אב יכול לגייר אותו, ואם אין לו אב ובא להתגייר ב"ד מגיירין אותו שזכות הוא לו וזכין לאדם בלא ידיעתו, ולא שנא קטן שגיירו אביו או גיירוהו ב"ד יכול למחות כשיגדיל". אמור מעתה, שקטן שגיירוהו אחרים אין לו דין כקטן שנולד, אלא מתייחס הוא אחר אביו לכל דבר ועדיין הוא ברשות אביו.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 19, 2010 3:09 pm

הבנתך לקויה.
גוי קטן יכול להתגייר רק על דעת אביו ואמו, אך משעה שנתגייר - הרי הוא כקטן שנולד דמי, ואין לו כל ייחוס לאביו ואמו!
זה ברור בהחלט.

מאחורי הקלעים
הודעות: 132
הצטרף: ב' יולי 19, 2010 1:49 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי מאחורי הקלעים » ו' אוגוסט 20, 2010 2:17 am

אצרף מהספר אבות עטרת לבנים הדן בזה


ובדרך אגב כיון שנדון פה גם על נתינת שם על אביו שחי אציין דהגאוד ר יצחק דוב מוירצבורג קרא לבנו בשם יצחק זעקל כמובא בכתביו [יש באוצר אבל חלק הזה חסר עיין כאןhttp://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=6&t=1332

זעירא דמן חבריא
הודעות: 13
הצטרף: ה' אוגוסט 26, 2010 9:04 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי זעירא דמן חבריא » א' אוגוסט 29, 2010 7:40 am

היעב"ץ כותב ב"מגילת ספר" שלו, שזקינו רבי יעקב ז"ק, נשא תחילה את בת רבו רבי יעקב מלובלין. והיעב"ץ אינו מתייחס כלל לכך שנקרא כשם חותנו.

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי מור » ד' ספטמבר 01, 2010 12:25 pm

כהיום הזה שלחתי את השאלה בידי ידידי המופלג רד"ב שליט"א, שהביאה קמיה האי גאון מופלא רבי שריה דבליצקי שליט"א, שהכריע שניתן לקיים את השידוך בתנאי שהחתן יוסיף שם על שמו.
והוסיף, דלא בעינן שיקראוהו רק בשמו החדש, אלא ניתן לקראו בב' השמות גם יחד. (דוג' אם היה שמו אברהם, יוסיף עליו את השם יצחק, ויקרא שמו בישראל אברהם יצחק).
נערך לאחרונה על ידי מור ב ד' ספטמבר 01, 2010 1:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פייערמאן
הודעות: 113
הצטרף: ד' יוני 22, 2016 5:56 am

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי פייערמאן » א' ספטמבר 25, 2016 9:24 pm

מור כתב:
איש_ספר כתב:גם ר' משה פיינשטיין לקח לבנותיו שני חתנים קרואי שם משה, ר' אליהו משה שיסגל ור' משה דוד טנדלר.

[אגב, הנצי"ב מואלאזין שמו המלא היה, נפתלי צבי יהודה ליב ואילו נכדו הנולד בחייו - בן הגאון ר' רפאל חתנו - נקרא ר' אריה ליב, לפני איזה שנים בשמחה משפחתית שאלתי את המלך במסיבו הוא רבינו הגרמש"ש זצ"ל ע"כ, והוא שלא היה לו בעולמו אלא תורה, השיבני שאינו יודע אם שם אביו היה אריה ליב או אריה לבד! והפנה אותי לברר ע"כ אצל נכדו!, מן הסתם שמע איך קראו לו לתורה אלא שלא ידע אם הדברים מדויקים...].


ואנוכי שמעתי משמיה דבנו דהגרמ"ש, הוא ניהו הגאון ר' נפתלי צבי יהודה שליט"א (הקרוי ע"ש זקנו כמובן), שהרי כל האריה'ס במשפחה שם כולם ע"ש אבי המשפחה הגאון הכביר ר' לייבל'ה שפירא (קובנר) זצוק"ל - אביו של ר' רפאל, אשר שמו המלא היה אריה לייב, והנה בברית לבנו של ר' רפאל - הלא הוא ר' אריה, אבי הגרמ"ש - הופתע הסבא הנצי"ב לשמוע ששמו נקרא 'אריה', וטען לחתנו, ר' רפאל, כיצד קורא לבנו על שמו בחייו, שכן אריה תרגומו כידוע לייב. אך ר' רפאל השיבו שאף שתרגום אריה הוא לייב, מ"מ ב'הלכות שמות' הרי חשובין הן לב' שמות נפרדים, ואין להקשות מזה על זה, ונחה דעתו של רב האי גאון, מרנא הנצי"ב.

