מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קוץ בן פרח
הודעות: 70
הצטרף: ד' מרץ 20, 2013 8:36 pm

האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי קוץ בן פרח » ש' מרץ 23, 2013 11:33 pm

מן המפורסמות הדיון אודות ההיתר לשתות ממי הכנרת בפסח, ואכ"מ.

אמנם מילתא חדתא כ' הגרש"ז אוירבך זלה"ה, ותו"ד דגם משהו צריך שיהיה משהו, ואם אינו מינכר כלל בשו"א זה אינו בגדר משהו ושרי. והכא התערובת אינו מורגש כלל בחושי האדם. וכתבו עוד בהליכות שלמה דרבנו ביקש ולא מצא לו חבר בספרי הפוסקים, עי' בקובץ המצורף.

אולם המעיין בשו"ת יביע אומר חלק ז - אורח חיים סימן מד אות ה', יראה לכאו' שכבר חידשו כן כמה אחרונים וז"ל שם [בקיצור מעט]:
ועינא דשפיר חזי להגאון בעל ספר יהושע (סימן ה) שכתב, ובאמת שכבר כתבתי לידידי הגאון האמתי מהר"ר יעקב, אב"ד ליסא, מחבר הספר חוות דעת, לחוות דעתו היאך כל העיירות היושבות אצל הנהרות הגדולים מסתפקים בפסח מן המים שבנהרות, ובפרט ק"ק דובנא, וכו', ואשר השיב לי הגאון בזה, אין מן הצורך לבאר כאן. אולם אנכי כתבתי להגאון הנ"ל, שנראה לי שלא גזרו חז"ל לאסור חמץ במשהו, אלא רק במקום שיכול לבוא לידי נתינת טעם, משא"כ בנהרות הגדולים שאפילו אם יתנו שם כל החמץ שיש להם לא יתן טעם במים, ומכל שכן בצונן שאי אפשר שיבא לידי כבישה בנותן טעם. ע"כ. והניף ידו שנית (שם סימן ט), בתשובתו להגאון מליסא, וחזר על טעם ההיתר כנ"ל, וכתב, וכיון שראיתי שכת"ר לא השיג עלי בטעמי הנ"ל, הבינותי שגם טעמי נכון, ולא בטל, אבל מ"ש כת"ר דה"ט משום שבנחל שוטף אין טעם אפי' משהו, הלא כמו שהנחל שוטף בלי הפסק, כך גם החמץ יורד בכל רגע ורגע מכל הרחיים אשר הם סביב הנהרות וטוחנים שם תמיד בלי הפסק וכו'. עכת"ד. [וחזר וכתב טעם זה בפסקים וכתבים שלו (סימן תקנו), אלא שמתחלה כתב כן בלשון ומסתפינא מחברייא לומר כן, ושוב אח"כ הביא סמך לזה מדברי הרשב"א שהובא ביו"ד (ס"ס צט) לגבי האיסור שאין מבטלין איסור לכתחלה. ע"ש]. גם בספר יד יהודה בהל' שחיטה (בהשמטות דף קנ ע"ב) כתב, שבנהר אין החמץ בפסח אוסר במשהו, משום שלא גזרו לאסור במשהו אלא היכא דאפשר שיבוא לידי נתינת טעם, משא"כ בנהר דקמא קמא אזיל וא"א שיבוא לידי נ"ט לא אסרו במשהו. ושוב מצא סברא זו בשו"ת ספר יהושע בפסקים (סימן תקנו), ואף על פי ששם כתב סברא זו כמסתפק, באמת שהיא סברא אמתית. גם בשו"ת שערי דעה ח"א (סימן כא) נשאל אודות שתיית מי נהר בפסח במקום שיש תעשיית יי"ש, ונשפך שם תמיד חמץ גמור בתוך הנהר, וכתב, אולם אמיתות הדברים היא שלא אסרו חז"ל חמץ בפסח במשהו, אלא במקום שהמשהו הזה יש לו חשיבות קצת לתת טעם במקומו, משא"כ בכה"ג דרדיפי מיא ומתחלפים בכל פעם, וכמו שאמרו הראשונים (ע' ע"ז ע"ג. וטוש"ע יו"ד סימן קלד ס"א) לעניין יין נסך שאע"פ שאוסר במשהו, מ"מ המערה יין נסך מצרצור (פך) קטן לתוך בור של יין, אפילו עירה כל היום כולו ראשון ראשון בטל, והכא נמי לענין משהו של חמץ בפסח מסתברא ודאי שכל שאין בכחו ליתן שום טעם במקומו לא חשיב אפי' משהו כדי לאסור, וזהו מן המושכלות הראשונות. ע"כ. ובשו"ת זכר יהוסף (סוף סימן קעה) הביא להלכה דברי הרב ספר יהושע והרב שערי דעה הנ"ל להקל בנ"ד. ע"ש. וע"ע בשו"ת שם משמואל למהר"ש הלר (חאו"ח סימן ד). ע"ש.

