מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתיבת אותיות יה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תחכמוני
הודעות: 161
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 7:01 pm

כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי תחכמוני » ג' יולי 27, 2010 5:33 pm

אולי פעם אחת חכמי ותלמידי הפורום יפתרו את נושא כתיבת מילים שסיומם הוא אותיות שם השם - ולמשל שטר 'ראיה' יש שכותבים במלא, ויש ש'מקפידים' לכתוב שטר ראי', וכן ע"ז הדרך בכה"ת, וידוע שבקדמונים רובם לא הקפידו. האם יש ענין להקפיד?

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי מנחם » ג' יולי 27, 2010 7:20 pm

איני יודע אם יש לזה מקור, אך שמעתי אומרים, שהכותבים את כל האותיות וגם גרש (למשל "ראי'ה"), אם כותבים קודם את שתי האותיות ואח"כ את הגרש (כמו שמצוי בכתב יד), הוי לשיטתייהו לכאורה כמחיקת השם.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ג' יולי 27, 2010 10:13 pm

ספרים רבים מדברים בעד עצמם, שהקיצור (כגון במלה ראי') אינו בגלל קדושת השם אלא מאהבת הקיצור. לפיכך הקיצור מצוי גם בתיבות רבות שאין להם קשר לאותיות אלו, כגון: מלאכי' (מלאכים) ועוד תיבות רבות כיו"ב. וכך קיצור בסופי תיבות רבות שהקורא יכול להבין אותן גם בצורתן המקוצרת.
ולעולם לא מצינו שיטילו גרש בין האותיות יו"ד ה"א שבתחילת תיבה, עד לדור האחרון שמשופע בצדיקים שלא קמו כמותם בכל הדורות.
גם חידשו צדיקי דורנו שבתיבות כגון 'יין' מוסיפים גרש מעל היוד"ין, ולא ביניהן. מה זה?
וזכיתי שגם שמי יתקדש בקדושה זו, ואני מקבל מכתבים שבשם הק' 'מונדשיין' מוסיפים גרש מעל שתי היו"דין.

יצג
הודעות: 1079
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יצג » ג' יולי 27, 2010 10:32 pm

יעויין בקובץ המצורף
קבצים מצורפים
גנזי הקודש.PDF
(148.07 KiB) הורד 301 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2732
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יולי 27, 2010 11:23 pm

א. לא מפני קידוש השם הוסיפו גרש, אלא מפני קידוש הנערווין. שכל מי שעצביו רופפים יתר על של חבירו - קדוש יאמר לו! והדוגמות לצערינו רבו מני רבים, ותחת לשלוח את הנוטל ידיו או נושק מזוזתו בקצב של עשרים פעם בדקה - אל רופא הנפשות, מושיבים אותו במזרח בית המדרש ונותנים גושפנקא צדקותית לכל שגיונותיו.
ב. בהערת קודמי הובא קובץ בו נאמר בהערה שאולי מפני קידוש השם נזכר בגמרא ישעי' ללא אות ו'. אבל תמה אני מדוע אם כן מופיע בגמ' שם אלקים בה"א לא פעם ולא פעמיים.

ישראל הר כסף
הודעות: 887
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' יולי 27, 2010 11:26 pm

אני לא זוכר מי ממחברי זמנינו מגדולי ישראל כתב בספרו ציטוטים של פסוקים עם שם הוי"ה ככתיבתו, וכששאלו אותו ע"כ אמר שהוא מקווה שעם ספרו לא הולכים לאשפה או לבית הכסא...

תחכמוני
הודעות: 161
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 7:01 pm

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי תחכמוני » ג' יולי 27, 2010 11:29 pm

יצג, תודה רבה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יולי 28, 2010 4:23 am

ישראל הר כסף כתב:אני לא זוכר מי ממחברי זמנינו מגדולי ישראל כתב בספרו ציטוטים של פסוקים עם שם הוי"ה ככתיבתו, וכששאלו אותו ע"כ אמר שהוא מקווה שעם ספרו לא הולכים לאשפה או לבית הכסא...


בעבר הבאתי כאן באחד האשכולות דברי הגר"ש פישר שהשיב בנוסח זה למי ששאלו איך כתב על החזו"א בהקדמת ספרו, 'איש האלקים' בה"א. ומסתבר שלכך כונתך בתוספת גוזמא.
ומענין לענין, מעש"ר רבינו הגריש"א שחותם שמו שלו', והוא מיוסד ע"ד הרמ"א ביור"ד רע"ו סי"ג. ובברכ"י שם העיד שכ"ה המנהג בערי המערב. וק"ו לשאר שמות שאין לכתוב מלא במקום חשש שיבוא לידי בזיון רח"ל.