ולגוף השמועה מהגרמ"ש, עליך ר' איש ספר לא אתפלא אם לא ידעת שלגרמ"ש גופא יש בן הקרוי בשם 'אריה' (ע"ש אבי הגרמ"ש) ללא לייב (מח"ס פניני זוהר), אך לפלא קצת תשובת הגרמ"ש אליך, בעוד שלבנו קרא בשם אריה לבד, ויש ליישב.

[ולכבוד ימי בין הזמנים אקנח בשמועה נאה לנעוץ הענין מתחילתו לסופו, שבברית לבן הגרנצ"י הנ"ל, כובד הסבא הגרמ"ש זצ"ל בקריאת הברכות. ברם משהגיע לקריאת השם - אריה - חכך ברגע בדעתו היאך ינהג, שכן קריאת שם אביו ללא תואר כבוד קשה היתה עליו. אך כרגע כמימריה חכך, ומיד הכריע וקרא בקול נעים: ויקרא שמו בישראל ר' אריה....]

אורי אגסי כתב:לגבי "יהודה לייב" ו"אריה לייב", אכתוב בקצרה מה ששמעתי מאדם ת"ח גדול וידען שאמר בשם אדם גדול שאיני זוכר את שמו:
ישנם 3 סוגי "לייב" - "אריה לייב", "יהודה לייב" ו"חיים לייב". אך לכל אח משמעות שונה.
1) אריה לייב - "לייב" תרגום החיה ששמה אריה.
2) יהודה לייב - "לייב" תרגום של המילה "הודיה והודאה" ("לויבן") עשה"כ שנאמר על מקור השם "יהודה" - "הפעם אודה".
3) חיים לייב - "לייב" תרגום של המילה "חיים" "לעבן" (כמו שאומרים "טאטע לעבן" - אבא שיחי').

וא"כ לא הרי זה כהרי זה. ואף שהדברים מחודשים, אך כיון שנאמרו ע"י אדם גדול, וזה רעיון נחמד, אמרי להציגו כאן.



ברבן של כל בני הגולה מובא מעשה זו בשינוי קצת שהג"ר רפאל היה רוצה לקוראו ארי' "לייב" ולא סתם ארי', וע"ז טען הנצי"ב ששמו יהודה שגם פירושו לייב, והשיבו ר' רפאל כנ"ל דלא הרי לייב זה כלייב זה, שזה מקורו מהודי', אמנם כבר העירו שם דבנחלת שבעה סי' מה כתב שמקורו הוא מגור ארי' יהודה

בין גברא לגברא
הודעות: 175
הצטרף: ש' אוקטובר 27, 2012 6:42 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בין גברא לגברא » א' ספטמבר 25, 2016 10:03 pm

יש תשובה על זה בזכר יהוסף יו"ד ח"ב סי' קמ"ג. כנראה זו התשובה שהודפסה במוריה, שבט תשע"ו.

איש גלילי
הודעות: 2334
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' ספטמבר 26, 2016 12:03 am

אורי אגסי כתב:לגבי "יהודה לייב" ו"אריה לייב", אכתוב בקצרה מה ששמעתי מאדם ת"ח גדול וידען שאמר בשם אדם גדול שאיני זוכר את שמו:
ישנם 3 סוגי "לייב" - "אריה לייב", "יהודה לייב" ו"חיים לייב". אך לכל אח משמעות שונה.
1) אריה לייב - "לייב" תרגום החיה ששמה אריה.
2) יהודה לייב - "לייב" תרגום של המילה "הודיה והודאה" ("לויבן") עשה"כ שנאמר על מקור השם "יהודה" - "הפעם אודה".
3) חיים לייב - "לייב" תרגום של המילה "חיים" "לעבן" (כמו שאומרים "טאטע לעבן" - אבא שיחי').

וא"כ לא הרי זה כהרי זה. ואף שהדברים מחודשים, אך כיון שנאמרו ע"י אדם גדול, וזה רעיון נחמד, אמרי להציגו כאן.

נראה פשוט שהשם יהודה אריה לייב, זה כבר שלב שלישי, ליהודה נוסף לייב (דהיינו אריה, כמו הראשון שידוע לי בשם זה הוא המהר"ל מפראג - יהודה ליוא, ונקרא אצל הגויים 'ליאון' דהיינו 'אריה'), ואח"כ תורגם ה'לייב' ל'אריה', ונוצר השם הארוך יהודה אריה לייב.
ולעתים במשך הדורות 'נשר' השם יהודה לגמרי, ונשאר השם 'אריה ליב', כמו שלכאורה מוכח במקרה של הסב"ק משפאליע, שכל הספרים מכנים אותו מהרא"ל, ושמו האמתי היה יהודה ליב, כמו שמוכח מחותמת של צאצאיו מזמן מועט אחר פטירתו (שם כתוב יהודה ליב בן רחל).
השם חיים לייב, באמת יתכן שמקורו הוא מלשון חיים - לעבן, אם כי כבר ראיתי אנשים ששמם חיים אריה, אך מסתברא שבמרוצת הדורות תרגמו בטעות את 'לייב' לאריה, ונוצר חיבור חדש של חיים אריה.
כל זה השערות בעלמא, אבל נראים לי מסתברים.