וכאן הבן שואל: האם נתכוונו הגאונים הנ"ל לדברי הגרש"ז, או שמא יש בדבריהם פן אחר?
קבצים מצורפים
הליכות שלמה - הגרשז.PDF
(289.89 KiB) הורד 231 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14329
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 24, 2013 8:47 am

כוונת הגאונים הנ"ל (כמו דביאר דבריהם בצי"א עליו מוסבים דברי התשובה הנ"ל ביבי"א) הוא שאין אומרים משהו אלא בדבר שאם היה באיסור שישים היה אוסר בשישים (כגון ע"י כבוש כמבושל וכה"ג), אך אם לא היה אוסר גם בכה"ג לא אמרינן ביה משהו באיסור חמץ.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' אפריל 24, 2013 6:51 pm

כעין סברת הגרשז"א כתב הגרי"א הענקין (בעדות לישראל), "דמשהו שאין שמו עליו אין בו דין משהו לאסור... וכן בחמץ שאסור במשהו, והרי הנהרות בהכרח יש בהם משהו מהחמץ של א"י שנשלך לתוכם, אבל מכיון שאין השם משהו במקום השאיבה אין בו איסור" (עיי"ש שהביא לזה דוגמאות מדינים נוספים).

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי דניאל » ד' אפריל 24, 2013 9:14 pm

בברכה המשולשת כתב:כוונת הגאונים הנ"ל (כמו דביאר דבריהם בצי"א עליו מוסבים דברי התשובה הנ"ל ביבי"א) הוא שאין אומרים משהו אלא בדבר שאם היה באיסור שישים היה אוסר בשישים (כגון ע"י כבוש כמבושל וכה"ג), אך אם לא היה אוסר גם בכה"ג לא אמרינן ביה משהו באיסור חמץ.

למה אתה אומר ככה? אם היה לא היה במי הים ס' כנגד החמץ היה נאסר מדאורייתא מדין כבוש. לענ"ד האחרונים חידשו דהיכא שלא יתכן שיבוא לידי נתינת טעם כי לא יתכן שיפול כ"כ הרבה חמץ עד שלא יהיה במים ס' כנגדו לא גזרו על משהו. למיטב הבנתי זה מה שהגרשז"א אמר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14329
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 24, 2013 9:22 pm

דניאל כתב:
בברכה המשולשת כתב:כוונת הגאונים הנ"ל (כמו דביאר דבריהם בצי"א עליו מוסבים דברי התשובה הנ"ל ביבי"א) הוא שאין אומרים משהו אלא בדבר שאם היה באיסור שישים היה אוסר בשישים (כגון ע"י כבוש כמבושל וכה"ג), אך אם לא היה אוסר גם בכה"ג לא אמרינן ביה משהו באיסור חמץ.

למה אתה אומר ככה? אם היה לא היה במי הים ס' כנגד החמץ היה נאסר מדאורייתא מדין כבוש. לענ"ד האחרונים חידשו דהיכא שלא יתכן שיבוא לידי נתינת טעם כי לא יתכן שיפול כ"כ הרבה חמץ עד שלא יהיה במים ס' כנגדו לא גזרו על משהו. למיטב הבנתי זה מה שהגרשז"א אמר.


אני אומר כך כי זה מה שנאמר בציץ אליעזר- יעויין שם, שמכיוון שיש תחלופת מים מתמדת בכנרת אין מציאות שהחמץ יהיה שם 24 שעות באותם מים ולכן אין כבוש כמבושל.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי דניאל » ה' אפריל 25, 2013 12:29 am

בברכה המשולשת כתב:אני אומר כך כי זה מה שנאמר בציץ אליעזר- יעויין שם, שמכיוון שיש תחלופת מים מתמדת בכנרת אין מציאות שהחמץ יהיה שם 24 שעות באותם מים ולכן אין כבוש כמבושל.

ב24 שעות מתחלפים כל המים בכנרת????

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי דניאל » ה' אפריל 25, 2013 1:13 am

דניאל כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני אומר כך כי זה מה שנאמר בציץ אליעזר- יעויין שם, שמכיוון שיש תחלופת מים מתמדת בכנרת אין מציאות שהחמץ יהיה שם 24 שעות באותם מים ולכן אין כבוש כמבושל.

ב24 שעות מתחלפים כל המים בכנרת????

עכשיו ראיתי שהציץ אליעזר מסתמך על הטוטו"ד שכשמוסיפים מים לכבישה מצטננת הכבישה, וחידוש הוא בעיני לסמוך על יסוד כזה שלא נזכר באחרונים אחרים (ואם נזכר יודיעוני נא לומדי הפורום).
כמדומה לי שהמעיין בלשון הספר יהושע בסי' ט' יראה שהחוו"ד לכאורה נקט כחידושו של הגרש"ז וז"ל ומ"ש מעכ"ת (החוו"ד) שבנחל שוטף אין בו אפילו טעם משהו אמת אם לא היה רק משהו אחת דבריו מתוקים מאד אבל מה נעשה הלא כמו שהנחל שוטף מבלי הפסק כך במשהו חמץ יורד בכל פעם ופעם וכו' עכ"ל נראה מזה שדעת החוו"ד הייתה להתיר משהו מועט מאד וכהגרש"ז.

בברכה המשולשת
הודעות: 14329
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 25, 2013 8:49 am

לא צריך שכל המים בכנרת יתחלפו במעת לעת. די בכך שבמקום מסויים בו יש חמץ המים מתחלפים.
והצי"א למד שהיסוד שלו מבואר בחוו"ד- יעויין בדבריו
ועוד יעויין בתשובת מרן הנצי"ב שהביא אח"כ

קוץ בן פרח
הודעות: 70
הצטרף: ד' מרץ 20, 2013 8:36 pm

Re: האם חידושו של הגרש"ז נמצא באחרונים?

הודעהעל ידי קוץ בן פרח » ה' אפריל 25, 2013 1:01 pm

שו"ר ככל דברי הגרש"ז ובהרחבה מבואר בהגדש"פ מנחת אשר בסופו. יעוי"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 253 אורחים