חכם באשי
הודעות: 9985
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 28, 2010 9:45 am

ישראל הר כסף כתב:אני לא זוכר מי ממחברי זמנינו מגדולי ישראל כתב בספרו ציטוטים של פסוקים עם שם הוי"ה ככתיבתו, וכששאלו אותו ע"כ אמר שהוא מקווה שעם ספרו לא הולכים לאשפה או לבית הכסא...


מאידך, כבר הזכרתי באחד האשכולות, שאחד הראשונים (נעלם מזכרוני שמו) מחה על מנהגו של ר' יוסף גיקיטיליא (ממקובלי ספרד בתחילת האלף השישי) לכתוב בספריו את שם הוי"ה במילואו וכסדרו, כן בכל ספריו: שערי אורה, שערי צדק, וכו' וכו'. אלא שר' יוסף נהג בכך כמנהג רבו, ר' אברהם אבולעפיה.

עוד יש להעיר,
כיום יש נוהגים, שבמקרה שצריכים לכתוב שם הוי"ה במילואו וכסדרו, להטיל מקף בין האותיות, כזה: "י-הוה". ואולם החכם הירושלמי, ר' שמואל אשכנזי, העיר לי, שאין זה מוסיף מאומה, כי 'מקף' הוא מחבר, ועדיף היה להטיל גרש בין אחת האותיות, וכן דרכו של אותו חכם לכתוב: י'הוה, או: א'להים.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי מנחם » ד' יולי 28, 2010 1:24 pm

איש_ספר כתב:ומענין לענין, מעש"ר רבינו הגריש"א שחותם שמו שלו', והוא מיוסד ע"ד הרמ"א ביור"ד רע"ו סי"ג. ובברכ"י שם העיד שכ"ה המנהג בערי המערב. וק"ו לשאר שמות שאין לכתוב מלא במקום חשש שיבוא לידי בזיון רח"ל.

וודאי הוא שיש לחלק בין שלו' שהוא בפנ"ע שמא דקוב"ה למילת חול שיש בה אותיות משמו ית'.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ד' יולי 28, 2010 5:03 pm

גם בעל התניא במכתביו כתב "שלו' ", אך כפי שהעירו לעיל, הוא מפני שזה משמותיו של הקב"ה. ולא דמי ל"קדושת" השם שבמלה "דמוקרטי' " או קדושת היו"דין שבשם "מונדשיין".

זה שהמקף הוא מחבר ולא מפריד (לענין הטלתו באמצע השם), אלו הם דבריו המפורשים של האבני נזר.

בספריו של הרה"צ מקומרנא מצינו שכותב שם הוי"ה כסדרו לא רק בציטוט מפסוקים, אלא גם בסתם מקומות שמדבר אודות הקב"ה ומכנהו בשם הק' הנ"ל.

חכם באשי
הודעות: 9985
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יולי 28, 2010 5:05 pm

יהושע מונדשיין כתב:זה שהמקף הוא מחבר ולא מפריד (לענין הטלתו באמצע השם), אלו הם דבריו המפורשים של האבני נזר.


היכן?

יצג
הודעות: 1079
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יצג » ד' יולי 28, 2010 6:44 pm

יעוין באותו ספר, כמה עמודים קודם:
גנזהק.png
גנזהק.png (102.85 KiB) נצפה 4275 פעמים

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי אדג » ו' יולי 30, 2010 4:06 am

ימחול נא מר, ואיתו כל חכמי הפורום לעסוק בנקודה אחרת:
מנהג ישראל תורה הוא, אשר אין מציינים המספר15 כשאר המספרים כי״ה אלא כט״ו ומנהג זה הוא בכל הדפוסים, אפילו הקדומים ממש. וה״ה בכתה״י המאוחרים (יחסית) יותר. משא״כ המספר 16 שהנוהג לציינו כט״ז הוא מאוחר יותר.
ואני הקטן תמה ומשתומם, מה זה ועל מה זה, שהרי הנוהג לציינו בהפסק גרשיים וא״כ גורשה ממנו קדושתו ומפני מה ישנו? ועוד יותר גדולה התמיהה, במספר ט״ז, אבל כבר עמד הרי״ם שאכשור דרא, אף בשאינו בדרא דאונא, ואכ״מ. אבל ט״ו כאמור הוא קדום ממש, ומה ראו על ככה ומה הגיע אליהם?
הוספה לאחר זמן: ואולי הוא מגדר נוקב שם השם, ואין הזמ״ג להאריך. 