עוד נראה שכל שמות החיות [אצל גברים אשכנזים], הם כינויי שמות במקורם. כגון, זאב הוא בנימין, עדה"כ בנימין זאב יטרף. צבי הוא במקור הירש, והוא כינוי לנפתלי על דרך נפתלי אילה שלוחה (אולי יוצרי השם סברו שהירש הוא איל). ומסתבר שכל השמות התחילו מאידיש, ובמשך השנים תורגמו ללה"ק. וכמו שכבר כתבו כאן לגבי השם דב, ואמנם לא מצאתי במקורות הקדמונים את השם דב, רק את השם בער ככינוי ליששכר.

בקרו טלה
הודעות: 2945
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אפריל 25, 2017 7:25 pm

אורי אגסי כתב:מענין לענין, שמעתי פעם מאדם ששמו "יששכר בער" שטען לי שבמקור אין השם "יששכר דוב" אלא רק "יששכר בער", ו"בער" אין הכוונה לתרגום של "דוב" אלא תרגום של הצמח "דודאים" הקשור ללידת יששכר. ודוק ותמצא בדורות הראשונים שהופיע אך ורק השם יששכר בער ולא יששכר דוב! לדוגמא: הגאון בעל ש"באר שבע" נקרא רבי "יששכר בער" איילנבורג ולא "יששכר דוב". ורק בדורות מאוחרים בטעות שייכו את ה"בער" ל"דוב". ובזה מתיישב התמיהה הגדולה, מהיכן נולד הצירוף המוזר "יששכר דוב", רוב הצירופים יש להם מובן כמו יהודה אריה לייב - "גור אריה יהודה", נפתלי הרץ או צבי - "נפתלי איילה שלוחה", ועוד. ואילו "יששכר דוב" מהיכן נולד? בתורה כתיב "יששכר חמור"!
אולם לפי ההסבר ההנ"ל א"ש. ואף שבדורות האחרונים ודאי מצינו הרה"ק מבעלזא וכו', אך מקור השם הוא מהנ"ל.
כ"ז שמעתי מאדם הנושא את השם "יששכר בער" לבד ללא "דוב".

viewtopic.php?f=7&t=1670&p=11131#p11178

עמקן
הודעות: 1124
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי עמקן » ג' אפריל 25, 2017 10:00 pm

יש תשובה על ענין זה בשו"ת זכר יהוסף (יו"ד סי' קמ"ג).
איש_ספר כתב:גם ר' משה פיינשטיין לקח לבנותיו שני חתנים קרואי שם משה, ר' אליהו משה שיסגל ור' משה דוד טנדלר..

מור כתב:כהיום הזה שלחתי את השאלה בידי ידידי המופלג רד"ב שליט"א, שהביאה קמיה האי גאון מופלא רבי שריה דבליצקי שליט"א, שהכריע שניתן לקיים את השידוך בתנאי שהחתן יוסיף שם על שמו.
והוסיף, דלא בעינן שיקראוהו רק בשמו החדש, אלא ניתן לקראו בב' השמות גם יחד. (דוג' אם היה שמו אברהם, יוסיף עליו את השם יצחק, ויקרא שמו בישראל אברהם יצחק).

וונדרבר
הודעות: 771
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: שם חתן כשם חמיו - צוואת ריה"ח

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' דצמבר 26, 2018 5:15 pm

יודע ספר כתב:אצל הספרדים ששם אף לא מקפידים על אב ובן או סבא באותו שם,
מה הולך שם לגבי חתן וחמיו? או לגבי כלה וחמותה?

מה שכותב שאצל הספרדים לא הקפידו על אב ובן באותו השם, אינו נכון, כמו שציין הרב איש ספר שהיה זר בעיני הרב חיד"א.
איש_ספר כתב:החיד"א כותב בשה"ג שראה באיזה מקום אב ובנו בשם אחד והיה הדבר זר מאד בעיניו.

ובמקום אחר הובאו דברי הגרי"ח סופר שכתב בס' תורת יעקב על התורה (עמ' תתמ"ט) שדברי מרן החיד"א הם בס' ברית עולם (על ספר חסידים) סי' ת"ס.
ראה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 31#p505418


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים

cron