יצג
הודעות: 1079
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יצג » ו' יולי 30, 2010 8:03 am

עוד מקור בענין זה (וכן בענין המספר ט"ו), מספר יוסף אומץ עמ' 279:

יוסף אומץ.png
יוסף אומץ.png (42.24 KiB) נצפה 4223 פעמים

יצג
הודעות: 1079
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יצג » ו' יולי 30, 2010 8:21 am

על מספר ט"ו ראה עוד בספר הרצו"ב:
שלחן מלכים.PDF
(295.77 KiB) הורד 221 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 30, 2010 2:45 pm

מנחם כתב:
איש_ספר כתב:ומענין לענין, מעש"ר רבינו הגריש"א שחותם שמו שלו', והוא מיוסד ע"ד הרמ"א ביור"ד רע"ו סי"ג. ובברכ"י שם העיד שכ"ה המנהג בערי המערב. וק"ו לשאר שמות שאין לכתוב מלא במקום חשש שיבוא לידי בזיון רח"ל.

וודאי הוא שיש לחלק בין שלו' שהוא בפנ"ע שמא דקוב"ה למילת חול שיש בה אותיות משמו ית'.


פשיטא, ולכן הקדמתי מענין לענין.

אברהם
הודעות: 1328
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 30, 2010 3:16 pm

הנה, איסור הזכרת השם כולל גם אמירת שמות אותיותיו, שאסור לומר יו"ד [ואח"כ] ה"א וכו', וא"כ מה שנהגו לכתוב ט"ו אין זה שייך לכאו' לענין הוספת הגרש על תיבות, ששם אין חשש כלל שיבואו למנות ולהזכיר את שמות האותיות ברצף, משא"כ גבי ט"ו שזהו הדרך לקרות טי"ת וי"ו, ולכן חששו שלא לומר יו"ד - ה"א.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: כתיבת אותיות יה'

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ו' יולי 30, 2010 4:00 pm

מ"ש לעיל שמטילים גרש בין אותיות של מנין (כגון י"ג י"ד) וא"כ מהו החשש שבגללו כותבים ט"ו.
זה אינו מדוייק, מפני שבדפוסים מעולם לא הטילו גרש בין אותיות המנין, לא כשהן מסמנות פרקים וסימנים ולא כשהן מסמנות דפים.

ומ"ש לעיל שיש איסור בהגיית האותיות יו"ד ה"א, גם זה אינו ודאי כלל כלל.הפוסקים שדנים בעניינים אלו מסתפקים בזה מאד, שהרי אפילו ההוגה את השם באותיותיו במילואן יו"ד ה"א וי"ו ה"א, אינו הוגה את השם כלל, שהרי הוא מבטא את האות דל"ת בין אותיות השם.

יענקלה הכונס
הודעות: 53
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » א' יוני 21, 2020 9:37 pm

מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?

זקן ששכח
הודעות: 2732
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' יוני 22, 2020 2:03 pm

יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?


עד שכבודו שואל מנא הני מילי,
אפשר שהשאלה הנכונה היא: האם צריך לנהוג כן?

יענקלה הכונס
הודעות: 53
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » ב' יוני 22, 2020 2:10 pm

זקן ששכח כתב:
יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?


עד שכבודו שואל מנא הני מילי,
אפשר שהשאלה הנכונה היא: האם צריך לנהוג כן?

זיל חזי מאי עמא דבר, ויש הרבה שנוהגין כן. וראיתי גם לגדולי ישראל שכך נהגו וכתבו.

לענין
הודעות: 3063
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי לענין » ב' יוני 22, 2020 2:11 pm

נדייק בניסוח השאלה.
אימתי התחילו ישראל לנהוג כן.

כדכד
הודעות: 4657
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 22, 2020 5:52 pm

שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה כי בנחמי'ה יש משמעות של שם ה' בשם זה לעומת זאת אזניה אין בה שום כוונה לשם ה'

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 625
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' יוני 22, 2020 5:55 pm

כמו"כ יש הכותבים "נחמי-ה" (עם מקף כזה -, במקום '), ובשניהם המכוון להפריד בין שני האותיות. ועדיין צריך בירור.

דורש טוב לעמו
הודעות: 192
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ג' יוני 23, 2020 4:39 pm

עיין בפנה"ל ליקוטים א', פ"ו, יא:

וכן הדין לגבי שמות אנשים שמסתיימים בשם השם, כגון: ישראל, שמואל, אריאל, או: ידידיה, טוביה. שהואיל ושמות אלו הפכו לשמות אנשים, אף שנקראו על שם ה', אין בכוונת כתיבתם קדושה, ומותר לזרוק דפים שכתובים בהם שמות אלו. וכן כאשר כותבים שם ידידיה אין צורך לכתוב קו מפריד בין ה'י' ל'ה'
(ידידי-ה), ואין צורך להשמיט את ה'ה' שבסוף המילה (ידידי'), שהואיל והכוונה לשם של אדם אין בזה קדושה (תשב"ץ ח"א קע"ז). וקל וחומר שכאשר כותבים גרמניה או אנגליה אין לעשות שום שינוי, שכן ברור שאין שם כל כוונה לרמוז לשם השם.

וכן הדין לגבי שם הישוב 'בית-אל', שכיוון שהכוונה להזכיר שם מקום ולא לקרוא בשם השם, מותר לומר בית-אל, וכן מותר לכתוב ולמחוק את שם הישוב בית-אל. (עיין פסחים קיז, א, ומהרש"א שם. וב'שדי-חמד' קונטרס 'באר-בשדי' במכתב ב' מהרה"ג יוסף זכריה שטרן. ועיין מכתב י"ב שנוטה להחמיר לעניין בית אל).

עזריאל ברגר
הודעות: 8053
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 23, 2020 11:15 pm

דורש טוב לעמו כתב:עיין בפנה"ל ליקוטים א', פ"ו, יא:

וכן הדין לגבי שמות אנשים שמסתיימים בשם השם, כגון: ישראל, שמואל, אריאל, או: ידידיה, טוביה. שהואיל ושמות אלו הפכו לשמות אנשים, אף שנקראו על שם ה', אין בכוונת כתיבתם קדושה, ומותר לזרוק דפים שכתובים בהם שמות אלו. וכן כאשר כותבים שם ידידיה אין צורך לכתוב קו מפריד בין ה'י' ל'ה'
(ידידי-ה), ואין צורך להשמיט את ה'ה' שבסוף המילה (ידידי'), שהואיל והכוונה לשם של אדם אין בזה קדושה (תשב"ץ ח"א קע"ז). וקל וחומר שכאשר כותבים גרמניה או אנגליה אין לעשות שום שינוי, שכן ברור שאין שם כל כוונה לרמוז לשם השם.

וכן הדין לגבי שם הישוב 'בית-אל', שכיוון שהכוונה להזכיר שם מקום ולא לקרוא בשם השם, מותר לומר בית-אל, וכן מותר לכתוב ולמחוק את שם הישוב בית-אל. (עיין פסחים קיז, א, ומהרש"א שם. וב'שדי-חמד' קונטרס 'באר-בשדי' במכתב ב' מהרה"ג יוסף זכריה שטרן. ועיין מכתב י"ב שנוטה להחמיר לעניין בית אל).

לא חיפשו כאן מקור להתיר, אלא מקור להחמיר!

מעיין
הודעות: 1445
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 24, 2020 11:03 pm

עיין שלחן ערוך המקוצר ח"ה ע' קצ הערה יח

יענקלה הכונס
הודעות: 53
הצטרף: ג' מאי 19, 2020 11:48 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי יענקלה הכונס » ה' יוני 25, 2020 3:14 pm

יישר כח למעיין, אך גם הוא אינו מביא מקור לקיצור י'.

אחד התלמידים
הודעות: 198
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' יוני 25, 2020 5:02 pm

יענקלה הכונס כתב:מי יודע היכן המקור שכשכותבים מילה שנגמרת בסיום "יה" וכגון היה, נחמיה, אוזניה וכדו' כותבים במקף על האות י' וכגון הי', נחמי', אוזני'?


מקור, לא ידענא. טעמא, ידענא: שאם זה בטעות ימחק, לא יהיה בזה איסור מחיקת השם.

אחד התלמידים
הודעות: 198
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' יוני 25, 2020 5:05 pm

כדכד כתב:שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה כי בנחמי'ה יש משמעות של שם ה' בשם זה לעומת זאת אזניה אין בה שום כוונה לשם ה'

לענ"ד, אזניה זה כמו שמעיה: בשניהם הכוונה היא לשם השם.
אפשר כי מה ששמעת, לא היה לגבי אזניה, אלא לגבי עזניה (אחד העופות הטמאים).

בברכה המשולשת
הודעות: 11916
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 25, 2020 5:36 pm

למה באזניה הכוונה היא לשם השם?

אחד התלמידים
הודעות: 198
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אחד התלמידים » ה' יוני 25, 2020 7:58 pm

בברכה המשולשת כתב:למה באזניה הכוונה היא לשם השם?


לאזון = לשמוע.
אזנ-יה = שמע-יה.

בברכה המשולשת
הודעות: 11916
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יוני 26, 2020 12:36 pm

להאזין= לשמוע
אזניה (אם הכוונה למכשיר ששמים אזניים לשמוע דברים) היא על משקל קרטוניה. אין לזה קשר לשם ה'.

א איד
הודעות: 173
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי א איד » ו' יוני 26, 2020 2:20 pm

בברכה המשולשת כתב:למה באזניה הכוונה היא לשם השם?
"יֵשׁ֙וּעַ֙ בֶּן־אֲזַנְיָ֔ה" (נחמי' י, י).
לעומת זאת – באזני' – המכשיר, ואזני' – האזניים שלה – ודאי אין הכוונה לשם ה'.

אבא יודן
הודעות: 1131
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אבא יודן » ו' יוני 26, 2020 2:24 pm

לגבי שם מתתיה עיין בית שמואל מ' מתתיה
לגבי שם גדליה עיין טורי זהב קכט יז
והענין בכלל עיין יוסף אומץ סדר הלימוד ומנהג ישראל תורה מבול מקורות
יש עוד אינספור מקורות. אך ראיתי כאן מקום להתגדר, הורדתי מעט, והבאים אחרי ימלא את החסרון.
אולם עיין דרכי חיים ושלום תתרסה

בברכה המשולשת
הודעות: 11916
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' יוני 27, 2020 9:36 pm

א איד כתב:
בברכה המשולשת כתב:למה באזניה הכוונה היא לשם השם?
"יֵשׁ֙וּעַ֙ בֶּן־אֲזַנְיָ֔ה" (נחמי' י, י).
לעומת זאת – באזני' – המכשיר, ואזני' – האזניים שלה – ודאי אין הכוונה לשם ה'.


ועל המכשיר אני דיברתי (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל)

הוד_והדר
הודעות: 1831
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

שם המסתיים בי"ה

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' יוני 28, 2020 6:51 am

נהוג אצל הרבה ששמות שמסתיימות בשם י"ה אינם כותבים במילואם,

דהיינו חי' במקום חיה

האם יש מקורות קדומים לזה?

אחד התלמידים
הודעות: 198
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אחד התלמידים » א' יוני 28, 2020 7:05 pm

בברכה המשולשת כתב:
א איד כתב:
בברכה המשולשת כתב:
אחד התלמידים כתב:
כדכד כתב:שמעתי שיש להבחין בין נחמי'ה לאזניה כי בנחמי'ה יש משמעות של שם ה' בשם זה לעומת זאת אזניה אין בה שום כוונה לשם ה'
לענ"ד, אזניה זה כמו שמעיה: בשניהם הכוונה היא לשם השם.
למה באזניה הכוונה היא לשם השם?
"יֵשׁ֙וּעַ֙ בֶּן־אֲזַנְיָ֔ה" (נחמי' י, י).לעומת זאת – באזני' – המכשיר, ואזני' – האזניים שלה – ודאי אין הכוונה לשם ה'.
ועל המכשיר אני דיברתי (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל)

ועל השם שבספר נחמיה אני דיברתי, כי היא המילה היותר מפורסמת והידועה מזה אלפי שנים, מה שאין כן המילה המציינת את המכשיר היא מילה מודרנית שלא נודעה כלל עד לפני כמה עשרות שנים בודדות (וכמדומני שגם הרה"ג כדכד שליט"א, שעל דבריו נסוב הנדון על אזניה לעיל, התכוון למילה הידועה יותר שעליה אני דיברתי. ושמא יואיל לספר לנו האם אכן התכוון אל מה שאני יייחסתי לו).

אחד התלמידים
הודעות: 198
הצטרף: ג' פברואר 07, 2017 7:18 pm

Re: מילה שנגמרת בסיום "יה"

הודעהעל ידי אחד התלמידים » א' יוני 28, 2020 7:39 pm

הוד_והדר כתב:נהוג אצל הרבה ששמות שמסתיימות בשם י"ה אינם כותבים במילואם, דהיינו חי' במקום חיה. האם יש מקורות קדומים לזה?

למה חזרת (כמעט מילה במילה) על שאלת פותח האשכול?
לגופו של עניין: מצינו זאת כבר בכמה כתבי יד ישנים של המשנה: דמאי ג א: ואת האכסני' דמאי. זבחים ו ד: הי' מולק. כלים יב א: העשוי' לכפיתה טהורה. נדה ט ה: שהי' רבי מאיר אומר. אבל בכתבי היד הללו, כל זה נעשה רק מרצון לקצר. כמו שמצינו שם שאר קיצורים, כגון: אפי', חכמי', אומרי', וכל כיו"ב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים